تناقضی وجود نداره. اول اینکه Xbox هیچ پشتوانه ای نداشت و خیلی راحت در معرض شکست بود اما PS3 فن بیس عظیم برند PS پشتش بود. دوم اینکه PS3 به نسبت Xbox خیلی خیلی زودتر وارد رقابت شد و در واقع این X360 بود که نسل رو زود شروع کرد وگرنه PS3 و Wii باهم امدن. اما Xbox خیلی دیرتر امدن و زمانی وارد رقابت شد که سگا و سونی و نینتندو نسل رو شروع کرده بودن و سگا هم از مرحله پرت شده بود بیرون! ضمن اینکه به وضوح نقطه برتری PS3 که باعث شد خودش رو بالا بکشه و همه دوباره بیان سمتش به عقیده همه بازی های انحصاریش هستن که به لطف ان سخت افزار قوی ممکن شدن.
Wii داستانش فرق میکنه چون کلا سیاست متفاوتی رو داره. Wii امد بجای رقابت با سونی و مایکرو یه بازار جدید برای خودش تولید کرد که تو علم اقتصاد بهش میگن سیاست Blue Ocean. فلسفش اینه که مردم عین یه اقیانوس وسیع هستن که تو لازم نیست برای پیدا کردن جای ماهیگری با دو نفر دیگه دوا کنی. خیلی راحت میتونی بجای رقابت بری یجای دیگه و بدون رقیب ماهیتو بگیری و موفق بشی. نینتندو هم همینکارو کرد و بجای رقابت با سونی رفت سراغ غشر کژوال ها. و اینکه WIi وحشتناک انقلابی بود. اما اگه بخوایم به واسطه موفقیت WIi ضعیف تر بودن X1 رو توجیح کنیم و بگیم ممنکه تاریخ رو تکرار کنه بینهایت غلط هست چون X1 چنینی سیاستی رو در پیش نداره!X1 نه انقلابی هست و نه میخواد برای خودش بازار جدید تولید کنه بلکه میخواد با سونی رقابت کنه، پس سخت افزار براش خیلی خیلی مهمه! نمونش همین بد بودن کیفیت بازی های مولتی روی X1 هست که ماحصل سخت افزار ضعیف و پیچیده ترشه. زمان که بگذره این شکاف بیشتر هم میشه.
VIta هم اگه تا الان از 3DS عقب تره بخاطر سیاست های بد سونی بوده که داره اصلاح میشه. وگرنه مثلا الان یکی از مهم ترین عواملی که به فروش Vita کمک میکنه و با عرضه PS4 فروش این کنسول رو بالا میبره قابلیت Remote Play هست که مستقیم بخاطر سخت افزار قدرتمندش ممکن شده!
این که نشد توجیه ...سیاست نینتدو هر چی که بود تونست با برتری کامل نسل پیش رو ببره , ربطی به کژوال و هاردکور بودنشم نداره بنظرم ...چه کزوال چه هاردکور بازیاش اونقدر ارزشمند بودن که ارزش 1 بار امتحان کردنو داشته باشه...بعد نینتندو خیلی شرکت ریسکیه , کارایی میکنه که شرکتی مثه سونی همیشه از انجامشون واهمه داره چون از شکستش میترسه ولی نینتندو اصلا اینطوری نیست , توی 3 نسل 3 بار کنترلر عوض میکنه , اینکارش میتونه به یه شکست کامل منجر بشه ولی واسه ی بهتر شدنش ریسکش رو میپذیره و واسه همین موفقه ...
از طرف دیگه سونی بیشتر یه بهینه ساز محسوب میشه تا ابداع کننده ...تو هر زمینه ای که هست همینه , همیشه بهترین چیزها رو داره ولی دیرتر از همه , بیشتر سعی میکنه کامل و جامع چیزاش رو عرضه کنه ولی نوآوری رو در شرایطی که مجبور باشه بکار میبره...
مایکروسافت ام یه چیزی مابین این دو تاست , ایده های خوبی داره که هر ازگاهی به مرحله ی اجرا میرسونه ولی چندان بهشون توجه نمیکنه , مثه کینکت یا ایلومی روم ... بی توجی به پتاسنسیلهایی که مایکرو داره فقط و فقط به ضرر خودشه , میتونه خیلی بهتر از این باشه که هست...همین حذف بازیهای فیزیکی ایده ی خوبی بود که افتضاح بیانش کردن و عجله کردن حالا همین کار رو خود سونی چند سال دیگه انجام میده به طرز خیلی عالی...مایکرو اگرم این نسل شکست بخوره از چیزایی که خودش بوجود آورده ولی بهشون توجه نکرده ضربه میخوره , پشتیبانی از بازیسازان مستقل رو خودش باب کرد و جا انداخت ولی خودشم پس زد ولی سونی از اینکارش الگو برداری کرد و خیلی بهتر میخواد اجراش کنه , این یه نمونش!
اشتباه که خب همه ی کمپانیا دارن مسئله اینه که بتونن تو زمان کوتاه جبرانش کنن...مایکرو اگرم تو بخش مولتی پلتفرم ضعیف عمل کنه میتونه رویه ای که سونی این نسل ازش استفاده کرد بهره ببره...بازیای انحصاری خوب میتونه هر کنسولی رو نجات بده , حتی ضعیف ترین کنسولها تو زمان خودشون اگه پشتوانه ی قوی از عناوین انحصاری خوب داشته داشته باشن درصد شکستشون خیلی پایین میاد مگه اینکه دیگه مثه مایکرو استدیوهای فرست پارتیشون کم باشه و خرجشون خیلی بالا بره , اینجاست که دیگه بیخ پیدا میکنه
ولی من هنوزم معتقد نیستم که سخت افزار دال بر برتری کامل باشه ... هدف ایکس وان اینه به یه چیز جامع تبدیل بشه که بجز اون به چیز دیگه ای نیاز نداشته باشی , خیلی هدف جاه طلبانه ای میتونه باشه و حتی شاید حماقت هم به حساب بیاد که همزمان به رقابت با 3 تا شرکت مختلف تو زمینه های مختلف بپردازه ولی اگه بتونه حتی بخش کوچیکیش رو تامین کنه به شرط اینکه اولویت بازی قرار بگیره , شاید از اپل پیشی نتونه بگیره ولی خب حداقل رقابتش با سونی رو حفظ میکنه و میتونه با آرامش و تمرکز بیشتری به بخشهای دیگه برسه ... بازم میگم به شرط اینکه اولویتشون رو گیم قرار بدن نه سرگرمی!