یه توضیح کوتاه از حدود 6 ساعتی که بازی رو روی nightmare رفتم بدم:
در مورد بحث تکنیکی بازی، عالی اجرا میشه، ماموریت سوم مثل این که با آخرین درایور(442.74) مشکل داره و یه بار کرش داشتم، ولی چیزی که خیلی منو متعجب می کنه، لود تایم های فوق سریعش هستن، یعنی الکی نمیگفتن روش خیلی کار کردن، بازی روی HDD نصبه، و لود تایم وارد شدن به بازی زیر ده ثانیه، و لود تایم ریلود شدن چک پوینت بعد از مرگ، دو الی پنج ثانیه هست
چه جور جادوی سیاهی انجام دادن تا به چنین چیزی رسیدن خدا می دونه. در مورد حذف مگاتکسچر هم میتونم بگم: Good Riddance
نه دیگه تاخیر توی لود شدن تکسچر ها وقتی دوربین رو سریع تکون میدی هست، هم حجم بازی کم شده، و شاید به این سریع شدن لود تایم ها هم کمک کرده هر چند مطمئن نیستم.
برای گیم پلی اومدن چند تا تغییر به ظاهر کوچیک انجام دادن، مثل اضافه کردن Dash و Monkey bar و پایین آوردن سرعت راه رفتن، و تغییر دادن سیستم اره برقی و ... ولی واقعیت اینه که وقتی بازی کنید متوجه میشید روند گیم پلی متحول شده، مدام تیر کم میارید و باید شیطون های گوگولی رو اره برقی کنید تا تیر گیر بیارید، آرمور دیگه به اندازه کافی توی مراحل نیست، و باید آتیش شون بزنید تا آرمور گیر بیارید، یعنی همیشه باید حواستون به تیر، آرمور و جون باشه، برخلاف دووم 2016 که یکی از rune ها رو فعال می کردی که با هر Glory kill، هم جون و هم آرمور دراپ می کرد و در نتیجه حتی توی Nightmare هم آنچنان نگران اینجور چیزا نبودی، اره برقی رو هم همیشه نگه میداشتی برای Hell baron ها و بعضی اوقات Pinky ها، و دیگه بازی راحت میشد. فقط بعضی ها شاید با این تغییر ها مشکل داشته باشن، چون دیگه واقعاً دووم بازی نمی کنیم، بازی تبدیل شده به یه مخلوطی از Twitch shooter ها و Quake، ولی تا این جا که بازی کردم من از نتیجه فوق العاده راضیم. هر چند باید بازی رو ادامه بدم و ببینم نظرم تغییر میکنه یا نه، چون خیلی شنیدم ملت از marauder ها می نالن و میگن بیش از حد سخته و طراحی خوبی نداره.
در ضمن Glory kill ها هم فوق العاده شدن، به نظر من شاید 30% انیمیشن های دووم 2016 رو میشد به خاطر شل و ول بودنشون دور ریخت(انیمیشن Melee عادی دووم 2016 رو با مشت زدن دووم گای الان مقایسه کنید
)، اینجا هم اومدن همین کار رو کردن، و چند تا Glory kill خشنِ خنده دار هم وسط این همه سلاخی کردن اضافه کردن که تصمیم خوبی بوده، همون Saturday morning cartoon که Hugo martin هر جا میره هی تکرار می کنه.
داستان بازی هم واقعیت اینه که خیلی بیشتر منو جذب کرده، وقتی بازی معرفی شد و روی استیج اومدن گفتن دیگه فقط دنبال ساخت یه بازی دووم نیستیم، بلکه داریم Doom universe می سازیم، اغراق نمی کردن، چون اومدن هر چی Lore از بازی های قبلی رو داشتن توسعه دادن. وقتی دووم 2016 رو بازی می کنی، scope بازی کوچیکه، اکثر بازی توی راهروهای سازمان UAC می گردی و نهایت تخریبی که می بینی شیاطین انجام دادن، کشتن کارمندها و نابود کردن چند تا ساختمونه، و حتی همون 3 مرحله ای هم که توی جهنم هستی، هیچ وقت حس نمی کنی مثلاً سلسله مراتبی تو جهنم وجود داره. حالا مقایسه کنید با Doom Eternal، توی قلعه ای نشستی که night sentinel ها قرن ها پیش ساختن، و از اون بالا تسخیر شدن زمین توسط شیاطین و پنتاگرام روی سطح زمین رو مشاهده می کنی
یا روی زمین که هستی، حمله شیاطین و شلیک شدن BFG 10k و آثار مقاومت و شکست خوردن آدم ها رو می بینی، یا حالا بدون اسپویل بخوام بگم، چندین بار به سلسله مراتب night sentinel ها و شیاطین و فرشته ها اشاره میشه، و جایگاه Doom slayer هم توی این دنیا رو هم می بینی. یعنی اومدن Scope بازی رو بزرگ و حماسی کردن، و به نظرم بهترین تصمیمی بوده که میتونستن بگیرن.
در مورد ساندترک mick gordon هم، به نظر من بهتر از آلبوم 2016 شه، هر چند ترک منو اصلی و BFG Division از 2016 هنوز هم بهترین آهنگ هاش هستن و اصلاً با آهنگ منو اصلی Eternal حال نمی کنم، ولی به جاش آهنگ های خارج از مبارزه این بار به نظر من خیلی بهتر شدن، آهنگ های مبارزه هم خیلی خوبن ولی مهم تر از اینا، این بار از آهنگ ها درست استفاده شده. دووم 2016 مثلاً از BFG Division درست استفاده نمی کرد، توی کل بازی قرار بود توی 5 یا 6 تا مبارزه خفن ازش استفاده بشه، ولی اگر مبارزه ها 3 دقیقه بود، دو دقیقه اش توی قسمت آروم آهنگ هستی، یعنی داشت پدرت در میومد ولی هنوز قسمت خوب BFG Division پخش نشده بود
حالا توی Eternal، به محضی که وارد یه Arena بزرگ میشی، قسمت خفن آهنگ شروع میشه و مستقیم میری توی مود Rip and Tear. فقط منتظرم ملت این بار هم ساندترک ها رو آنالیز کنن تا ببینیم چی توی آهنگ ها قایم شده
خلاصه این که اگر طرفدار شوتر اول شخص هستین، جنس رو دریابید که از این بهتر پیدا نمی شه. رد کردن slayer gate، روی nightmare، سخت ترین و در عین حال لذت بخش ترین تجربه گیمینگ چند سال اخیر من هست