Persona 5
سازنده : P-Studio
ناشر : ATLUS
سبک : JRPG
تاریخ انتشار
ژاپن : 2016,September 15
امریکای شمالی : 2017,April 4
Persona 5 به عنوان ششمین نسخه ی اصلی از سری Persona شناخته میشود.به گفته منابع مختلفی،ساخت مقدماتی این عنوان همزمان با ساخت پرسونا 4 شروع شده بود و مدت کوتاهی پس از انتشار عنوان Catherine،پرسونا 5 وارد مرحله ی اصلی توسعه شد.پرسونا 5 در پاییز سال 2013 به طور رسمی معرفی شد ولی از این زمان معرفی،این عنوان با تاخیر های مختلفی مواجه شد.طبق گفته ی سازندگان،یکی از دلایل این تاخیرهای متعدد،وضعیت بد شرکت مادره ATLUS،یعنی Index Corporation و خرید ان توسط Sega Sammy Holdings است.از دلایل دیگر تاخیر های بازی،میتوان به ازمون و خطا سازندگان در حین تصمیم گیری سبک گرافیک بازی اشاره کرد.
Themes
همانند نسخه های قبلی این نسخه رنگ تم مشخصی دارد و بر روی موضوعات مختلفی تمرکز میکند.این بار سازندگان رنگ قرمز روشن را به عنوان رنگ تم اصلی این بازی انتخاب کرده اند.طبق گفته ی سازندگان بازی، تم ها و موضوعات مختلفی برای این بازی در نظر گرفتند که در زیر در رابطه با هر کدام توضیحاتی داده شده است
از زمان معرفی این عنوان اشاره های مختلفی در رابطه با این تم دیده شده به عنوان مثال کاگردان بازی توضیحاتی در رابطه با این تم میدهد که نشان میدهد این بازی بر روی کدام دسته از مردم تمرکز می کند
از نظر من در جهان امروزی انسان های زیادی وجود دارند که از زندگی خود ناامید شده و به بن بست رسيده اند و به گونه ای به جهان زنجير شده اند كه نمي توانند خود را از ان برهانند.Persona 5 از زاويه ای به ازادي نگاه كرده كه در جهان واقعي قابل لمس نيست.من مي خواهم كه گیمر ها از طريق بازي كردن به اين حس ازادگی دست یابند.اگر از اين زاويه به تصوير نگاه كنيم مي بينيم كه همگي ما منتظر رسيدن به اون لحظه ازادي هستيم.
علاوه بر ان ایشون توضیح میدهد که پایبند و زنجیر هایی که بار ها در تریلر های بازی مشاهده کردیم،نشان دهنده ی چیست
پايبند هایی كه در تریلر تیزر این عنوان مي ببينيد نماد هاي مهمي هستند.پايبند نماد زنجير و سلب ازادي حركت و روند رو به جلو است كه ما مي خواهيم بگوييم انسان امروزه در شرایط خود زنجير شده و قدرت حركت به سمت جلو از او گرفته شده است.همچنین تصویر تیزر این عنوان براي ما به عنوان یک بازيساز سمبلیک است.سمبلي كه نشان ميدهد گیمر ها مي توانند در هر مرحله زنجير را پاره كرده و به مرحله بعدي وارد شوند.اين تصوير تیزر به شكل گويایی فلسفه ي خلاقانه نهفته در بازي را بيان مي كند.كه اين تم حركت رو به رشد انسان به سمت ازادی را نشان مي دهد
Picaresque
Picarseque نوعی رمان است که روایت گر زندگی اشخاص رند،شیاد و طبقه پایین است.این اشخاص توی یک جامعه فاسد زندگی میکنند و هر فرصتی که پیدا بشه ان ها از این فرصت استفاده می کنند و در نتیجه سود میبرند.علاوه بر ان پیکارسک می تواند روایت کننده مصیبت های زندگی روزمره یک شخص به صورت طنز باشد.
روایت داستان های این نوع رمان به صورت قسمتی یا Episodic است.به این معنی که هر قسمت از یک رمان Picaresque هیچ ارتباطی به یک دیگر نداردP5 از سه رمان در رابطه با این تم الهام گرفته که نام های این رمان ها را میتوانید در زیر ببینید
1- زندگی لازاریلو اهل تورمس (The life of lazarillo de Tormes)
روایت داستان های این نوع رمان به صورت قسمتی یا Episodic است.به این معنی که هر قسمت از یک رمان Picaresque هیچ ارتباطی به یک دیگر نداردP5 از سه رمان در رابطه با این تم الهام گرفته که نام های این رمان ها را میتوانید در زیر ببینید
1- زندگی لازاریلو اهل تورمس (The life of lazarillo de Tormes)
- این رمان روایت کننده داستان یک پسر بچه ای به نام لاراریلو هست که زادگاهش شهر Salamanca(در اسپانیا) است.بعد از این که ناپدری وی به دزدی متهم شد،مادرش از یک گدا کور ولی زیرک درخواست کرده که لازاریلو رو به عنوان شاگردش قبولش کند.لازاریلو در حینی که به گدا کور و استاد های دیگرش خدمت می کرد مهارت های حیله گریش رو توسعه میداد
2- فرشته مرده(Hakuchuu No Shikaku)
- نخبه های دانشگاهی با استفاده از نقص و کاستی های قوانین دست به جرم های مالی میشوند بدون این که رد و پایی از خود بزارند
3- جنگجویان لیان شامپو(The Outlaws of Marsh)
- داستان این رمان در سلسله ی سون(یک دوره در چین که از سال 960 شروع میشه تا 1279) رخ میدهد.این رمان روایت کننده 108 نفر یاغیست که در کوه Liang جمع میشوند تا یک ارتش بزرگی برای مقابله با هجوم گروه های خارجی به وجود اورند .
Phantom Thieves دسته ای از دزدانی شناخته میشوند که رفتار به ظاهر خوبی دارند و با تربیتند.این اشخاص تنها برای دست یابی به ثروت بیشتر دست به دزدی نمی زنند بلکه انگیزه ی ماجراجویی در این کار ان ها قوی تر است.اشخاص Phantom Thieves به عنوان نام های دیگری مانند Gentleman Thief یا Lady Thief شناخته میشود که اگر بخواهیم این دسته را به فارسی ترجمه کنیم به عنوان "دزدان متشخص" شناخته میشوند.
در یکی از مصاحبات با Shigenori Soejima(طراح این سری) در رابطه با دید خود با معنی "دزدان متشخص" در این بازی بیان کرد:
در یکی از مصاحبات با Shigenori Soejima(طراح این سری) در رابطه با دید خود با معنی "دزدان متشخص" در این بازی بیان کرد:
کلمه "پرسونا" ذاتا دلالت ضمنی به ماسک دارد.همچین چیزی در یک مفهومی،همخونی کاملی با زندگی دو گانه ای شخصیت های این بازی دارد.شخصیت های بازی در طول روز به مدرسه میرند و در شب پرسه میزنند و دزدی می کنند.خط داستان این بازی به صورت اشکاری نسبت به نسخه های قبلی از نظر حس لفظی بر کلمه "پرسونا" تاکید می کند.به همین خاطر،هدف من این است عنصر بصری بازی به طور مشابه ای سر راست باشد.
کاگردان و طراح این سری تایید کردند که انیمه محبوب و قدیمی "Lupin the 3rd" باعث شد که ان ها این بار بازی بسازند که در رابطه با دزدان متشخص نوجوان باشد.حتی در بازی اشاراتی به این انیمه محبوب شده است.البته P-Studio از رمان های مختلفی در رابطه با این موضوع الهام گرفته که نام ان ها را در زیر میتوانید ببینید
1- Arsene Lupin
- (در بخش پرسونا ها توضیحاتی در رابطه با رمان این شخصیت داده شده)
2- شیطان بیست چهره(The Fiend with Twenty Faces)
- در سال 1930،شهر توکیو توسط یک استاد دزد در معرض تهدید قرار گرفت.وی ادعا داشت که خودش را می تواند به هر قیافه ای در اورده و جلوی اجرا شدن هر قانونی را بگیرد و در نتیجه مردم شهر دچار یاس و ناامیدی شده بودند و تنها امیدشان به بزرگترین کاراگاه ژاپن(Akechi Kogorō) بود که متاسفانه در توکیو نبود.به خاطر همین این مسیولیت به دستیار دوازده ساله وی(Kobayashi Yoshio) سپرده شد تا به تعقیب و دستگیری او بپردازد، تا زمانی که استادش برگردد
Ishikawa Goemon -3
- (در بخش پرسونا ها توضیحاتی در رابطه با رمان این شخصیت داده شده)
"دنیای امروزی عاجز از حفظ شکل ایده عال خود است.
پر از اعوجاج است و به زودی از هم می پاشد.
کسانی که مشتاق بازسازی دنیا هستند و در مقابل سرنوشتنشون مقاومت میکنند،تا یک حدی به عنوان "شیاد" شناخته میشوند.
و حالا شیاد ...
وقتشه که قدم به جلو بزنی و در مقابل پرتگاه اعوجاج ها ایسادگی کنی"
- پیش نمایش بازی
شخصیت اصلی و یکی از دوستانش در حین یک حادثه از طریق یک App مخصوص گوشی های هوشمند وارددنیای موازی به نام Palace میشوند و در حین اکتشاف در این دنیا،با موجود گربه نمایی به نام Morgana اشنا میشوند.از طریق Morgana،این دوپی می بردن که این دنیا از قلب انسان ها به وجود امده.در حین ماجراجویی های خود در Palace،شخصیت های بازی در میابند که جامعه مردم را مجبور به استفاده از ماسک هایی میکند که با ان ها،ضعف های باطنی خود را پوشش می دهند.شخصیت های بازی با کندن ماسک های خودشان،به قدرتی به نام پرسونا دست میابند.
پس از پی بردن از این حقیقت،شخصیت های بازی برای دستیابی به ازادی و رهایی خود از چنین جامعه ی فاسدی،زندگی دوگانه ای به عنوان گروه سرکشان «دزدان متشخص قلب ها» را اغاز میکنند.با کمک دنیای Palace و قدرت پرسونای خود،انها قلب های فاسد مردم را میدزدند و از ان ها برای کمک مردم مظلوم شده استفاده کنند.
Protagonist / Akira Kurusu
نام مستعار : Joker
Arcana : The Fool / Le Mat
Ryuji Samakato
نام مستعار : Skull
Arcana/Confidant: The Chariot / Le Chariot
Anne Takamaki
نام مستعار : Panther
Arcana/Confidant: The Lovers / L'Amoureux
Morgana
نام مستعار : Mona
Arcana/Confidant: The Magician / Le Bateleur
Morgana موجودی گربه نما است که قابل تغییر شکل دادن خود است.او به عنوان مرموز ترین عضو گروه "دزدان قلب ها" شناخته میشود و نقش راهنما مغرور را در بازی دارد و دارای یک سری شاخص های ویژه میباشید که بتواند به راحتی به عنوان یک دزد متشخص شناخته بشه.Morgana در رابطه با گذشته و ریشه ی خود هیچ اطلاعی ندارد و به جستجوی جواب این سوالات هست.زمانی که وی، شخصیت اصلی و Ryuji Sakamoto رو در Pallace ملاقات میکند،تصمیم میگیرد که در پیش شخصیت اصلی،زندگی کند.
با این Morgana شباهت زیادی به یک گربه هست،او حساسیت زیادی به این که به عنوان یک "گربه" شناخته شود،دارد.
با این Morgana شباهت زیادی به یک گربه هست،او حساسیت زیادی به این که به عنوان یک "گربه" شناخته شود،دارد.
Yusuke Kitagawa
نام مستعار : Fox/Inari
Arcana/Confidant: The Emperor / L'Empereur
Makoto Niijima
نام مستعار : Queen
Arcana/Confidant: The Priestess / La Papesse
Futaba Sakura
نام مستعار : Oracle
Arcana/Confidant: The Hermit / L'Ermite
Haru Okumura
نام مستعار: Noir
Arcana/Confidant: The Empress / L'Impératrice
Goro Akechi
نام مستعار: Crow
Arcana/Confidant: The Justice / La Justice
Igor
Confidant: The Fool / Le Mat
Caroline and Justine
Arcana/Confidant: The Strength / La Force
پرسونا و سایه
اگر با این سری هیچ اشنایی ندارید و متن را از اول تا این جا خواندید ممکن است که از خود پرسیده باشید که واژه "پرسونا و سایه" چیست؟
واژه پرسونا اشاره به ماسک هایی است که بازیگران یونان باستان در هنگام نمایش به چهره خود میزند و بعد ها در زبان لاتین "پرسونا" را معادل "ماسک" استفاده کردند.در قرن بیستم روانشناسی به نام Carl Gustav Jung واژه پرسونا را از دید خودش بیان کرد.پرسونا از اصطلاح Jung ماسکی است که شخصیت اجتماعی هر شخص را نشان میدهد و شخصیت واقعی ان شخص در زیر این ماسک قرار دارد.این ماسک هیچ ضرری ندارد ولی به شرط ان که ان شخص خودش را تبدیل به ان نقش نکند و سایر جنبه های شخصیت خود را پرورش دهد.
واژه "سایه" در کتاب Carl Jung اشاره به بخشی از نا خوداگاه انسان است که جنبه ی تاریک و منفی دارد.وقتی یک شخص در موقعیتی قرار بگیرد،سایه میخواهد یک کارهایی رو انجام بده ولی انسان اجازه اون کار رو نمیده.به عبارت ساده تر سایه،افکار پلید یک انسان است که یک شخص سعی میکنه اون رو از بقیه مخفی نگه داره و وانمود میکنه که همچین حسی در اون وجود نداره.مسلط شدن سایه بر فرد و نادیده گرفتن بیش از حد سایه هر دو ضرر های خودشان را دارند.
البته افکار های دیگری از Carl Jung وجود دارد که ارتباط اساسی با این دو واژه دارد که از ان ها میتوان به "خود اگاهی و نا خود اگاهی،کهن الگو و غیره" اشاره کرد
سری بازی پرسونا برگرفته از تمامی افکار های کارل یونگ است که با زبان و شکل دیگری تعریف شده تا برای مخاطبان خود قابل فهم تر باشد.
به عنوان مثال در این سری سایه،هیولا هایی هستند که که بر اساس افکار های پلید انسان ها به وجود امدند و مهمترین نوع این سایه ها،سایه ی شخصی(Shadow Self) است که بر اساس احساسات پلید یک شخص به وجود امده و چشم های ان ها همیشه به رنگ زرد است.
زمانی که یک شخص بر احساسات پلید خود مسلط شود،قدرتی به نام پرسونا دریافت میکند.پرسونا یک اواتار بر اساس احساسات پلید رام شده و نشان دهنده افکار عمیق قلب یک شخص است.این اواتار میتواند یک خدا،شیطان و اشخاص افسانه ای باشند.
قدرت پرسونا ها به دسته های مختلفی تقسیم میشود که فقط دو تا از اونهایی که احتمالا در این نسخه حظور دارند نام میبرم.
پرسونای اولیه(Initial Persona) : اولین پرسوناییست که یک شخص دریافت میکند و این پرسونا یک اواتار براساس احساسات پلید رام شده ی و افکار عمیق درون قلب یک شخص است
پرسونا نهایی (Ultimate Persona) : زمانی که یک شخص در رابطه با ناخود اگاهی خود بیشتر بداند و از ان درست استفاده کند،پرسونای او تبدیل به پرسونای قوی تری میشود.
برخلاف نسخه های قبلی که پرسونای شخصیت ها برگرفته از خدایان و اساطیر ملت های گوناگون مانند یونان و ژاپن باستان بوده،این بار سازندگان تصمیم گرفتند که اشخاص ادبیاتی ملت های گوناگونی که به عنوان "شیاد"معروف هستند،رو به عنوان پرسونا های این نسخه قرار بدند.طراحی پرسونا های این نسخه جوری انجام شده است که با تم پیکارسک بازی همخونی داشته باشد.
لیست پرسوناهای این نسخه را در زیر میتوانید ببینید
واژه پرسونا اشاره به ماسک هایی است که بازیگران یونان باستان در هنگام نمایش به چهره خود میزند و بعد ها در زبان لاتین "پرسونا" را معادل "ماسک" استفاده کردند.در قرن بیستم روانشناسی به نام Carl Gustav Jung واژه پرسونا را از دید خودش بیان کرد.پرسونا از اصطلاح Jung ماسکی است که شخصیت اجتماعی هر شخص را نشان میدهد و شخصیت واقعی ان شخص در زیر این ماسک قرار دارد.این ماسک هیچ ضرری ندارد ولی به شرط ان که ان شخص خودش را تبدیل به ان نقش نکند و سایر جنبه های شخصیت خود را پرورش دهد.
واژه "سایه" در کتاب Carl Jung اشاره به بخشی از نا خوداگاه انسان است که جنبه ی تاریک و منفی دارد.وقتی یک شخص در موقعیتی قرار بگیرد،سایه میخواهد یک کارهایی رو انجام بده ولی انسان اجازه اون کار رو نمیده.به عبارت ساده تر سایه،افکار پلید یک انسان است که یک شخص سعی میکنه اون رو از بقیه مخفی نگه داره و وانمود میکنه که همچین حسی در اون وجود نداره.مسلط شدن سایه بر فرد و نادیده گرفتن بیش از حد سایه هر دو ضرر های خودشان را دارند.
البته افکار های دیگری از Carl Jung وجود دارد که ارتباط اساسی با این دو واژه دارد که از ان ها میتوان به "خود اگاهی و نا خود اگاهی،کهن الگو و غیره" اشاره کرد
سری بازی پرسونا برگرفته از تمامی افکار های کارل یونگ است که با زبان و شکل دیگری تعریف شده تا برای مخاطبان خود قابل فهم تر باشد.
به عنوان مثال در این سری سایه،هیولا هایی هستند که که بر اساس افکار های پلید انسان ها به وجود امدند و مهمترین نوع این سایه ها،سایه ی شخصی(Shadow Self) است که بر اساس احساسات پلید یک شخص به وجود امده و چشم های ان ها همیشه به رنگ زرد است.
زمانی که یک شخص بر احساسات پلید خود مسلط شود،قدرتی به نام پرسونا دریافت میکند.پرسونا یک اواتار بر اساس احساسات پلید رام شده و نشان دهنده افکار عمیق قلب یک شخص است.این اواتار میتواند یک خدا،شیطان و اشخاص افسانه ای باشند.
قدرت پرسونا ها به دسته های مختلفی تقسیم میشود که فقط دو تا از اونهایی که احتمالا در این نسخه حظور دارند نام میبرم.
پرسونای اولیه(Initial Persona) : اولین پرسوناییست که یک شخص دریافت میکند و این پرسونا یک اواتار براساس احساسات پلید رام شده ی و افکار عمیق درون قلب یک شخص است
پرسونا نهایی (Ultimate Persona) : زمانی که یک شخص در رابطه با ناخود اگاهی خود بیشتر بداند و از ان درست استفاده کند،پرسونای او تبدیل به پرسونای قوی تری میشود.
برخلاف نسخه های قبلی که پرسونای شخصیت ها برگرفته از خدایان و اساطیر ملت های گوناگون مانند یونان و ژاپن باستان بوده،این بار سازندگان تصمیم گرفتند که اشخاص ادبیاتی ملت های گوناگونی که به عنوان "شیاد"معروف هستند،رو به عنوان پرسونا های این نسخه قرار بدند.طراحی پرسونا های این نسخه جوری انجام شده است که با تم پیکارسک بازی همخونی داشته باشد.
لیست پرسوناهای این نسخه را در زیر میتوانید ببینید
Arsène
User: Protagonist
Arsène Lupin یک دزد متشخص ساختگی است که برای اولین بار در داستان “L’Arrestation d’Arsène Lupin” ظاهر شده.Arsène Lupin و داستان های او، توسط یک نویسنده ی فرانسوی به نام Maurice Leblanc در قرن بیستم نوشته شد. Arsène Lupin در حالی که به عنوان دزد متشخص نیکوکاری شناخته شده،کار هایش خلاف قانون است.در بیشتر اوقاوت او سیاست مداران یا جنایت کار های بدتر از خود را مورد هدف قرار میگیرد و به همین دلیل این شخصیت در داستان های خود به عنوان Anti Hero شناخته میشد.
Captain Kidd
User: Ryuji Sakamoto
Captain Kidd یا Captain William Kidd یک ناخدا اسکاتلندی هست که در قرن 17ام زندگی کرد.
شایعات مختلفی در رابطه با Captain William Kidd مبنی بر این که او یک دزد دریایی است وجود داشته ولی هیچ گاه مدرکی برای ثابت کردن این شایعات وجود نداشته.همانند دزد های دریایی او کشتی های خارجی را غارت میکرده و با پرداخت رشوه،کاری میکرد که اسم او جایی مطرح نشود.در انتها وی پس از بازگشت از سفر دریایی اقیانوس هند،به جرم دزد دریایی بودن توسط دولت اعدام شد.
شایعات مختلفی در رابطه با Captain William Kidd مبنی بر این که او یک دزد دریایی است وجود داشته ولی هیچ گاه مدرکی برای ثابت کردن این شایعات وجود نداشته.همانند دزد های دریایی او کشتی های خارجی را غارت میکرده و با پرداخت رشوه،کاری میکرد که اسم او جایی مطرح نشود.در انتها وی پس از بازگشت از سفر دریایی اقیانوس هند،به جرم دزد دریایی بودن توسط دولت اعدام شد.
Carmen
User : Ann Takamaki
Carmen متعلق به رمانی که با همین نام ساخته شده هست که مدت ها بعد از انتشار این رمان،اوپرانامه های مختلفی در رابطه با این رمان اجرا شد.
Carmen یک کولی بسیار زیباییست که مرد های زیادی رو گول زده و رابطه جنسی زیادی با ان ها داشته ولی هیچ وقت با ان ها راضی نبود.روزی کارمن با سربازی به نام Don Jose اشنا میشود و ماجراهایی در کنار هم سپری کردند ولی طبق معمول Carmen از او جدا شد و عاشق قهرمان گاو بازی به نام Escamillo شد.مدت ها بعد Don Jose از Carmen تقاضا میکند که گذشته را فراموش کرده و برای بار دیگر به او بپیوندد ولی Carmen تقاضای وی را رد کرد.بعد از بار ها تقاضا و رد کردن ،Don Jose کنترل خود را از دست داده و با چاقوی خود Carmen را از پا در می آورد.
Carmen یک کولی بسیار زیباییست که مرد های زیادی رو گول زده و رابطه جنسی زیادی با ان ها داشته ولی هیچ وقت با ان ها راضی نبود.روزی کارمن با سربازی به نام Don Jose اشنا میشود و ماجراهایی در کنار هم سپری کردند ولی طبق معمول Carmen از او جدا شد و عاشق قهرمان گاو بازی به نام Escamillo شد.مدت ها بعد Don Jose از Carmen تقاضا میکند که گذشته را فراموش کرده و برای بار دیگر به او بپیوندد ولی Carmen تقاضای وی را رد کرد.بعد از بار ها تقاضا و رد کردن ،Don Jose کنترل خود را از دست داده و با چاقوی خود Carmen را از پا در می آورد.
Zorro
User: Morgana
Zorro یک شخصیت داستانی است که در سال 1919 توسط Johnston McCulley خلق شد.
هویت واقعی این شخصیت Don Diego de la Vega نام دارد.Don Diego یک اشراف زاده ی نیمه اسپانیایی و نیمه امریکایی هست که در Los Angeles در دوره ی امپراتوری اسپانیا زندگی(در بین سال 1821 تا 1846) میکند.در شب ها وی به شکل یک یاغی ماسک دار ظاهر میشود تا از مردم بومی و عادی در مقابل انواع ستمگران محافظت کند.
هویت واقعی این شخصیت Don Diego de la Vega نام دارد.Don Diego یک اشراف زاده ی نیمه اسپانیایی و نیمه امریکایی هست که در Los Angeles در دوره ی امپراتوری اسپانیا زندگی(در بین سال 1821 تا 1846) میکند.در شب ها وی به شکل یک یاغی ماسک دار ظاهر میشود تا از مردم بومی و عادی در مقابل انواع ستمگران محافظت کند.
Goemon
User: Yusuke Kitagawa
Ishikawa Goemon شخصیتی هست که طلا و اشیا با ارزش را دزدیده و ان ها را بین فقرا تقسیم میکنددر حالی که Goemon همراه با پسرش قصد ترور یک فرمانده ارتشی به نام Toyotomi Hideyoshi داشتند دسگیر شده و برای مجازات ان ها را به صورت زنده در دیگ اب جوش گذاشتند تا جان دهند.
Johanna
User : Makoto Niijima
Johanna یا Pope Joan یک زن افسانه ای در قورن وسطی است که به مدت کوتاهی نقش Pope(رهبر فرغه کلیسای کاتولیک در مذهب مسیحیت در سراسر دنیا) را گرفته،تا بتواند در مقابل سنت مذکر بودن Pope ها ایستادگی کند.
بیشتر ورژن داستان های این شخصیت،او را به عنوان زنی با استعداد و اگاه تفسیر کرده که پوشش ظاهری خود را مردانه کرده.البته در بعضی از ورژن های داستان های وی،دلیل از این کار خود برای دست یافتن به عاشق خود،به همراه عاشق خود به کلیسا رفت و به دستور عاشق خود،خودش را به شکل مرد کرد.پس از مدتی کار کردن در کلیسا به عنوان یک کشیش،وی به عنوان یکی از کاندید های نامزدی Pope شد و در نهایت به عنوان Pope منتخب شد.جنسیت وی در هنگام تولد به نوزاد خود،مشخص شد و مدتی پس به دلایل نامعلومی فوت کرد.
بیشتر ورژن داستان های این شخصیت،او را به عنوان زنی با استعداد و اگاه تفسیر کرده که پوشش ظاهری خود را مردانه کرده.البته در بعضی از ورژن های داستان های وی،دلیل از این کار خود برای دست یافتن به عاشق خود،به همراه عاشق خود به کلیسا رفت و به دستور عاشق خود،خودش را به شکل مرد کرد.پس از مدتی کار کردن در کلیسا به عنوان یک کشیش،وی به عنوان یکی از کاندید های نامزدی Pope شد و در نهایت به عنوان Pope منتخب شد.جنسیت وی در هنگام تولد به نوزاد خود،مشخص شد و مدتی پس به دلایل نامعلومی فوت کرد.
Necronomicon
User : Futaba Sakura
Milady
User : Haru Okumura
Milady یا Milady De Winter شخصیتی است که توسط نویسنده ی فرانسوی به نام Alexandre Dumas برای رمان "سه تفنگدار" ساخته شده است.
برخلاف نسخه های قبلی که داستان ان ها در شهر های ساختگی رخ میداد،وقایع P5 در شهر واقعی Tokyo رخ میدهد و بازیکن میتواند به مناطق مختلفی از این شهر و منطقه کلان شهری توکیو دیدن کند.البته P5 مکان هایی دارد که هیچ ارتباطی با دنیای واقعی ندارد و در دنیای موازی قرار دارندShibuya
Cafe Le Blanc
کافه شاپ کوچکی که توسط یکی از اشنایان شخصیت اصلی اداره می شود و شخصیت اصلی در حین عفو مشروطه ی یک سال خود در شهر توکیو،در این کافه زندگی می کند.
نام این کافه برگرفته از Maurice Leblanc «نویسنده ی Arsène Lupin» است.
Shujin High School
Palace
دنیایی که بر اساس قلب های فاسد انسان هایی ساخته شده که هدف های غیر اخلاقی دارند و هر شخص فاسد با هدف های غیر اخلاقی خود میتواند یک مکان بزرگی در این دنیا داشته باشد.شخصیت های بازی برای پاک کردن قلب های فاسد افراد مورد نظر خود،وارد این دنیا میشوند و با دزدیدن "گنج" این افراد،قلب ان ها را پاک میکنند.هر شخص فاسد شده با هدف های غیر اخلاقی،میتواند یک مکان در این دنیا داشته باشد.
Dungeon ها در رابطه با این دنیا برخلاف Dungeon ها نسخه ی قبلی به صورت تصادفی و خودکار ظاهر نمیشود و طوری طراحی شدند که برای بازکن چالش های مختلفی رو ایجاد کند .
همه ی Pallace ها در بازی نقش مهمی در داستان ایفا میکنند.بازیکن در یک دوره ی بازه ی زمانی،باید هر کدام از این Pallace رو به طور کامل تمام کند.در غیر این صورت به خاطر دلایل داستانی،صحفه ی Game Over برای بازیکن باز میشود.
Mementos
در جایی که هر شخص فاسد با هدف های غیر اخلاقی می تواند یک Palace داشته باشد،Mementos به عبارتی Pallaceی است که بر اساس تمام قلب های فاسد شده مردم به وجود امده و شخصیت های بازی با شکست دادن Shadow Self افراد مورد نظر خود،قلب های ان ها را پاک میکنند.در این Dungeon بازیکن میتواند در این جا Quest های فرعی بازی رو به اتمام برساند.
این Dungeon همانند نسخه های قبلی طراحی خیلی ساده ای دارند و به صورت خودکار و تصادفی ظراحی میشوند.
Velvet Room
- سیستم تقویم و اب و هوا در این نسخه برگشته
- همانند گذشته این بازی تمرکز خود را بر روی مدارس دبیرستانی گذاشته است و بازیکن نقش یک نوجوان دبیرستانی بازی میکند.اما جو مدارس بازی کاملا متفاوت تر از چیزی هست که در نسخه های قبلی مشاهده کردیم
- در بازی فعالیت های مختلفی همانند تمرین هنر های رزمی وجود دارد که بازیکن با انجام ان ها میتوانند شخصیت خود را بهبود دهد
- بعضی از این فعالیت ها Mini Gameهایی همانند بیسبال و بازی های کامپیوتری هستند
- در بازی سیستمی مشابه Social Link به نام Cooperation در P5 وجود دارد که بازيكن در ان با اشخاص مختلفي در شهر ارتباط برقرار مي كند و مزاياي ان را در مبارزات مي توان ديد.
- All Out Attack از دو نسخه ی قبلی به شکل متفاوتی نسبت به قبل در این نسخه حظور دارد
- سیستم SNS(Social Networking Service)z که در سومین تریلر گیم پلی مشاهده کردیم به بازیکن اجازه میده با استفاده از موبایل با بقیه شخصیت های بازی ارتباط برقرار کنیم.با استفاده از این سیستم بازیکن میتواند بیشتر در مورد پس زمینه شخصیت های بازی بدونند
- سبک مبارزات بازی همانند نسخه های قبل به سبک نقش افرینی نوبتی است ولی این بار تیم سازنده تغییراتی در ان ایجاد کرده است که بازیکن لذت بیشتری از ان ببرد
- بازی دارای المان های مخفی کاری و پلتفرمینگ است.علاوه بر ان بازیکن ممکن است در گشت و گذر در Dungeon های بازی به تله های مختلفی رو به رو شود
- در طول بازی Dungeon های متفاوتی وجود دارن که بسته به شرایط داستان دقیقا توسط تیم سازنده طراحی شدن و چالش هایی رو برای بازیکن ها به وجود میارن.این بدان معناست که دیگر شاهد Dungeon با ظاهر تکراری در این عنوان نیستیم.
- همانند Persona 1 هر شخصیت از یک سلاح سرد و یک سلاح گرم استفاده می کند
- البته طبق گفته های تيم سازنده بازی،تفنگ هايی كه شخصيت هاي اصلي از ان استفاده مي كنند،تفنگ هاي واقعی نيستد.ولي به دلايلي مي توانند صدمه جدی به دشمنان بزنند
- همانند گذشته،Katsura Hashino به عنوان کارگردان ،Shoji Meguro به عنوان اهنگساز و Shinegori Soejima به عنوان طراح بازی در تیم سازنده حضور دارند
- ساخت بازی از اواخر سال 2010 شروع شده است.
- P5 برخلاف Catherine(که با انجین Gamebyro ساخته شده) با موتور گرافیکی کاملا جدید ساخته خواهد شد.طبق گفته ی Katsura Hashino این موتور گرافیک جدید به تیم سازنده اجازه میدهد که ایده هایشان را به راحتی وارد بازی کنن
- طبق سنت پرسونا 3 و 4،اقای Shoji Meguro سبک اهنگ و خواننده ی بازی را تغییر داده تا با تم بازی همخوانی داشته باشد.سبک اهنگ این بازی به سبک Acid Jazz است که تلفیقی از عناصر اهنگ های Jazz،Soul،Funk و Disco است و Lyn Inaizumi نقش خوانندگی اهنگ های این نسخه را بر عهده گرفته است
- طبق گفته ی کاگردان بازی،در حال حاظر تمامی "بخش های" بازی در کنار هم قرار داده شده و تیم سازنده کارهایی مانند "برطرف کردن باگ های بازی،ایجاد تعادل در سیستم های بازی،اضافه کردن خصوصیات بیشتری به بازی" انجام میدهند
- Cut Scenes های انیمه ای این بازی توسط استدیو Production I.G ساخته شده است.
با تشکر از
احسان عزیز(Kaine) بابت کار های گرافیک عالیشون
و یاسر عزیز(END_BOY) بابت زحماتی که برای تابیک کشیدند
تابیک در اینده به روز خواهد شد
و یاسر عزیز(END_BOY) بابت زحماتی که برای تابیک کشیدند
تابیک در اینده به روز خواهد شد
آخرین ویرایش: