DirectX 12 برای Windows 7 منتشر نخواهد شد

raya2

کاربر سایت
DirectX 12 برای Windows 7 منتشر نخواهد شد

dx12_0.jpg


اوایل امسال که DirectX 12 در نمایشگاه GDC معرفی شد, بسیار مورد تحسین قرار گرفت. مثلا شرکت Intel گفت که بزرگترین جهش گرافیکی windows در چند سال اخیر است و یا Tim Sweeney از شرکت Epic از آن به عنوان قدمی بزرگ و رو به جلو یاد کرد.

به نظر می رسید که DirectX 12 بزودی همه جا فرا گیر می شود. شرکت nvidia از ساپرت DX12 برای همه ی کارتهای DX11 و کارتهای جدیدتر خود سخن گفت و اعلام کرد که 50 درصد گیمرها از DX12 بهره خواهند برد. ولی در یک گردهمایی به نام PDXLAN در همین ماه, رییس بخش علوم بازی از شرکت AMD یعنی Richard Huddy اعلام کرد که کاربران Windows 7 جزو این 50 درصد نخواهند بود.

با اینکه Windows 7 هنوز هم سیستم غالب شرکت Microsoft است ولی پس از انتشار DirectX 12 بهره ای از آن نخواهد برد. با اینکه این خبر تاسف برانگیز به نظر می رسد ولی چندان هم تعجب بر انگیز نیست. امروزه اکثر کاربران به سختی حاضر به تغییر سیستم عامل خود می شوند ولی شاید این دلیلی باشد برای ارتقاء سیستم عامل.

زمانی که Windows 10 منتشر شود, شاید DirectX 12 بهانه ی خوبی برای آپگرید کردن باشد. علاوه بر این, Windows 7 در سال آینده از پشتیبانی کمتری برخوردار خواهد بود. این قضیه ممکن است برای Windows 8.1 هم اتفاق بیفتد (پشتیبانی کمتر) ولی با اینحال DX12 برای 8.1 نیز منتشر خواهد شد.

سرچشمه:
Time for an upgrade: DirectX 12 won't be available on Windows 7 | PCGamesN
 
خدایی همون بالا اومدن یا بوت و لود شدن خیلی سریع ویندوز 8.1 به کل ویندوز 7 میارزه .دکمه روشن و خاموش کیس رو هنوز نزیده ویندوز بالا میاد انگار نه انگار سیستم تو حالت کاملا خاموش بوده .. انگار یه تبلت اسلیپ رو روشن میکنی
 
كلا مصرف كننده به دو دليل سخت به سمت سيستم عامل نسخه بعدي(تو هر پلتفرمي )ميره:
١-پولي بودن(كه كوچ از ٧ به ٨ پولي بوده)
٢-نديدن امكاناتي خيلي مهم و كاربردي كه تو نسخه بعدي نيس

ويندوز ٨ متاسفانه اينطور بود ولي ويندوز ٨.١ درسته برا ٧ اي ها رايگان نيست ولي در عوض كاملا متفاوت و كاربردي و بهتر......اينكارشون در مورد DX12 هم خيلي خوب باعث ميشه خيلي ها برن سمت win10

كلا از وقتي نادلا اومده مايكرو به نظرم خيلي بهتر داره خودشو نشون ميده مايكروسافت(مخصوصا تو تصميماتش در مورد بازار و مشتري)

.
 
ویندوز 8 رو اعصاب بود ولی 8.1 خیلی از مشکلات رو برطرف کرده
در کل قراره ویندوز 10 بیاد و ماکرو با یک پارچه کردن تمام محصولاتش به ویندوز 10 میخواد کاری کنه همه به این ویندوز کوچ کنن قاعدتا هم باید ویندوز بسیار سبکی باشه
 
ویندوز 8 که اول باگ و مشکل بوده که پنجره بهش اضافه شده اسمش شده ویندوز :p ویندوز 8.1 واقعا عالی بود من از همون موقع ریلیز دارم استفاده میکنم واقعا یکی از بهترین ویندوز ها بوده! بالا اومدن سریعش از همه مهمتره که روی یک هارد عادی راحت زیر 20 ثانیه بالا میاد! :دی همینطور متروش خیلی بهتر از 8 ـه! در کل ویندوز خیلی خوبی بوده بنظرم دلیلی وجود نداره آدم هنوز 7 استفاده کنه مگه اینکه از استایل شیک و ساده وین 8.1 خوشش نیاد و همون شیشه ای 7 رو بیشتر دوس داشته باشه :دی
 
AMD "Misspoke" Saying DirectX 12 Won't Work With Windows 7
شفاف سازی کردند که اشتباهی توی این بحث ها به وجود آمده و ما به جای مایکروسافت صحبت نمی کنیم.
Richard Huddy does not speak for Microsoft, and he was unfortunately speculating from Microsoft’s publication of key dates and milestones for Windows 7 lifecycle and mainstream support policy. Richard has no special insight into Microsoft’s Windows or DirectX roadmaps. Microsoft is a key, strategic partner for AMD and we’re continuously collaborating with them on DirectX 12
 
این تویتم دیدم حالا که صحبت DX12 و Win 10 شد بی ارتباط نیست به همین تاپیک.

0558pnk71qs53mkuigco.jpg


به روز رسانی ویندوز 10 برای همه گوشیهای لومیا که الان ویندوز فن 8 روشون نصب هست در دسترس خواهد بود.
 
نسخه های جدیدتر دایرکت ایکس 11 هم برای ویندوز 7 نیومده چه برسه به دایرکت 12. اگرچه مایکروسافت اینو تکذیب کرده اما همونطور که دایرکت 10 برا اکس پی نیومد اینم برا 7 نمیاد.
 
Ramy El Garawany برنامه نویس گرافیکی استودیو ناتی داگ بدرستی اشاره کرده بود

DirectX 12 در خوش بینانه ترین حالت ممکن شاید فقط 5% باعث افزایش کارایی XBOX ONE بشه

نکته: توجه کنید همین الان هم کنسول XBOX ONE داره از سیستم عامل OS تحت کدنویسی سطح پایین low level استفاده میکنه و DX12 چیز خیلی جدیدی برای این کنسول نیست و کار خیلی خاصی نمیکنه


متاسفانه DirectX 11 برای PC در حال حاضر Draw call اش نهايتا به ١٠.٠٠٠ میرسه و هنوز PC دسترسی به کد نویسی سطح پایین LOW LEVEL نداره ( جالبه با اینکه PC دسترسی به LOW LEVEL نداره بازم نسب به کنسولها جلو تره وای بحال اینکه دسترسی هم داشته باشه )


برای همینه که طول عمر کنسولها طولانیه نیازی به ارتقا سخت افزار ندارن

ولی با اومدن DX12 روی PC به واقع میشد گفت یه انقلاب در عرصه PC GAMING رخ میده چون اینجوری کسی که ویندوز 10 نصب میکنه و یک کارت 970GTX داره درواقع میتونه از سخت افزارش 5 برابر بیشتر از PS4 پرفورمنس بگیره . یعنی 5 برابر قدرت بیشتر

اما برنامه نویسی سطح پایین هم هزینه بیشتری داره و هم اینکه سخت تره .. اما اینجا وجود XBOX ONE کارو برای PC راحت میکنه چون بازی ایی که برای XBOX ONE و تحت کد نویسی سطح پایین نوشته شده با یه بالانس و پورت خوب میتونه براحتی DX12 روی PC هم اعمال بشه
و شاهد بازیهای زیادی روی PC باشیم که از DX12 حمایت میکنن .
 
آخرین ویرایش:
Ramy El Garawany برنامه نویس گرافیکی استودیو ناتی داگ بدرستی اشاره کرده بود

DirectX 12 در خوش بینانه ترین حالت ممکن شاید فقط 5% باعث افزایش کارایی XBOX ONE بشه

نکته: توجه کنید همین الان هم کنسول XBOX ONE داره از سیستم عامل OS تحت کدنویسی سطح پایین low level استفاده میکنه و DX12 چیز خیلی جدیدی برای این کنسول نیست و کار خیلی خاصی نمیکنه


متاسفانه DirectX 11 برای PC در حال حاضر Draw call اش نهايتا به ١٠.٠٠٠ میرسه و هنوز PC دسترسی به کد نویسی سطح پایین LOW LEVEL نداره ( جالبه با اینکه PC دسترسی به LOW LEVEL نداره بازم نسب به کنسولها جلو تره وای بحال اینکه دسترسی هم داشته باشه )


برای همینه که طول عمر کنسولها طولانیه نیازی به ارتقا سخت افزار ندارن

ولی با اومدن DX12 روی PC به واقع میشد گفت یه انقلاب در عرصه PC GAMING رخ میده چون اینجوری کسی که ویندوز 10 نصب میکنه و یک کارت 970GTX داره درواقع میتونه از سخت افزارش 5 برابر بیشتر از PS4 پرفورمنس بگیره . یعنی 5 برابر قدرت بیشتر

اما برنامه نویسی سطح پایین هم هزینه بیشتری داره و هم اینکه سخت تره .. اما اینجا وجود XBOX ONE کارو برای PC هموار میکنه چون بازی ایی که برای XBOX ONE و تحت کد نویسی سطح پایین نوشته شده با یه بالانس و پورت خوب میتونه براحتی DX12 روی PC هم اعمال بشه
و شاید بازیهای زیادی روی PC باشیم که از DX12 حمایت میکنن .


ممکنه API XB1 الان سطح پایینتر از PC باشه ولی هنوز در حد DX12 نیست. ضمن اینکه تنها مزیت DX12 فقط سطح پایین بودنش نیست و قابلیتهای جدید دیگه ای هم داره که شاید داخل XB1 هم باشن و خود اون قابلیتها (که میتونن در مورد هر بخش دیگه کنسول بجز CPU هم باشن) بتونن بهش کمک کنن. برنامه نویس ناتی داگ هم نمیدونم بیس این حرفش چی بوده چون سایر بازیسازها گفتن همین ضعف API در اوایل نسل یک میلیون بار XB1 رو کندتر کرده بوده و یا اینکه فقط یک هسته از CPU_ش بخاطر این موضوع غیر قابل استفاده بوده و ... ، علاوه بر این خود فیچرهایی که قراره داخل DX12 قرار بگیرن تا چند ماه پیش نهایی نشده بودن (به قول یکی از مسئولین AMD).

اما در هر صورت ساخته شدن بازیها بطور مشترک برای PC و XB1 میتونه به هرچه بیشتر و بهتر فراگیر شدن DX11.3/DX12 کمک کنه.
 
ممکنه API XB1 الان سطح پایینتر از PC باشه ولی هنوز در حد DX12 نیست. ضمن اینکه تنها مزیت DX12 فقط سطح پایین بودنش نیست و قابلیتهای جدید دیگه ای هم داره که شاید داخل XB1 هم باشن و خود اون قابلیتها (که میتونن در مورد هر بخش دیگه کنسول بجز CPU هم باشن) بتونن بهش کمک کنن. برنامه نویس ناتی داگ هم نمیدونم بیس این حرفش چی بوده چون سایر بازیسازها گفتن همین ضعف API در اوایل نسل یک میلیون بار XB1 رو کندتر کرده بوده و یا اینکه فقط یک هسته از CPU_ش بخاطر این موضوع غیر قابل استفاده بوده و ... ، علاوه بر این خود فیچرهایی که قراره داخل DX12 قرار بگیرن تا چند ماه پیش نهایی نشده بودن (به قول یکی از مسئولین AMD).

اما در هر صورت ساخته شدن بازیها بطور مشترک برای PC و XB1 میتونه به هرچه بیشتر و بهتر فراگیر شدن DX11.3/DX12 کمک کنه.

با اينكه توي همه حرفات بالاخره حرفاي منو تاييد كردي
اما بازم داري يه جورايي dx12 رو براي xbox one بزرگ جلوه ميدي

وقتي خود فيل اسپنسر ميگه انتظار تفاوت آنچنان نداشته باشيد و dx12 روي كنسول خيلي كار شگرفي نميكنه شما هم لطفا زياد گندش نكن
Xbox One chief warns gamers not to expect dramatic improvements from DirectX 12 | ExtremeTech

البته هيچكس منكر وجود ويژگي هاي برتري كه با dx12 مياد نيست اما ممكنه اونها همين الان هم در دسترس دولوپر ها باشن. شما جايي نميتوني سندي بياري كه FFU هايي هستن كه فعلا از دسترس DEVelpoer ها دورن

تمامي FFU ها از همون ابتدا با مشاركت خود مايكروسافت و AMD براي كنسول تعريف شدن و يكسري فيچر ها هم راجت EMULATE ميشن قطعا در زمان طراحي كنسول براشون FF accelerator تعريف نشده بوده

همين الان تكنيك نور حجمي كه براي كرايسيس ٢٠٠٧ بسيار سنگين و منابع سيستمي زيادي ميطلبيد الان با بهينه سازي ها روي موتور آشغالي مثل dead space 3 هم اجرا ميشه

بحث فيچر ها نيست بحث دسترسي خاص توسعه دهنده ها به منابع پردازشي كنسول هاست كه به قول يه سايت معتبری
Sony PS4 and Microsoft Xbox One Already Hitting a Performance Wall | PC Perspective

همين الان شما تست هاي DF رو بخونيد و بررسي بازدهي سيستم ها ميبينيد يك GTX750ti با يك پردازنده ضعيف بدون وجود dx12 با همين dx11 از كنسول ها بهتر عمل ميكنه (هم در ACU هم در COD Advanced warfighter )
واي به زماني كه DX12 بياد و نقش اصليشو براي PC ايفا كنه
 
با اينكه توي همه حرفات بالاخره حرفاي منو تاييد كردي
اما بازم داري يه جورايي dx12 رو براي xbox one بزرگ جلوه ميدي

وقتي خود فيل اسپنسر ميگه انتظار تفاوت آنچنان نداشته باشيد و dx12 روي كنسول خيلي كار شگرفي نميكنه شما هم لطفا زياد گندش نكن
Xbox One chief warns gamers not to expect dramatic improvements from DirectX 12 | ExtremeTech

البته هيچكس منكر وجود ويژگي هاي برتري كه با dx12 مياد نيست اما ممكنه اونها همين الان هم در دسترس دولوپر ها باشن. شما جايي نميتوني سندي بياري كه FFU هايي هستن كه فعلا از دسترس DEVelpoer ها دورن

تمامي FFU ها از همون ابتدا با مشاركت خود مايكروسافت و AMD براي كنسول تعريف شدن و يكسري فيچر ها هم راجت EMULATE ميشن قطعا در زمان طراحي كنسول براشون FF accelerator تعريف نشده بوده

همين الان تكنيك نور حجمي كه براي كرايسيس ٢٠٠٧ بسيار سنگين و منابع سيستمي زيادي ميطلبيد الان با بهينه سازي ها روي موتور آشغالي مثل dead space 3 هم اجرا ميشه

بحث فيچر ها نيست بحث دسترسي خاص توسعه دهنده ها به منابع پردازشي كنسول هاست كه به قول يه سايت معتبری
Sony PS4 and Microsoft Xbox One Already Hitting a Performance Wall | PC Perspective

همين الان شما تست هاي DF رو بخونيد و بررسي بازدهي سيستم ها ميبينيد يك GTX750ti با يك پردازنده ضعيف بدون وجود dx12 با همين dx11 از كنسول ها بهتر عمل ميكنه (هم در ACU هم در COD Advanced warfighter )
واي به زماني كه DX12 بياد و نقش اصليشو براي PC ايفا كنه

من منکر این نیستم که DX12 میتونه خیلی برای PC مفید باشه و یکی از ضعفهای بزرگ PC نسبت به کنسول رو تقریباً محو یا کلاً حل کنه (مشکل دیگه PC این هست که بازیسازها باید برخلاف کنسولها طیف وسیعی از سخت افزارهای متفاوت و متنوعی رو برای PC ساپورت کنن و بخاطر همین ممکنه دنبال استفاده از تمام قابلیت‌های ممکن توی هر GPU یا CPUـی نرن و راه حل‌های عمومی‌تر رو بکار بگیرن) و اصلاً هیچ مشکلی با این قضیه و بحث ندارم و اتفاقاً اومدن DX12 رو به نفع همه میدونم. روی صحبتم با اون ادعای شما بود که گفتید تأثیر DX12 روی XB1 در حد 5% هست (که نه عددش معلوم هست بر چه مبنایی هست و نه مشخص هست شخص مدعی چقدر با XB1 و DX12 و API اون زمان این کنسول آشنایی داشته)، و به نظرم میاد که این ادعا درست نیست.

در ادامه باید بگم که منظور اسپنسر از گفتن اون حرف این بوده که DX12 چیزی به سخت افزار XB1 اضافه نمیکنه و فقط از همون سخت‌افزارهای موجود بهتر استفاده میکنه. ضمناً من در مورد FFUها یا سایر بخشهای XB1 حرفی نزدم؛ هرچند، شما هم نمیتونید بگید/ثابت کنید که دولپرها الان میتونن از تمام قابلیتهای FFUها/بخشهای XB1 استفاده کنن و یا اینکه تمام قابلیتهای اونها آزاد هستن. برای مثال میگم، برای استفاده از یسری قابلیتهایی که به فرض (دارم فرض میکنم) ممکنه در Command Processorهای XB1 وجود داشته باشن (مثل Pre-emption یا Context Switch) به WDDM 2.0 نیاز هست در حالی که خود مایکروسافت گفته OSـی که بازیها و appهای XB1 روش اجرا میشن در واقع همون Windows 8 هست که فقط تا WDDM 1.3 رو ساپورت میکنه. این فقط یک مثال بود که ممکنه واقعیت داشته باشه، یا نداشته باشه؛ اما یک مثال فضایی و غیر قابل باور هم نیست وقتی مایکروسافت همچین پتنتها و نقشه‌هایی رو از چند سال پیش در سر داشته:

Patent US20130083042 - Gpu self throttling - Google Patents
http://download.microsoft.com/download/5/b/9/5b97017b-e28a-4bae-ba48-174cf47d23cd/pri103_wh06.ppt

یا وقتی که AMD از چند سال پیش چنین چیزی رو در دستور کارش قرار داده، Intel به سمت این مسیر قدم برداشته (از سال 2007) و Nvidia هم برای رسیدن به این هدف تلاشش رو از خیلی وقت پیش شروع کرده.
حرفهای جدیدتر اسپنسر هم در این پادکست هست که میتونید گوش بدید و این بخش رو هم به عمد/اشتباه در موردش صحبت کرده (این خلاصه بخشی هست که برای ما مهمه):

فیل اسپنسر یه مصاحبه با Inner circle انجام داده تو مصاحبه از اسپنسر درباره DX12 و تاثیرش روی XO و اینکه قدرت GPU رو دو برابر میکنه پرسیدن که جواب داده همونطور که قبلا به کسایی که این سوال رو از من پرسیده بودن جواب دادم DX12 تاثیر خیلی چشمگیری روی XO نداره در واقع وقتی از DX12 استفاده میکنید CPU ، GPU و RAM ـی که روی XO به کار رفته تغییری نمیکنه و عوض نمیشه ، ولی DX12 کمک میکنه تا بعضی چیزهایی که XO در اون موارد خوب عمل میکنه و نقطه قوتش هست به راحتی مورد استفاده قرار بگیره واین چیز خیلی خوبیه و شما پیشرفت رو در بازیهایی که از DX12 استفاده میکنن خواهید دید.

لینک پادکست:

https://www.youtube.com/watch?v=AH2RG7TSLJI


دقیقاً بعد از این توضیحات مصاحبه کننده میپرسه (28:10):

"آیا فیچرهایی در DX12 وجود دارن که الان روی XB1 فعال نباشن و بعد از اومدن DX12 فعال بشن؟"

اسپنسر جواب میده:

"من فکر نمیکنم که بخوام فیچرها رو بگم"

و بعد همون جواب تکراری رو میده:

"تفاوت هیلو 4 و پرفکت دارک به حدی هست که نمیشه باور کرد روی یک پلتفرم اومدن، پلتفرمها همشون در طول عمرشون از نظر نرمافزاری پیشرفت میکنن و این برای همه پلتفرمهاست"

در هر صورت من باز هم نگفتم که اثر این تغییرات چقدر هست یا میتونه چقدر باشه ولی برای یک پلتفرم بسته مثل کنسولها همین فیچرهای جدید هم میتونن تأثیر بسزایی داشته باشن چون همین الان هم یسری بحث‌ها سر تفاوتهای بعضاً کوچک بوجود میان. پس نمیتونه بی تأثیر باشه. در مورد مقدار تأثیرش هم بنظرم بهتره صبر کنیم تا تمام فیچرهایی که میخوان در DX12 قرار بدن مشخص بشن (فیچرهایی که مایکروسافت روشون کار کرده 100% از خیلی وقت پیش مشخص بودن، اما فیچرهایی که میخوان توی DX12 باشن باید برای همه شرکتهایی که قراره از DX12 ساپورت کنن یکسان باشه و بنابراین ممکنه یسری از این فیچرها در ورژن نهایی DX12 نباشن) و اولین بازیها یا دموهایی که با DX12 روی XB1 نشون میدن رو ببینیم و بعد نظر بدیم.

خلاصه مطلب اینکه نه من میتونم در مورد این مسأله دقیق نظر بدم نه شما و نه برنامه نویس شرکتی که هیچ گونه ربط مستقیم/غیر-مستقیمی با سخت افزار XB1 و API هنوز عرضه نشدش نداره، پس بهتره تا زمان مناسبش هیچکس هیچ فکتی در این خصوص از خودش صادر نکنه.
 
LiviNG D3AD@

خوب دوست عزيز همونطور كه انتظار داشتم: حرف هاي پرا كنده
من نگفتم 5٪ اين ramy el garawany بود برنامه نويس استوديوي ناتي داگ كه همه ميدونيم چه كاره ان . دوم اينكه شما براي خودت فرض و ارزو ميزاري نشد اگر درصدي فلان نشد بهمان نشد .. این كه نشد بحث كردن

اول از همه context switch و pre emtion فرضا در XBOX ONE SOC نيست دوست عزيز حتما هست :)

در واقع اون چيزي كه شما داري ميگي روي نه تنها ps4 soc بلكه روي تراشه هاي NVIDIA و معماري نسل قبل تر اون VLIW هم بوده وحتي لزوما روي XENOS 8 سال پيشي هم بوده

عدم درک دقيق شما از بحث pre emption يا context switching اينه كه در مقاله هايي كه از xbox one گذرا نشستيد به خوندن نفهميدید اون context switch و preemption در مباحث مربوط به HSA هست فرم ميگيره

كه البته متد HSA اي سوني دقيقا اوني هست كه توسط AMD پيشنهاد و طراحي شده مال مايكرو سافت با وجود ESRAM خيلي شخصي سازي شده

نكته مهم اينه كه همه اينها به بهينه ترين شكل در حال انجام هست و API هايي low level هایی كه AMD براي هر دو شركت Micro و sony تدارك ديده به بهترين شكل ميتونن وضعيت دسترسي APU(GPU+cpu)i به مموري در دست بگيرن

براي تمامي SOC اين شركت ها خود AMD يك API طراحي كرده كه اتفاقا بسيار LOW level هست


به طور مثال Mantel API كه جديدترين API روي PC هست به گفته Annandtech بسيار شبيه به xbox one API هست

AnandTech | Understanding AMD’s Mantle: A Low-Level Graphics API For GCN

What’s not being said, but what becomes increasingly hinted at as we read through AMD’s material, is not just that Mantle is a low level API, but rather Mantle is the low level API. As in it’s either a direct copy or a very close derivative of the Xbox One’s low level graphics API


نكته ديگه اينه كه همين الان WDDM 1.2 هم براي APU ها نميزاره DMA fail بشه يعني اجازه ي gpu pre emption رو در حال حاضر حتي با WDDM 1.2 هم داريم بر خلاف بحث شما

خلاصه context switching كه شما فرمودي در خود gpu از هزاره قبل ميلاد مسيح انجام ميشده:)) اما شما چون درکی از موضوعي كه خودت گفتي نداشتي و نمي دونستي منظور اينجا HSA هست و دسترسی apu نه تنها GPU FFU


من از اين بحث ها قبلا زياد كردم خيلي سال ها پيش در فروم هاي سخت افزاري اخرش به انحطاط و بحث هاي محمل رسيده

موفق باشی
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or