Dead Space: ده دلیل برای جذابیت این بازی در زمان حاضر

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste

1671693707476.png


به عنوان یک بازی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، Dead Space هنوز هم عملکردی فوق‌العاده خوب از خودش نشان می‌دهد. Dead Space هنوز هم ترسناک و هم سرگرم‌کننده است و همچنان با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهد.

وقتی کمپانی EA در پاییز سال ۲۰۰۸ این بازی را منتشر کرد، خیلی زود Dead Space سر زبان بازی‌بازها افتاد. هرچند که بازی بلافاصله به موفقیت تجاری نرسید، اما به مرور زمان مورد ستایش قرار گرفت و حالا هم در بین بازی‌های ژانر وحشت، جایگاه بسیار والایی را برای خودش کسب کرده است.

به عنوان بازی‌ای که تقریباً ۱۵ سال از انتشارش می‌گذرد، Dead Space عملکردی فوق‌العاده‌ به نمایش گذاشته است. این بازی در سال ۲۰۲۲ درست به اندازه سال ۲۰۰۸ تازه و سرگرم‌کننده به‌نظر می‌رسد، خواه دلیلش جلوتر بودن این بازی از زمان خودش است یا راکد و بدون تغییر ماندن چشم‌انداز بازی‌های رایانه‌ای.




1671693809432.png

نورپردازی

نورپردازی در بازی‌های کامپیوتری ژانر وحشت، تاثیر زیادی دارد و Dead Space هم مثالی عالی از تاثیر نورپردازی در خلق یک جو خاص است. وقتی بحث نورپردازی مطرح باشد، Dead Space هنوز هم از عملکردی استثنایی برخوردار است.

تاریکیِ موجود در بازی، سیاهی تیره و تاریکی خلق می‌کند که نفوذ به آن سخت است و چراغ‌قوه‌ها هم آنقدری روشنایی ایجاد می‌کنند که نه کم باشد و نه زیاد. طرح‌پردازی سایه‌ها در این بازی هم کاملاً استثنایی و خاص است. این موارد همه دست به دست هم می‌دهند و باعث می‌شوند Dead Space تا همین امروز هم فوق‌العاده باشد.




1671693913683.png

گرافیک

گرافیک بازی به اندازه نورپردازی آن خوب نمانده، اما باز هم برای یک بازی عرضه شده در تقریباً ۱۵ سال پیش عالی به نظر می‌رسد. تقریباً همه چیز در این بازی هنوز هم ظاهری دقیق و پر از جزئیات دارند.

طراحی لباس Isaac و همینطور محیط اطراف او با دقتی زیاد به جزئیات صورت گرفته‌اند.شاید بهترین نمونه از گرافیک برجسته بازی، هیولاهای آن باشند. طراحی این هیولاها ترسناک و پر از جزئیات است و هنوز هم برای معذب کردن بازی‌بازها از قدرت کافی برخوردارند.




1671694035435.png

طراحی مراحل

از خیلی جهات، Dead Space جانشین معنوی Resident Evil 4 محسوب می‌شود. قبل از بازی RE4، بازی‌های ژانر وحشت-بقا عمدتاً با نقشه‌ها و طراحی پیچیده مراحل خود، باعث گیج شدن بازی‌بازها می‌شدند. رزیدنت اویل ۴ این فرآیند را تسهیل کرد و Dead Space آن را به اوج رساند.

مراحل بازی ساده و سر راست هستند و استفاده از نقشه هم گیج‌کننده نیست.علاوه بر این، بازی با نمایش یک خط روی زمین، مسیر را به بازی‌بازها نشان می‌دهد. همه جنبه‌های طراحی بازی هنوز به‌روز هستند و تا همین لحظه هم جریان خوبی را به نمایش می‌گذارند.




1671694139830.png

عناصر RPG

به نظر می‌آید امروزه همه بازی‌ها تا حدودی، عناصر ژانر RPG یا همان نقش‌آفرینی را در خود دارند. هرچند که Dead Space از آن دسته بازی‌های RPG نیست که در آن بازی‌باز خودش مسیرش را تعیین ‌کند، اما هنوز هم می‌توان تا حد زیادی آن را شخصی‌سازی کرد. خوشبختانه، این مورد به Dead Space کمک کرده تا همچنان جدید و امروزی بماند.

ویژگی Power nodes به بازی‌باز اجازه می‌دهد آنطور که می‌خواهد، شخصیت خودش را شخصی‌سازی کند، خواه این شخصی‌سازی به شکل افزایش قدرت سلاح‌ها باشد یا بهبود ویژگی‌هایی خاص از آیزاک (مثل سلامتی، استقامت یا منبع هوای او). Dead Space یک بازی ژانر وحشت-بقا همراه با عناصری کوچک از ژانرRPG است و هنوز هم چشم بستن به آن مایه شگفتی و لذت است.




1671694225227.png

انتخاب سلاح‌ها

تجربه بازی Dead Space هنوز هم بسیار سرگرم‌کننده است و این به لطف مجموعه‌ای قوی از سلاح‌های خاص آن است. در این بازی سلاح‌های علمی-تخیلی عجیبی وجود دارند، مثل Pulse rifleها که لیزر شلیک می‌کنند یا تفنگی که گلوله‌های دارای انرژی شلیک می‌کند. بعضی از اسلحه‌ها نیز به دنیای واقعی نزدیک‌تر هستند، مانند اسلحه پیش‌فرض برش پلاسما یا تفنگی که تیغه‌های اره چرخان شلیک می‌کند.

هر یک از این سلاح‌ها نه تنها به سبک خودش جالب و منحصربه‌فرد است، بلکه دارای یک حالت «ثانویه» هستند که نحوه استفاده از آن سلاح را کاملاً تغییر می‌دهد. این ویژگی، باعث تازه و جذاب ماندن گیم‌پلیDead Space می‌شود و به بازی‌باز امکان آزمایش طیف گسترده‌ای از سبک‌های مختلف بازی را می‌دهد.




1671694346238.png

شلیک به اندام‌های بیرونی

نکته اصلی Dead Space، شلیک به اندام‌های بیرونی هیولاها با هدف قطع کردن آن‌هاست. برخلاف بقیه بازی‌های ژانر وحشت-بقا که در آن بازی‌باز خیلی ساده دشمنان را به رگبار گلوله می‌بندد، بازیDead Space به برنامه‌ریزی و دقت نیاز دارد. تنها راه شکست دادن دشمنان، تیراندازی به اندام‌های متصل به بدن آن‌هاست. اما تیراندازی به سمت بدن آن‌ها تاثیری نخواهد داشت.

علاوه بر این، باید به چند عضو از بدن دشمنان شلیک کنید و آن‌ها را جدا کنید، چه دست‌های آن‌ها باشد، چه پاها و چه سرشان. این ویژگی از بازی، تا همین امروز هم تازگی خود را حفظ کرده و در کمال تعجب، بقیه بازی‌ها خیلی از آن تقلید نکرده‌اند.




1671694450605.png

طراحی هیولاها

بازی Dead Space خانه بعضی از ترسناک‌ترین هیولاهای بازی‌های رایانه‌ای است. مشکل طراحی انواع جدیدی از هیولاها، این است که بعداً همه سعی می‌کنند از آن‌ها تقلید کنند. زمانی بود که زامبی‌ها عنصری تازه و بدیع در بازی‌ها بودند، اما حالا، فقط کپی ضعیفی از نسخه‌های اولیه خود هستند.

خوشبختانه، تعداد بسیار کمی از بازی‌ها تلاش کردند تا تقلید از ویژگی‌های ترسناک موجود درDead Space را در دستور کار خود قرار دهند و این مورد به ترسناک نگه داشتن بازی در طول این سال‌ها کمک کرده است. این هیولاها هنوز هم منزجرکننده، وحشتناک و خیلی خیلی ترسناک هستند.




1671694572835.png

کنترل‌های بازی

کنترل‌های Dead Space در مقایسه با سایر ابعاد این بازی، کمترین حد ممکن از تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده‌اند. در بعضی موارد، بازی ممکن است کمی سخت باشد و بعضی از بخش‌های‌ بازی ممکن است به دلیل کنترل‌های آن، باعث ناامیدی و سرخوردگی بازی‌باز بشوند. اما این به معنای غیرممکن بودن بازیDead Space نیست.

شاید کمی طول بکشد تا به Dead Space عادت کنید، اما در نهایت حافظه عضلانی به کار می‌افتد و به بازی‌بازها اجازه می‌دهد تا از بازی لذت ببرند بدون اینکه زیاد به کاری که انجام می‌دهند و نحوه انجام آن فکر کنند. کنترل‌های بازی هم واکنش‌پذیر (Responsive) هستند و هنوز هم احساسی غیرمصنوعی و جذاب به بازی‌باز الهام می‌کنند. عادت کردن به این کنترل‌ها برای بازی‌باز‌های امروزی نباید خیلی طول بکشد.




1671694707432.png

حرکت

سییستم حرکتی می‌تواند ناجی یک بازی رایانه‌ای باشد یا آن را به نابودی بکشاند. خیلی از بازی‌های قدیمی‌تر حرکات و کنترل دوربین افتضاحی دارند و همین باعث شده بعضی بازی‌ها (رزیدنت اویل) امروزه عملاً غیر قابل بازی باشند. خوشبختانه، Dead Space حرکت و قرارگیری دوربین خودش را از Resident Evil 4 قرض گرفته و به همان اندازه روان و طبیعی است.

حرکت در بازی به هیچ وجه ناخوشایند یا کج‌ومعوج به نظر نمی‌رسد و سرعت حرکت هم کاملاً مناسب است. بر خلاف بعضی از بازی‌های تیراندازی سوم شخص قدیم،Dead Space هنوز هم دارای ویژگی‌های حرکتی خوب است و این عنصر باعث شده این بازی به یکی از بهترین بازی‌های ژانر وحشت-بقا تبدیل شود.




1671694823451.png

جو بازی

هیچ چیز بدتر از قدیمی شدن یک بازی ترسناک نیست. چیزی که زمانی ترسناک و تاثیرگذار بود، حالا ناامیدکننده و خنده‌آور است و فضای وحشت‌انگیز آن دیگر ویژگی‌‌های خودش را از دست داده است. این مورد مخصوصاً زمانی دردناک می‌شود که نسل‌های قدیمی سعی می‌کنند بازی‌های زمان خود را به بازی‌باز‌های جوان و امروزی معرفی کنند، اما با تمسخر و خنده روبه‌رو می‌شوند.

خوشبختانه Dead Space با این مشکل مواجه نشده است. جو بازی درست به اندازه جو آن در سال ۲۰۰۸ تاثیرگذار و رعب‌آور است و بازی هنوز هم از قدرت ترساندن بازی‌بازها برخوردار است. بی‌دلیل نیست کهDead Space، شاهکارِ ژانر وحشت است.



 

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
من هم با دوستان موافقم.ولی همین که مجموعه احیا شده خیلی خوبه.

خسته نباشی دکتر بهزاد عزیز

امیدوارم به آرزوت برسی و ریمیک داینوکرایسیس را هم ببینیم

چاکرم یوسف جان

داینو که احتمالا قطعی هست.

یک ماه پیش میکامی لو داد که در حال کار بر روی یک ریمیک با کپکام هستند. :D
 

Taha75

کاربر سایت
Jan 24, 2022
1,640
نام
طاها
نمی دونم چرا شرکت ها اعتماد به نفس و ریسک پذیری ندارند که یا شماره جدید و با کیفیت از یک بازی معروف را بسازند و یا آی پی و بازی جدیدی را ارائه دهند . البته که چشمه ذوق و خلاقیت هم درشون خشکیده است
 

Taha75

کاربر سایت
Jan 24, 2022
1,640
نام
طاها
کوجیما با دث نشون داد که خلاقیت نمرده است.

بازیساز ریسک پذیر خیلی کم تو صنعت داریم.

امسال هم از گاد تا الدن تکرار مکررات بود.
کلا صنعت گیم شده ریبوت و ریمیک و ریمستر . ر ر ر چه خبره .

حالا ریمیک رزیدنت ۴ که نسخه ارجینالش مال ۱۷ سال پیش یا سایلنت هیل ۲ که مال ۲۳ سال پیش تا حدودی قابل تحمله ولی در کل این وضعیت نمی پسندم
 

XPgame.net

⛩ XPgame ⛩ فروشگاه دیجیتال
کاربر سایت
Mar 28, 2021
80
نام
XPgame
چون بعضا بحث ریمیک ریبوت ریمستر دیدم بگم که بعضی بازی ها نه ولی بعضی بازی ها با توجه به اینکه نسل جدید نه شنیدن نه ممکنه برن سمتش واقعا بد نیست که بیاد رو نسل جدید
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر