Konami به دلیل ولخرجی Kojima را اخراج کرد.

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
uIEGI.jpg


خب به تازگی اطلاعات جدیدی از دلایل جدایی کوجیما از Konami منتشر شده که در ادامه براتون قرارش میدم. منبع اصلی این خبر Rika Muranaka یکی از Composer های سری MGS هست که قبلا در عناوین MGS1, MGS2 و MGS3 با Kojima همکاری کرده. Rika در یک سایت فرانسوی در مورد اخراج کوجیما و دلایل اون حرف زده که در این Podcast اومدن حرفای اون رو بررسی کردن.

به گفته Rika دلیل اخراج کوجیما از Konami ولخرجی بی اندازه اون بوده. ظاهرا برخلاف عُرف همیشگی صنعت که سازنده بر اساس میزان فروش بازی درصدی دستمزد دریافت میکنه، کوجیما یک حقوق ثابت (و گرون) در کونامی داشته و موفقیت یا شکست یک پروژه تاثیری روی درآمدش ایجاد نمیکرده. یعنی اگر بازی شکست میخورد هم کوجیما همون حقوق رو میگرفت و اگر هم بازی میلیونی میفروخت باز خبری از درصد بیشتر نبود و همون حقوق قبلی بهش داده میشد.

مشکل از اینجا شروع میشه که کوجیما بخاطر داشتن حقوق ثابت براش مهم نبوده که بازی پروسه ساختش طول میکشه یا چقدر خرجش میشه و تا دقیقا به اون چیزی که مد نظرش نبوده نمیرسیده اون مورد رو قبول نمیکرده. از این رو بازی بارها و بارها تاخیر خورده (و کلی هزینه اش شده).

همچنین یه سری کارهای غیر اقتصادی دیگه هم انجام میداده، مثلا کوجیما از Composer بازی خواسته تا یه عالمه آهنگ برای بازی بنویسه و بعد از هیچکدوم خوشش نیومده و هیچ یک رو توی بازی نزاشته، در صورتی که کونامی بابت این آهنگا به Composer پول داده بوده.

متن پادکست:
Daley: دلیل اصلی این جدایی، حداقل از دید Rika، اینه که کوجیما یه حقوق ثابت داره و در آمدش از میزان فروش بازی نیست. هر اتفاقی هم که بیوفته کوجیما پول خودش رو میگیره، و اون کلی پول خرج میکرد و بازی رو عقب مینداخت، یه عالمه امکانات به بازی اضافه میکرد (چون) میخواست مطمئن بشه که MGS V بهترین و بزرگترین عنوان ممکنه، و Konami از این موضوع ناراضی بود چون تاخیر بازی تاثیری روی Kojima نمیزاشت. کوجیما بودجه بازی رو خرج چیزای مختلف میکرد، Fox Engine رو آپگرید میکرد و بعد دوباره بازی رو عقب مینداخت چون هنوز انجین آماده نبود و Konami با این موضوع مشکل داشت چون Kojima مثل ژاپنی های سنتی و قدیمی حقوق ثابت خودش رو میگرفت و توی سود حاصل از موفقیت بازی شریک نبود. با این شیوه کوجیما دستمزد بیشتری نسبت به سازنده های دیگه در صنعت گیم داشت ولی خب در (صورت موفقیت خیلی زیاد پروژه) سود حاصل از فروش بازی شریک نبود و پاداشی نمیگرفت.

Yong: پس داری میگی این دعواها برای این شروع شد که کوجیما میخواست بهترین عنوان ممکن رو بسازه؟

Daley: آره. به نظر Rika کوجیما یه سازنده فوق العاده و احتمالا بزرگترین سازنده دوران خودشه، ولی کوجیما اونجوری که Konami دوست داره اقتصادی فکر نمیکنه. به عنوان مثال، بجای اینکه کوجیما بیاد با پایین آوردن Resolution شاخ و برگ ها (در جنگل) از خرجای بازی کم کنه، اون دلش میخواد همه چیز کاملا Polish شده و خوب به نظر بیاد. Rika میگفت اونا بهش پول دادن تا 30-40 تا آهنگ برای بازی بنویسه که نهایتا هیچکدوم توی بازی استفاده نشدن و کوجیما هی ازش میخواست تا یه آهنگ دیگه بنویسه، و یکی دیگه بعد از اون، و به همین صورت، چون کوجیما فقط به چیزی راضی میشه که دوستش داشته باشه و خوب میدونه که هوادارا از چه نوع آهنگی خوششون میاد.

Daley: ریکا پیشتر مستقیما با کوجیما کار کرده و در این مورد اطلاعات خوبی داره، و به شخصه فکر میکنه موسیقی MGS V نسبت به باقی سری یکم آسیب دیده چون Konami نتونست هزینه لازم برای استخدام کردن اون رو بده. پس بجای اینکه Konami بیاد به Rika پول بده تا بره آدم های کار بلدی که میشناسه رو برای نواختن موسیقی بازی انتخاب کنه، تصمیم گرفتن تا Rika رو از معادله حذف کنند و خودشون مستقیما برن و اون افراد رو انتخاب کنند.

منبع
 
آخرین ویرایش:
اما می دونن هر چقدر به پای امثال ND ـها بریزین بجاش یه خروجی فوق العاده میگیرین و می دونن اعتبارشون تو بازی های انحصاری زیر سایه ND ـه بعد استدیو های دیگه پس معلوم که پول خرح می کنن و وقت می دن نه اینکه بگن بریزو به پاش زیاد همه رو اخراج کنن، نه بخاطر پول بخاطر اینکه به گیمرهای هاردکور احترام می زارن اگه قرار باشه همه مثل سوپر مارکت به صنعت گیم نگاه کنن پس شاهکارهای بازی چی مشین؟ GTA و خیلی از سری های دیگه که سال های سال عرضه نمیشه اما وقتی میان نشون میدن که این صنغت چه حرف هایی برای گفتن داره. این نشون میده که چقدر براشون مهمه رضایت کسانی که از برندشون استفاده می کنند برای همین هم هست که ساپورتشون می کنن، اما اگه قرار باشه آشغال تحویل ملت بدن آخر سر هم به آشغالدونی تبدیل میشن.

نه امید جان قصدم مقایسه نبود ... مقصودم این بود که الان میان بعضی از رفقا جلوه میدن که هر کمپانی تحت هر شرایطی حمایت میکنه از سازندش و این وسط کونامی داشت هیولا نشون داده می شد.
که من سعی کردم مثال نقض بیارم تا بگم هر شرکتی حواسش به دخل و خرجش هست ...(یعنی خواستم بگم حمایت از ND ابدا هیچ ربطی به حمایت دائمی از همه استدیوها نداره)
این که استدیو های بزرگ تونستن ناشرهاشون و گیمرها رو قانع کنند که خروجی های تضمین شده بیرون میدن طرف بحثم نبود.
خواستم بگم که این اخراج ها واسه هر کمپانی ممکنه رخ بده و فقط کونامی نیست که این وسط آدم بد شده.;)
 
به نظر من که در کل تقصیر کونامیه! اگه کوجیما خیلی پول هدر میداد اولش باهاش درموین میزاشتن (که یحتمل گذاشتن) و اگه قبول نکرد و کوتاه نیومد بعد از عرضه بازی خیلی محترمانه از هم جدات میشدن. با این میشه یه مدلی کنار امد اما این داد و بیدادی که کونامی راه انداخته برای همچین موردی بیش از اندازه بزرگه. انگار مثلا رییس کونامی یدفعه فهمیده مسبب همه بدبختی هاش تو زندگی کوجیماـه الان میخواد انتقام بگیره.

در نتیجه از نظر من بحث فقط پول نیست. اگه بخاطر هزینه های اضافی و 40 تا ترک یه استدیو مجبور بشه برند اصلیش (کوجیما برند اصلی کونامیه و همه میدونن اعتبارش وابسته به ایشون) رو بندازه بیرون مثلا باید رییس مرکوری استیم رو بخاطر خلق اون شاهکار از ماتحت دار بزنه. یه ناشر باید با تیمش کنار بیاد. خصوصا زمانی که خودشون میدونن اینقدر کوجیما براشون اعتبار میاره. مثلا سونی. با اینکه میدونه عرضه نشدن UC4 تو آخر امسال چه ضرر بزرگی هست و چقدر اونهارو تحت فشار میزاره (حالا خسارت مالی این تاخیر بماند) اما باز به راحتی با ND کنار میاد و یوشیدا خیلی راحت میگه با این قضیه کنار امدیم چون به ND اعتماد داریم.

این رفتار با کوجیما نمیتونه فقط دلایل مالی داشته باشه! بیشتر فرم تسویه حساب داره!

این سونی همونی نبود که 2 سال قبل یه استدیو رو بست و خیلی ها رو اخراج کرد برای اینکه اون استدیو یک بازی ساخته بود که به طور اتفاقی شبیه Destiny بود؟چرا؟چون دیگه نمی تونست بودجه بیشتری برای اون استدیو بزاره ...

نخیر همون سونی نیست!:دی اون استدیو که میگید سانتا مونیکا بود که نتنها تعطیل نشد بلکه اتفاقا بزرگ تر هم شد. قسمتی که بولد کردم رو هم از خودت در آوردی. ضمن اینکه مثالی که زدی اتفاقا حرف خودت رو میبره زیر سوال. سونی 100 میلیون دلار رو سوت کرد رفت رو هوا چون از کیفیت کار ناراضی بود. کارگردان بازی استیگ آسموسن رو هم اخراج نکرد. اسمش رو هم از روی GoWIII شیف دیلیت نکرد! فقط اینکه بهش گفتن فعلا نمیتونه دیگه کارگردان باشه و به همین دلیل خودش رفت!
 
آخرین ویرایش:
کونامی وقتی حق داره گله و شکایت کنه که بازیای کوجیما جز پرخرجترین بازیهای تاریخ باشن در حالیکه تو لیست بلند بالای این بازیا فقط یدونه متال گیر سالید هستش که اونم کلی سود براشون به همراه داشته تا الان بازی نساخته براشون که کم فروش باشه و به مرحله سود دهی نرسیده باشه !
شخصا امیدوارم این نابغه بره جایی که همه جوره ساپورتش کنن اگه یه سری بازی جدیدم بسازه که دیگه عالیه
 
متاسفانه سود و کیفیت دو مسئله جدا از هم هستند. ناشر یا اصلا یک سرمایه دار به قضیه پولی نگاه میکنه ولی بازی ساز کیفی. چون سازنده به فکر اسم و رسمش هست ولی ناشر به فکر پول ... یه چیزی هم بگم که وقتی قضیه پول بیاد وسط کوجیما که سهله رئیس جمهور رو هم عوض میکنن :دی
مسئله مهمی که اینجا کم بهش توجه میشه تعریف سود هست. متاسفانه اون سودی که توی این تاپیک مطرحه با اون سودی که یک سرمایه دار مد نظرش داره فرق میکنه. ممکنه اینجا فکر کنن که مثلا بازی با بودجه 100 میلیون دلاری ساخته شده و اگه مثلا 300 میلیون دلار بفروشه یعنی سود کرده. ولی خب قضیه پیچیده تر از این حرف هاست که دوستان تا حدی توضیح دادن. مثلا یکی میاد تو کار ساختمون سازی 500 میلیون تومن سرمایه گذاری میکنه اگر 550 میلیون آپارتمانش فروش بره یه جورایی ضرر کرده. از طرفی اگر میگیم که کوجیما باعث سود کونامی شده از اون طرف هم باید بگیم کونامی و اون حمایت هاش باعث شده کارهای کوجیما به سرانجام برسه. کوجیما بدون شک یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت بازی هست و بدون شک یکی از بهترین کارگردانان سینمایی بازیهاست که همیشه داخل بازی مسائل مختلفی رو پوشش داده. سری متال گیر از معدود و یا شاید تنها عنوانی بود که از نسل پنجم صحیح و سالم به نسل هشتم رسیده بود.

حالا از اینها که بگذریم درسته این مسائل میتونه زمینه سازی برای برکناری باشه ولی من فکر میکنم قضیه اخراج کوجیما یه ذره شدیدتر از این حرف ها باشه. این جور صحبت ها یه جورایی میشه پیش زمینه در نظر گرفت ولی فکر نکنم دلیل اصلیش این بوده باشه. کوجیما نزدیک 30 ساله تو کونامی کار میکنه چطور الان به این نتیجه رسیدن؟
من حس میکنم یک بحثی بینشون رخ داده و آخر کار کوجیما اعتبارش و اینکه کونامی به خاطر اون کونامی هست و ... رو مطرح کرده و آخر سر هم عذرش از طرف کونامی خواسته شده!
 
متاسفانه سود و کیفیت دو مسئله جدا از هم هستند. ناشر یا اصلا یک سرمایه دار به قضیه پولی نگاه میکنه ولی بازی ساز کیفی. چون سازنده به فکر اسم و رسمش هست ولی ناشر به فکر پول ... یه چیزی هم بگم که وقتی قضیه پول بیاد وسط کوجیما که سهله رئیس جمهور رو هم عوض میکنن :دی
مسئله مهمی که اینجا کم بهش توجه میشه تعریف سود هست. متاسفانه اون سودی که توی این تاپیک مطرحه با اون سودی که یک سرمایه دار مد نظرش داره فرق میکنه. ممکنه اینجا فکر کنن که مثلا بازی با بودجه 100 میلیون دلاری ساخته شده و اگه مثلا 300 میلیون دلار بفروشه یعنی سود کرده. ولی خب قضیه پیچیده تر از این حرف هاست که دوستان تا حدی توضیح دادن. مثلا یکی میاد تو کار ساختمون سازی 500 میلیون تومن سرمایه گذاری میکنه اگر 550 میلیون آپارتمانش فروش بره یه جورایی ضرر کرده. از طرفی اگر میگیم که کوجیما باعث سود کونامی شده از اون طرف هم باید بگیم کونامی و اون حمایت هاش باعث شده کارهای کوجیما به سرانجام برسه. کوجیما بدون شک یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت بازی هست و بدون شک یکی از بهترین کارگردانان سینمایی بازیهاست که همیشه داخل بازی مسائل مختلفی رو پوشش داده. سری متال گیر از معدود و یا شاید تنها عنوانی بود که از نسل پنجم صحیح و سالم به نسل هشتم رسیده بود.

حالا از اینها که بگذریم درسته این مسائل میتونه زمینه سازی برای برکناری باشه ولی من فکر میکنم قضیه اخراج کوجیما یه ذره شدیدتر از این حرف ها باشه. این جور صحبت ها یه جورایی میشه پیش زمینه در نظر گرفت ولی فکر نکنم دلیل اصلیش این بوده باشه. کوجیما نزدیک 30 ساله تو کونامی کار میکنه چطور الان به این نتیجه رسیدن؟
من حس میکنم یک بحثی بینشون رخ داده و آخر کار کوجیما اعتبارش و اینکه کونامی به خاطر اون کونامی هست و ... رو مطرح کرده و آخر سر هم عذرش از طرف کونامی خواسته شده!

والا در مورد موفقیت یک بازی و درآمد یک اصل وجود داره که همون Break Even ـه که اگه فروش بازی با کل هزینه ساخت برابر بشن یک موفقیت "کامل" برای ناشر بازی تلقی میشه. توم ریدر مثلا اگه یادتون باشه بعد 5 میلیون نسخه فروش به این نقطه رسید که اسکوئر و سهامدارانش داشتن جشن میگرفتند.
 
من فکر کنم علاوه بر مسائل مالی, مدیرای کونامی با خود کوجیما به مشکل برخوردن. فکر کنم همه بدونیم کوجیما از اون آدمای آننرمال هست و بعضی موقع ها میتونه رو اعصاب باشه ( خیلی هم ارادت به علف دارن ایشون:d), امکان داره برای مدیرا شاخ و شونه کشیده باشه یا مثلا اومده وسط گفته هرچی داری از من دارین بعد هم مدیرا اومدن اینجوری تسویه حساب کردن. حالا این موضوع ها معمولا تو مدیاها گفته نمیشه و حرفای من فقط حدس و گمانه ولی بعید نیست:d
 
برادر من شما همچین راحت میگی به علف ارادت دارند انگاری رفیق فابته و از زیرو بمش خبر داری! یا از بی اعصابی هاش چیزی دیدی!
شما از کجا انقدر مطمئن حرف میزنی؟
 
[h=2]Konami به دلیل ولخرجی Kojima را اخراج کرد.[/h]چرت و پرت نگو عمو..!!عمرا 1% قبول کنم این حرف رو...!!!یه عمر پیش شما کار میکرد از این حرفا نبود..!!یه شبه شد آدم بده.؟من مطمعن هستم موضوع دیگه ای بوده.بعدش شما که همه ی سود شرکتتون به بازیهای این بابا بند شده غلط میکنین 1 کلمه بهش حره بزنید که بالا چشمش ابرو..!!Konami جان توهم جات قشنگ رفت بغل شرکتی مثل Capcom باش تا صبح دولتت بدمد..!!!کی میشه متوجه بشی راهو اشتباه رفتی دقیقا مثل Capcom خدا میدونه..!!!
 
بعضیا این وسط شدن عمه ی مهربون تر از مادر :d
آقا گیمر جماعت باید درهرحال طرف استودیوها باشن نه ناشرا ! کار سازنده بر اساس نقد و متا قضاوت میشه و کار ناشر براساس میزان فروش ! حالا بنظرتو کدوم اینا دارن بنفع ما گیمرا کار میکنن؟!
شما شاکی میشی که چرا کوجیما داره انقدر خرج میکنه یا چرا فلان soundtrack رو قبول نمیکنه الهی بمیرم برای کونامی و حق با کونامیه ؟! (البته از گیمرِ نسلِ بازیهایی مثل CoD , AC که سالی یبار هر سال مثل پارسال بعیدم نیست این افکار).
طرف داره سعی میکنه بهترین محصول ممکنو تحویل طرفدارا بده ! همین سخت گیری مثلا توی همین مورد soundtarck ها بوده که باعث شده و من و اکثر طرفدارای بازی تمام این soundtrack های بازی رو جدا از خود بازی تو ارشیومون داشته باشیم و هر آهنگ بازی کلی برامون خاطره ساز باشه.
کوجیما اشتباه کرد با اینهمه وابستگی کونامی به کارش چه از نظر بازیسازیش چه از نظر ساخت انجین بازی های نسل جدیدش هنوز نتونست برای خودش تو رده های بالای کونامی منصبی پیدا کنه و کارمندشون موند که حالا بتونن اخراجش کنن .
 
والا در مورد موفقیت یک بازی و درآمد یک اصل وجود داره که همون Break Even ـه که اگه فروش بازی با کل هزینه ساخت برابر بشن یک موفقیت "کامل" برای ناشر بازی تلقی میشه. توم ریدر مثلا اگه یادتون باشه بعد 5 میلیون نسخه فروش به این نقطه رسید که اسکوئر و سهامدارانش داشتن جشن میگرفتند.
نه دیگه ... ببین چند سال ساخت بازی طول میکشه؛ این همه بریز و بپاش و این هه برو و بیا و این همه هزینه که به خاطر برابری هزینه ساخت و فروش نیست. تازه هر زمان هزینه ساخت با فروش برابر بشه تازه ما به عدد صفر میرسیم. یعنی تا قبل اون در ضرر کاملیم. از طرفی اینم در نظر داشته باشیم که برخی از بازی ها هزینه های مارکتنینگ بالایی دارن که گاها حتی بیشتر از هزینه ساخت میشه(یعنی ما همیشه صرفا با هزینه ساخت طرف نیستیم) الان شما خودتون رو یک سرمایه دار در نظر بگیر ... میایین چیزی خدود 60 میلیون دلار برای یک بازی هزینه میکنی. به نظرت اینکه بازیت 60 میلیون دلار بفروشه یعنی به موفقیت رسیدی؟ شاید یک توسعه دهنده همچین فکر بکنه ولی یک ناشر پولی به قضیه نگاه میکنه. یک سرمایه دار وقتی یه هزینه های سنگینی به خرج میده در انتاشر سود کلانی هم هست.
 
چه دلیل احمقانه ای! به نظر من همه بازیساز ها باید اینطوری باشن! طرف با جون و دل بازی میساخته و بازی نصف نیمه و چرت و پرت دست مردم نمیداده! این بده!!!!؟ عجب ت...م جن هایی هستن این Exec های کونامی....

- - -ویرایش - - -

کونامی وقتی حق داره گله و شکایت کنه که بازیای کوجیما جز پرخرجترین بازیهای تاریخ باشن در حالیکه تو لیست بلند بالای این بازیا فقط یدونه متال گیر سالید هستش که اونم کلی سود براشون به همراه داشته تا الان بازی نساخته براشون که کم فروش باشه و به مرحله سود دهی نرسیده باشه !
شخصا امیدوارم این نابغه بره جایی که همه جوره ساپورتش کنن اگه یه سری بازی جدیدم بسازه که دیگه عالیه


Sony Maybe?
یعنی میشه.....:d
شرکت های زیادی هستند که حاظرن از روی جسد همدیگه رد بشن که کوجیمارو داشته باشن ولی من خیلی دوست دارم توی Top Brass یه استدیو 1st party سونی ببینمش....(البته بعید میدونم رخ بده، احتمال زیاد یه استدیو خودش راه میندازه و شروع میکنه به خلق شاهکارهای جدید)

- - -ویرایش - - -

کونامی وقتی حق داره گله و شکایت کنه که بازیای کوجیما جز پرخرجترین بازیهای تاریخ باشن در حالیکه تو لیست بلند بالای این بازیا فقط یدونه متال گیر سالید هستش که اونم کلی سود براشون به همراه داشته تا الان بازی نساخته براشون که کم فروش باشه و به مرحله سود دهی نرسیده باشه !
شخصا امیدوارم این نابغه بره جایی که همه جوره ساپورتش کنن اگه یه سری بازی جدیدم بسازه که دیگه عالیه


Sony Maybe?
یعنی میشه.....:d
شرکت های زیادی هستند که حاظرن از روی جسد همدیگه رد بشن که کوجیمارو داشته باشن ولی من خیلی دوست دارم توی Top Brass یه استدیو 1st party سونی ببینمش....(البته بعید میدونم رخ بده، احتمال زیاد یه استدیو خودش راه میندازه و شروع میکنه به خلق شاهکارهای جدید)
 
حرف های دوستان رو خوندم ولی آخه کونامی که این همه از کوجیما خوبی دیده یکم عجیب نیست این کار؟:-/
همه ی دنیا می دونن که کوجیما چه شاهکار هایی رو خلق کرده قطعا خود کونامی هم مثل ما فکر میکنه.ولی یه جعبه سیاهی بوده که این ها معمولا عنوان نمیکنن
 
ip مادر پدر دار کوجیما واسه کونامی درست کرد و فروشش هم که تا الان عالی بوده و کاملا بازی شناخته شده اس به اسم کوجیما گره خورده
ولی بعد رفتن کوجیما احتمالا همون بلایی که سر castelvania 2 اومد سر ادامه MGS هم میاد
 
کونامی کلا علاقه داره اشغالی مثلpes بسازه و ازش پول دربیاره بجای ایینکه یه بازی خوب بسازه و خیلی خرج کنه و خیلی فروش داشته باشه. با رفتن کوجیما با سر میرن تو گل. اون دوران گذشته که اسم تایتل خوب باشه و مردم براش پول بدن. اخرجش حماقت بزرگیه.

- - -ویرایش - - -

اگه خودش استودیو بزنه و مولتی پلتفرم بسازه، اونجاس که کونامی میفهمه چه غلطی کرده
 
خوب همه کوجیما رو میشناسن
قطعا خرج هایی که میکرده هدفمند بوده و میدونسته که قراره بهترین اثر رو بسازه
پس این خرج ها در مقابل سود نهایی به چشم نمیان
کوجیما رو همه قبول دارن
و میدونن که اون تو ذهنش یه چیز خاص رو داره و حتما میخواد همون چیز خاص پیاده بشه رو بازی
و خوب طبیعتا خرج هم داره ولی نتیجش هم برای کونامی بد نمیشه :|
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or