Preview Gran Turismo 5

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
12,955
نام
محمد امین
امروزه خيلي از سازنده ها سعي ميکنند بازي هاي بسازند که از هر لحاظ به واقعيت نزديک باشد و يک باور قوي و يا يک رابطه خوب با گيمر برقرار کنند صنعت گيم تغيير کرده ، مخاطبيني که خود را بيشتر درگير مسائل روزمره ميبينند گيم را نه به عنوان يک سرگرمي بلکه به عنوان يک رابطه با جهان مجازي ميپندارند که براي رسيدن به اين خواسته دنيايي گيم هر چه بيشتر بايد به سمت واقعيت سوق پيدا کند تا بتواند نياز سيل عظيمي از کاربران خود را بر آورد کند.

اين باور پذيري توام با پيشرفت سطح سخت افزاري و نرم افزاري سيستم هاي ديجيتال شکل ميگيرد و اين امکان را به سازنده ها ميدهد که بازي هاي بر پايه هوش و تفکر انساني خلق کنند که 100 درصد به واقعيت شبيه باشد و از مسائل روز پيروي کنند

051a6bedff9c4a4ea68c.JPG


هر ساله شاهد چندين بازي بر اين اساس خواهيم بود که سهم عمده اي از آنها را بازي هاي ورزشي شامل ميشود (فوتبال ، هاکي ، بسکتبال ، تنيس ،موتور سواري ، اتومبيل راني) که همه سعي در هر چه واقعي جلوه دادن خود دارند تا يک نمونه برابر اصل از نمونه حقيقي دنيايي خود را به نمايش بگزارند. Gran Turismo يکي از اين دست بازيها به حساب مي آيد که سالها خود را پيش قدم اين سبک معرفي کرده و هر از چند گاهي با خلق شاهکاري عاشقان رانندگي در فضاي مجازي را به وجد ميآورد.

Gran Turismo 5 آخرين سري از اين بازي به شمار ميرود که سالهاست طرفدارن خود را در انتظار طولاني قرار داده سال 2005 بود که GT4 براي PS2 عرضه شد و از آن موقع 5 سال ميگزرد پنج سالي که هر سال وعده پايان ساخت بازي طرفداران را منتظر تر ميکرد.

Kazunori Yamauchi خالق ژاپني بازي Gran Turismo سالهاست تجارب زيادي از اين سبک بدست آورده و مي داند طرفداران اين بازي بهترين را از او ميخواهند و شايد اين تنها دليلي بود که طي اين سالها هيچ وقت تن به عرضه زود هنگام بازي نداد و همه فشار ها و سختي ها را به جان خريد تا بهترين را به طرفدارانش هديه کند.

49ba7f673e1c46569e80.jpg



کمپاني Polyphony Digital که در آپريل سال 1998 در توکيو ژاپن به طور رسمي تاسيس شد و با ساخت اولين بازي خود در آن سال (Gran Turismo) بر روي Playstation 1 اين نوع سبک را به بهترين شکل بر پا کرد و توانست با استقبال گيمر هاي زيادي رو به رو شود و فروشي معدل 10 ميليون نسخه داشته باشد سال بعد نيز نسخه دومي از اين بازي منتشر شد که موفقيت هاي گذشته را تکرار کرد.
بعد از معرفي و عرضه Playstation 2 و پيشرفت چشمگير سخت افزاري آن نسبت به PS1 اين امکان براي سازندگان به وجود آمد تا با هوش و خلاقيت خود بازي را خلق کنند که هميشه در ياد ها بماند. Gran Turismo 3 شاهکاري بود که در سال 2001 غوغايي به پا کرد و ذهن و ديد مشتاقان اين سبک را به سمت خود کشاند و طرفداران سر سختي را براي خود ايجاد کرد نمرات بسيار عالي از سايت ها و مجلات گيم و همچنين فروش خيره کنند 14 ميليوني اين نسخه نه فقط گواه از بهترين نسخه اين سري بلکه مهري تاييدي بر بهترين بازي سيموليشن رانندگي بود تا همگان هيچ وقت Gran Turismo 3 را از ياد نبرن.. اين روند ادامه داشت تا در اوخر عمر PS2 يک بار ديگر Gran Turismo با نسخه 4 خود نمايي کند و با يک بازي کامل موفقيت هاي قبل را تکرار کند
در اولين سالهاي عرضه PS3 سازندگان بازي اعلام کردن که نسخه ديگري از GT در دست ساخت دارن و با عرضه يک نسخه آزمايشي به اسم GT:P همه را اميدوار کردن که در زمان کوتاهي شاهد نسخه کامل Gran Turismo 5 خواهند بود ولي ساخت اين بازي زمان زيادي را به خود اختصاصي داد و هر سال تاريخ عرضه بازي به عقب موکول ميشد تا به الان که قرار است بازي در 24 نوامبر 2010 به بازار بايد.

e375c4e759d349e9a052.jpg


طي اين چند سال در هر برهه اي از زمان ويدئو ها و خبر هاي از بازي منتشر ميشد که اطلاعات زيادي از بازي را به مخاطب ميداد در ادامه سعي شده اين اطلاعات را به صورت کلي بيان کنيم تا بهتر با بازي آشنا شويم..

يک از مسائلي که سازنده از همان ابتدا به آن اشاره کرده بود اجراي بازي با رزوليشن 1080p بود و اجرا آن با 60 فريم ثابت در ثانيه ، خوب اين مسئله به خودي خود نشان از کيفيت بالا و استفاده بهينه از سخت افزار PS3 هست که ميتواند بازي با اين جزئيات و اين وسعت را با اين کيفيت و فريم اجرا کند البته Yamauchi در مصاحبه اي اضهار داشت که امکان دارد در صحنه هاي که چندين اتومبيل در يک جا قرار بگيرند و در همان حين هم باران ببارد مقداري از فريم بازي کاسته شود که اين قضيه به هيچ عنوان نميتواند از ارزش بازي کم کند.در بازي قابليت relpay وجود دارد و شما ميتوانيد اين ويدئو ها را با کيفيت Full HD ذخيره کنيد و مستقيما بر روي شبکه Youtube آپديت کنيد.

نکته اي که به نظر ميرسد در تمام بازي هاي سيموليشن بايد به آن توجه شود Damage است اين قابليت در نسخه هاي قبلي اين بازي به طور کامل وجود نداشت و شايعاتي مبني بر نبودن Damage در GT5 هم به گوش ميرسيد که سازنده بازي تاکيد کرد که در نسخه نهايي حتما از Damage به طور کامل بهره ميبرن و تمرکز خاصي نيز بر روي اين بخش دارن گفته ميشه تعدادي از اتومبيل هاي خاص در داخل اتاق هم Damage به خود ميگيرن که بسيار جالب است البته هنوز مشکلاتي در اين سيستم وجود داره و مصنوعي بودن ان را ميشود حس کرد که اميدواريم در نسخه نهایي تصحيح شود.

466b8669d6b946918b2d.JPG


هميشه در سري GT به اتومبيل ها توجه خاصي ميشود و سعي شده در هر نسخه تعداد زيادي از اين خودرو ها معرفي بشونئ در اين نسخه هم حدود 1031 اتومبيل تعبيه شده که بيش از 200 تاي انها Premium هستن که داراي جزئيات باور نکردني که خيلي آنها را به واقعيت نزديک ميکند مابقي اتومبيل ها هم به صورت استاندارد درست شدن در GT5 هر ماشين شامل 400000 Polygon خواهد بود ، 100 برابر چيزي که ما در GT4 ديده بوديم ، در GT4 هر اتومبيل از 4000 پليگون تشکيل شده بود . همچنين قابليت Customize و Tuning نيز در بازي وجود خواهد داشت. شما ميتوانيد در بازي خودرو هاي Karting را نيز مشاهد کنيد که بخش جداي براي انها در نظر گرفته شده خودرو هاي قديمي و کلاسيک و همچنين خودرو هاي روز دنيا و يک خودرو مفهومي به نام X1 از Red Bull در بازي وجود دارد که مشخصات منحصر به فردي دارد
نماي زيرین اتومبيل ها به صورت کامل طراحي شده و شما ميتوانيد از داخل اتاق اتومبيل نيز بازي را ادامه دهيد آينه ها در بازي به بهترين شکل طراحي شده و ميتوان بر روي کارايي ان تکيه کرد.
ماشين ها داراي بوق مخصوص به خود هستن و هر دو نور بالا و پايين در ماشين ها کار ميکنند و شما ميتوانيد با استفاده از نور بالا به ماشين جلويي هشدار دهيد.

تغييرات آب و هواي هم براي اين بازي در نظر گرفته شده است که شامل تغيير منظم روز به شب و شب به روز و همچنين وجود باران ، ابر ، تغيير دما , فشار هوا و رطوبت هوا ميشه و به صورت ديناميک روي سطح مسير تآثير ميذاره.. تغييرات آب و هوايي به صورت از پيش تعيين نشده و با اينکه قسمتي براي پيش بيني وضع هواي مسابقه وجود داره , ولي ممکن هست مثل واقعيت اين پيش بيني درست از آب درنياد.. با توجه به اينکه در بعضي از مسابقات مدت زماني طولاني را صرف رسيدن به خط پايان بکنيد اين تغييرات آب و هواي عمري ضروري در بازي به شمار مي آيد.


201d3809d18e4b79b1f8.jpg


اين بازي بخش عظيمي از مد ها و مسابقات مختلف را در خود جاي داده که ميتوان مسابقات Nascar را مثال زد که يکي از محبوب ترين مد هاي رانندگي است که طرفدارن زيادي دارد. GT5 اين مسابقه را به طور کامل پشتيباني ميکند و اتومبيل هاي زيادي از اين سبک را طراحي کرده که حتي ميتواين انها را در مسابقات ديگري هم مورد استفاده قرار داد
Karting و RALLY هم بخشي ديگر از مسابقات بازي هستن که طرفداران زيادي دارن و ميتواند مدتي زيادي شما را درگير اين رقابت ها کنند
بخش محبوب GT LIFE نيز در بازي وجود دارد که شما بايد به گرفتن ليسانس ها و گواهينامه ها ي سخت و دشوار بپردازيد بايد در مسابقات مختلف در مسیرهای گوناگون شرکت کنيد و مهارت خود را به رخ حريفان بکشيد و براي اتمام بازي تمام جايزه هاي انها را بگيريد.
قسمتي به نام B-Spec در بازي وجود دارد که شما خود را در نقش مدير يک تيم اتومبيل راني ميبينيد و بايد با تعليم درست به راننده هاي ماهر خود تيم را در رتبه بالاتري قرار بدين شما در اين بخش بايد فقط مديريت کنيد و يک مدير و مربي عالي از خود بسازيد..
بازي داراي بخش اموزشي ميباشد و ميتوانيد خودتان را قبل از مسابقه محک بزنيد. شما در بازي ميتوانيد اتومبيل هاي زيادي را خريداري کنيد و آنها را براي فروش بگزرايد توانايي Tuning اتومبيل ها هم به شما داده شده تا بتوانيد انها را ارتقاع دهيد و يا رنگ و نماي انها را تعويض کنيد
مسير هاي مختلف و اصلي در بازي وجود دارد که با جزئيات کامل و تغييرات آب و هواي ميتوانيد در مسابقات مختلف از آنها استفاده کنيد شما ميتوانيد جاده هاي بازي را خودتان طرحي کنيد و در محيط هاي مختلف با دوستانتان به بازي بپردازين البته تغییرات به صورت محدود

در بازي مواردي زيادي وجود دارد که براي هر کدام بحث هاي خواهد بود از قسمت انلاين بازي که در GT5 بسيار کامل طراحي شده جزئيات کاملي از مسابقات که همه انها را در نسخه کامل بازي تجربه خواهيد کرد

شايد خيلي آسان باشد که اين بازي را کامل ترين بازي تاريخ قلمداد کنيم و با اين طيف عظيمي از جزئيات و بخش هاي مختلف کمتر بازي را خواهيم ديد که بتواند با GT5 مقايسه شود اين بازي چه از لحاظ حس واقعگرايانه و چه از بعد سرگرمي و جذابيت بينظير به نظر ميرسد و يک تجربه منحصر به فرد را به ما ميدهد

موفق باشيد.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر