با کمال احترام با نظرتون مخالفم. منم دو بار روی PS2 تمومش کردم با حدود 400 ساعت سیو. و آزاد کردن تمام اسپرها، شکارها و بیشتر سلاح های التیمیت. به نظر من سیستم گامبیت، لایسنس بورد، سیستم جاب، متکی نبودن کامل به سلاح ها و استفاده درست مجیک ها در نوع خودش خوب کار شده. داستان بازی ضعیف نیست، شخصیت پردازی ضعیفه. عملاً قهرمان و ضد قهرمان مناسبی تو بازی وجود نداره. چیزی که لازمه سری فاینال هستش. البته سالهاست دیگه کلود و سفیروث و تیدوس ساخته نمیشه. موسیقی بازی در حد فاینال 10 و 7 نیست ولی از اون فاینال سیزده دیگه خدائیش خیلی بهتره. به شخصه خیلی دوست داشتم تو این نسل بازسازی بشه. شاید البته کمی جو گیر خاطره بازی شده باشم. بهرحال، با کمال احترام به نظرتون من این بازی رو دوست دارم.
اول از همه بگم چیزی که گفتم نظر شخصیمه، و اعتقادی ندارم که حتما درسته. اما...
در مورد گیم پلی xii، خوب من بنا به دلایل متعددی گیم پلی رو دوست ندارم. اول از همه به نظر من سیستم سلاح ها خصوصا در ترکیب با جاب سیستم خیلی ناکارآمده. بازی تنها تفاوتی که بین سلاح ها قاعله رینجشون هست و جز این مورد دیگه هیچ فرقی ندارن. فقط قدرت اتک هاشون فرق داره و مثلا سلاح های دسته کاتانا رو داشته باشی دشمن ها کمتر میتونن جا خالی بدن تا مثلا سلاح های دسته فوبرکر. مثل تبر. وگرنه سلاح ها صرفا یه چیزی هستن که میگیری دستت میکوبی تو سر ملت. المنت هاشون هم عملا بی تاثیره. جز اینکه مثلا اگه یه دشمن المنت آب باشه و سلاح تو هم آب بزنی بهش جونش میره بالا. اما نکته مسخره اینه که وقتی تو یکم لولت بره بالا و OP بشی دیگه همه این دیتیل ها بی معنی میشه. و به نظر من بدترین قسمتش هم اینه که مثلا وقتی تو تیمت رو اگرسیو میچینی، مثلا یه میج داری و دوتا شخصیت دیگت مثلا bushi و uhlan هستن دیگه نمیتونی دشمن های پرنده رو بزنی. مگه اینکه فقط میجت یکی از کلاس هاش مثلا بلک میج باشه با جادو بزنی. و به همین سادگی و مسخرگی دوتا از شخصیت هات از دور خارج میشن.
سیستم جادو به نظر من بسیار چرت و پرته. مشکل اصلیش هم محدودیته. کلا xii خیلی پلیر رو محدود میکنی. هرکار بخوای بکنی اول باید بری لایسنسش رو بگیری. بعد اگه تو جاب سیستمت نباشه دیگه نمیتونی استفاده کنی. مسخره تر اینکه نمیتونی کلاست رو عوض کنی و مثلا وقتی 40 ساعت بازی میکنی تازه میفهمی برای اینکه فلان مجیک رو داشته باشی و فلان استراتژی رو پیاده کنی باید از اول ازی کنی و کلاس شخصیت هارو عوض کنی. من به این میگم محدودیت و حال نمیکنم باهاش.
از سیستم طراحی دشمن ها هم به شدت بدم میاد. به نظر من از یه جایی به بعد XII فان خودش رو از دست میده. قدرت شخصیت ها میره بالا و به سادگی میتونن همه رو بکشن. و دشمن ها هم فقط کیلویی مجیک میزنن روت دهنت صاف بشه. اتفاقا من دیشب داشتم میرفتم یکی از اسپرهارو بکشم. chaos. با لول 70. کار به جایی رسید که کلا بیخیال اتک و اینا شدم. فقط داشتم با پنلو مجیک هایی که میخوردم رو خنثی میکردم. کل گیم پلی شده بود برام همین و به نظر من بسیار اعصاب خورد کنه. خصوصا اینکه مثلا چون تایم مجیک ندارم یا رد رو ندارم نمیتونم با استراتژِ درست باهاشون مبارزه کنم و هیچ کجا از بازی هم به من این رو نگفت و یاد نداد که تو هر جاب چی هست!
سیستم گمبیت هم به نظر من بیس ایدش بد نیست. یعنی کنترل پارتی دست هوش مصنوعی باشه اما تو تصمیم بگیری چیکار کنن. اما واقعیت اینه که باعث میشه از یه جایی به بعد بیشتر بیننده باشی تا بازی کن! مثلا من وقتی میخوام تو مپ جا به جا بشم، سرعت بازی رو میبرم بالا، گمبیت خودمم روشن میکنم که آتو تارگت باشه هی مجبور نباشن برم تو منو، اتک رو بزنم، دشمن رو انتخاب کنم که بره یدونه بزنه تو سرش، در نتیجه کامل تبدیل میشم به بیننده. فقط دسته رو میدم جلو. بقیش رو خودشون انجام میدن و واقعا چالشی برای من نداره. مگه اینکه یهو رندوم یه بمب بترکه به خیاری ترین شکل ممکن بمیرم یا یه دشمن پیزوری 18 مدا مجیک رو اماله کنه بهم مجبور بشم هیل کنم.
===
داستان هم به نظر من در کل بد نیست. ایده های خوبی داره. به صورت لانگ شات شخصیت هاش هم خوبن. اما تو کلوز آپ همه چی بده. داستان پرداخت مناسبی نداره. هیچ پیچ جالبی نداره. هی توییست قابل توجهی نداره. واقعا یه داستان سطحی و بدور از هیچ هیجانیه. شخصیت پردازی هم که رسما افتضاحه. فقط باش یکم کارکتره. بقیشون از دم تو دیوارن. مخصوصا وان و پنلو. اصلا معلوم نیست اینا برای چی تو داستانن؟ با چه انگیزه ای امدن و کلا فازشون چیه. و اینکه به نسبت باقی فاینال ها هیچ لحظه دراماتیک و عشقولانه ای هم نداره. شخصیت های منفیش هم به شدت بیخودن. باز فقط یکم گابرانث خوبه. اونم بخاطر یه نیمچه پرداخت باش.
مثلا شما بیا XII رو با VI مقایسه کن که تقریبا XV تک تک ایده هاش رو از ایشون کپی کرده. با اینکه برای SNES بود اما در همه زمینه ها سه سر و گردن بالاتره.
پی نوشت: از فاینال 9 به اینطرف فاینال 13 بهترینه؟؟؟ مطمئنی؟ یعنی فاینال 10 تو لیستت از 13 پائین تره؟؟
گیم پلیش رو گفتم. کلا از 9 به بعد SE میخواست گیم پلی بازی رو مدرن کنه و به سمت اکشن شدن ببره که طرفدارهای بیشتری رو جذب کنه و به نظر من تنها شماره ای که تونسته به این مهم برسه XIII هست. یه تلفیق درست از اکشن و نوبتی کلاسیک هست. ضمن اینکه مبارزاتش عمق خیلی خوبی داره و مهم تر از همه اصلا پلیر رو محدود نمیکنه. از نظر تنوع سلاح و آِیتم اینا به xii نمیرسه اما واقعا گیم پلیش بهتره. از x هم باز به نظر من بهتره. مشکل xiii هم باز مثل xii نداشتن داستان و مهم تر از همه شخصیت پردازی های خوبه. در صورتی که برعکس x از این نظر عالیه و هنوز رنگ و بوی FF رو داره. برای همین خیلی محبوبه. وگرنه من فکر نمیکنم گیم پلیش نکته خاصی داشته باشه. حداقل من که xiii رو بیشتر دوست داشتم. باز تاکید میکنم فقط گیم پلی.
و این نکته عجیبی نیست. مثلا از نظر عموم فن های قدیمی FF فاینال 7 بدترین گیم پلی تا به اون زمان رو داشت. و سیستم جانکشن رو خیلی ها سرآغار گند خوردن تو FF میدونن. از جمله خود من. ولی داستان و خصوصا شخصیت ها انقدر خفن و پر جزییاتن که دیگه این چیزا به چشم نمیاد.