ممنونم از توضیحاتتون . پس با توحه به توضیحات شما برای من که به بازی Dialo3 علاقه دارم به این بازی دلبند نمیشم درسته ؟؟
میشه بگین سبک جه بازی معروفی هست ؟؟ سبک RPG برای من نا آشناست و اصلا با این واژه آشنایی ندارم.
سبک نقش آفرینی
در واقع این سبک از قدیمی ترین سبک های موجود در دنیای بازی هستش که دوران مخصوص به خودشو داره.از دوران mainfram و تاریک بگیر تا برسه به برنزی.اما امروزه دگ rpg ها شبیه crpg های قدیم نیستن و تغییراتی درشون ایجاد شده.البته نه اینکه به کل نابود شدن نه.
بلکه تعداد بازی های مخصوص سبک اصلی نقش آفرینی خیلی محدوده! البته کم و پیش یکسری IP اولد اسکول و قدیمی پسند نیز تولید و ساخته میشه که جای شکرش باقیه! نظیر لجند آو دردمور یا Divinity.
حالا قشنگ توضیح میدم فاکتور ها و نکات مورد نیاز برای یک عنوان نقش آفرینی رو.
اولین فاکتور دنیای اوپن وورلد یا جهان بازه.اکثر بازی ها در این سبک به همین شیوه طراحی میشن. و علتش هم اینه که شما وقتی ماموریت های اصلی رو تموم کردی باز هم مقدار زیادی Quest جانبی میمونه که باید انجام داد ولی توی دنیای خطی که نمیشه این ماموریت ها ی بیش از اندازه رو جا داد! در نتیجه سناریوی جهان باز بودن و در بعضی مواقع نیمه اوپن وورلد بودن رو در نظر میگیرن. دلیل دیگر هم ارتقا شخصیت بازی هستش که ممکنه بعد از پایان بازی هنوز جا واسه ارتقا داشته باشه. و دیگر دلیلی که ما اکثرا شاهدش هستیم تعامل شخصیت با دنیای بازیه! که با محیط اوپن وورلد به خوبی انجام میشه.این مورد در باری های ORPG به شکل واضح تری قرار داره تا فقط بازیکن ها به چندساعت بازی محدود نشن.
تجسمش هم بنظرم کفایت می کنه.شما در یک عنوان خطی و Linear آزادی بیشتری دارید یا جهان آزاد؟
دومین مورد نمای دوربین هست.در اکثر بازی های قدیمی دوربین به نوعی ایزومتریک( همانند دیابلو )قرار داده شده تا از بالا دید بهتری داشته باشیم.و دو نوع دوربین دیگر هم اول شخص و سوم شخص هستن که برای کسانی که میخوان احاطه ی کامل بر نبرد داشته باشن به درد بخور هست.
همچنین واسه ماجراجویی بهتر و بیشتر نیز کاربرد داره.
دوربین ایزومتریک به نوعی میشه گفت حکم جد اینگونه آسار رو داره که از زمان های بسیار مورد توجه قرار گرفته.
دوربین بازی باید طوری قرار بگیره تا فضای اطراف به راحتی دیده بشه که این مورد بیشتر مربوط به سیستم Loot هست که برای اکتشاف به دیدی وسیع و مشخص نیاز داره.
به همین دلیل یک رابطه ای بین Draw Distance نیز بوجود میاد.به عقیده ی خودم واقعا تاثیر گذاره.
سومین مورد و یکی از مهم ترین ها طراحی هنری هست.طراحی هنری در این سبک به دوشاخه ی غربی و شرقی تقسیم میشه باعث شده یه سبک دیگر به نام jrpg یا به نوعی شاخه ی جدید این سبک ایجاد بشه که در اون کلا همه چیز متفاوته.در نوع شرقی رنگ بندی و طراحی شخصیت ها شبیه به انیمه های ژاپنی هست.نکته ای که عجیب به نظر میرسه ساخته نشدنشون برای پی سیست!! هرچند کم کم داره فرهنگش جا میفتده...
در نوع غربی ما شاهد طراحی گوتیک مانند و اساطیری هستیم که در اون قلعه های بزرگ و شهر های عظیم وجود دارن.همانند چیزی که در شاهکار دراگون ایج و اسکایریم دیدیم.به طور کلی ساختار هنری به دو دسته ی های فانتزی و دارک فانتزی تقسیم میشه. که توضیح ایندو کمی طولانیه و اگه میخوای داخل pv بت بگم.
بدلیل اینکه دو مقوله ی جدا هست و به صورت تخصصی باید به اون پرداخته بشه.
نکته ی بعدی ارتقا شخصیت و حریفان هست.در این سری بازی ها در واقع برای به دست آوردن توانایی ها و یاد گرفتن از سیستم اصلی این سبک که به درخت مهارت معروفه استفاده میشود که باعث میشه شخصیت شما قوی تر و در نتیجه تجربه ی بیشتری بدست بیاره که باعث "نقش آفرینی" میشه! همچنین دشمنای شما هم باید دارای ارتقا باشن به این صورت که هر جا رفتی دشمن قوی تر از تو باشه تا بالانس بازی رعایت بشه.( اینجا رو یکم ساده سازی کردم! ببین بازی باید بالانس داشته باشه.اینطوری نیست که سطح شما با تمام نقشه ها و جهان بازی یکی باشه! برای اکتشاف و پیشروی باید قوی بشید و این اصل مهمی در این ژانر محسوب میشه.لول آپ هر شخصیت باید به شکل دقیق صورت بگیره تا در آینده مشکل ساز نشه. )مثله اسکایریم که با لول دو یا سه به سختی میشه یه ترول رو از پای درآورد اما در لول سی به راحتی قابل انجامه! ولی باید گفت که در ابتدا و به مرور شخصیت با امکانات و سیستم آشنا میشه و با لول آپ کم کم خیالش از دشمنای اولیه آسوده میشه.
ضمنا بگم که هرچقدر لول بیشتری داشته باشید مقدار XP کمتری نسبت به دشمنانی با تراز پایین تر ( بسته به مقدار تراز )دریافت می کنید.
نکته ی دیگر که مربوط به سیستم نقش آفرینی میشه یه شکل کلی داره که شامل خریدو فروش، محدودیت های بدنی فیزیکی، تجهیزات قابل ساختن (Crafting)و غیره میشه که فکر نکنم نیازی به توضیح باشه!از مهم ترین عوامل نژاد ها هستن.هر نژاد در هر بازی ای قدرت ها و توانایی های مخصوص به خودشو داره و البته به شکلی در بازی قرار میگیرن که بالانس بهم نخوره.هر نژاد از جمله دارک الف یا های الف ، اورک ها، دورف ها، انسان، فی ها، گرگینه ها، اژدها زاده ها، خاجیت ها، اورگانیون ها، هابیت ها (

) کوناری هاو…..همگی توانایی های مخصوص خودشونو دارن.مثلا در اسکایریم( به این دلیل اسکایریم رو مثال میزنم چون اکثرا تجربه اش کردن! ) اگر اشتباه نکنم دارک الف ها در تیر اندازی و مخفی کاری مهارت بیشتری داشتن یا نورد ها در همه چیز مهارت دارن اما به اون شکل نیست که تعادل بهم بخوره.
نکته ی بعدی درون سبک هاست.مثلا اکشن نقش آفرینی یا مخفی کاری با درون مایه های نقش آفرینی و حتی نقش آفرینی علمی تخیلی.برای مثال در نوع اکشن میشه به Kingdom of amalur اشاره کرد که درون مایه های سبک هک اند اسلش رو داخل جای داده یا مس افکت که تحولی در نقش آفرینی علمی تخیلی بوجود اورد.
البته در نوع بزرگ تر میشه به JRPG و MMORPG نیز اشاره کرد.
از مهمترین نکات داستان این سری بازی ها هستش که واقعا نکته ی مهمیه! داستان باید منسجم باشه و تا حد امکان از خطی بودن دور باشه .همچنین باید ان پی سی های زیادی در بازی باشن تا ما با تعامل با اونا از داستان بیشتر سر در بیاریم.شخصیت های زیادی باید باشن و همچنین از شخصیت پردازی خوبی بهره مند باشن.داستان باید طولانی باشه و دارای هیجانات کافی.در اکثر مواقع داستان حماسی کاملا کارسازه.برای همینه که شاهکار هایی مثله دراگون ایج و اسکایریم موفق شدن( البته داستان اسکایریم اصلا قابل قیاس به دراگون ایج نیست ).جدا از گیمپلی بدلیل داستانی عالی و عاری از تکرار های بیخود و همچنین حماسی بودن و خلق شخصیت های جذاب باعث موفقیتشون شد.از ویچر نیز نباید گذشت که از بهترین داستانا رو داخل خودش جای داده.هرچند که داستان ویچر از یک رمان اقتباس شده.
انتخاب و تصمیم گیری از رکن های مهم و اصلی یک نقش آفرینی به حساب میاد که سبب لذت بخش تر شدن و منحصر بفرد شدن بیشتر میشه.
برای مثال ممکنه داستانی که من در "تفتیش"دنبال می کنم متفاوت با روند پیشروی شما باشه! و یا هرکدوممون شاهد پایانی متفاوت باشیم.
تفاوت پایان ها و موثر واقع بودن تصمیمات بسیار مهم و حیاتیست.( برعکس اسکایریم )
خب این چکیده ای ساده و قابل فهم از الزامات و مخلفات سبک نقش آفرینی برای آشنایی با این ژانر بود.
اگر می خواید به صورت بهتر و پر جزییات تر توضیح بدم در پرایوت در خدمتتون هستم
- - -ویرایش - - -
کلا تو بازی side quest خیلی زیاده ! توی hinterland که خیلی خیلی زیاد بود !!!!!
تازه ادامه هم که میدی بعضی از war table operation ها میرن یه سری side mission دوباره باز میکنن توی منطقه ها . یه سری از inner circle ها هم که دوباره باید بری جاهای که پیشتر رفتی .
روی میز باید کلیک کنی . یعنی توی مغازه یه دونه طرف وایساده . لازم نیست باهاش حرف بزنی برای اینکه به shop دسترسی پیدا کنی . باید روی همون میز بقلش کلیک کنی .
من خودم Sera رو خیلی استفاده میکنم مخصوصا از اون ICe - fire اش . damage خیلی خوب میده . سری هم میشه عقب نشینی کرد. Dorian هم Necro داره خوبه !!!!
Viv به کار میاد. برای مبارزه با dragon ها هم همیشه IRon Bull میبرم چون اکثریت skill هاش به کار میاد خیلی
من خودم Warrior بیشتر از همه دوست دارم ولی در کل برای Party دوتا warrior و یه دونه mage و یه دونه rouge میزارم.
آره این ترکیب خیلی خوب و متعادله!
کلا فکر نکنم بدون این ترکیب بشه به این راحتی بازی رو جلو برد!
دوتا واریور یکی با سپر و شمشیر و یکی هم از The Great Blades استفاده کنه که حکم همون دگر rogue رو داره!
یک میج و یک کماندار هم برای دوربرد!
فک کنم همه از همین استفاده می کنن!

مبارزه با Envy مثال بارز توانایی هر فرد در تاکتیک هست بنظرم!
من با شماره ١ خيلي حال كردم از همه لحاظ كامل بود، از نظر قسمت هاي RPG واقعا غني بود. از معدود بازي هايي بود كه ٤-٥ بار تموم كردم.
اون زير سر سياست هاي احمقانه EA بود كه هنوزم تموم نشده:d بعد DA 2 رفت سراغ Dead space كه شماره سوم رو نابود كرد، Battlefield،C&C... همينجوري در حال تخريبIP هاي خودشه:d
فيفا كلا بازي نميكنم ولي انگار اونم زياد جالب نبود.
جالبه!
الان بایووار باعث شد اینکوزیشن موفق بشه دیگه؟
یا برگردیم عقب تر...
ویسرال باعث شد دد اسپیس ژانر ترس رو تا حدی احیا کنه...آره؟
بتلفید سوم رو هم دایس سبب موفقیتش بود.
مس افکت هم خان بایوور شاهکارش کرد...
حالا این قسمت جالبه!
خراب شدن دد اسپیس تقصیر EA!
خراب شدن دراگون ایج دوم تقصیر EA!
اینکه فیفا نکته ی جدیدی چندانی نداره تقصیر EA!
بتلفیلد چهارم مشکل داشت تقصیر EA!
کارتل مزخرف از آب درومد "همش" تقصیر EA!
الان دلم میخواد ببینم هاردلاین خراب بشه بازم تقصیر EA هست یا نه!
نه صد در صد مشکل از پابلیشر بوده!

اصلا ربطی به تیم دولوپمنت نداره!

خدا رو چه دیدی شاید هارد لاین بازی خوبی شد!
وای ویسرال چه کرده...!
بازی خراب بشه بدون شک تقصیر شرکت منفور پولخور(

) و شیطانیه EA!
بازی خوب بشه قطعا حاصل رنج و زحمات تیم سازنده است!
تفکر عهد چپقی و کلیشه ای شده...
شرط می بندم خیلی ها حتی نمیدونن EA به چه دلایل فوق مسخره و خنده داری داره منفور ترین میشه!
اگر این شرکت منفوره پس اکتیویژن چیه دیگه...
اکتی؟
باوو اوبی سافت فک نکنم کلمه ای واسش وجود داشته باشه
یک ناشر و حالا بخوایم کامل بگیم صاحب آی پی و استدیو می تونه تصمیمات رو فقط اتخاذ کنه!
دوست عزیز!
شاید سیاست های EA یه زمانی خوب نبودن...ولی اینجوری نیست که شما میگی!
بد تیست کمی راجب پابلیشر و وسعت تصمیم گیری ها مطالعه کنی!

سیاست های EA مشکلی ندارن.
می دونین چقدر اوریجین خدمات میده؟ چقدر کار های خیرخواهانه و تخفیفات فک باز کن ارایه میده؟
اگر از اوریجین خرید کردید می دونید که میشه بازی رو پس داد و پولتونو بگیرید!
کدوم شرکتی همچین کاری کرده؟
یه سرجی داخل گوگل بکن ببین به چه دلایل مسخره ای این شرکت منفور شده!
خدا نکنه جو یه چیزی رو احاطه کنه!
پسفردا می بینی تو روت سی دی پراجکت یا وارنر براس رو همین جو ها نابود می کنه!
خواهش می کنم اینقدر راحت نگین:
Success= Team Development
Fail= EA!
با تشکر از شما
