سلام
ورژن HOODLUM کاملا سالمه ، دیتا استریمش هم کار میکنه. دانلود کنید لذت ببرید واقعا یه چیز فرا طبیعیه
من یه چندتا پرواز VFR رفتم تو مشهد. پرفورمنس بازی فوق العادس. من با 980Ti روی تنظیمات High End و چندتا چیز رو Ultra اف پی اس 30 ثابت دارم. ابر ها تاثیر چندانی روی پرفورمنس ندارن و با خیال راحت میشه تو اسمون پر ابر پرواز کرد. سالها منتظر این لحظه بودم. از FSX تا P3D V5 و آپدیت والکن XP11 همه فلایت سیمر ها درگیر شدید با پرفورمنس بودن، الان حل شده
با گرافیگ 100 برابر بهتر. یعنی P3D با 100 تا سینری ORBX جلوی این هیچی نیست
البته همیشه شبیه سازای پرواز سیستمای فوق قوی میخواستن و اینم مستثنا از این قاعده نیست، ولی خیلی بهتره از قبلیا. قبلیا رو سیستم فوق قوی ام جالب نبودن.
خیلی پیچیده شده فلایت کنترل ها. پلتفرم ESP یه چیزی داشت که موست حالت یوک میگرفت (mouse yoke) اینجا هرچی گشتم پیداش نکردم. اکثر هات کی ها عوض شدن و یکم زمان میبره عادت کردن بهشون. فلایت مدل خیلی شبیه به X-Plane شده و قشنگ تاثیرات آب و هوا رو میشه رو هواپیما فهمید که البته باعث شده که خیلی سخت تر باشه پرواز با این شبیه ساز تا P3D یا FSX.
این سیستم استریمش خیلی خوبه و زیادیم حجم نمیگیره، البته تو پرواز IFR قطعا بیشتر استریم میشه دیتا ولی این 1 2 پروازی که من رفتم سر جمع 300 400 مگابایت دانلود کرده بود. آب و هوا و ابرا و آسمون و لایتنینگ معرکس. برفش فقط یه دنیاس
حالت کژال ترم داره نسبت به شبیه سازای دیگه. سیمر های جدید کارشون خیلی راحت تره. ولی توصیه میکنم به صورت جدی استفاده کنین و کاملا لذت ببرین از شبیه ساز. خیلی دنیای قشنگیه.
فقط یه چیزی که یکمی بنظرم جالب نبود استفاده از TAA عه. تو بقیه بازیا خیلی خوبه، ولی این چون شبیه سازه، خیلی تار میکنه نوشته های روی اینسترومنت هارو. باید زوم کنی بخونی. این مورد تو ایرلاینر ها بیشتر به چشم میزنه.
امشب چندتا پرواز IFR میرم ببینم وضعیت سیستم های هواپیما ها چطوریه. یعنی اگه حتی نزدیک به ورژن ایروسافت هم باشه ارباسش خیلی خوبه. خیلی.
راضیم واقعا
در کل شاهکاره، دم مایکرو گرم. هم باعث میشه یکمی کامیونیتی flightsim پر رونق تر بشه و مردم بیشتر جذب بشن، هم مارو از عذاب 20 ساله نجات داد. فقط تصور کنین 2 سال دیگه با PMDG 737-777-747 و ایرباس FSLabs و انواع اقسام اددان دیگه چی باشه این
اگر کسی از دوستان اینجا سوالی درباره شبیه ساز داره بپرسه من پاسخ میدم-
----------------------------------------------------
چندتا نکته میگم برای سیمر های جدید. یوتیوب خیلی ویدئو ببینید کمک میکنه. اول با هواپیما های لایت شروع کنید. سسنا 172 خیلی خوبه. فلایت کنترل های اولیه رو مطالعه کنید. Yaw-Roll-Pitch. الفبای هوانرودی رو یاد بگیرین. سعی کنید چندبار خیلی روون تیک اف کردن رو تمرین کنین. استفاده از فلپ هارو یاد بگیرین. فلپ ها قطعاتی روی بال هستن که با باز شدن جریان هوای روی بال رو منظم تر میکنن. در نتیجه سرعت استال میاد پایین تر ( استال یعنی جریان روی بال نامنظم بشه و هواپیما حالت افتادن پیدا کنه) . در نتیجه هواپیما میتونه با سرعت کمتری حرکت کنه. در نتیجه با سرعت کمتر و نرم تر فرود میاد.
پروسه تیک آف رو یک توضیح مختصری میدم. هواپیما موقع بلند شدن باید 3 تا سرعت مشخص رو حساب کرده باشین. اسم این ها VSpeed هست. V1 و VR و V2
V1 سرعتی هست که بعد از اون تیک اف رو باید ادامه داد. یعنی نمیشه کنسل کرد تیک اف رو بعد از اون دیگه.
VR سرعتی هست که باید دماغه هواپیما رو بکشید بالا. برای تیک اف نرم و خوب معمولا بین 10-20 درجه نوز آپ خوبه. یک هویی نباید باشه، نرم و یواش یواش.
V2 سرعتی هست که هواپیما میتونه با اون سرعت با یک موتور غیر فعال کلایم کنه.
خب وقتی این سرعت هارو دارین، موقع VR نوز آپ میکنین. یکم ارتفاع بگیرین و سعی کنین حفظ کنین ارتفاعتونو. سرعت و نرخ کلایم رو هم حفظ کنید. درضمن موقع تیک اف باید از فلپ ها هم استفاده بشه. بسته به نوع هواپیما و میزان لود هواپیما متغیره درجه مورد نیاز فلپ. بعد از تیک آف و رسیدن به سرعت مشخص که دیگه توی اون سرعت فلپ لازم نیست میتونین فلپ هارو جمع کنین.
برای سسنا 172 نرخ کلایم 500-1000 پا در دقیقه و سرعت 90-120 نات مناسبه. (اینا اعدادین که صرفن میگم که شروع کنید باهاشون، بعدن که راه افتادین خودتون میفهمین که چقدر جا داره هواپیماتون واسه نرخ کلایم و سرعت)
چند بار پروسه اپروچ و لندینگ رو تمرین کنین. لندینگ سرعت مشخص داره که با Vref شناخته میشه. Vref بر اساس وزن هواپیما و درجه فلپ مشخص میشه. وزن بیشتر=سرعت Vref بالاتر . فلپ کمتر=سرعت Vref بالاتر و بالعکس. موقع لندینگ یک ارتفاعی داریم به نام DH یا Decision Height. توی این ارتفاع خلبان باید تعیین کنه فرود میاد یا نه. اگر هوا بده مثلا، فرود نمیاد و Go Around انجام میده. Go Around یعنی انصراف از فرود و افزایش ارتفاع دوباره جهت تلاش برای فرود دوباره. موقع لندینگ باید عمل Flare انجام بشه. عمل فلیر یعنی اینکه قبل از اینکه چرخ های هواپیما بخورن زمین، خلبان باید دماغه رو بیاره بالا که اول چرخ های عقب با باند برخورد کنن، بعد چرخ های جلو. رو هواپیما های لایتی که چرخ عقبشون تکیه و دوتا چرخ جلو دارن این کار لازم نیست. البته نباید خیلی دماغه بیاد بالا که باعث افزایش ارتفاع دوباره بشه. باید تمرین کنید تا دستتون بیاد.
نام گذاری باند هارو یاد بگیرید. باند ها رو بر اساس جهتی که روشون هست نام گذاری میکنن. مثلا باند 29L مهراباد جهتش 285 درجس. L هم یعنی چپ.
تشخیص سرعت و جهت باد و فشار هوا و کلا مسائل مربوط به آب و هوا رو یاد بگیرید.
استفاده بیسیک از اتوپایلت رو یاد بگیرین.
هدینگ یا Heading که به اختصار HDG نوشته میشه جهتیه که اتوپایلت دنبالش میکنه. یک دایره 360 درجه دور هواپیما رو تصور کنید، هدینگ یعنی درجه ای که هواپیما میخواین بره.
ارتفاع که همون ALT- Altitude هست ارتفاعیه که میخواین هواپیما توی اون پرواز کنه. تو هواپیما های لایت معمولا به صورت پا یا Feet وارد میشه، تو ایرلاینر ها هم به صورت پا هم به صورت FL یا Flight level. چندتا مثال میزنم اشنا بشید. FL320 یعنی 32 هزار پا توی فشار هوای استاندارد، FL200 یعنی 20 هزار پا توی فشار هوای استاندارد.
VS یا ورتیکال اسپید یا نرخ کلایم و نرخ دیسنت یعنی سرعت عمودی هواپیما. مثبت و منفی داره. +1800 یعنی 1800 پا در دقیقه هواپیما کلایم میکنه. منفیش هم یعنی هواپیما X پا در دقیقه دیسنت میکنه.
SPD یا سرعت معمولا تو ایرلاینر ها هست که سیستم اتو تراتل دارن. سرعت رو بر مبنای نات یا ماخ میشه وارد کرد.
استفاده از ATC رو حتما یاد بگیرید. بدون ای تی سی پرواز اینسترومنتال بدون استفاده از FMC غیر ممکنه. (FMC کامپیوتر هواپیماس که تو ایرلاینرهاست و وظیفش تنظیم نرخ کلایم و سرعت و هدینگ و مسیر و روت و.. یعنی کلا کار اتوماسیون هواپیما رو FMC انجام میده.) یه توضیح مختصری میدم راجب مکالمات با ATC.
مکالمات به این صورته که ATC یه چیزی به شما میگه، شما باید Readback اش کنید. از چند تا بخش هم تشکیل میشن کنترلر ها، Tower, Ground, Departure, Approach, Center.
مثال:
ATC: Mahan Air 454 after take off climb and maintain 6000 feet, contact departure on 119.9
Pilot: maintain 6000 feet, departure on 119.9, Mahan Air 454
ترجمش میکنم:
برج مراقبت: ماهان ایر 454 (شماره پرواز) بعد از تیک آف به ارتفاع 6000 پایی صعود کن و ارتفاعت رو حفظ کن ، به رادیو بخش خروج (
) روی فرکانس 119.9 تماس بگیر
خلبان: کلایم و حفظ ارتفاع 6000 پایی، رادیو دیپارچر روی فرکانس 119.9، ماهان ایر 454 (انگار یعنی دریافت شد)
یا هم ممکنه شما از ATC یه چیزی بخواید
مثلا:
Pilot: Mashhad ground this is mahan air 454, request taxi to runway
ATC: mahan air 454 taxi to runway 31L via taxiway C.
Pilot: taxi to runway 31L via taxiway C, mahan air 454
یعنی الان خلبان درخواست تاکسی کرده از گیت تا باند، برج هم میگه از تاکسی وی فلان برو تا باند فلان. خلبان هم تکرار میکنه دوباره
چراغ های هوانوردی رو یاد بگیرین. NAV لایت یعنی هواپیما بوت آپ شده و سیستم های الکتریکیش روشن ان، از زمان روشن کردن سیستم الکتریکی هواپیما تا پایان خاموش کردن سیستم باید روشن باشن. LDG لایت ها موقع لندینگ و تیک اف و زیر ارتفاع 10000 پا یا FL100 "باید" روشن باشن. BCN یا Beacon لایت ها موقع استارت انجین و پوش بک باید روشن باشن. Taxi لایت ها موقع تاکسی از گیت یا پارکینگ تا نزدیک رانوی باید روشن باشن. روی رانوی باید لندینگ لایت روشن باشه. به عبارتی لندینگ لایت یعنی شما مجاز به تیک آف هستی و کلیرنس گرفتی از ATC.
روت های هوانوردی رو یاد بگیرید. اینا خیلی پیچیده ان اینجا نمیشه توضیح بدم. بیشترم بدرد IFR میخورن. کسانیم که نمیدونن: IFR یا Instrument Flight Rules یعنی پرواز با اینسترومنت و بدون استفاده از دید برای جهت یابی. تمامی پرواز های مسافربری IFR هستن. پرواز IFR باید با ATC مکالمه داشته باشه.
VFR یا Visual Flight Rules یعنی پرواز با دید. معمولا هواپیما های لایت و الترا لایت از این نوع پرواز میرن.
بعد که تصمیم گرفتین برین سمت ایرلاینر ها اول با بوئینگ شروع کنید. ایرباس ها فوق العاده پیچیده ترن. قبل از شروع پرواز با ایرلاینر ها، کلی ویدئو آموزشی هر هواپیمایی رو تو یوتیوب ببینید. توضیح نوشتاریش 2000 صفحه ام بیشتر میشه
باز هم توضیحاتی به ذهنم رسید اضافه میکنم. هر چیزی هم که متوجه نشدید بپرسید