High Definition Center

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
نظر به اینکه هر روز داره اخبار مربوط به HDDVD و BD توی سایت زیاد میشه به نظرم بد نیومد که یه تاپیک مستقل درباره این موضوع داشه باشیم و این بحثو اینجا ادامه بدیم. دوستان خواهشا لطف کنن و اخبار مربوطه رو اینجا بزارن :
1) اخبار مربوط به HDDVD وBD
2) اطلاعات درباره پلیر ها و دستگاه های مربوطه
3) تاریخ انتشار فیلم ها
4) درایو های کامپیوتر برای HDDVD وBD
5)نحوه ستاپ بر روی تیوی و Home Theatre توسط Standalone Player
6)نحوه استفاده از HDDVD و BD روی کامپیوتر
7) review ها و مقاله های مزبوطه درباره HDDVD و BD از سایت های مختلف
8) نحوه استفاده از PS3 و X360 به عنوانHDDVD/BD پلیر

امیدوارم این هم تاپیک پرکاری بشه و بچه ها استفاده کنن.. از مدیران هم خواهش میکنم اون چند پست اخر توی تاپیک اخبار داغ کنسول ها که دریاره این موضوعات هست اگر زحمتی نیست به اینجا منتقل کنن
 

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
با درود
امروز نوبت این شد که درباره فرمت های صدا در BD/HD DVD/DVD صحبت کنیم و توضیحی در مورد هر کدومشون بدیم و ببینیم چجوری کار میکنن. این نوشته به سه قسمت تقسیم میشه :
)تاریخچه Surround Sound
)توضیحات درباره terms هایی که با کار میره
)معرفی فرمت های صدا در BD/HD DVD/DVD

High Resolution Audio یکی از جنبه های HD DVD/BD هست که با اینکه به نظر میاد به اندازه Video قابل اهمیت نیست ولی در نهایت اهمیتش کمتر نیست (برای خیلی ها)
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
History of Surround Sound

شاید بشه گفت شروع Surround Music در سال 1970 بود به وسیله LP هایی که به صورت Quadraphonic رکورد شده بودن. فرمت Quadraphonic در سال 1970 معرفی شد. Quadraphonic به این صورت بود که چهار عدد اسپیکر رو به صورت مساوی در چهار گوشه اتاق قرار میداد (حساب کنین دوتا field استریو) و اهنگ رو به این صورت پخش میکرد. فرمت Quadraphonic به دلایل زیادی در زمان خودش موفق نشد (از گرونی دستگاه ها گرفته تا نبودنreliable قطعات) ولی پدر Surround Music امروزی حساب میشه. از البوم های معروفی که به صورت رکورد شدن میشه به Dark Side of the Moon و Wish You were Here از Pink Floyd یا Chicago XI از گروه Chicago نام برد که زمان خوشون معروفیت زیادی داشتن. فرمت Quadraphonic انواع مختلفی داشت (از Q8 گرفته تاSQ ) که جای توضیحشون اینجا نیست ولی یک روز حتما توضیحشون میدم. حلاصه اینکه فرمتQuadraphonic اواخر دهه 70 تموم شد چون زیاد مشتری نداشت.

بعد ها در سال 1985 قابلیت Surround Sound و Digital Audio به فرمت Laserdisc اضافه شد و میشه گفت شروع دوباره Surround Sound از اینجا بود (VHS که از این غلطا نمیتونست بکنه). بعد ها DOLBY هم به این جمع پیوست و علاوه بر که میتونست Dolby به صورت Analog رو حمل کنه شرایط داشتن ترک DTS رو هم داشت به صورتDigital . LD میشه رو به عنوان اولین فرمت واقعی صدا معرفی کرد که Surround Sound به همراه اورد و اونو در اختیار consumer قرار داد. فرمت LD هم با اینکه موفق نبود و niche موند ولی اثر زیادی روی Home Theater داشت و خیلی innovation از نظر تصویر و صدا رو هم به همراه اورد.

با معرفی فرمت DVD در سال 1995 قابلیت Surround sound عنوان یکی از مشخصات DVD از همون اول حساب شد و از فرمت های PCM/Dolby/DTS/SDDS برای surround music توی DVD استفاده میشه. SACD و DVD-A هم که در سال 2000 معرفی شدن ادامه Quadraphonic حساب میشن که میتونن music رو به صورت 5.1 عرضه کنه.
بلوری و HD DVD هم این روند رو ادامه دادن و تنها برتری که از نظر audio نسبت به DVD دارن قابلیت داشتن lossless (که خیلی مهمه) و ساپورت تا 7.1 channel هست که توی DVD موجود نبود (مکزیموم 6.1 بود)

خب این از یک تاریخچه کوچولو درباره Surround Sound
-------------------------------------------------
Basic Terms

قبل از همه چیز بهتره اصطلاحاتی رو که توی استفاده میشه رو تعریف کنیم که کار راحت تر بشه:

PCM : یک طریقه تبدیل صدای انالوگ به دیجیتال هست. PCM به این صورت عمل میکنه که سیگنال صدا رو در interval های مساوی sample میکنه و به صورت دیجیتال ذخیره میکنه. PCM تقریبا نوع dominant انالوگ به دیجیتال هست و از سال 1980 که در CD استفاده شده تا الان به صورتdominant برای Analog to Digital استفاده میشه.

DSD : یک طریقه تبدیل صدای انالوگ به دیجیتال که توسط سونی و فیلیپس اختراع شده و فرق زیادی با PCM داره. فرق اصلی این دو اینجاست که برخلافPCM که از 16bit-24bit تا برای نشون دادن سیگنال استفاده میکنه DSD به صورت 1bit هست به این صورت که هر بیت مقدار تغیر صدا نسبت به بیت قبلی رو مشخص میکنه. نظر به اینکه یک بیت نمیتونه معلوم کنه صدا چقدر بالا یا پایین رفته نیاز به sampling frequency زیادی برای این مدل صدا هست که مقدارش 2.8224MHZ یا 64 برابر CD هست. میشه گفت DSD تقریبا غیر از SACD استفاده دیگه نداره و به علت یک سری limitation ها زیاد popular نیست. بین اینکه DSD بهتره یا PCM بحث زیاده که جاش اینجا نیست ولی یک روز حتما دربارش یک چیزی مینویسم.

480px-PCM-vs-DSD.svg.png


Sampling Frequency : نشون دهنده تعداد sample هایی هست که converter یک در یک ثانیه میگیره برای تبدیل صدای انالوگ به دیجیتال. برای CD این عدد 44.1KHZ هست و در BD و HD DVD تا عدد 192KHZ هم میتون بره.

Bitrate : تعداد bit هایی هست که در یک unit از زمان برای نشون دادن و ضبط استفاده میشه. معادل همون bandwidth حساب میشه

Lossless Codec : کدک هایی هستن که بعد از compress کردن سیگنال هیچگونه از quality اونا کم نمیکنن و درواقع صدای compress شده bit by bit مساوی هست با صدای compress نشده . خوبی lossy codec ها این هست که جای کمتری از PCM میگیرن و bandwith کمتری هم نیاز دارن درحالی که همون صدا رو با همون کیفیت عرضه میکنن. مثال های lossless cdec توی این زمینه Apple Lossless و FLAC و WMA Lossless و MLP هستن

Lossy Codec : کدکی هست که بعد از compress کردن مقداری از کیفیت اون صدا کم میکنه به ازای گرفتن فضای کمتر و bandwidth کمتر. مثال های توی این زمینه MP3 و AAC و WMA هستن.

DVD-A : مخفف DVD Audio

SPDIF : پروتوکل و hardware این digital connection توسط سونی و فیلیپس طراحی شده و ازش برای انتقال digital data استفاده میکنن. Optical و Coaxial از انواع این پروتکل هستن.

Discrete Channel : این معنی که اطلاعات وdata این چنل صدا به صورت independent و جدا از بقیه چنل ها ذخیره شده.

Matrix Encoded : به این معنی که اطلاعات این چنل صدا توی چنل های دیگه انکود شده و به صورت independent نیست.

--------------------------------------------
Audio Formats in BD/HD DVD/DVD

خب بریم سر اصل مطلب و فرمت هارو معرفی کنیم.زیر هر فرمت نوشتم که توی چه فرمت های اپتیکالی استفاده میشه

Lossy Codecs

Dolby Surround: شاید قدیمی ترین فرمت صدای surround. این فرمت به این صورت هست که چنل های عقب رو matrix encode میکنه توی چنل های جلو ( به این معنی که چنل های عقب به صورت discrete نیستن و داخل چنل های جلو encode و جاگزاری شدن) و ریسیوری که Dolby Pro Logic رو ساپورت کنه میتونه چنل های عقب رو extract و خارج کنه و پخش کنه. این فرمت اوایل که اومده بود نسبتا استفاده داشت بود ولی الان دیگه تقریبا کسی ازش استفاده نمیکنه و یک فرمت قدیمی حساب میشه. اگه رسیورم Dolby Pro Logic رو ساپورت نکنه که صدا به صورت همون استریو عادی پخش میشه.خیلی از سینماهایی که قدیمی هستن هنوز از Dolby Surround برای استفاده میکنن. از SPDIF/Optical میشه برای عبور دادن این فرمت استفاده کرد
DVD/BD/HD DVD

Dolby Digital : شاید معروف ترین فرمت برای Surround باشه. این فرمت که خیلی هم قدیمیه (به 80s برمیگیرده)‌ اول برای سینما طراحی شد ولی بعد به علت surround اومدن به home theater های خانگی دالبی اونو برای consumer هم طراحی کرد. DD قابلیت زخیره شدن به صورت جفت انالوگ و دیجیتال رو داره و میتونه تا 5.1 چنل رو به صورت discrete ساپرت کنه. مکزیموم bitrate که توی فرمت میشه استفاده کرد 640kbps هست ولی در DVD تا بالاتر از448kbps نمیشه رفت (فقط یک DVD اون هم Pulse از Pink Floyd هست که یک ترک DD با 640kbps داره). در BD و HD DVD این فرمت به صورت میتونه full bitrate استفاده شه و قابلیت عبور دادنش از SPDIF/Optical به صورت bitstream امکان داره
DVD/BD/HD DVD/DVD-A

Dolby Digital EX : این فرمت با همکاری THX (که متعلق به George Lucas هست) و دالبی و برمبنای همون Dolby Digital طراحی شد. فرق EX با DD عادی این هست که که میتونه چنل ششم رو بین Surround Left و Surround Right به صورت matrix انکود کنه و ریسیوری که EX رو ساپورت کنه میتونه این چنل ششم رو extract کنه و ترک رو به 6.1 صورت پخش کنه. اگر ریسیور فقط DD عادی رو ساپورت کنه که ترک به 5.1 صورت پخش میشه. قابلیت رد شدن از SPDIF/Optical به صورت bitstream وجود داره
DVD/BD/HD DVD

Dolby Digital Plus : این فرمت توسط دالبی و برای بلوری و HD DVD طراحی شد. این فرمت یک extension از دالبی دیجیتال حساب میشه ولی encoding توی این ورژن efficient شده و قابلیت استفاده از frequency های بالاتر و channel های بیشتر هم اضافه شد . مکزیموم bitrate برای DD+ عدد 6.144mbps هست و میتونه تا 13 چنل صدا رو به صورت discrete ساپورت کنه.. در HD DVD فرمت DD+ به صورت mandatory هست و و قابلیت داشتن 7.1 با مکزیموم بیتریت 3mbps رو داره. در بلوری DD+ به صورت optional هست و میتونه تا 7.1 به همراه 1.7 mbps ساپورت کنه. قابلیت انتقال DD+ به صورت bitstream فقط از طریق HDMI 1.3 امکان داره. این فرمت میشه گفت تا الان محبوب ترین فرمت صدا روی HD DVD محسوب میشه
BD/HD DVD

DTS : فرمتی که یکی از بنیان گزاراش اسپیلبرگ بود و اولین فیلمی هم که باهاش اومد جوراسیک پارک بود امروزه به عنوان یک فرمت خیلی معروف در audio حضور داره. مکزیموم bitrate برای این فرمت 1.5Mbps هست. DTS در DVD به صورت optional هست و میتونه تا 1.5 mbps باشه هرچند بیشتر DVD ها به صورت 768Mbps ازش استفاده میکنن.DTS معملا از ترکDolby Digital صدای بهتری داره (عدی ایی میگن به علت bitrate ببیشتر) و نزد home theater enthisiast ها معمولا همیشه بهDD برتری داره. دیسک های DTS-CD هم از DTS برای عرضه کردن surround music با بیتریت 1.3Mbps استفاده میکنن. در BD و HD DVD هم این فرمت به صورت mandatory استفاده میشه. قابلیت انتقال به صورت bitstream از SPDIF/Optical وجود داره.
DVD/DTS-CD/BD/HD DVD/DVD-A

DTS EX : همون فرمت DTS هست ولی با این فرق که چنل ششم به صورتdiscerete یا matrix میتونه حضور داشته باشه. برای اینکه به صورت 6.1 پخش شه ریسیور باید DTS-EX رو ساپورت کنه اگر نکنه به همون صورت 5.1 پخش میشه. از SPDIF/Optical میشه به صورت bitstream عبورش داد
DVD/BD/HD DVD

DTS 24/96 : همون فرمت DTS منتها با این فرق که صدا به صورت 24bit و 96KHZ حضور داره. اگر ریسیور نتونه DTS 24/96 رو ساپورت کنه DTS 24/96 دارای یک core track به صورت DTS عادی هست ریسیور میتونه اونو به صورت 5.1 عادی دکود کنه. DTS 24/96 کلا زیاد استفاده نداشته تا الان و تکو توک ازش استفادهد شه.قابلیت ارسال از SPDIF/Optical به صورت bitstream وجود داره
DVD/DTS-CD(stereo only)/BD/HD DVD

DTS-HD : یک extension از DTS حساب میشه که مخصوص بلوری و HD DVD طراحی شده. میتونه 7.1 چنل به صورت 24bit و تا 96KHZ رو ساپورت کنه. به عنوان فرمت optional روی بلوری و HD DVD هست. در بلوری مکزیموم بیتریت 6mbps و در HD DVD هم مکزیموم بیتریت 3mbps هست. قابلیت انتقال به صورت bitstream فقط از HDMI 1.3 وجود داره. ترک های DTS-HD همواره یک ترک عادی DTS به صورت core دارن که اگر پلیر یا ریسیور نتونن DTS-HD رو دکود کنن بتونن از DTS core استفاده کنن (که از طریق SPDIF/Optical میشه فرستادش) و DTS 5.1 عادی رو دریافت کنن. بیتریت DTS عادی 1.5mbps هستش.
BD/HD DVD

SDDS: فرمت صدایی که توسط سونی طراحی شده و با اینکه میتونه روی DVD به صورت optional گزاشته بشه روی هیج home format موجود نیست. compression این فرمت بر اساس فرمت ATRAC هست. قسمت کمپانی سونی که این کودک رو طراحی کرد در سال 2002 بسته شد و SDDS دیگه در هیچ سینمای جدیدی نصب نمیشه. هرچند همچنان حضور فعالی داره وسینماهای زیادی ازش استفاده میکنن اما کم طرفدارترین فرمت نسبت به Dolby و DTS حساب میشه.

Lossless Codecs

PCM: همینطور که از اسمش پیداست این فرمت lossless و uncompressed هستش. با اینکه فرمت روی DVD ساپورت میشه اما به علت اینکه فضا و bandwidth زیادی میکیره هیجوقت استفاده نمیشه و اگرم بشه به صورت 2 channel میشه. این فرمت روی بلوری بیشترین استفاده رو داره به دو علت
)فضای زیاد و bandwidth زیاد
)optional بودن همه فرمت های lossless روی بلوری
سونی و دیزنی بزرگترین استفاده کننده ها از این فرمت هستن. وارنر و پارامونت همه دارن از این فرمت برای گزاشتن lossless sound روی بلوری استفاده میکنن
اما نکته مهم اینجاست که PCM فضای بیشتری از فرمت های دیگه میگیره و bandwidth بیشتری میخواد برای همین efficient نیست و استفاده از فرمت های lossless دیگه هم به علت گرفتن فضای کمتر و هدر ندادن bandwidth بیشتر (مخصوصا رویHD DVD ) بهتره. همچنین PCM روی DVD-Audio هم میتونه به عنوان ترک صدا استفاده بشه. جفت بلوری و HD DVD رو به صورت 7.1 و 24bit و 96KHZ (192KHZ برای دو چنل) ساپورت میکنن.
DVD/BD/HD DVD/DVD-A

MLP : این فرمت توسط شرکت Meridian و برای compress کردن فرمت PCM به صورت lossless استفاده میشه. MLP فرمت استاندارد برای DVD-A هست و میتونه فضای لازم توسط PCM رو 1/2 کنه در حالی که quality کاملا یکسانی رو داشته باشه. این فرمت پایه encoding برای فرمت Dolby TrueHD حساب میشه. همه DVD Audio پلیر ها موظفن این فرمت رو ساپورت کنن.
DVD-A

Dolby TrueHD: فرمتی که توسط دالبی برای انکود کردن lossless ساخته شده و اساسش MLP هست. این فرمت قابلیت حمل14 چنل و ساپورت 192KHZ رو داره. روی بلوری این فرمت به صورت optional هست در حالی که روی HD DVD این فرمت optional هست. جفت بلوری و HD DVD میتونن Dolby TrueHD رو تا 7.1 و 24bit و 96KHZ ساپورت کنن. مکزیموم بیتریت برای بلوری و HD DVD عدد 18mbps هستنش. در صورت وجود Dolby TrueHD روی بلوری باید یک ترک Legacy Dolby Digital هم وجود داشته باشه که پلیر هایی که نمیتونن Dolby TrueHD رو دکود کنن بتونن Dolby Digital رو دکود کنن. قابلیت ارسال این فرمت به صورت bitstream فقط از طریق HDMI ver 1.3 وجود داره.
BD/HD DVD

DTS-HD Master Audio : این فرمت توسط DTS برای lossless audio طراحی شده. DTS-HD MA میتونه تعداد نامحدودی چنل رو ساپورت کنه. این فرمت روی بلوری و HD DVD به صورت optional هست. از خوبی های این فرمت این هست که همیشه یک core DTS @ 1.5mbps با خودش داره برای همین اگه پلیر یا ریسیور نتونه DTS-HD MA رو دکود کنه بجاش از DTS core استفاده میکنه که میتونه صدای 5.1 رو به وسیله DTS عادی بشنوه. جفت بلوری و HD DVD میتونن DTS-HD MA رو تا 7.1 و 24bit و 96KHZ ساپورت کنن. DTS-HD MA رو میشه فرمت محبوب Fox و Studio Canal برای ارایه صدا روی دیسک های HD حساب کرد. قابلیت ارسال به صورت bitstream فقط از طریق HDMI ver 1.3 وجود داره (هرچند core DTS رو میشه از طریق SPDIF/Optical فرستاد).
BD/HD DVD
 
آخرین ویرایش:

TRUTH

کاربر سایت
Sep 7, 2006
538
اشکان جان میشه یکم در مورد فرمتهای تصویری توضیح بدی مثلا xvid,divx.avi,mkv,... من این فرمتها رو hd شونم دیدم
چند تا سوال دارم:
چطوری میشه با این حجم کم کیفیت تصویر اینقدر خوب باشه؟
برای گرفتن صدای خوب از این فرمتها چی لازمه؟ کارت صدای چی میخواد؟ من دکودر دارم با اون میشه کاری کرد کارت صدام معمولیه
برای اجرای این فرمتها مینیموم قدرت کامپیوتر چقدر باشه خوبه؟

پ.ن:راستش اینقدر این فرمتها زیادن که ادم گیج میشه راستی هیچ دستگاهی هست که این فرمتها رو اجرا کنه بجز کامپیوتر اخه واسه دیدن فیلم کنترل راه دور خیلی لازمه که pc نداره.

ممنون :love:
 

007

کاربر سایت
Dec 25, 2006
686
نام
محمد
مطلبتون خيلي مفيد بود متشكر:love:
2 تا سوال داشتم:
DSD : یک طریقه تبدیل صدای انالوگ به دیجیتال که توسط سونی و فیلیپس اختراع شده و فرق زیادی با PCM داره. فرق اصلی این دو اینجاست که برخلافPCM که از 16bit-24bit تا برای نشون دادن سیگنال استفاده میکنه DSD به صورت 1bit هست به این صورت که هر بیت مقدار تغیر صدا نسبت به بیت قبلی رو مشخص میکنه. نظر به اینکه یک بیت نمیتونه معلوم کنه صدا چقدر بالا یا پایین رفته نیاز به sampling frequency زیادی برای این مدل صدا هست که مقدارش 2.8224MHZ یا 64 برابر CD هست.
يعني اونقدر sample ها رو افزايش ميدن تا تغييرات نشون داده شده توسط بيتها تقريب خوبي از تغييرات واقعي باشه؟ در ضمن ميشه گفت اين شيوه يه نوع pwm كد شده است؟
Bitrate : تعداد bit هایی هست که در یک unit از زمان برای نشون دادن و ضبط استفاده میشه. معادل همون bandwidth حساب میشه
مگه عرض باند بسته به نوع مدولاسيون نيست؟
 

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
مطلبتون خيلي مفيد بود متشك
از لطفت ممنون دوست عزیز

يعني اونقدر sample ها رو افزايش ميدن تا تغييرات نشون داده شده توسط بيتها تقريب خوبي از تغييرات واقعي باشه؟ در ضمن ميشه گفت اين شيوه يه نوع pwm كد شده است؟
درسته.
بزار یکم مسال رو باز کنم. PCM یکی از مشکلاتی که داره اینه قبل از کانورژن توسط باید یک سری ار فرکانس رو توسط ****** قطع کرد چون نمیتونن PCM توسط ثبت بشن.
به طور مثال توی سیدی که sampling frequency عدد 44.1KHZ هست فرکانس های بالای 20000KHZ توسط ****** قطع میشن (دلیلش که 20000Khz انتخاب شد این بود که شنوایی انسان بالاتر از 20000khz رو نمیتونه تشخیص بده که البته بحث توی این مورد خیلی زیاده) و این باعث میشه یه سری سیگنال هایی که توی analog signal اولیه بودن حذف بشن
بعد ها گفتن که به جای اینکه بیایم از بیت های بیشتر برای اینکه رزلوشن رو بهتر کنیم استفاده کنیم به جاش از سیستم یک بیت ولی با sampling frequency خیلی بالا استفاده کنیم. پدر DSD هم شیوه Delta-Sigma هست.
حالا میرسیم به سوال شما. در روش DSD هربیت مقدار تغیر صدا رو نسبت به بیت قبلی میگه. اگر اون بیت یک باشه معناش اینکه level انالوگ سیگنال از سمپل قبلی بیشتره و اگه هم اون بیت صفر باشه یعنی level کمتری داره از سمپل قبلی
نظر به اینکه اینجا شما فقط داری از یک بیت برای کردن سیگنال انالوگ استفاده میکنی باید sampling frequency خیلی بالایی داشته باشی که این estimation نزدیک باشه به سیگنال اصلی.
این روش همچنین محدودیتی که PCM داشت در زمینه ف*ل*ت*ر کردن فرکانس های بالاتر مقدار اجازه داده شده رو حل میکنه.

منظورتو از pwm نفهمیدم اگه ممکنه یکم بیشتر توضیح بده

مگه عرض باند بسته به نوع مدولاسيون نيست؟
عرض باند میشه گفت مهمترین عاملش مقدار bit هایی هست که در یک واحد از زمان باید دریافت شه. مثال بزنم
از طریق Coaxial شما نمیتونین بیشتر از دوچنل 96khz-24bit توسط بفرستین ولی HMI این اجازه رو میده شما 7.1 چنل 192khz-24bit رو از طریقش بفرستین. این جا نوع modulation دو سیگنال یکی هست ولی نظر به اینکه سیگنال 7.1 دارایbitrate خیلی بیشتری به خاطر داشتن چنل های بیشتر هست باید از interface عبور داده بشه که بتونه جوابگوی رد کردن این مقدار اطلاعات در یک زمان باشه
یکی دیگه از چیزهایی که میتونه مقدار نیاز به پهنای باند رو پایین بیاره استفاده از compression/codec های بهتر و efficient تر هست که باعث میشه همون مقدار اطلاعات رو بشه با bitrate کمتر و استفاده از فضای کمتر استفاده کرد.نمونش هم Dolby TrueHD و Apple Lossless هست
**** : بیشتر شدن مقدار bitrate فقط به خاطر اضافه شدن چنل های اضافه نیست و به فرکانس سمپل شده و تعداد بیت های استفاده شده برای سمپل اون هم بستگی داره

اشکان جان میشه یکم در مورد فرمتهای تصویری توضیح بدی مثلا xvid,divx.avi,mkv,... من این فرمتها رو hd شونم دیدم
چند تا سوال دارم:
چطوری میشه با این حجم کم کیفیت تصویر اینقدر خوب باشه؟
برای گرفتن صدای خوب از این فرمتها چی لازمه؟ کارت صدای چی میخواد؟ من دکودر دارم با اون میشه کاری کرد کارت صدام معمولیه
برای اجرای این فرمتها مینیموم قدرت کامپیوتر چقدر باشه خوبه؟

پ.ن:راستش اینقدر این فرمتها زیادن که ادم گیج میشه راستی هیچ دستگاهی هست که این فرمتها رو اجرا کنه بجز کامپیوتر اخه واسه دیدن فیلم کنترل راه دور خیلی لازمه که pc نداره.

ممنون

TRUTH جان جوابتو پنجشنبه اینجا میزارم که یکم بهتر توضیحش بدم.
بابت تاخیر شرمنده

------------------------------------------------------
خب حالا که این پستو زدم بزار این خبرم بدم.
Denon که از شرکت های high end و معروف در هست اعلام کرد که پاییز امسال اولین بلوری پلیر خودشو میده بیرون.نکته جالب این هست که Denon قبلا اعلام کرده بود که Format Neutral هست و قرار بود که HD DVD پلیر هم بده بیرون ولی فعلا خبری از HD DVD پلیر نیست و بعید نیست که Denon هم بلوری Exclusive شده باشه.
نکته جالب دیگه هم اینکه این پلیر اولین پلیر بلوری هست که ورژن 1.1 هست و میتونه Picture in Picture رو ساپورت کنه (قابلیتی که از اول HD DVD روی وچود داشته ولی از اکتبر روی بلوری هم mandatory میشه)
از مشخضات دیگه این پلیر هم میشه به دکود کردن همه فرمت های مهم صدا اشاره کرد که شامل کدک های زیر میشه :
Dolby TrueHD/DTS-HS MA/Dolby Digital Plus/DTS-HD/Dolby Digital/DTS
این پلیر همچنین HDMI ver 1.3 و 7.1 output رو هم ساپورت میکنه.
و اخر هم اینکه این پلیر از video processor معروف Realta HQV استفاده میکنه که به خاطر کیفیت فوق العاده بالاش معروفه و میتونه یکی از بهترین تصویر ها رو ارایه بده (و upconversion خیلی خوبی هم عرضه کنه)
قیمت این پلیر 1999$ هست و پاییز میاد بیرون.
با اینکه این پلیر در زمینه mass market به علت قیمت بالاش زیاد نمیتونه توی فروش کمک کنه اما به نظر من خبر خیلی مهمی برای بلوری هست چون ساپورت شرکت های High End ارزش بالایی داره.

Denon_Blu-ray.jpg
 
آخرین ویرایش:

007

کاربر سایت
Dec 25, 2006
686
نام
محمد
متشكر
منظورتو از pwm نفهمیدم اگه ممکنه یکم بیشتر توضیح بده
جواب سوالم رو تو توضيحاتتون گرفتم منظورم از PWM هم همون pulse width modulation بود.
 

BIIAA

کاربر سایت
Jan 9, 2007
293
کمک

اقا کسی میدونه فیلم بلوری کجا دارن یا چه جوری میتونم تهیه کنم تورو خدا اگر کسی میدونه بگه من کل ایران رو زیر و رو کردم پیدا نکردم که نکردم
 
آخرین ویرایش:

psps1368

کاربر سایت
Jan 3, 2006
165
دو تا سایت جالب تو N4G نوشته بود. نمی دونم دیدید یا نه ولی برای اونایی که ندیدن می ذارم:
آمار های پایین این دو تا سایت خیلی جالبه... (مثلا درصد فرمت های ویدیویی مورد استفاده و هم چنین در صد بهره گیری از Lossless در دو فرمت...)
سوال:
کدوم یکی از سه فرمت MPEG2, VC - 1, AVC بهتر است؟ (از همه نظر، کیفیت - حجم - ...)
این سایت ها قابل اعتماد هستن؟
 

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
دو تا سایت جالب تو N4G نوشته بود. نمی دونم دیدید یا نه ولی برای اونایی که ندیدن می ذارم:
آمار های پایین این دو تا سایت خیلی جالبه... (مثلا درصد فرمت های ویدیویی مورد استفاده و هم چنین در صد بهره گیری از Lossless در دو فرمت...)
سوال:
کدوم یکی از سه فرمت MPEG2, VC - 1, AVC بهتر است؟ (از همه نظر، کیفیت - حجم - ...)
این سایت ها قابل اعتماد هستن؟

کدک های VC1 و AVC بهتر از MPEG2 هستن.
این سایت کار خاصی نمیکنه که قابل اعتماد باشه. فقط نشسته از مشخصات دیسک ها مثل کدک های استفاده شده برای تصویر و صدا و سایز دیسک امار گرفته.
ولی امارش درسته.
 
آخرین ویرایش:

Reza Modanloo

کاربر سایت
Mar 25, 2007
1,231
نام
Reza
آلبترون و اولین کارت کدگشای Blu-Ray

Albatron.gif


شرکت آلبترون که یکی از شرکتهای تولید کننده کارتهای گرافیک به حساب می‌آید به تازگی کارت گرافیکی تولید کرده که توانایی کدگشایی Blu-ray</SPAN> را داراست. این کارت که در اصل به منظور بکارگیری در کامپیوترهای(HTPC(Home Theater Personal Computer طراحی شده از پردازنده G86 شرکت nvidia بهره می‌برد و در بالاترین سطح کیفیت توانایی پردازش تصاویر BD را با ابعاد 768*1024 دارد. البته اگر از Codec های دیگر مانند Mpeg-2 HD,WMV HD استفاده شود این کیقیت می‌تواند تا 1080*1900 نیز افزایش یابد که این مقدار در مقایسه با ابعاد 576*720 در DVD بسیار کیفیت بالاتری را به ارمغان می‌آورد.
در کنار این محسنات، G86 یک مشکل نیز به وجود آورده و آن اینکه برای فراهم کردن این کیفیت تصویر 20% از توان CPU نیز صرف می‌شود که البته آلبترون می‌توانست با بکارگیری یک پردازنده قدتمندتر مانندGeforce 8600 series G84 به‌ راحتی بر این مشکل فایق آید.
در مورد خروجی‌های این کارت باید گفت که مجهز به یک خروجی DVI </SPAN>وHDMI</SPAN> به همراه پشتیبانی از صدای دیجیتال با کیفیت 128bit است. همچنین چیپ این کارت توانایی کدگشایی و پشتیبانی کامل از H.264(یا AVC) جانشین MPEG و همینطور VC-1 را دارد.

4vqouhs.jpg

درمورد سایر ویِِژِگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:​

GPU:Geforce 8500 GT​

1Microsoft DirectX 10 Shader Model 4.0​

Supports delivers unparalleled levels of graphics realism
and film-quality effects for all DirectX applications
2. CineFX 5.0 Engine
a. Next-generation texture engine
b. With infinite-length vertex and pixel shader capabilities,
stunning image quality and floating point accuracy at ultra-fast frame rates​

3NVIDIA nView Multi-Display Technology
a. Great multi-display technology
b. Easy-to-use control panel interface
c. A setup wizard makes configuring your desktops a snap
4. NVIDIA Digital Vibrance Control 3.0
a. DVC color controls
b. DVC image sharpening controls
5. 400MHz RAMDACs
Blazing-fast RAMDACs support dual QXGA displays with ultra-high, ergonomic refresh rates
6. One Dual-link DVI
Able to drive the industry? largest and highest resolution
flat-panel display up to 2560x1600 resolution</SPAN>​
 

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
از پردازنده G86 شرکت nvidia بهره می‌برد و در بالاترین سطح کیفیت توانایی پردازش تصاویر BD را با ابعاد 768*1024 دارد. البته اگر از Codec های دیگر مانند Mpeg-2 HD,WMV HD استفاده شود این کیقیت می‌تواند تا 1080*1900 نیز افزایش یابد که این مقدار در مقایسه با ابعاد 576*720 در DVD بسیار کیفیت بالاتری را به ارمغان می‌آورد

میشه یک ذره در مورد این خبر توضیح بدی؟
چیزی به نام WMV-HD و MPEG2-HD روی بلوری نداریم. VC1 هست که از روی WMV تهیه شده و چیزی به نام MPEG2-HD هم وجود نداره و همون MPEG2 عادی هست
همچنین چیپ این کارت توانایی کدگشایی و پشتیبانی کامل از H.264(یا AVC) جانشین MPEG و همینطور VC-1 را دارد.
جفت AVC و VC1 روز به روز دارن بیشتر از MPEG2 استفاده میشن و کسی فقط AVC رو جانشین MPEG2 حساب نمیکنه
 
آخرین ویرایش:

Reza Modanloo

کاربر سایت
Mar 25, 2007
1,231
نام
Reza
تا جايی که من Update هستم داری درست ميگی ، i dont know sry ، source

میشه یک ذره در مورد این خبر توضیح بدی؟
چیزی به نام WMV-HD و MPEG2-HD روی بلوری نداریم. VC1 هست که از روی WMV تهیه شده و چیزی به نام MPEG2-HD هم وجود نداره و همون MPEG2 عادی هست
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر