اینکه اندره ویلسون همیشه چرت و پرت محض میگه شکی نیست ولی همون زمان رونمایی از BFV من گفتم بتل رویال زمان لانچ نداشته باشه تو فروش میترکه! مسله اینکه اگر EA در حال سقوط هست (ارزش سهام) به خاطر این نیست به بخش داستانی توجه نمیکنه! بحث اینکه EA دیگه مثل سابق (دوران BF3 و 4 و Fifa 12) نمیتونه حتی بازی انلاین جذاب بسازه
دیگه در زمینه بازیهای انلاین جسارت و خلاقیت رو نداره. میخواد با BFV هم طرفدارهای قدیمی سری رو نگه داره و هم مشتریهای میلیونی COD رو جذب کنه. دو طیف مختلف که مثل اب و روغن میمونند. این مسله رو به بخش تکنفره هم تعمیم میتونیم بدیم. من مثال زدم EA حداقل در زمینه
کمی به بالانس مد نظر شما بین مولتی پلیر و سینگل پلیر رسیده ولی مشکل از یک جای دیگست.
همون بخش داستانی BF2 که به نظر شما کاملا آبکی به نظر میرسید (که درست اشاره میکنید) وقت کامل استدیو Motive رو مدت زمان طولانی ای گرفت. هر زمانی EA بازیهای مولتی پلیر عالی ساخت و بازهم سهام ش در حال افول بود ما میتونیم به این مسله ایی که شما اشاره کردید برسیم نه در دوره ایی که EA در زمینه بازیهای چند نفره هم دنباله روی چند کمپانی دیگر هست و با فقط انحصار تونسته بازیهای ورزشی شو سرپا نگه دارد.
برخلاف شما من تاحدودی فکر نمیکنم یک کمپانی لازم باشه تعادلی از لحاظ کمی و کیفی بین مولتی پلیر و سینگل پلیر برسه، بحث فقط کیفیت نهایی بازیهاست یکی مثل سونی فقط با بازیهای سینگل میره جلو و موفق هست (شاید هم سال دیگه Dreams به عنوان یک بازی اجتماعی محور بترکونه). یکی هم مثل اپیک تنها با فورتنایت موفق ترینه!
در کل 2019 به نظر دست EA پر هست، اولی Apex که تقریبا میشه گفت ترکونده و ده میلیون پلیر در عرض سه روز جذب کرده! باید ببینیم باقی مسیر رو چه طور میره
- Apex Legends (Respawn)
- Anthem (BioWare)
- Sea of Solitude (EA Originals)
- A new entry in the Need for Speed series (Ghost Games)
- A new entry in the Plants Vs. Zombies series, most likely Garden Warfare 3 (PopCap games or EA Vancouver)
- Star Wars The Fallen Order (Respawn)
- EA Sports titles, FIFA, MADDEN, NBA, NFL.
- Battlefield Firestorm (Criterion Games/DICE)
شما صحبت هایی میکنی که نمیشه انکارش کرد ولی موضوع اینه که فقط دارین از دید اون کمپانی نگاه میکنین گه گاهی !
این که ویلسون مزخرف میگه و خودتون هم قبول دارین این موضوع رو خب این برای هر کمپانی و ناشری سم هستش و تاثیر بسیار بدی روی هر ناشر و کمپانی و استدیویی میذاره .
من تو همون دو پست فبلیم اشاره کردم و باز هم اشاره میکنم ! من نگفتم فقط و فقط به خاطر بخش داستانی این بازی افول کرده ! قشنگ در همون دو پست قبلیم بار ها اشاره کردم ! این کمپانی قشنگ داره گیج میزنه ! نه به استدیو های داستانی ساز خودش آزادی عمل داد و هم این که در یه سریشون رو تخته کرد و نه به استدیوی های مولتی ساز خودش آزادی عمل میده !
ویلسون از زمانی که اومد خلاقیت رو تو استدیو های این کمپانی کشت ! خبر هم رسیده که بازی Apex Legend که منتشر شده کمپانی EA هیچ حمایت درست حسابی از این استدیو نکرده و اینم متن صحبت های تهیه کننده اجرایی بازی هستش :
نمیخواهم نقش الکترونیک آرتس را کم رنگ کنم اما این بازی نیست که آنها انتظارش را داشتند. من مجبور بودم که برای قانع کردن هیئت رئیسه با آنها صحبت کنم و به آنها بگویم: هی، به ما اعتماد کنید، این چیزی است که شما از ما میخواهید انجام دهیم.
به عنوان یک شرکت، آنها تنها میتوانستند کیفیت کارهای قبلی را بررسی کنند و آنها تاکنون چیزی شبیه به این را انجام نداده بودند. یک سوال بسیار بزرگ پیرامون مسئلهی نحوهی کسب درآمد توسط این بازی وجود دارد. آنها [الکترونیک آرتس] میگفتند که “ما نمیدانیم و نمیتوانیم پیشبینی کنیم.”
آنها هیچ نقشی در روند توسعه و همچنین هیچ یک از بخشهای دیگر این بازی نداشتهاند.
ریسپاون: الکترونیک آرتس هیچ نقشی در توسعهی Apex Legends نداشته است | گیمفا
قشنگ مشخصه مدیران کمپانی و این ویلسون حتی سر بازی های آنلاین هم دارن گیج میزنن ! اجازه خلاقیت نه تو بخش داستانی میدن و نه مولتی ! و خودتون هم اشاره کردین به این موضوع و من اصلا نگفتم به خاطر توجه نکردن به بخش داستانی بوده ! صحبت از بخش افراطی تمام آنلاین کردم و بله شما وقتی بازی های داستانی خودت رو درش رو تخته میکنی و بعدش هم بازی آنلاین میسازی و به صورت افراطی میری طرف لوت باکس ( اونم به صورت افراطی ) بهش میگن توجه کردن به بخش آنلاین افراطی و نکته بعدی اینه که بله خلاقیت در همون بازی های آنلاین رو هم از استدیوی های سازنده گرفتن ! خود دایس بار ها و بار ها گفته بوده ( مدت ها قبل ) دوست داشته سری بد کمپانی رو ادامش رو بسازه و بار ها علاقه مندی نشون داد به این موضوع ولی ناشر بازی اجازه این کار رو بهشون نداد . سازنده های دد اسپیس هم به شدت علاقه داشتن نسخه چهارم این بازی رو بسازن که خب هممون میدونیم آخر و عاقبت اون استدیوی به اون خفنی چی شد ! ( تا جایی که به اجبار بهشون گفته بودن یه نسخه از بتلفید رو بسازن که قشنگ تو اون زمینه بد کار کردن و اصلا نه علاقه ای به ساختش داشتن و نه تجربه ای )
الان هم خبر رسیده کونانی از فروش بازی pes به خصوص سود آوری تو بازی موبایل pes و مسابقات e sPORT و بخش مای کلاب کنسولی سود بسیاری ( با توجه به میزان فروشی که این بازی داره ) کسب کرده و من تمام حرفم اینه و نمیدونم کسی متوجه نمیشه یا دوست نداره متوجه بشه ! که همه چیز و همه چیز سود و پول و ... نیست ! این طوری حساب کنیم اصلا همه کمپانی ها برن طرف آنلاین و همین طور پول به جیب بزنن ! وقتی عمدی در کار باشه و بخش آفلاین رو به عمد ضعیف میکنی و گیمر رو میکشونی سمت آنلاین این جای کار واقعا اذیت کننده هستش ! و کونامی به طور مثال قشنگ این راه رو رفته ( اونم به خاطر بازار انحصاری فوتبالی به خاطر لایسنس ها که گروگان این دو کمپانی طماع شده و کمپانی دیگه ای نمیتونه وارد ساخت بازی فوتبالی بشه )
یه سری کمپانی ها مثل کونامی ، ea و .... اینا دارن به صورت افراطی میرن به طرف بخش آنلاین ( البته کونامی که کلا از گیم کشیده بیرون و رد داده قشنگ ولی خب همین اواخر با اون فاجعه متال گیر آنلاین خودش قشنگ نشون داد دستش باشه همه چیز رو آنلاین میکنه و .... ) و این کمپانی ها اتفاقا بر خلاف نظر شما هم بازی مولتی داشتن و هم بازی داستانی و این دو کمپانی واقعا حیف بود ( هر کدومشون به نوبه خودشون ) که به صورت افراطی به طرف آنلاین برن و و بازی های داستانی و ای پی های به اون خفنیشون رو از بین ببرن !
اپیک خیلی واضح ای پی گیرز رو فروخت ! از بازی های داستانی کشید بیرون و رفت طرف ارائه همون انتشار موتور گرافیکش و فروشش و ساپورت موتور گرافیکش و بازی آنلاین فورتنایت و خیل واضح سیاست هاش رو به همه نشون داد خوشبختانه یا متاسفانه !!! ( همون اپیک هم حیف شد بازی های داستانی خودش رو بیخیال شد و میتونست کلی بازی داستانی خوب بسازه و ... )
من تمام حرفم اینه کمپانی ها بخوان یک به یک به طرف بازی های آنلاین کشیده بشن به صورت افراطی و برای بار هزارم دارم میگم به صورت افراطی و بازی های داستانی رو بیخیالش بشن مرگ صنعت گیم اون روز رقم میخوره و صرفا این صنعت میشه یه صنعت کاملا تجاری که خلاقیت و زیبایی این هنر هشتم به کل درش خشک میشه !
خبر خوب اینه که مایکرو اون طور که به نظر میرسه میخواد برای کنسول نسل بعدیش بازی های داستانی AAA بسازه و تو بخش آنلاین هم که مایکرو تا هیلو و گیرز رو داره غم نداره و همون دو تا بازیش رو تو نسخه های بعدی به بخش داستانیش هم توجه ویژه ای بکنه و بخش آنلاینش هم خفن بشه بازم میترکونه چیزی که فورتزا هورایزون 4 به خوبی این موضوع رو نشون داد .
حیفه و واقعا حیفه EA اون سیاست های عالی نسل هفتم خودش رو کنار گذاشته ! وگرنه هیچ فرقی برای من نداره ! بازی آنلاین خفن بسازه ( مثل سری بتلفیلد که کلا به بخش آنلاینش معروفه و خودم هم به شدت به این بازی و بخش آنلاینش علاقه دارم از همون زمانی که نسخه 1942 و بتلفیلد ویتنام اومده بود و اینترنت Dial-up داشتیم و نمیتونستیم آنلاین بازی کنیم و میرفتم تو مپش با سی پی یو بازی میکردم !!! تا همین الان که نسخه های جدید ترش رو هم وقتی داشته باشم آنلاینش رو بازی میکنم ) و همین طور ای کاش و صد افسوس که نسخه جدید Dead Space رو تو این نسل جدید ندیدیم و بازی های داستانی این کمپانی خشکید و زدن همون مس افکت رو هم ترکوندن !
امیدوارم حداقل از دید من یکی ( شما شاید نظرتون چیز دیگه ای باشه و محترم و به خودتون مربوطه ) این کمپانی ها یه بالانسی بین بخش داستانی و آنلاین ایجاد کنن ! تو پست قبلیم هم گفتم و این موضوع رو هیچ کسی نه میتونه ازش چشم پوشی کنه و نه کتمانش کنه بازی هایی مثل گاد اف وار جدید و از این دست بازی ها ..... بود که از دوباره یه جون تازه ای به این صنعت گیم داد و این بازی ها هستن که باعث و بانی این شدن که صنعت گیم رو عده ای هنر هشتم بدونن .....