نمایشگاه/رویداد Microsoft | E3 2019 Press Conference

وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
پس از کنارکشیدن کمپانی بزرگ سونی از برگذاری کنفرانس خبری در E3 سال 2019 بسیاری نسبت به حضور مایکروسافت هم شک و شبه داشتند تا اینکه فیل اسپنسر رسما تایید کرد انها همانند تمام سالهای گذشته در E3 با کنفرانس خبری، حضوری قدرتمند خواهند داشت.

تاریخ برگذاری مراسم بیستم خرداد ماه ساعت 00:30 بامداد

لینک های تماشای پخش زنده:
میکسر
یوتیوب
توییچ
توییتر
فیسبوک



E3Briefing2019HERO-hero.jpg


343 Industries

استدیو 343 Industries در جریان مراسم E3 سال 2018 عنوان Halo Infinite را با یک نمایش فنی خارق العاده همراه با معرفی موتوربازیسازی جدید Slip Space به نمایش دراورد. بنا به گفته بانی راس رییس استدیو مذکور در E3 پیش رو شاهد نمایشی از انجین Slip Space خواهیم بود. این موتور جدید قرار است بستری برای اینده حداقل ده ساله سری هیلو باشد. عرضه هیلو اینفینیت در سال 2019 بعید به نظر میرسد و براساس پیش بینی ها در سال 2020 به همراه کنسول نسل بعدی اکس باکس منتشر خواهد شد.

The Coalition

استدیو د کوالیشن سال گذشته بازی Gears 5 را با یک تریلر داستانی که محوریت آن بر روی شخصیت کیت بود برای عرضه در سال 2019 معرفی کرد. حال امسال انتظار میرود با دست پر به E3 بیایند و شاهد یک تریلر گیمپلی طولانی تر از بازی و تاریخ دقیق عرضه بازی نیز مشخص بشود.
همچنین استدیو مذکور در همکاری با اسپلش دمیج بازی استراتژیک نوبتی گیرز تاکتیک را برای پی سی در دست توسعه دارد. و احتمال نمایش این اثر هم دور از انتظار نیست.
گفتنی است بعید است د کوالیشن بازی موبایلی گیرز پاپ را به کنفرانس خبری اصلی E3 بیاورد ولیکن در برنامه های جانبی ای تری همانند اینساید اکس باکس شاید شاهد اطلاعات بیشتری از بازی باشیم.

Rare

استدیو Rare در برنامه جدید اکس باکس گیمز استدیو قرار است دوباره تبدیل به کارخونه بازی سازی تبدیل بشود و در راستای این امر در یکسال گذشته حدود دو برابر تعداد اعضای استدیو رشد داشته و محل جدیدی برای گسترش فیزیکی استدیو ایجاد شده است. استدیو ریر در حال حاضر به چند تیم تقسیم شده و بخش قابل توجهی به پشتیبانی از بازی Sea of Thives ادامه میدهند و دو تیم دیگر مشغول ساخت بازیهای جدیدی هستند که شاید احتمال نمایش یکی از انها در E3 پیش رو وجود داشته باشد.
همچنین انها سال گذشته نسخه جدید Battletoads را با همکاری استدیو Dlala معرفی کردند که تاکنون این بازی در سکوت خبری به سر میبرده. انتظار منطقی وجود دارد که تاریخ عرضه دقیق این بازی همراه با نمایش گیمپلی مشخص شود.

Playground Games

استدیو پلی گراند گیمز پاییز سال گذشته عنوان فوق العاده موفق Forza Horizon 4 را عرضه کرد ولیکن تیم دوم بزرگ دیگر این استدیو از یک سال و نیم پیش در حال توسعه بازی جدیدی در سبک نقش افرینی جهان باز هستند که شاید احتمال معرفی کوتاه این اثر (براساس شایعه های معتبر فیبل 4) وجود داشته باشد. هرچند براساس نظر شخصی خودم بعید میدانم مایکروسافت از این برگ برنده بزرگ در سالی که سونی کنفرانسی ندارد استفاده کند.

Ninja Theory

استدیو نینجا تئوری سازنده بازی تحسین شده هل بلید حدود یکسال به صورت رسمی به خانواده اکس باکس استدیوز پیوسته ولیکن نمایش اثر جدید انها بسیار محتمل است. در انتهای سال گذشته میلادی فیل اسپنسر در پی پرسش مخاطبین اعلام کرد در سال اینده اطلاعاتی از بازی جدید استدیو نینجا تئوری منتشر خواهند کرد. براساس اطلاعات ثبت شده در لینکداین اعضای استدیو و دیگر منابع به نظر نینجا تئوری سالها در خفا مشغول توسعه بازی جدیدی به نام Bleeding edge بوده و حال شاید وقت نمایش عمومی این اثر مورد انتظار باشد.

دیگر استدیو های فرست پارتی در یک نگاه کوتاه:

استدیو Turn 10 باتوجه به اینکه دنبال گذاشتن زمان بیشتری برای توسعه نسخه بعدی فورزا است، پس از سالها حضور مداوم در E3 باید بگوییم امسال غایب خواهد بود.

استدیو کوچک Compulsion Games سال گذشته بازی We Happy Few را عرضه کرد و براساس منطق قطعا عنوانی در حد نمایش برای عموم در دست ندارد.

استدیو inXile Entertainment بازی Wasteland 3 را برای عرضه در سال 2019 به صورت مولتی پلتفرم دردست دارد و احتمال نمایش این بازی در کنفرانس مایکروسافت وجود خواهد داشت. گفتنی است برایان فارگو موسس استدیو ساخت بازیهای جدید معرفی نشده را تایید کرده ولیکن نمایش انها به دور از منطق است.

استدیو Obsidian Entertainment بازی The Outer Worlds را برای عرضه در سال 2019 به صورت مولتی پلتفرم در دست دارد و شاید مایکروسافت از نمایش این اثر در کنفرانس خبری خود استقبال کند. ساخت بازیهای جدید توسط استدیو مذکور تایید شده ولیکن نمایش ها تا قبل از عرضه The Outer Worlds عجیب خواهد بود.

استدیو تازه تاسیس The Initiative در حال عضوگیری و طی کردن مراحل اولیه شکل گیری است و باتوجه به سیاست های جدید مایکروسافت بابت عدم رونمایی زودهنگام بازیها، حضور انها در E3 پیش رو منتفی است.

استدیو Undead Labs سال گذشته بازی ضعیف State of Deacay 2 را منتشر کرد و نمایش بازی بعدی انها که نیز قسمت سوم همین مجموعه است قطعا در E3 2019 رخ نخواهد داد.



پ ن: تاپیک به مرور با اطلاعات کنسول نسل بعدی، خرید استدیوهای جدید و Xbox Global Publishing اپدیت خواهد شد
 
آخرین ویرایش:

Refill

کاربر سایت
Jul 11, 2008
4,246
نام
سروش
اون کانسپت ارتیسته pg که فیبل کشیده بود چندتا از forza ژاپن تو پیجش بود مکان بعدیش از الان مشخصه با گرافیک نسل بعد :x
 
  • Like
Reactions: g4mer and X B I T B

K I 1 1 E R

ناظم انجمن
Feb 22, 2011
17,158
نام
∂αнмα
اون کانسپت ارتیسته pg که فیبل کشیده بود چندتا از forza ژاپن تو پیجش بود مکان بعدیش از الان مشخصه با گرافیک نسل بعد :x

اینا رو میگی ؟

vaigintas-pakenis-horizon-lanterns-1800-3.jpg vaigintas-pakenis-village-1800.jpg vaigintas-pakenis-good-deeds.jpg

پ.ن : البته اینا مال قبل پیوستنش به PG ـه
 

g4mer

XBOX 20/20
کاربر سایت
Nov 18, 2017
2,310
نام
سعید ربانی
فیبل یه سری و IP شناخته شده هست، پلی گراند میتونه با ساخت یه بازی خوب از این سری هم فنهای دو تا سری محبوب رو سمت خودش جذب کنه (فیبل و فورتزا) و هم سری بین سرها دربیاره. تا سال 2009 یا 2010 فیبل شانه به شانه سری ویچر بود از نظر محبوبیت و شناخته شدگی ولی خب بعد از شماره 2 کلا روند نزولی رو طی کرد.

اگر بتونن یه ایده درست رو با روش درست پیاده سازی کنن فوق العاده میشه. :D
e3 پارسال بود فک کنم مدیر استدیو گفت به اکس باکس استدیو اضافه شدن و بعدش گفت ما میخام جز بزرگترین استدیو ها و بهترین استدیو های گیم بشیم ک بنظرم حرفش کم کم داره معنی پیدا میکنه و امیدوارم تیم سوم و چهارم هم بوجود بیاد البته اگر قرار تیم قوی و تولید کننده بازی باکیفیتی مثل horizon باشه
 

g4mer

XBOX 20/20
کاربر سایت
Nov 18, 2017
2,310
نام
سعید ربانی
از طرفیم بنظرم امسال از اونجایی که همه تردپارتیا تو نمایشگاه تو کنفرانس ماکرو نمایش دارن حدالقل 120 دقیقه کنفرانس داریم :))))))
ولی کاش ماکرو هم سیاست سونی رو واس رونمایی کنسولش استفاده کنه و دو سه تا جنگولگ خفن مثل deep down یا Final fantasy VII remake رو با انجین بروز شده کمپانیای ترد پارتی نشون بده که همه بیخودی دور هم کف و خون قاطی کنیم :D8->
 
آخرین ویرایش:

Refill

کاربر سایت
Jul 11, 2008
4,246
نام
سروش
بل یه سری و IP شناخته شده هست، پلی گراند میتونه با ساخت یه بازی خوب از این سری هم فنهای دو تا سری محبوب رو سمت خودش جذب کنه (فیبل و فورتزا) و هم سری بین سرها دربیاره. تا سال 2009 یا 2010 فیبل شانه به شانه سری ویچر بود از نظر محبوبیت و شناخته شدگی ولی خب بعد از شماره 2 کلا روند نزولی رو طی کرد.
اینا رو میگی ؟

View attachment 105210View attachment 105211View attachment 105212

پ.ن : البته اینا مال قبل پیوستنش به PG ـه

اره ادمو دیونه میکنه :D
 
  • Like
Reactions: LiviNG D3AD

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
اون کانسپت ارتیسته pg که فیبل کشیده بود چندتا از forza ژاپن تو پیجش بود مکان بعدیش از الان مشخصه با گرافیک نسل بعد :x

رالف فولتون تو یک مصاحبه بعد از E3 پارسال (رونمایی FH4 در بریتانیا) درباره ژاپن و همین شایعه صحبت میکنه (که پارسال مشخص شد کانسپت ها به فورزا ربطی نداره) و میگه برای ساخت هر نسخه جدید چند مکان رو کاندید میکنیم (که ژاپن هم تا حالا کاندید بوده) ولی انتخاب همون اول راه توسعه نسخه جدید رقم میخوره و برای اینکه ایده FH4 خیلی عظیم بوده (فصل های داینامیک عملا زمان طراحی محیطهای بازی رو چهاربرابر میکرده) به خاطر دسترسی اسان و موقعیت مکانی استدیو بریتانیا رو انتخاب میکنند

هرچند جد از این مسله من فکر میکنم انتخابی اینده گرایانه بوده و احتمالا بسیاری از asset های ساخته شده برای FH4 به پروژه فیبل منتقل بشه. بعضی مکان ها اصلا دوست داری از ماشین پیاده بشی و با یک شمشیر تو جنگل بری جک و جونور بکشی و ...
 

p990_judi

کاربر سایت
Jul 25, 2009
815
از طرفیم بنظرم امسال از اونجایی که همه تردپارتیا تو نمایشگاه تو کنفرانس ماکرو نمایش دارن حدالقل 120 دقیقه کنفرانس داریم :))))))
ولی کاش ماکرو هم سیاست سونی رو واس رونمایی کنسولش استفاده کنه و دو سه تا جنگولگ خفن مثل deep down یا Final fantasy VII remake رو با انجین بروز شده کمپانیای ترد پارتی نشون بده که همه بیخودی دور هم کف و خون قاطی کنیم :D8->
deep down و eight days :D
من الان 13 ساله منتظرم تکلیفم چیه :D
جدا از شوخی ، امیدوارم اسپنسر معنی کلمه exclusive رو فهمیده باشه از همه چیز مهمتره
در ضمن کنفرانس 120 دقیقه باشه یا 20 دقیقه یک دقیقه اش رو هم نباید صرف ماینکرفت بکنن
 
  • Like
Reactions: X B I T B and g4mer

MurdeRaccoon

کاربر سایت
Apr 23, 2019
30
deep down و eight days :D
من الان 13 ساله منتظرم تکلیفم چیه :D
جدا از شوخی ، امیدوارم اسپنسر معنی کلمه exclusive رو فهمیده باشه از همه چیز مهمتره
در ضمن کنفرانس 120 دقیقه باشه یا 20 دقیقه یک دقیقه اش رو هم نباید صرف ماینکرفت بکنن
deep down که رفت واس خودش سونی دیگه عمرا بره سمت تردپارتی ها واسه انحصاری eight days که داداش کی این بازی کنسل شد! بازی هزینش خیلی بالا رفته بود و بعد دوسال هنوز تو مراحل اولیه بود و واسه همین کنسل شد طبق گفته کارگردان البته سونی به بهانه نداشتن co op کنسلش کرد ولی دلیل اصلی این بود تازه سونی تریدمارکش تو 2015 فکر کنم از دست داد کارگردان بازی گفت بازی خیلی فک برانداز بود و شاید یک روز دوباره دیدیمش ولی الان که لندن استودیو محدود به ساخت بازی vr فعلا انتظار 8days یا the getaway نداشته باش:D
معنای انحصاری که فیل اسپنسر از بین برده با عرضه بازیاشون رو pc و سوییچ تا جایی که دارم میبینم ولی اگه کلا بازی منظورت اره فکر کنم از سونی یه چیزایی یاد گرفته:D
 

g4mer

XBOX 20/20
کاربر سایت
Nov 18, 2017
2,310
نام
سعید ربانی
deep down که رفت واس خودش سونی دیگه عمرا بره سمت تردپارتی ها واسه انحصاری eight days که داداش کی این بازی کنسل شد! بازی هزینش خیلی بالا رفته بود و بعد دوسال هنوز تو مراحل اولیه بود و واسه همین کنسل شد طبق گفته کارگردان البته سونی به بهانه نداشتن co op کنسلش کرد ولی دلیل اصلی این بود تازه سونی تریدمارکش تو 2015 فکر کنم از دست داد کارگردان بازی گفت بازی خیلی فک برانداز بود و شاید یک روز دوباره دیدیمش ولی الان که لندن استودیو محدود به ساخت بازی vr فعلا انتظار 8days یا the getaway نداشته باش:D
معنای انحصاری که فیل اسپنسر از بین برده با عرضه بازیاشون رو pc و سوییچ تا جایی که دارم میبینم ولی اگه کلا بازی منظورت اره فکر کنم از سونی یه چیزایی یاد گرفته:D
در مورد deep down کاملا موافقم اما اصلا بعید نیست با این اوجی که استدیو های داخلی گرفته ی همچین بازی شوتر خفنی رو احیا کنه که اگه نکنه حیف
سونی ثابت کرده هرچیزی رو که بخاد میتونه با زمان بیشتر به ی عنوان AAAA تبدیل کنه
اما اگه محو همچین نمایشهای سرکاری خفنی شدی امسال هم تو کنفرانس ماکروسافت و هم تو ps meeting باشی
یاد تریلر سرکاری کینکت و اجرای بازی های مختلف خفن مثل مایلو رو 360 افتادم :D
یادمه تو همایش TEDهم از پیتر مولینو دعوت شد و ی نمایش تعاملی خیلی باحال و سرکاری هم اونجا داشت ک بالای 100 بار نمایش های milo رو فقط دیدم و کلی رویا پردازی کردم و در آخر چیزی ک عایدمون شد ی لایک بی ادبی بود :D:p
 

