آقا من همیــن دو سه تا پست اخیـر رو خوندم فهمیدم بازی چقدر به همین تعداد رفقایی که اینجا داریم اتفاقاتِ متفاوتی رو نسبت به من نشون داده . یه جورائی حال کردم با این موضوع که جنبه های متفاوت رو هرکسی یک جوری برداشت میکنه , یک جورائی هم ناراحت شدم وقتی دیدم همون المانی رو که من دوست داشتم , دوستی باهاش ارتباط برقرار نکرده و داره زیرسئوال میبرتش
*امیدوارم بازی سنتر محدودیت کاراکتری برای پست نداشته باشه تا بتونم جواب همه رفقا رو کامل از دیدگاه خودم بدم . میان مطلبم یک موضوع خیلی جالبی رو اشاره میکنم که برای هر مخاطبی جذاب باشه
رفیق هم با حرف شما موافقم , هم مخالف . این بحث و مسئله واقعیت گرایی همیشه یک بحث بوده که بین من و رفیقهام هم شکل میگرفته من باب سری بتلفید . اما از اونجائی که من یک برداشت و سلیقه ی دارم , شما و باقی افراد یک سلیقه ی متفاوت . نمیشه به تیم توسعه دهنده یا سازنده بازی خورده گرفت . مثلا شما دوست داری واقع گرایی تو بازی به سر حد نهایی خودش برسه , مثل رول کردن / کراچ رانینگ یا انیمیشن دار شدن سوار و پیاده شدن وسایل نقلیه(البته این رو گفتن در بازی وجود داره! اما نه به اون صورت که تو بتلفید V شاهدش بودیم , باید بیشتر صبر کنیم تا ببینیم چی میشه) . ولی وقتی من میبینم این اتفاقات باعث درصدی لطمه زدن به تجربه من از بازی میشه , میگم که نباشه بهتره! مثلا رول کردن بازیکن شاید 4 بار اولش که از ساختمون میپره پائین و انیمیشن 1 ثانیه یش جذاب باشه , اما وقتی من دوست دارم تو بازی سریع حرکت کنم , از ساختمون بپرم شلیک کنم , جا خالی بدم و هم تیمیم رو کاور بدم... همون یک ثانیه برام دردسر ساز میشه . یا همون انیمیشن دار بودن سوار یا پیاده شدن . خدا میدونه چه دهنی از من سرویس شد سر بتلفید V . میومدی پیاده شی تو انیمیشن هدشات می شدی , میومدی سریع سوار شی در بری! حالا باید انیمیشن در ماشین باز شدنُ پریدن بالا ببینی... دیگه وقتی بازی هم شلوغ پلوغ میشه! 2ثانیه انیمیشن دار شدن این اتفاقات واقعا مهم خطاب میشه . شما ببین من چقدر رو این 1 ثانیه دو ثانیه ها حساسم که میگم بازی چرا نمیزاره من شاکویوم رو مثل بتلفید 4 از قبل برای ریوایو هم تیمیم شارژ کنم ؟! حتما بالاسر جنازه آخه ؟! اگر بالاسر جنازه این زمان وجود داشت که اون بنده خدا نمیمرد! در میرفت
شما برین پست های 2 - 3 ماه پیش من رو بخونی همین غُر رو زدم که امیدوارم ریوایو کردن انیمیشن نداشته باشه...
حالا تو ردیت یه پستی دیدم طرف اومده بود دایس رو به خاکُ خون کشیده بود که شما گند زدید با نذاشتن انیمیشن ریوایو برای این بازی! این همون فرموله 20 سال پیشتونه و شما کمپانی به این بزرگی یه انیمیشن ریوایو بلد نیستین درست کنین...
این هارو گفتم که بدونی من و شما کاملا هرکدوممون یک انتظار متفاوتی از بازی داره , و چقدر سخت میشه برای یک کمپانی با این فن بیس عظیمی که داره بالانس کردن این موارد . این کار رو کنه من غُر میزنم , این کار رو نکنه یه اُمت دیگه ی
.
سلام رفیق . راستش سایکو جان من به شخصه هیچ چیزی راجب به این موضوع که بهش اشاره مستقیمی بشه تا این لحظه ندیدم , چون اکثر نفراتی که تو توییتر و ردیت از توسعه دهنده ها در بحث ها شرکت میکنن و جواب مخاطب رو میدن , مربوط به تیم لول دیزاین یا بخش کامیونیتی بودن , و من بعید هم میدونم این اتفاق رو حداقل ما تو All-Out warfare شاهدش باشیم . یه تحلیل نسبی , نسبت به اتفاقاتی که دیدم برای شما و رفقایی که دنبال تغییر در این بخشن بزنم , امیدوارم یک جواب بزرگی باشه برای ذهن شما :
همونطور که بالا هم گفتم , به شخصِ فکر میکنم ما هیچ وقت تو بخش All-Out Warfare شاهد تیم بندی اسکین ها (حالا چه میخواد سفید یا سیاه باشه , چه میخواد قرمز یا آبی باشه یا یه تیکه از بازوبندُ ... ) نخواهیم بود . در بخش AI چرا! ما همین الانش هم تو بتا اسکین های یک سان در یک تیم و متفاوت در جناه بندی هارو شاهدش بودیم (چقدر هم کامیونیتی دوست داشت همین اتفاق برای کل بخش میوفتاد.) . اما در بخش اصلی مولتی پلیر یا All-Out Warfare خیر . این ضعف رو هم به توانمندی تیم سازنده بازی نمیزارم که اتفاقا اگر این کار رو میکردن بالانس کردن بازی برای خودشون هم ساده تر می شد. تیم سازنده خودش رو درگیر یک منجلاب بزرگ کرده با این سیستم و امیدواره ازش به نفع سرمایه گذارها و مخاطب ها سربلند خارج بشه . یک ایده پردازی بزرگ پشت این ماجرا خوابیده که میتونه فکر کردن بهش هم برای مخاطب چالش برانگیز باشه .چرا بخش سرمایه گذارها و بخش مالی ؟ چون هیچ بازی سازی در راه رضای خدا بازی نمیسازه و کمپانی EA هم که همگی با بخش مالیش آشنایی داریم از پول بدش نمیاد .
من فکر میکنم این یک بحث خیلی خیلی بزرگ تو کمپانی بوده که سهام دارها یا نفرات بخش مالی , سیستم در آمد زایی بازی های دیگه از بخش فروش های درون برنامه ی رو دیدن و گفتن الا و بلا شما باید یک میدانی رو تو بازی بسازید که این پرداخت ها حسابی سود مالی به همراه داشته باشه . این سالها سودی که کمپانی ها از بخش فروش پرداخت های درون برنامه ی از بازی داشتن , چند برابر سود فروش خود بازی بوده! چرا ما بخشی از این دنیا نباشیم ؟
نمونش کال آو دیوتی ها! (مخصوصا بخش وارزون) . نمونش فورتنایت که عملا یک بازی رایگانه! . اما سئوال من از شما اینه که میشه تو این بازی ها خرج نکرد ؟!
کمپانی ها به هر روش کثیف و خوشایندی این پول رو از شما میگیرن . فقط کافیه شما مخاطب عمومی یک بازی نباشید و جذبش شده باشید . این میتونه یک اسکین با ویزیبیلیتی سخت تر برای باقی پلیرها باشه (اشاره به اون کاراکتر کامل سیاه وارزون, اگر اشتباه نکنم اسمش رُز بود ) یا کراس اوری از شخصیت های مورد علاقه شما . کریتوس و مستر چیف تو فورتنایت . ماشین کاراکتر V (سایبرپانک) در هورایزن یا کاراکتر الوی تو گنشین ایمپکت . باز عرض میکنم این ها شاید برای مخاطب عام صرفا یک تغیـیر ظاهری خطاب بشه , اما از نظر مالی برای بخش قابل توجهی از مخاطب های یک مجموعه جذابیت خاصی داره . حتما هم نیازی نیست شما پولی خرج کنید ها! همین که یک ساعت بیشتر در اون بازی بیشتر وقت صرف کنید , نتایج مثبتی رو برای این همکاری ها به ارمغان میاره .
کافیه یک نگاه گذرا به دادگاه اخیر اپیک و اپل و قراردادهایی که بابات این همکاری ها امضا شده بندازید . پشت پرده پول های کلانی جابجا میشن که مغز آدم سوت میکشه! چند ده میلیون دلار فقط برای انحصار یک اسکین ؟! چندصد میلیون دلار فقط برای رایگان کردن یک بازی به مدت محدود روی یک پلتفرم ؟! ...
اما تمام این حرف ها ربطش به 2042 چیه ؟ الان میگم :
همونطور که میدونیم تو بازی دوباره قراره به نقاط مختلف جهان سفر کنیم و با ارتش های مختلف بازی رو پیش ببریم . مثلا جنگ بین نیروهای آمریکا و روسیه , مثلا جنگ بین نیروهای ناتو و چین . یا شاید در محتوای پس از عرضه شاهد ارتش های منطقه خودمون هم باشیم (همونطور که اشاره شده به عنوان محتوای فصلی قراره اسپشیالیست های متفاوت به بازی اضافی بشن) . پس اگر قرار باشه تیم بندی محدود به بازی و جهانش بیاد . عملا اون بخش درآمدزایی دچار محدودیت و اختلال میشه . چرا که نمیشه شما 10 تا اسکین فقط برای یک کلاس اسالت یا انجینیر بسازید و فقط همون هارو بفروشید. یه نگاهی به عناوین بتلفید 3 / 4 / 1 یا هاردلاین در آزاد بودن بخش شخصی سازی کاراکتر بندازین . چقدر کلاس بندی ها و اسکین هاشون محدود بود . چهارتا کلاس بندی و نهایت چهار تا اسکین برای هر کلاس . حالا یه تغییر مارک سر آستین قرمزُ آبی یا نقاب که دلیل نمیشه مخاطب بره پول بابت اسکین اضافی پرداخت کنه , میشه ؟
یا چه زمانی کمپانی حاظر به تغییر نسبی برای این کار میشه ؟ زمانی که شما بسته های الحاقی رو بابتشون هزینه جداگونه بپردازید!(مثل بتلفید 1 / 4 ... ) نه مثل 2042 که قراره تمام محتوای پس از عرضه رایگان عرضه بشن (این حرف اونهاست ,نه من , امیدوارم زیرش نزنن
)
این رو اصلا با تیم بندی مدرن وارفر مقایسه نکنید . به نظر من این دو اتفاق اصلا ربطی به هم ندارن . اینجا تو هر سرور 128 پلیر واقعی قراره درگیر بشن و هرکسی دوست داره عملا کاراکترش خصوصیات ظاهری خودش رو داشته باشه! دنیای این روزهای بازیهای آنلاین , دنیای آیتم های کازمتیکه , دنیای پرداخت های درون برنامه ی برای یک ساعت کاراکتره , دنیای یک اسکین ساده برای یک پیستوله! و ما باید چه بد چه خوب! این باور رو بپذیریم . + مولتی پلیر بتلفید فعلا تمام بخشیه که کمپانی ازش میتونه در آمد زایی داشته باشه. حالا به چیزی بزرگتر از تغییرات کاراکتر ها نسبت به مدرن وارفر / اپکس یا فورتنایت فکر کنین . به دنیای بزرگ درآمد زایی تیم مالی شرکت فکر کنیدکه تا به امروز وجود نداشته . به دلیل موجهی که من مخاطب باید حاظر باشم هزینه کنم (هرچقدر کم مثل محتوای بتل پس / هر چقدر زیاد مثل یک اسکین 20 دلاری!). به این چرخه ی بی نهایت مالی فکر کنید که هرچقدر پول وارد این بازی یا بازی دیگه ی بشه , دایس یا تیم های سازنده ساپورت طولانی مدت رو برای این بازی درنظر میگیره .
مثلا نمیدونم دقت کردید یا نه , ما تا حالا سه مدل فیس تایپ مختلف فقط از اسپشیالیست ماریا (کاراکتر مدیک) دیدیم . زنی تقریبا جوان و تنومند / زنی با موهای کوتاه و زنی پا به سن گذاشته که در بتا دیدیم (حالا تو تریلر ها با کلاه های نظامی مختلف هم نشونش دادن!!)
یا از سِت های نظامی بخوام مثال بزنم کاراکتری که روی بسته 120$ دلاری بازی هستش . دقیقا کاراکتر کلاس ریکان(کسپر) بازی هستش .(کی ما شاهد این همه تغییر تو سری بودیم ؟ )
خیلی این موارد زیاده سایکو جان , حتی اگر یادت باشه تایید شد که لول بندی بازی هم هد گیـر متفاوت و ست نظامی مختلف داره! اون رباتِ بنده خدا هم اسکین داره!! ... با مواردی که من توی بتا به چشمم خورد و این حجم از نقد ها از تکراری بودن کاراکتر ها در یک صحنه , مطمئن باش که EA عزیز قراره حسابی با این تغیـرات ریز و درشت موارد کازمتیک تو پاچمون کنه
روزی رو میبینم که همین پلیرها که الان دارن از تکراری بودن شخصیت ها مینالن , میان جیغُ داد میکنن که چه خبره این همه تغیـیر و چه خبره این همه تفاوت کازمتیکی ,
و حالا اگه گفتی اون زمان وقت چیه ؟ آفــرین . بتل رویال . نمیگم 200 نفر! نه همون صد نفره هم که باشه , همه بدون استئنا با هم فرق دارن!
حالا پول در نیار , کی در بیار...
بریم سراغ ادامه مطلب :
پس تیم تصمیم میگیره المانی رو وارد بازی کنه که برای مخاطب ارزش پول خرج کردن داشته باشه و خودش رو درگیر اتفاقات فاجعه آمیز بتلفید V , در بخش فروش کاراکتر های اضافی نکنه . نمیدونم تجربه داشتید یا نه . بازی به شما یک کاراکتر ژاپنی رو میفروخت . برای اینکه مخاطب نیاد شکایت کنه چرا این کاراکتر رو فقط من تو سه تا مپُ تیم دارم! اون کاراکتر تو ارتش آلمان هم جا داده شده بود
یا نمیدونم کاراکتر بریتانیایی میخریدی , میرفتی تیم آمریکا می دیدی ای بابا! این که اینجاست! چه فاجعه ی بود (هنوز هم هست) و چقدر مخاطب ها انتقاد کردن از این مورد . باز میگم کاراکتری رو که من 10 دلار پولش رو میدم دوست دارم تو همه ی جنبه ها ببینمش! نه صرفا فقط تو بخش جنگ با نیروی روسیه! همه جا! ه م ه ج ا !
تیم توسعه دهنده اینجاست که به ذهنش میزنه اسپشیالیست هارو وارد بازی می کنه , اسپشالیست هایی که هرکدوم قراره بخش هد گیـر متفاوت , بادی متفاوت یا کلا سِت نظامی خاص خودشون رو داشته باشن و بتونن تو همه ی جبهه های جنگ وارد نبرد بشن . شمای مخاطب مشکل با تکراری بودن داری ؟ باشه , یک شیش ماه از عرضه بازی صبر کن . ببین من چیکار میکنم با ست های نظامی , بزار من دو فصل از بازیم بگذره . ببین اگر کاراکتر های انیمه ی رو وارد بازیم نکردم . هرچی میخوای بگو!
باورم نمیشه یک سال پس از عرضه بازی ما قراره تو مپ 128 نفره شاهد چه شهربازی ی باشیم . اصلا نمیتونم به این مورد خوشبین باشم و بگم نه! دایسُ EA اینکارو با ما نمیکنن... فقط و فقط امیدوارم بالانس انتخاب گجت ها در این بازی به هم نریزه , و از این منجلاب تیم سازنده بیرون بیاد ... بگذریم
من هم راستش مثل هر مخاطبی این اتفاقات رو دوست ندارم که تو بازی شاهدش باشم , اما دلیل این اتفاقات رو بالاتر توضیح دادم . تیم توسعه دهنده تو این برهه زمانی برای ساپورت طولانی مدت از یک بازی , به یک چرخه ی نا محدود مالی احتیاج داره که سرمایه گذار هارو قانع کنه . وگرنه ما دوباره دوسال دیگه باید شاهد بتلفید بعدی باشیم (همونطور که تو جلسات مالی EA اینطور بحث شده) . من مطمئن هستم روند پیش روی بازی تو مسیر پیشرفت یا پسرفتش خیلی تاثیر داره .
حالا این همه بحث کردیم و سرت رو درد آوردم . یه نکته ی خیلی بزرگ و نجات دهنده یا دلنشین رو هم برای شما بگم عزیز . شاید باورت نشه , اما تیم توسعه دهنده به تمام این اتفاقات فکر کرده و راه کار بزرگی رو برای این مشکل پیدا کرده . چرا ریپل افکت میاد بخش پرتال رو یک نامه عاشقانه از طرف تیم سازنده به مخاطب ها می نامه ؟ چرا اصلا باید این بخش ساخته بشه ؟ این بخش خودش میتونست به عنوان یک اکسپنش معرفی بشه و چه بسا از خود بازی اصلی هم بیشتر فروش کنه!
به نظر من دلیلش همین اتفاقاتِ بخش All-out warfare و ضعف هاشه . لطفا یکبار دیگه تریلر معرفی بخش پرتال رو ببین . قابلیت شخصی سازی سرور چیزیه که تمام نقاط ضعف این چنینی رو پوشش میده . من مخاطب فقط میخوام چهار تا اسکین تو بازی باشه ؟ باشه , بیا تو بخش پرتال و قوانین خودت رو بزار .
من مخاطب میخوام فقط سرباز آمریکا رو از بخش بتلفید 4 داشته باشم ؟ باشه . هیچ اشکالی نداره . من تمام اتفاقات مد نظرت رو برات میسازم .
میخوای تو مپ های ریمستر شده یا ریمیک قدیمی بازی کنی ؟ باشه . میخوای تو مپ های جدید همون حالُ هوای فکشن بندی رو داشته باشی ؟ باشه . حتی میخوای همون TTK قدیمی رو تو مپ های جدید داشته باشی ؟ اصلا مشکلی نیست . خودت بساز و خودت بازی کن . اگر اتفاقات مد نظر تو این هاست . مخاطب هات رو به سرورت دعوت کن و باهاشون به تجربه دل خواهت بپرداز . تریلر بخش پرتال جواب بخش بزرگی از مخاطب هاییه که گلایه به بخش All-out warfare دارن . امیدوارم منظورم رو بهت رسونده باشم و چیزی که من از این قضایا برداشت کردم رو , تونسته باشم بهت بگم
(بخدا که من رو تیم بخش کامیونیتی باید با این تجزیه تحلیل هام استخدام میکرد
)
سلام رفیق , مرسی که با من وارد تعامل شدی و دمت گرم که اینقدر زمان گذاشتی برای نوشتن مطلبت
, یک سری توضیحات از برداشت و سلیقه هر شخص اول همین مطلبم برای عزیز دیگه ی زدم . خواستم بگم خیلی از مخاطب ها دقیقا همین چیزی که شما بهش ایراد گرفتید رو از بازی میخوان . اصلا بتلفید برای همین اتفاقاتشه که مخاطب رو سرگرم میکنه . وقتی عنوان بتلفید رو به ساحلی از شن تشبیه میکنن برای همینه , هر فردی با هر سلیقه ی بتونه امضای خودش رو از زیرو رو کردن شن های بازی بسازه .
راستش یک سری مطلب راجب به این موضوع خوندم که گویا (اصلا این موارد ثابت شده نیست) اسکوپ های متفاوت روی هر گان . سایز و هیت مارک متفاوتی رو از دشمن ها در فاصله نشون میده + سیستم رجیستر شدن تیرها (نت کد تعریف شده) هم در بخش Bolt Actione ها کاملا متفاوت عمل میکنه , چرا که خیلی ها مشکلی با باقی گانها نداشتن و بیشتر این مشکل مربوط به کلاس اسنایپر بازی میشه . چون بازی بیلد بتا بوده و تحلیل دقیق ازش فعلا وجود نداره . من فکر میکنم باید صبر کنیم تا زمان عرضه بازی ببینیم چی میشه .
باهات کاملا موافقم و دیدی که خودم هم گفتم همچین صحنه ی رو دیدم . اما باور کن من و چند پلیری که باهاشون بازی رو تجربه کردم اصلا این مشکل رو نداشتیم .چه تو فاصله / چه تو نبردهای نزدیک . مسلمه که تو نبردهای نزدیک وقتی تو یک سکتور 20 متری , 20 نفر درگیر بشن تشخیص هم تیمی و حریف از هم مشکله!چه تو دنیای ویدئو گیم که نمونش رو میتونم مپ کوچیک Shipment تو کال او دیوتی مثال بزنم . با اون فکشن بندیُ مپ به اون کوچیکی باز همه , به هم تیم میزدن
, چه در دنیای واقعی که قطعا شنیدین چه تلفاتی در نبردهای معروف بخاطر تشخیص ندادن هم رزم و دشمن اتفاق میوفتاده
+ تو مود کانکوئست احتمال یورش دشمن تو هر سکتور از هر طرف ممکنه , اما تو مد برکترو که مسیرها نسبتا مشخص هست (انشالله) شاهد کمتر قاطی کردن نفرات خواهیم بود