اگه گیمپس دارین، به هیچ وجه این بازی رو از دست ندین! اگه ندارین و اهل آثار متفاوت هستین هم حتماً بهش سر بزنین.
بازی همون عطر و طعم همیشگی دابلفاین رو داره، با یه حال و هوای به شدت جالب و عجیب. از نظر بصری هم جزو زیباترین آثار تاریخ صنعت بازی به حساب میاد و بعضی جاها واقعاً از شدت حیرت داشتم منهدم میشدم! از جمله بخشی که
یه حالت پشمکمانندی پیدا میکنیم و توی یه محیط رنگارنگ شروع میکنیم به جست و خیز! یا مثلاً یکی از بخشهای پایانی که انگار وسط مصرف مواد طراحیش کردن! 
به نظرم اصلاً اغراق نیست اگه گرافیک هنری بازی رو بین ۱۰ تای اول عمرم بذارم! اتمسفر خاص بازی هم باعث میشه آثار مشابهش خیلی کم باشن و ترکیب این اتمسفر با فضای صوتی خاص بازی و نحوه روایت جالبش، معجون عجیبی رو تشکیل میده.
Keeper شاید بازی بیایرادی نباشه. دوربینش بعضی جاها اندکی اذیت میکنه، گیمپلی توی بعضی بخشها لجبازی میکنه و روی کنسولها هم محدودیت 30fps داره، ولی همه این مشکلات کمرنگ میشن وقتی در نظر بگیریم که یه تجربه منحصربهفرد و کمنظیره. از همون شخصیت اصلی که یه برج فانوس دریایی متحرک هست، تا دنیای خاص بازی و اتفاقاتی که میافته و حتی المانهای صوتی و تصویری که حس و حال متفاوتی به بازی میدن و کاملاً در خدمت فضاسازی خاصش هستن.
در مورد نقدها هم گذشته از اینکه میانگین ۸۳ رو گرفته که عدد خوبیه، نکته جالب برای من امتیاز سایتهای معروفه.

از یوروگیمر که امتیاز کامل داده تا جاهایی مثل پیسیگیمر، گیمز رادار، گیماسپات و IGN که بهش ۹ دادن.
خلاصه که حتماً وسط بازیهای عظیم یه سری هم به ایشون بزنین و سعی کنین چیز خاصی هم از بازی نبینین و نخونین که تر و تازه بمونه و لذتش بیشتر بشه. از اونجایی که طولانی هم نیست، میتونین خیلی زود و بدون اسیر شدن وسط مراحل تکراری و حوصلهسربر تمومش کنین و لیست تجربههای منحصربهفردتون غنیتر بشه. یه چیزی تو مایههای تماشای یه انیمیشن هنری و متفاوت وسط انیمیشنهای بزرگ و دنبالهدار!

امیدوارم تا سالها بتونیم همچین بازیهای زیبایی رو از دابلفاینِ دوستداشتنی ببینیم. خوشبختانه این روزها روی پروژه یا پروژههای دیگهای هم کار میکنن و Keeper فقط یکی از اونها بوده که تیم تولید خیلی کوچیکی هم در مقایسه با آثار AAA داشته. خود تیم شیفر هم اصلاً نقشی توی تولید Keeper نداشته و سرگرم یه چیز دیگه هست، حالا Psychonauts 3 یا یه IP دیگه که هرچی باشه، بدجوری منتظرش هستم!