MurdeRaccoon

کاربر سایت
Apr 23, 2019
30
در مورد deep down کاملا موافقم اما اصلا بعید نیست با این اوجی که استدیو های داخلی گرفته ی همچین بازی شوتر خفنی رو احیا کنه که اگه نکنه حیف
سونی ثابت کرده هرچیزی رو که بخاد میتونه با زمان بیشتر به ی عنوان AAAA تبدیل کنه
اما اگه محو همچین نمایشهای سرکاری خفنی شدی امسال هم تو کنفرانس ماکروسافت و هم تو ps meeting باشی
یاد تریلر سرکاری کینکت و اجرای بازی های مختلف خفن مثل مایلو رو 360 افتادم :D
یادمه تو همایش TEDهم از پیتر مولینو دعوت شد و ی نمایش تعاملی خیلی باحال و سرکاری هم اونجا داشت ک بالای 100 بار نمایش های milo رو فقط دیدم و کلی رویا پردازی کردم و در آخر چیزی ک عایدمون شد ی لایک بی ادبی بود :D:p
Peter Molyneux که با اختلاف بزرگ ترین دروغ گو صنعت گیم بنظرم بسته شدن استودیوش حقش بود:D
درباره استودیو های داخلی سونی موافقم مثلا الان بتد بعد این همه سال برگشته ولی استودیو لندن نسل قبل فدای اشتباهات سونی و یکمی اشتباهات خودش شد البته مسکل بیشتر از سونی بود اگه میزاشت the get away3 و 8days بسازن الان...... الان تازه یه ذره داره با بازی جدید vrش جون میگیره استودیو لندن
حالا کوتا ps meeting ولی مایکروسافت که میبینم صد در صد
 
  • Like
Reactions: X B I T B and g4mer

g4mer

XBOX 20/20
کاربر سایت
Nov 18, 2017
2,310
نام
سعید ربانی
Peter Molyneux که با اختلاف بزرگ ترین دروغ گو صنعت گیم بنظرم بسته شدن استودیوش حقش بود:D
درباره استودیو های داخلی سونی موافقم مثلا الان بتد بعد این همه سال برگشته ولی استودیو لندن نسل قبل فدای اشتباهات سونی و یکمی اشتباهات خودش شد البته مسکل بیشتر از سونی بود اگه میزاشت the get away3 و 8days بسازن الان...... الان تازه یه ذره داره با بازی جدید vrش جون میگیره استودیو لندن
حالا کوتا ps meeting ولی مایکروسافت که میبینم صد در صد
مولینو با Fable orginal و شماره دوم واقعا کارش قابل احترام برام
کاریم ب خالی بندی و شخصیتش ندارم ک البته موافقم با نظر شما :)
اما حیف ip Fable و black & white ک رفت زیر خاک و کلی از مهره ها ک جدا شدن و باعث بوجود اومدن media molocule امروزی شده
تا جایی که اطلاع دارم نفرات اصلی و نخبه های لایون هد اومدن مدیا مولوکولو تشکلیل دادن
به امید کامبک قوی سری فیبل دوس داشتنی:D
امیدوارم ماکرو با دستای پر و نمایش قوی این موقعیت خوب رو به اتفاق عالی و کامل تبدیل کنه که کاملا الان پتانسیلشو داره
 

MurdeRaccoon

کاربر سایت
Apr 23, 2019
30
مولینو با Fable orginal و شماره دوم واقعا کارش قابل احترام برام
کاریم ب خالی بندی و شخصیتش ندارم ک البته موافقم با نظر شما :)
اما حیف ip Fable و black & white ک رفت زیر خاک و کلی از مهره ها ک جدا شدن و باعث بوجود اومدن media molocule امروزی شده
تا جایی که اطلاع دارم نفرات اصلی و نخبه های لایون هد اومدن مدیا مولوکولو تشکلیل دادن
به امید کامبک قوی سری فیبل دوس داشتنی:D
امیدوارم ماکرو با دستای پر و نمایش قوی این موقعیت خوب رو به اتفاق عالی و کامل تبدیل کنه که کاملا الان پتانسیلشو داره
تاجایی که یادمه سر 1.2 هم خالی هایی میبست ولی بازیاش خوب بودن:D اره mm اعضای لاین هد تشکیل دادن و اتفاقا تازگیا تو یه مصاحبه درباره دریمز مشخص شد که خود Molyneux وقتی lbp بازی کرد گفت بسیار جاه طلبانه و خفنه بازیشون حالا جالبه همین مدیا مولکول اول برا همکاری امد سراغ مایکرو و مایکروهم گفت lbp مثل ماریو کنین :| فقط خدا رو شکر که از ایده هاشون نگزشتن و امروز dreams دیدیم:D بنظرم اگه یه ذره گرافیک هنری فیبل واقع گرایانه تر کنن عالی میشه:D
 
  • Like
Reactions: g4mer

g4mer

XBOX 20/20
کاربر سایت
Nov 18, 2017
2,310
نام
سعید ربانی
تاجایی که یادمه سر 1.2 هم خالی هایی میبست ولی بازیاش خوب بودن:D اره mm اعضای لاین هد تشکیل دادن و اتفاقا تازگیا تو یه مصاحبه درباره دریمز مشخص شد که خود Molyneux وقتی lbp بازی کرد گفت بسیار جاه طلبانه و خفنه بازیشون حالا جالبه همین مدیا مولکول اول برا همکاری امد سراغ مایکرو و مایکروهم گفت lbp مثل ماریو کنین :| فقط خدا رو شکر که از ایده هاشون نگزشتن و امروز dreams دیدیم:D بنظرم اگه یه ذره گرافیک هنری فیبل واقع گرایانه تر کنن عالی میشه:D
اره سره شماره اول کلی خالی بست و بعد اینکه نتونست گفت سر شماره دوم تایم کافی دارم میتونم ایده هامو پیاده کنم بازم کلی خالی بست و با ایت حال کلی ایده خوبو عالی داشت بازی
اما فیبل هیچ وقت قرار نبوده از دنیای فانتزیش فاصله بگیره
هیچی دیگه کل لذت بازی مرغ شوت کردن بود ک اونم میخایی ازمون بگیری :D
مشکل گرافیکی بازی نبود موتور بهینه و تکسترای باکیفیت بود به اضافه پولیش و ظرافت هنری که خیلی خوب بود اما میتونست عالی باش که شماره سوم بنظرم حتی افت هم کرد
 
  • Smile
Reactions: MurdeRaccoon

MurdeRaccoon

کاربر سایت
Apr 23, 2019
30
اره سره شماره اول کلی خالی بست و بعد اینکه نتونست گفت سر شماره دوم تایم کافی دارم میتونم ایده هامو پیاده کنم بازم کلی خالی بست و با ایت حال کلی ایده خوبو عالی داشت بازی
اما فیبل هیچ وقت قرار نبوده از دنیای فانتزیش فاصله بگیره
هیچی دیگه کل لذت بازی مرغ شوت کردن بود ک اونم میخایی ازمون بگیری :D
مشکل گرافیکی بازی نبود موتور بهینه و تکسترای باکیفیت بود به اضافه پولیش و ظرافت هنری که خیلی خوب بود اما میتونست عالی باش که شماره سوم بنظرم حتی افت هم کرد
اخه من کلا با بازی های فانتزی مشکل دارم:D حتی با طراحی دشمنا یکم گیم پلی و بعضی از سیاره های هیلو مشکل دارم واسه همینه هیچوقت سراغش نرفتم و نمیرم فیبل که کلش فانتزیه بماد کلا فقط یکبار فیبل2 دیدم وقتی بچه بود مخصوصا اولاش خیلی خوب یادمه:D تنها انحصاری مورد علاقم تو باز های مایکر gears بود البته فقط تا 3
 

g4mer

XBOX 20/20
کاربر سایت
Nov 18, 2017
2,310
نام
سعید ربانی
اخه من کلا با بازی های فانتزی مشکل دارم:D حتی با طراحی دشمنا یکم گیم پلی و بعضی از سیاره های هیلو مشکل دارم واسه همینه هیچوقت سراغش نرفتم و نمیرم فیبل که کلش فانتزیه بماد کلا فقط یکبار فیبل2 دیدم وقتی بچه بود مخصوصا اولاش خیلی خوب یادمه:D تنها انحصاری مورد علاقم تو باز های مایکر gears بود البته فقط تا 3
اوووووووف :D
gears ک فوق العاده بود:x
اما اینطوری ک شما پیش رفتی فیلمم حتما فقط قیصر بازیگرم فقط بهروز وثوق:D=))=))
halo REACH فوق العاده بود پسر
 
  • Smile
Reactions: MurdeRaccoon
وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر