Multi Platform Gothic 1 Remake

سازنده
Alkimia Interactive
تاریخ انتشار
2025
ناشر
THQ Nordic
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
تاپیک مشکلات بازی
برو به تاپیک مشکلات بازی
Ghariall.png
خب کم کم داریم به رونمایی از تاریخ انتشار بازی نزدیک میشیم که از شواهد میشه مطمئن بود که تو همین 2025 قراره که اتفاق بیفته.

به همین بهانه گفتم تاپیکش رو بزنیم که بشه متمرکز تر در موردش حرف زد.
و هم نسل جدیدتر با یکی از پیشروترین بازیهای سبک RPG آشنا بشن.
اینکه چطور Piranha Bytes فقید در سال 2001 دنیایی خلق کرد که زنده و پویا بود ، چند فکشن رو شامل میشد ، NPCها روتین روزانه داشتن ، چند مسیر پرای اتمام ماموریتها و مسلما با عواقب متفاوت وجود داشت و...

Gothic و مخصوصا نسخه دوم اون هنوز هم ویژگیهایی رو ارائه میدن که ما تو بازیهای مدرن سالهای اخیر شاهد حضورشون نیستیم.
مثل دنیای زنده و رفتارهای روزانه NPCها که شغل روزانه دارن و وظایف مشخصی که براشون تعریف شده ، شاید بشه بین این و A-life از مجموعه استاکر شباهتهایی پیدا کرد.
به اینها یک سیستم پیشرفت که در ابتدا کمی سخت و ابتدایی به نظر میرسه ولی در ادامه جذاب و اعتیادآور میشه رو هم اضافه کنین.

دنیای بازی جدای از خروجی گرافیکی تاریخ گذشته و بعضی از مکانیکهای منسوخ (مثل بخش کنترل و مبارزه) همچنان بعد از 24 سال تجربه لذت بخشی رو ارائه میده و میشه درش به عنوان یک گیمر غرق شد و از جستجو کردن و کشف ویژگیهای مختلف بازی از اون نهایت لذت رو برد.

همه اینها باعث شد که تو سال 2001 این بازی یک انقلاب در شیوه بازیسازی بوجود بیاره که رقبای نزدیک به اون حتی چند سال بعد هم تو یکسری ویژگیها نتونن پا به پاش پیش برن و اون مکانیکها رو در ساخته هاشون بگنجونن.
از این لحاظ پیرانابایتس با این مجموعه ثابت کرد که سالها جلوتر از صنعت حرکت میکرد ، گواه اثبات این رو میشه تو بازیهایی که چه اونموقع برای مثال بتسدا (موروویند/آبلیویون) ، بایوور (بالدرزگیت ، دراگون ایج و)و... میساختن دید و چه حالا.

با این مقدمه بریم تاپیک ریمیک این مجموعه رو شروع کنیم چون به شخصه فکر میکنم که اگه تیم آلکیمیا با ریمیک یک به یک فقط تونسته باشه گرافیک بازی رو ارتقا بده (که خب اینکار رو کرده) و همه اون مکانیکها رو حتی بدون هیچ بهبودی تو این نسخه عرضه کنه باید از خوشحالی روی دستهامون راه بریم :D



==========
فعلا یه چی نوشتم که تاپیک راه بیفته.
بعدا کمی در مورد پیش زمینه داستانی و دنیای بازی مینویسم و تکمیلش میکنم.
 
آخرین ویرایش:
در زمان خودش انقلابی بود. واقعا الان فک میکنم میبینم چه جزییات ریز و مهمی تو بازی کار گذشته بودن که حتی الان‌ش هم در خیلی از بازی ‌های دیگه دیده نمیشه.
مثالا وارد یک خونه کسی بشید، اولش خیلی محترمانه ازتون میخواد اونجارو ترک کنید و اگه نرید با قمه میوفته به جونتون. خوردن گوشت و خام و پخته و تاثیرش بر بالا بردن جونتون :D دز کل رفتار شما خیلی تاثیر بر افراد دورتون میزاره، یجورایی اگه ماموریت و خواسته‌های اونا (اورک یا انسان) رو درست انجام بدید، نوع و‌ لحن حرف زدنشون با شما تغییر می‌کنه..یبار با یه اورکی اشتباهی جنگیدم ، بعد از اون دیگه با من حرف نزدو هر سری بهم میگفت برو گمشو ! جالبه این روند تو بقیه اعضای اورک اون کمپ هم تاثیر داشت و میگفتن تو کسی هستی که با فلانی درگیر شدی؟ از کمپ برو بیرون. از اینجور موارد زیاد داره‌بازی. متاسفانه بازی خیلی دچار باگ بود و این لذت بازی رو میگرفت. درکل حتما اگه اومد از دست ندینش.
 
من نسخه اصلی گوتیک رو بازی نکردم ولی چند ماه پیش که یه تریلر شوکیس از ریمیکش اومد کامبتش شاید بتونم بگم بدترین چیزی بود که از نسل 6 به این طرف دیدم :D حالا نمیدونم بیلد قدیمی ای بوده و هنوز رو کامبت کار نکردن یا واقعا اون بود.

البته من به طور کل از هر بازی دارک فانتزی یا های فانتزی استقبال میکنم امیدوارم یه دستی هم به کامبتش بکشن حالا :D
 
من نسخه اصلی گوتیک رو بازی نکردم ولی چند ماه پیش که یه تریلر شوکیس از ریمیکش اومد کامبتش شاید بتونم بگم بدترین چیزی بود که از نسل 6 به این طرف دیدم :D حالا نمیدونم بیلد قدیمی ای بوده و هنوز رو کامبت کار نکردن یا واقعا اون بود.

البته من به طور کل از هر بازی دارک فانتزی یا های فانتزی استقبال میکنم امیدوارم یه دستی هم به کامبتش بکشن حالا :D
بخش مبارزه بازی خیلی وفادار به نسخه اصلیه که ما باید با حرکات زنجیروار و تو زمان مناسب شناور بودن و پیوستگی ضربات رو حفظ کنیم و خب از این لحاظ خیلی خوبه که همون مسیر رو ادامه دادن.
البته این الزامی نیست ولی بهتره که کرکتر اینطور مبارزه کنه که دمیج بیشتری بزنه و مبارزه راحت تری داشته باشه ولی دقیقا مثل ویچر1 نیست که کلیت مبارزه زنجیروار باشه.

ولی همونطور که گفتی ضعف این بخش تو انیمیشنهاشه که تو انتقالها و جابه جایی ها خیلی واقعی به نظر نمیرسه و اون شناور بودن رو نداره ، گاهی کرکتر سُر میخوره و یا پایین تنه با بالاتنه هماهنگ نیست و ...

این ریمیک AAA نیست.
یه پروژه بین ایندی و نهایتا AAست که بالاخره واقعی شده.
استودیو زیر 50-40 نفر هستن و خب ضعفهایی مثل این تو بخش انیمیشنها مشخص میکنه که بودجه بازی پایینه.
البته احتمالا در ادامه حتما کمی پالیش میکنن و دستی به سرو روش میکشن .
تو این بازیها باید سطح توقع رو معقول نگه داشت و انتظار مواردی مثل این رو داشت.

خلاصه اینکه تو این ریمیک هم ما حتما jank خواهیم داشت ولی نقطه قوت این سری هیچوقت بخش مبارزه نبوده که تو این ریمیک هم بخواد نقش تعیین کننده‌ای داشته باشه.
همونطور که فرهاد بالاتر اشاره کرد نقاط قوتش تو سیستم ها و مکانیکهای رول پلینگ بازی و همچنین ایمرسیو بودن بازی که همه اینها در کنار هم خیلی منحصر به فردش کرده و میشه گفت چیزی شبیه به گاتیک واقعا نداریم.
==========

ولی دقیق اگه بخوام در مورد بخش مبارزه توضیح بدم این مربوط به خود شخصیته که اصلا جنگیدن بلد نیست.
حتی نمیدونه چطور باید شمشیر رو تو دستش بگیره یا از اسلحهای سنگین تر یا دودستی استفاده کنه.
به مرور که پیش مربی ها حرکات جدید رو یاد میگیره هم میتونه دمیج های بیشتر و بهتری بزنه و هم حتی انیمیشن ضربه ها بهتر میشه چون یاد میگیره که چطور شمشیر و... رو تو هوا حرکت بده.

این جزو dna بازیه و دوستانی که نسخه اوریجینال رو بازی کردن باهاش آشنان.
 
آخرین ویرایش:
گرافیک محیط زیادی خوبه! چقدر حس و حال بازی رو خوب درآوردن! البته که قطعا نسخه نهایی میتونه بهتر بشه ولی انیمیشنا اصلا خوب نیست مخصوصا صورت و لیپ سینک موقع مکالمات انگار تیک دارن شخصیتا هی یجوری میشدن! :D
Gothic زمان خودش چیز انقلابیی بود! نه که در حد گوتی لول و اینا ولی همینکه ریمیکشو بتونن سرگرم کننده و وفادار به نسخه اصلی بسازن میتونه موفق بشه. اونقدری لااقل موفق بشه که نه تیمش به فنا بره (چون مشخصه با عشق دارن میسازنش) و هم از اونور شاید شانس بازگشت این IP برا دنباله هاش وجود داشته باشه.
 
گرافیک محیط زیادی خوبه! چقدر حس و حال بازی رو خوب درآوردن! البته که قطعا نسخه نهایی میتونه بهتر بشه ولی انیمیشنا اصلا خوب نیست مخصوصا صورت و لیپ سینک موقع مکالمات انگار تیک دارن شخصیتا هی یجوری میشدن! :D
Gothic زمان خودش چیز انقلابیی بود! نه که در حد گوتی لول و اینا ولی همینکه ریمیکشو بتونن سرگرم کننده و وفادار به نسخه اصلی بسازن میتونه موفق بشه. اونقدری لااقل موفق بشه که نه تیمش به فنا بره (چون مشخصه با عشق دارن میسازنش) و هم از اونور شاید شانس بازگشت این IP برا دنباله هاش وجود داشته باشه.
قطعا اینها برای موکپ و انیمیشنها نمیتونستن خیلی بودجه داشته بوده باشن.
برای این پروژه ها باید این مسائل رو زیرسیبیلی رد کرد و نادیده گرفت.
==============

برای دوستانی هم که آشنایی با این سری ندارن چند پست بالاتر اشاره کرده بودم ولی چون گیم پلی رو دیدیم دوباره تاکید میکنم که اگه بخش مبارزه بازی رو اینقدر میبینین که روی هواست به دلیل اینه که کرکتر یه آدم خیلی معمولیه.
در ادامه از معلمها نحوه جنگیدن و شمشیر زنی ، جادو و... رو یاد میگیره و به همون نسبت انیمیشنهای مبارزه هم پیشرفت میکنه که نشون بده مثلا جنگاوری و مهارت شمشیر زنی و... رو یاد گرفته.

البته باز هم باید سطح انتظارمون پایین باشه چون بازی با ارفاغ نهایتا میتونه یه AA باشه.
 
آخرین ویرایش:
قطعا اینها برای موکپ و انیمیشنها نمیتونستن خیلی بودجه داشته بوده باشن.
برای این پروژه ها باید این مسائل رو زیرسیبیلی رد کرد و نادیده گرفت.
==============

برای دوستانی هم که آشنایی با این سری ندارن چند پست بالاتر اشاره کرده بودم ولی چون گیم پلی رو دیدیم دوباره تاکید میکنم که اگه بخش مبارزه بازی رو اینقدر میبینین که روی هواست به دلیل اینه که کرکتر یه آدم خیلی معمولیه.
در ادامه از معلمها نحوه جنگیدن و شمشیر زنی ، جادو و... رو یاد میگیره و به همون نسبت انیمیشنهای مبارزه هم پیشرفت میکنه که نشون بده مثلا جنگاوری و مهارت شمشیر زنی و... رو یاد گرفته.

البته باز هم باید سطح انتظارمون پایین باشه چون بازی با ارفاغ نهایتا میتونه یه AA باشه.
میفهمم آدم باید انتظاراتشو کنترل کنه. من خودم مثلا فکر میکردم قراره AAA باشه واسه همین کامبت و انیمیشنش واقعا ترسوندتم :D
ولی ازونطرفم ازونجایی که میگی با ارفاغ شاید بتونیم بهش بگیم AA پس منطقا قیمتش نباید از 50 دلار بیشتر باشه. یا حتی 40 دلار. مثلا سر Avowed به نظرم حتی منتقدا یکم دل سوزوندن واسه آبسیدین که اون نمره هارو دادن وگرنه کمترم راه داشت. چون وقتی خودشون با افتخار میان اعلام میکنن که ما تا صد سال دیگه ام میخوایم AA بسازیم ادامه حرف نگفتشون اینه که همون AA هامونم با قیمت بلاک باستر AAA بهتون میفروشیم.
حتی متافور هم به نظرم نباید اون متا رو میگرفت چون هر ایرادی کسی میگرفت سریع میومدن میگفتن خب بازی با استاندارد نسل 7 ساخته شده ایرادی بهش نیست. ولی خب با استاندارد بالا ترین سطح AAA تو نسل 9 قیمت گذاری شده. :D

در کل اگه این بازی بخواد 70 دلار قیمت گذاری بشه به نظرم انیمیشن و کامبتش باید از ارزش و متاش کم کنه و قضاوت بشه. ولی اگه همون 50 دلار باشه نه واقعا. اصلا یکی از اصلی ترین دلایلی که عموم ملت راحت باور میکنن که GTA6 صد دلار باشه دقیقا همین وضعیتیه که راه افتاده. هرکی از راه میرسه با هر کیفیت و استانداردی فول پرایس بازیشو میفروشه خب معلومه تو ذهن همه اینجوری شکل میگیره که چطور ممکنه GTA6 هم قیمت این بازیای مشکل دار باشه.
 
در کل اگه این بازی بخواد 70 دلار قیمت گذاری بشه به نظرم انیمیشن و کامبتش باید از ارزش و متاش کم کنه و قضاوت بشه. ولی اگه همون 50 دلار باشه نه واقعا. اصلا یکی از اصلی ترین دلایلی که عموم ملت راحت باور میکنن که GTA6 صد دلار باشه دقیقا همین وضعیتیه که راه افتاده. هرکی از راه میرسه با هر کیفیت و استانداردی فول پرایس بازیشو میفروشه خب معلومه تو ذهن همه اینجوری شکل میگیره که چطور ممکنه GTA6 هم قیمت این بازیای مشکل دار باشه.
در هر صورت که منتقدها اکثرشون چه بازی 50 و چه 70 دلاری رو یکسان نقد میکنن.
من صحبتم با گیمر واقعیه که برای رسیدن به تجربه های جذاب حاضره که jank و کم و کاستی رو نادیده بگیره.

حالا بحث قیمت رو که ناشر تعیین میکنه.
اما به نظرم تعیین قیمت خیلی نسبیه.

من خودم این بیشتر برام مهمه که بازی چی ارائه میده نه اینکه چطور؟

اگه ببینم به نسبت بازیهای روز مثلا از انیمیشن زدن که بتونن اتمسفر خفن تری ایجاد کنن...
و یا بخش صداگذاری ضعف داره ولی یه دنیای زنده ساخته باشن...
و مواردی از این دست خب میتونم درک کنم که هزینه ها کجا رفته.

میخوام بگم اگه این راه رو بخوایم بریم پس یکی هم میتونه بگه که بازیهای جهان باز مولتی میلیون دلاری با سطح انیمیشن، صداگذاری، موکپ و... پرهزینه که نه اتمسفر خوبی ارائه میدن و نه دنیای زنده ای و... هم نباید قیمت 70 دلاری داشته باشن!

برای همین میگم که باید دید یه بازی در آخر چی ارائه میده ، نه چطور.
 
  • Like
Reactions: MyJinx and He!n3ger
در هر صورت که منتقدها اکثرشون چه بازی 50 و چه 70 دلاری رو یکسان نقد میکنن.
من صحبتم با گیمر واقعیه که برای رسیدن به تجربه های جذاب حاضره که jank و کم و کاستی رو نادیده بگیره.

حالا بحث قیمت رو که ناشر تعیین میکنه.
اما به نظرم تعیین قیمت خیلی نسبیه.

من خودم این بیشتر برام مهمه که بازی چی ارائه میده نه اینکه چطور؟

اگه ببینم به نسبت بازیهای روز مثلا از انیمیشن زدن که بتونن اتمسفر خفن تری ایجاد کنن...
و یا بخش صداگذاری ضعف داره ولی یه دنیای زنده ساخته باشن...
و مواردی از این دست خب میتونم درک کنم که هزینه ها کجا رفته.

میخوام بگم اگه این راه رو بخوایم بریم پس یکی هم میتونه بگه که بازیهای جهان باز مولتی میلیون دلاری با سطح انیمیشن، صداگذاری، موکپ و... پرهزینه که نه اتمسفر خوبی ارائه میدن و نه دنیای زنده ای و... هم نباید قیمت 70 دلاری داشته باشن!

برای همین میگم که باید دید یه بازی در آخر چی ارائه میده ، نه چطور.
آدم وقتی میتونه کم و کاستی رو نادیده بگیره که رو هزینه ای که پرداخت کرده اون کم و کاستی هم لحاظ شده باشه. غیر اینه؟

اتفاقا به نظر من این طرز فکری که داری میگی باعث میشه یکی بخواد بگه چرا یه بازی مثل GTA6 هم 70 باشه نه چیزی که من میگم. من بحثم اینه که 70 دلار سقف عرفی بازی های نسل 9 هستش. حالا یکی پایین ترین سطح استاندارد های کلی نسل 9 رو رعایت کنه میتونه 70 دلار بذاره. یکیم مثل راکستار بالاترین سطح کیفیت تو همه زمینه هارو داره که اونم 70 دلار میذاره. ولی اون استاندارد های AAA رو من باید ببینم حالا ضعیف یا قوی تا بتونم قبول کنم اون بازی میتونه 70 دلار باشه.

مثلا فکر کن یکی بیاد یه بازی با 5 نفر آدم بسازه کلا 1 میلیون دلارم خرجش نشه که قاعدتا کم و کاستی های زیادی ممکنه داشته باشه. بعد به هر جاش ایراد بگیری بگن تو تجربه رو دریاب. بابا وقتی دارم میبینم طرف رسما داره با 70 دلار جیبمو میزنه چطوری لذت ببرم؟ :D اون بازی ممکنه تو کلاس یه بازی 40 دلاری شاهکار باشه ولی تو کلاس 70 دلاری که قرار نیست لذت بخش باشه.

مثلا متافور که از هر کوچه رد میشدی میرفت لودینگ از اون سر شهر درمیومدی اینا توهین به عرف نسل 9 بازی های 70 دلاریه. اصلا بحث این نیست که از این زدم گذاشتم رو فلان چیز. مثل اینه یکی داره تو کلاس مید رنج به بالا ماشین تولید میکنه بعد بگه دیگه ESp نذاشتم براش به جاش فرمون خوش دستی داره. بابا ضعیف یا قوی باید اون ESp رو میذاشتی که بتونی ماشینتو با قیمت اون کلاس بفروشی چه اهمیتی داره فرمونت چه کیفیتی داشته.
 
  • Like
Reactions: m.d.makan
آدم وقتی میتونه کم و کاستی رو نادیده بگیره که رو هزینه ای که پرداخت کرده اون کم و کاستی هم لحاظ شده باشه. غیر اینه؟

اتفاقا به نظر من این طرز فکری که داری میگی باعث میشه یکی بخواد بگه چرا یه بازی مثل GTA6 هم 70 باشه نه چیزی که من میگم. من بحثم اینه که 70 دلار سقف عرفی بازی های نسل 9 هستش. حالا یکی پایین ترین سطح استاندارد های کلی نسل 9 رو رعایت کنه میتونه 70 دلار بذاره. یکیم مثل راکستار بالاترین سطح کیفیت تو همه زمینه هارو داره که اونم 70 دلار میذاره. ولی اون استاندارد های AAA رو من باید ببینم حالا ضعیف یا قوی تا بتونم قبول کنم اون بازی میتونه 70 دلار باشه.

مثلا فکر کن یکی بیاد یه بازی با 5 نفر آدم بسازه کلا 1 میلیون دلارم خرجش نشه که قاعدتا کم و کاستی های زیادی ممکنه داشته باشه. بعد به هر جاش ایراد بگیری بگن تو تجربه رو دریاب. بابا وقتی دارم میبینم طرف رسما داره با 70 دلار جیبمو میزنه چطوری لذت ببرم؟ :D اون بازی ممکنه تو کلاس یه بازی 40 دلاری شاهکار باشه ولی تو کلاس 70 دلاری که قرار نیست لذت بخش باشه.

مثلا متافور که از هر کوچه رد میشدی میرفت لودینگ از اون سر شهر درمیومدی اینا توهین به عرف نسل 9 بازی های 70 دلاریه. اصلا بحث این نیست که از این زدم گذاشتم رو فلان چیز. مثل اینه یکی داره تو کلاس مید رنج به بالا ماشین تولید میکنه بعد بگه دیگه ESp نذاشتم براش به جاش فرمون خوش دستی داره. بابا ضعیف یا قوی باید اون ESp رو میذاشتی که بتونی ماشینتو با قیمت اون کلاس بفروشی چه اهمیتی داره فرمونت چه کیفیتی داشته.
من این رو قبول دارم که بالاخره باید یه کف استانداردی باشه که استودیوها رعایت کنن.
ولی منظورم بیشتر این بود که نباید صفر و یکی نگاه کرد و مثل منتقدهای 20 سال پیش 4 تامورد گرافیک/انیمیشن/صداگذاری و... رو لیست کرد و بر اساس اونها نمره داد و میانگین گرفت.

میخوام بگم بازیها میتونن ورای فقط همین چند مورد باشن.
حالا GTAها که خب اصلا بحثی درش نیست که دست نیافتنی هستن و خب شاید بالای 100 دلار هم قیمت بخوره ، حرفی درش نیست.

ولی میخوام بگم بودجه بازیها نهایتا یک عددی میتونه باشه که خب در آخر تخس میشه روی لیست ویژگیهای بلندبالای بازیها.
صرفا نمیشه با تمرکز روی یه بخش مثلا انیمیشن تو گاتیک یا بقول خودت وجود لودینگ تو متافور کل اون بازی رو ارزشگذاری قیمتی بکنیم و بگیم میصرفه یا نه.
اینکه باقی جاهایی رو که خوب یا عالی کار کردن رو دیفالت بگیریم و بگیم خب باید همین باشه!

اما خب منم در آخر باهات هم نظرم که در هر صورت یه بازی مثل گاتیک حتما نباید بودجه ای در حد مثلا GTA که حالا نه ولی یه بازی AAAی امروزی داشته باشه که حالا بخواد 70 دلار قیمت بخوره.

شاید کاملترش این باشه که باید دید چقدر هزینش شده؟
برآورد کمپانی از فروش اون بازی چه تعداده؟
و اون تعداد فروش حاشیه امنی برای سود ایجاد میکنه یا نه؟

مثلا اگه تحلیل کمپانی این باشه که اینها یه بازی تو یه سبک نیش ساختن و برآورد تعداد فروششون نهایتا بین 500 هزار تا یک میلیون فروشه خب این حتما تفاوت میکنه با یه بازی همه پسندی که برآوردش روی 5 ، 10 ، 20 میلیون یا حتی بیشتره.
مثلا در مورد GTA خب اگه براش 70 دلار پول میدیم اما مطمئنا تو یکسال بالای 30 میلیون یا بیشتر فروش میره.

اما این رقم برای گاتیک اگه به یک میلیون برسه یعنی موفقیت کامل.
حالا این نهایتا یک میلیون فروش با تگ 40 دلاری اون حاشیه امن رو تامین میکنه یا 50 و 70 ؟
من فکر کنم ناشرها و استودیوها به همه اینها حتما دقت میکنن.

برای همین به نظرم نباید به همین راحتی بازیها رو با یک چشم دید و انتظار داشت که خب چون این بازی خرجش کمتر بوده و ایندیه یا AA پس 50 دلار براش کافیه یا همچین چیزی.
 
  • Like
Reactions: He!n3ger

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

  • تبلیغات متنی

    Top
    رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
    اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
    or