PCIe 6.0 معرفی شد، از تاثیر قابل توجه در سرعت SSD تا پهنای باند 2 برابر نسبت به نسل قبلی ... آیا نسل بعدی کنسول ها اولین دستگاه های استفاده کننده هستن

Tolkien

Glory Glory Man United
کاربر سایت
pcisiglogo_678x452.png


هنوز مدتی از معرفی نسل پنجم رابط PCIe 5.0 با بهبود های محسوس نسبت به نسل قبل نمی گذرد که بنیاد PCI-SIG از نسخه جدید این رابط پرده برداشته است که نسبت به نسل قبل بهبود دو برابری داشته است.
این بدین معناست که در مدلی که لاین 16X دارد حدود 128 گیگابیت پهنای باند دارا است و از نرخ 64 گیگاترنفسر با نرخ تاخیر بسیار پایین برخوردار است. همه این ها بدون افزایش فرکانس و با استفاده از تکنولوژی pulse-amplitude modulation حاصل شده است.


109692

انتظار میرود ، با همه گیری نسل چهارم این رابط از اواخر امسال و نسل پنجم آن در سال 2020 تا 2021 ، نسل ششم نیز از سال 2022 یا 2023 وارد بازار شود، اما آیا ممکن است شرکت های سازنده کنسول های بازی پیش دستی کرده و مدتی پیش تر سازندگان رایانه های شخصی ، این رابط پرسرعت را به کنسول هایشهان اضافه کنند؟ این سوالی است که این روز ها به علت شواهدی مبنی بر استفاده شرکت های سونی و مایکروسافت از SSD هایی که در بازار هنوز نمونه ای از آن ها نیست میتواند پاسخش PCIe 6.0 باشد یا اینکه از نسل پنجم این رابط برای نسل بعد استفاده بکنند.
منبع Engadget​
 
آخرین ویرایش:
اما آیا ممکن است شرکت های سازنده کنسول های بازی پیش دستی کرده و مدتی پیش تر سازندگان رایانه های شخصی ، این رابط پرسرعت را به کنسول هایشهان اضافه کنند؟
خیلی خیلی بعیده این مورد. :دی وقتی یه تکنولوژی رونمایی میشه در اکثر موارد فقط در مرحله شبیه سازی کامپیوتری هست و حتی سخت افزاری هم در دسترس نیست. در بعضی موارد هم صرفا یه پروتوتایپ وجود داره که سال ها زمان نیاز هست که واقعا به سطح تجاری آوردش.
یه مورد دیگه هم هست که مطمئنا شرکت های سخت افزاری میخوان PCIe 5 یه مدت در بازار باشه و به سوددهی برسه، هیچ دلیل اقتصادی نداره که یه تکنولوژی که مطمئنا کلی پروژهش و خرج برداشته رو کلا رد کنن. بحث قیمت هم هست که استفاده از PCIe 6 خیلی هزینه بر هست و قیمت سخت افزار رو در حال حاضر شدیدا افزایش میده.
به نظر من همون سال 2023 هم همه گیری PCIe 6 بعیده، احتمالا به طور محدود در ابزار های سطح بالا مورد استفاده قرار بگیره، اما فکر نکنم تا سال 2025 یا 6 تبدیل به استاندارد صنعت بشه.
 
اصلا نیازی نیست به همچین سرعتی برای کنسول ها ، 64 گیگابیت بر ثانیه یعنی 8 گیگابایت بر ثانیه . اگه از تمام ظرفیت PCIe 5 استفاده بشه میشه کل دیتای RDR 2 که حجیم ترین بازی ساخته شده تا امروز هست رو توی 12 ثانیه Load کرد . بازیهای نسل بعد هم هر چی باشن PCIe 5 کاملا پاسخگو هست .
 
خیلی خیلی بعیده این مورد. :D وقتی یه تکنولوژی رونمایی میشه در اکثر موارد فقط در مرحله شبیه سازی کامپیوتری هست و حتی سخت افزاری هم در دسترس نیست. در بعضی موارد هم صرفا یه پروتوتایپ وجود داره که سال ها زمان نیاز هست که واقعا به سطح تجاری آوردش.
یه مورد دیگه هم هست که مطمئنا شرکت های سخت افزاری میخوان PCIe 5 یه مدت در بازار باشه و به سوددهی برسه، هیچ دلیل اقتصادی نداره که یه تکنولوژی که مطمئنا کلی پروژهش و خرج برداشته رو کلا رد کنن. بحث قیمت هم هست که استفاده از PCIe 6 خیلی هزینه بر هست و قیمت سخت افزار رو در حال حاضر شدیدا افزایش میده.
به نظر من همون سال 2023 هم همه گیری PCIe 6 بعیده، احتمالا به طور محدود در ابزار های سطح بالا مورد استفاده قرار بگیره، اما فکر نکنم تا سال 2025 یا 6 تبدیل به استاندارد صنعت بشه.
حرفتون کاملا درسته ، به احتمال 99 درصد از PCIe 5.0 در نسل بعدی استفاده میشه، تاریخ عرضه اش هم با عرضه کنسول ها یکی هست .... اما یکم رویا پردازی کنیم مایکروسافت یا حتی سونی میتونند از نمونه های اولیه برای شخصی سازی رابط PCIe تو کنسول های نسل بعدیشون استفاده کنند ... درمورد پیش دستی هم این نسل مایکروسافت قبل از انویدیا یا ای ام دی اولین دیوایس پشتیبانی کننده از HDMI 2.1 رو عرضه کرد یعنی همین XBOX ONE X
 
حرفتون کاملا درسته ، به احتمال 99 درصد از PCIe 5.0 در نسل بعدی استفاده میشه، تاریخ عرضه اش هم با عرضه کنسول ها یکی هست .... اما یکم رویا پردازی کنیم مایکروسافت یا حتی سونی میتونند از نمونه های اولیه برای شخصی سازی رابط PCIe تو کنسول های نسل بعدیشون استفاده کنند ... درمورد پیش دستی هم این نسل مایکروسافت قبل از انویدیا یا ای ام دی اولین دیوایس پشتیبانی کننده از HDMI 2.1 رو عرضه کرد یعنی همین XBOX ONE X

زیاد رویا پردازی نکنید همین الان تایید شده CPU و GPU های جدید AMD با نسخه ی 4 کار میکنن هیچ توجیه اقتصادیی نداره ماکرو بخواد بره سراغ این درگاه ......
 
اصلا نیازی نیست به همچین سرعتی برای کنسول ها ، 64 گیگابیت بر ثانیه یعنی 8 گیگابایت بر ثانیه . اگه از تمام ظرفیت PCIe 5 استفاده بشه میشه کل دیتای RDR 2 که حجیم ترین بازی ساخته شده تا امروز هست رو توی 12 ثانیه Load کرد . بازیهای نسل بعد هم هر چی باشن PCIe 5 کاملا پاسخگو هست .
نسل بعد که هنوز معلوم نیست چه بازی هایی میبینیم ، به نظرم انقدر تکنولوژی های ساخت بازی به CG های سینمایی نزدیک میشه که حتی PCIe 6.0 هم نیاز روز میشه ... حداقل این تکنولوژی های امروزی مثل هوش مصنوعی ، انیمیشن ها و سیستم نورپردازی و ... هنوز خیلی مونده که به سطح سینماتیک برسند ( به قول فنی ها تاحالا در حد Toy Story تونستند برسند)
 
  • Like
Reactions: g4mer and X B I T B
======================

PCI Express 4.0 نه 5 ...

PCI Express 4.0 سال 2011 معرفی شد 2017 رسما واسه به کار گیری برنامه ریزی شده بعد 9 سال که از نسخه ی سومش میگذره تازه امسال ازش میخوان بهره برداری کنن وسیع کنن با این حساب نسخه 6 کم کم تا 2030 نمیاد تو بازار !
تو سورس اشاره شده احتمالا از سال 2022 یا 2023 دیوایس های پشتیبانی کننده اون وارد بازار میشن
 
نسل بعد PCIe 6 که هیچ حتی 5 هم نیست. نسل بعد قطعا PCIe 4.0 هست که اونم به تازگی و با نسل سوم پردازنده های رایزن روی مادربرد های X570 ارائه شده و به مرحله تجاری رسیده.
 
  • Like
Reactions: SHAYAN1999
اصلا نیازی نیست به همچین سرعتی برای کنسول ها ، 64 گیگابیت بر ثانیه یعنی 8 گیگابایت بر ثانیه . اگه از تمام ظرفیت PCIe 5 استفاده بشه میشه کل دیتای RDR 2 که حجیم ترین بازی ساخته شده تا امروز هست رو توی 12 ثانیه Load کرد . بازیهای نسل بعد هم هر چی باشن PCIe 5 کاملا پاسخگو هست .
PCI Express 4.0 نه 5 ...
تو بحث لود کردن و استریم فایل ها از روی هارد یکی از پارامتر های مهمش سرعت خوندن تعداد فایلا های غیر مرتب و رندوم در ثانیه هستش یعنی ممکنه شما یـ تک فایل 1 ترابایتی رو تو چند دقیقه جا به جا کنی ولی همون یـ ترابایت رو تو یـ میلیون قسمت/فایل تو یک ساعت جابه جا کنی این مورد خیلی تو لود بازی ها تاثیر داره مخصوصا وقتی که بازی باید تعداد زیادی دستور رو تو ثانیه انجام بده که خوب هزاران هزار فایل جداگونه باید لود بشن در ثانیه اینجا دیگه پهنای باند مهم نیست سرعت جابه جایی غیر مرتب SSD مهمه ...
======================

PCI Express 4.0 سال 2011 معرفی شد 2017 رسما واسه به کار گیری برنامه ریزی شده بعد 9 سال که از نسخه ی سومش میگذره تازه امسال ازش میخوان بهره برداری وسیع کنن ...
 
آخرین ویرایش:
PCI Express 4.0 سال 2011 معرفی شد 2017 رسما واسه به کار گیری برنامه ریزی شده بعد 9 سال که از نسخه ی سومش میگذره تازه امسال ازش میخوان بهره برداری وسیع کنن ...
و pcie 4 همین امسال یا حتی توی چند سال اینده هم استفاده خاصی برای کاربر های خانگی و عادی نداره، کنسول های نسل بعد که هیچ، کنسول های 2 نسل دیگه هم فکر نکنم از Pcie 6 استفاده کنن :D
 
وقتی یه تکنولوژی رونمایی میشه در اکثر موارد فقط در مرحله شبیه سازی کامپیوتری هست و حتی سخت افزاری هم در دسترس نیست. در بعضی موارد هم صرفا یه پروتوتایپ وجود داره که سال ها زمان نیاز هست که واقعا به سطح تجاری آوردش.
خیر.
وقتی یه تکنولوژی معرفی میشه از تمام این مراحل عبور کرده و فقط منتظر فراهم شدن بستر مناسب برای عرضه است. بستر مناسب هم شامل میزان تقاضا، تکنولوژی های میزبان یا مرتبط، هزینه تولید و ارزش نسبت به قیمت، وجود رقبای قویتر و... است که بعضی وقتها یک یا چندتا از این موارد محقق نمی شن و کالا/خدمات جدید به بازار راه پیدا نمی کنند یا با تاخیر عرضه میشن.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or