

ناشر: Nintendo
سازنده: Nintendo
سبک: استراتژیک ریل تایم
تاریخ عرضه: 21 جولای 2023
پلتفرم ها: Switch
باز هم سفینه تو فرود موفق نمیشه
و باز هم شما باید با کمک پیکمین ها راه خودتون رو تو سرزمین های غریبه و پر خطر پیدا کنید
و باز هم مثل همیشه شب خطرناک ترین دشمن شماست و بقا مهم ترین ماموریت تون
اما چه چیزهای جدیدی به این نسخه اضافه شده؟
- مهم ترین عضو جدید گردش شما سگ بامزه دو پایی به اسم اوچی (Oatchi) است که به شما در موارد مختلفی کمک می کند و شما می توانید او را تعلیم داده و دامنه قابلیت هایش را بیشتر و تقویت کنید
- دو نوع پیکمین جدید تحت عنوان پیکمین یخی و پیکمین درخشنده به جمع پیکمین های بازی اضافه شده اند
- پیکمین یخی همان طور که از اسمش برمی آید در مقابل عنصر یخ مقاوم است و می تواند دشمنان را سرد کرده و یخ بزند
- در این نسخه قابلیت گشت و گذار به صورت اختصاصی طی شب نیز فعال بوده و این جاست که پیکمین های درخشنده به کمک شما می آیند. این پیکمین ها که مثل شبح هستند تنها طی شب ظاهر شده و کمک حال شما در این ماموریت های خطیر هستند
- نجات دادن فضانوردهای گم شده دامنه فعالیت های شما در کمپ نزدیک سفینه تان را افزایش می دهد.
- دریچه هایی در بازی وجود دارند که شما را به مراحل زیرزمینی می برند. در این بخش جدید از مراحل زمان کندتر از حالت عادی پیش می رود و موارد مختلف دیگری وجود دارد که به بازی تنوع بیشتری می بخشند.
- یک بخش رقابتی نیز در بازی وجود دارد که در آن شما علیه CPU ها قرار گرفته و هر کس در مدت زمان مشابه بیشترین غنائم را از محیط با پیکمین های خود تصاحب کند برنده شده
پس کمربندهای خود را سفت ببندید که قرار است یک سقوط سهمگین دیگر روی زمین داشته باشیم و بعد از 10 سال دوباره وارد دنیای جدیدی از پیکمین ها و ماجراجویی هایشان شویم.
حالا ممکنه براتون سوال پیش بیاد پیکمین چی هست اصن؟
این چه بازی کوفتی ایه و توش چیکار می کنید؟
سوال خوبیه در حقیقت.
امیدوارم تو این بخش از مطلب بتونم شما رو با کانسپت بازی آشنا کنم و این وسط بهتون Dandori رو هم یاد بدم
داستان پیکمین از این قراره که شخصیت اصلی همیشه یه فضانورد کوتوله ایه از یه نژاد فضایی. تو نسخه اول این بشر اسمش Olimar ـه (نسخه به نسخه این شخصیت عوض میشه و الان هم تو نسخه چهارم میتونید شخصیت دلخواه تون رو بسازید اصن)
داستان از این قراره که زمین خالی از بشریت شده و شما به عنوان یه گونه دیگه که خیلی ریزتر و کوتوله تر از آدم های عادیه این سیاره خالی از سکنه رو کشف می کنه رو سعی می کنه روش فرود بیاد
از اون جا که اگه همه چیز خوب پیش بره، نمیشه اسم بازی گذاشت روش، همون اول کار سفینه شما هشتپلکو میشه و سقوط می کنه. خوشبختانه شما جون سالم به در می برید ولی گیر می کنید تو یه سیاره وحشی و متخاصم و تنها یارتون سفینه ای ـه که همه تیکه های مهم اش از هم پاشیده و این ور و اون ور پرت شده. حالا باید چه غلطی کنید.
این جاست که پیکمین های مشهور بازی رو پیدا می کنید. موجودات بامزه و کوچولویی که مثل پیاز از دل زمین درمیان و وقتی فضانورد کوچولوی ما اینا رو بیرون می کشه اینا میشن یار و سرباز همیشه وفادار (و به شدت قابل قربانی کردن


اما بهتره از اون موضوع عبور کنیم و از این جا به بعد بریم سراغ گیم پلی و توضیح بدیم چجوری این المان ها کنار هم قرار می گیرن.
تیم EAD نینتندو و در قدم اول میاموتوی کبیر به نوعی هدف شون از ساخت این بازی، طراحی یه محصولی بود که بتونه ژانر استراتژیک ریل تایم رو روی کنسول ها بیاره. سبکی که اون سال ها با بازی هایی نظیر Warcraft 3 و Starcraft حسابی تو دنیای PC Gaming غوغا کرده بود و هیچ روشی نبود که بشه اون هیجان و قوه کنترل رو با دسته های کنسول تجربه کرد.
نینتندو میخواست این جریان رو برگردونه و روش کارشون این جوری بود که الان میگم...
شما تو بازی کنترل اولیمار (یا همون فضانورد کوچولوئه رو به عهده دارید) به هیچ وجه خبری از Select کردن نیروها با موس و این چیزا نیست و مثل بازی های اکشن ادونچر شما فقط کنترل یه شخصیت رو بر عهده دارید
ولی این شخصیت بیشتر از مبارز و سرباز و... یه فرمانده است. شما تو نقش اولیمار همون اوایل بازی پیکمین ها رو از دل زمین می کشید بیرون و اینا به سربازهای شما تبدیل میشن. این که چطور پیکمین ها رو کنترل می کنید ـه که مهمه.
اولیمار میتونه دو تا کار کنه با پیکمین ها:
1. پرت شون کنه سمت هدف
2. سوت بزنه و پیکمین هایی که جدا شدن رو برگردونه دنبال خودش
شما تو هر مرحله یه سفینه دارید و هدف اینه که پارت های مختلف و غذا جمع کنید و بیارید سمت سفینه. این کار با همون پرت کردن پیکمین ها سمت این اجسام انجام میشه. هر جسم بسته به سنگینی اش یه تعداد پیکمین میخواد که از پس بلند کردن و بردن این اجسام سمت سفینه بربیان.
دو تا کاربرد دیگه هم داره این پرت کردن.
کاربرد اول اینه که پیکمین ها رو سمت دشمن ها پرت کنید و اونا رو شکست بدید. این اصول کامبت بازی رو تشکیل میده که من دارم خیلی ساده اش می کنم ولی پیچیده تره
و کاربرد دوم اینه که پیکمین ها رو سمت موانع محیطی پرت کنید تا اونا رو نابود کنن. که اینم بسته به نوع پیکمین ممکنه خیلی پارامترهای مختلف داشته باشه
همون جور که میبینید اولیمار و 4 تا پیکمین وایسادن و بقیه پیکمین ها دارن با هم گروه گروه یه سری اجسام رو منتقل می کنن
در نهایت هم پیکمین هایی که کارشون تموم شده یا از گروه جدا افتادن رو میتونید با سوت زدن برگردونید پیش خودتون. سوت زدن هم مثل یه قابلیت AOE ـه. هر چی بیشتر دکمه سوت رو نگه دارید دامنه اش بیشتر میشه و پیکمین های دورتر از شما هم متوجهش میشن.
و این که مثل هر بازی استراتژیکی احتمال مرگ پیکمین های شما وجود دارد. برخورد با موانع محیطی یا شهید شدن موقع جنگیدن با موجودات وحشی همه از احتمالاتیه که میتونه باعث مرگ پیکمین های شما بشه
نکته دیگه ای که هست اینه که ما فقط یه نوع پیکمین نداریم. پیکمین ها بسته به رنگ و شکل شون، کاربردها، نقاط قوت و ضعف خودشون رو دارن.
به طور مثال پیکمین های قرمز، به صورت قویتر به دشمنا حمله می کنن. جلوی اتیش مقاومت دارن ولی اگه برن تو آب غرق میشن و میمیرن
و عوضش پیکمین های آبی با این که به آتیش مقاوم نیستن ولی تو آب دووم میارن
تو یه بخش دیگه از مطلب همه انواع پیکمین تو Pikmin 4 رو شرح میدم به نوبت.
حالا بریم سراغ Dandori
"دندوری" به هنر برنامه ریزی زمان تو ژاپنی میگن و این هسته اصلی گیم پلی پیکمین رو تشکیل میده. تمام چیزهایی که تا الان گفتم در مورد گیم پلی بازی همون جور که گفتم تو قالب ژانر استراتژیک ریل تایم رخ میده و سازنده های بازی خیلی تیکه ریل تایم بازی رو جدی گرفته بودن.
جریان از این قراره که شما تا ابد تو محیط نمی چرخید و اشیاء جمع کنید. شما محدود به ساعت های روز تو بازی اید و اگه شب بشه همه دشمن هایی بازی به شدت وحشی تر میشن و پیکمین هاتون به شدت تحت خطر قرار می گیرن. تو این مواقع باید قبل از این که شب شه برگردید سمت سفینه و همه پیکمین هاتون رو با خودتون ببرید در غیر این صورت اگه پیکمینی جا بگذارید در جا مرده.
نمایی از یه Bullbor در حال بلعیدن پیکمین های دوست داشتنی شما
حالا هنر اصلی شما اینه که چقدر طی زمان محدود هر روز، تو محیط پیشروی کنید و آیتم جمع کنید. و این اصل Dandori رو تشکیل میده. چطوری پیکمین هاتون رو تو محیط پخش کنید. چطوری همزمان بیشترین کار ممکن رو انجام بدید و سریعتر از هر کس دیگه بازی رو تموم کنید. حقیقتی که باعث شده کامیونیتی اسپیدران این بازی به شدت فعال باشه و جدا از اون به شدت Replay Value بازی رو برای بازیکن های عادی اش بالاتر ببره. مخصوصا این که وقتی بدونید Pikmin 1 رو میشه با برنامه ریزی دقیق تو کمتر از یک ساعت و نیم تموم کرد. بازی ای که تو سایت howlongtobeat زده تموم کردنش میانگین 8 ساعت طول میکشه.
و این بود خلاصه آن چه که باید در مورد پیکمین بدونید. دنیای شگفت انگیز استراتژیکی که توش شما علیه دنیا و زمان می جنگید و سعی می کنید جدا از اکتشاف همیشه منظم ترین فضانورد این پهنه عالم باشید.
آخرین ویرایش: