دلیلش به نحوه نمایششون بر میگرده
فقط تعداد پیکسل بیشتر مهم نیست نحوه نماییشون هم مهمه. 1080i یک فرمت interlaced هست به این معنی که رزولوشن صفحه که همون 1920 در 1080 باشه به صورت interlaced نشون داده میشه. یعنی اول 540 تا از اون 1080 لاین نمایش داده میشن و فریم بعدی 540 بعدی و چون این اتفاق سریع میفته چشم دو تا فریم رو با هم combine میکنه انگار که یک تصویرن (برای همین ریت صفحه 60 هرتز هست). خوبی این کار این هست که bandwidth رو میاره برای پایین برای انتقال عکس اما کیفیت هم میاد پایین چون با اینکار هم شارپنس میاد پایین هم این نوع ضبط کردن به روش مناسب تصاویر متحرک که سریع حرکت میکنن مثل ورزش ها خوب نیست
مهم ترین مزیت 720p به 1080i این هست که با اینکه تعداد پیکسل کمتری رو کاور میکنه منتها چون پراگرسیو هست هر فریمش 720 لاین رزولوشن داره به جای 540 که توی 1080i هست و مشکلاتی رو هم که مربوط به پخش تصاویر به صورت interlaced هستن رو نداره
مطلب پایین هم از ویکیپدیا (که همیشه باید مواظب بود وقتی ازش مطلبی رو reference میکنی :biggrin1
هستش که خوب توضیح داده
البته اگه عکس باشه که میتونه بهتر باشه چون حرکتی در جریان نیست اما برای فرق بین این دو حالت در motion content بستگی به خیلی چیزا داره مثل :
- رزولوشن نیتیو تیوی
- کیفیت deinterlace کردن تیوی
- خود سورس متریال
- نوع اون سورس متریال (مثلا ورزش یا فیلم عادی)
برای همین نمیشه به راحتی گفت که اینا با هم فرقی نمیکنن
به تیوی شما هم بستگی داره. اگه نیتیو رزولوشن خود بازی 720p هست بهتره همون 720p بفرستی به تیوی که بقیه scale کردن رو خود تیوی انجام بده. اگه تبدیل به 1080i بکنی اونقوت مساله کیفیت deintrlace کردن تیوی و کیفیت scale کردن خود کنسول هم میتونه توی کیفیت اثر بزاره پس بهتره native resolution بفرستی به دستگاه نمایشگر
اگر بلوری میبینی که کیفیت تصویر 1080p هست میتونی بفرستی به نمایشگر که تعداد پیکسل های تصور کم نیشه از حالت نیتیو
(اینا همه با این فرض بود که نمایشگر شما 1080p رو ساپورت نمیکنه)
اینم از اون حرفا بود! اولا این حرف ها بهش چون ثابت شدست
جفت و نسبت به پایین ترن یکی به خاطر تعداد پیکسل کمتر یکی هم به خاطر بودن
بین این دوتا هم تفاوت میتونه وجود داشته باشه با توجه به نوع کانتنت که نمونشم بالا گفتم مسابقات ورزشی هست که سرعت حرکت توش زیاده و باعث میشه vertical رزولوشن 720p به خاطر پراگرسیو بوندش بیشتر از 1080i باشه (720 نسبت به 540) و این یک مساله ثابت شدست و اگه روی یک نمایشگر میشه تفاونشون رو دید. تازه شما باید کیفیت نمایشگر رو هم فاکتور بگیری
چیزی که با علم میشه ثابتش کرد (خودت میتونی یک camcorder بگیری و از یک وسیله با سرعت حرکت بالا در رزولوشن های 720p و 1080i فیلم بگیری و تفاوت رو ببینی) دیگه بهش نمیگن ئوری
شما این وسط یک مساله رو یادت میره و اونم native رزولوشن خود بازی هست. شما اگه رزولوشن بازیت 720p هست نمیتونی با scale کردنش به 1080i کیفیتش رو بالا ببری. پیکسلی که در خود سورس متریال نیست از اول رو شما نیمتونی همینطوری create کنی (مثل اینکه mp3 رو decompress بکنی به wave و بگی کیفیتش بهتره). اگه نیتیو رزولوشن بازی شما 720p هست همون 720p بفرست به تیوی بزار این وسط دیگه یک پروسس interlace و deinterlace انجام نشه (که معمولا کیفیت رو میاره پایین)