Atiیاnvidia

این سوال در زمالن های مختلف جواب های مختلفی داره
مثلا بین کارت گرافیک هایی که از dx9 پشتیبانی میکنن x1950XTX رو دست نداره
ولی تا چند وقت پیش بهترین اتنخاب سری 8 انویدیا بود چون از DX10 پشتیبانی میکرد
الان هم که باید منتظر قیمتهای radeon HD 2900 موند تا ببینیم چی میشه
فقط خواهشا تعصبی کار نکنید به ضرر خودتونه
 
شرکت nvidia خیلی شتابزده عمل میکنه شما باید یادتون باشه در مورد سری 5800 که کارتی بود که فوق العاده بزرگ و با فنی خیلی پر سروصدا در صورتی که 9800 ati به راحتی در تمامی مقایسات از 5800 سرتر بود و دوباره جدیدا در مورد کارتهای 8800 nvidia که میگن مشکلاتی داره و شاید 8900 رو جای گزین اون بکنه در صورتی که ati خیلی آهسته و حساب شده حرکت میکنه اول حرکتهای اشتباه nvidia رو برسی میکنه و از اونها درس میگیره در هر صورت nvidia می خواد پیشرو باشه ولی همیشه اول بودن بهتر بودن نیست.
اروم و اهسته و حساب شده پيش رفته كه يه كارت زده كه با 8800GTS مقايسه ميشه اونم تو فول لود دماش ميره 100 درجه :laughing:
يه خورده واسه حرفات دليل بيار :sick:
 
من تعصب...من دییونه.... من سرم بره Ati نمیخرم..... i this things i hate revole around me
65.gif
 
سلام .
خدمت کاربر عزیز که با پست خود باعث بعضی سردرگمی شد

اگر توجه کرده باشید بیشتر شرکتهای معتبر بیشتر از Nvidia پشتیبانی می کنند تا Ati و دلیل دیگه که بیشتر از کارتهای Nvidia استقابل می شود این است که کارتهای Ati خیلی کم و به وفور تقلبی یافت می شوند و در آخر استفاده از کارتهای مختلف به سلیقه گیمر بستگی دارد و هر کس هم از یک مارک یا برند پشتیبانی می کند
در مورد تقلبی بودن خوب قبول دارم تو ایران تقلبی داره اما تو این مدلهای درپیت مثل Radeon 7000 , 9200 و مدلهای ضعیف و ارزون مثل این که فروششون زیاده این قضیه صادقه وگرنه تو این دزد بازار ایران مثلا Radeon X1900 تقلبی وجود نداره !
بعد یه چیز رو هم بگم . این که گاها یه قطعه تقلبی نصیبمون میشه دو تا دلیل داره :
1- کم اطلاعی خودمون که از سخت افزار سررشته نداریم . ( خب چشمون کور یکی رو که اطلاعات داره با خودمون ببریم که این مشکلات پیش نیاد ;) )
2- خیلی از ماها این مشکل رو داریم که به خاطر 2000 تومن ارزونتر میریم یه مارک شناخته نشده میخریم و وقتی فهمیدیم مشکل داره یا تقلبیه فروشنده رو فحش میدیم !! ( خوب اگه خسیس بازی رو بزاریم کنار و یه مارک شناخته شده با گارانتی معتبر تو ایران بخریم . هیچ وقت نه تقلبی گیرمون میاد و نه دیگران رو فحش میدیم ;) )
شرکت nvidia خیلی شتابزده عمل میکنه شما باید یادتون باشه در مورد سری 5800 که کارتی بود که فوق العاده بزرگ و با فنی خیلی پر سروصدا در صورتی که 9800 ati به راحتی در تمامی مقایسات از 5800 سرتر بود و دوباره جدیدا در مورد کارتهای 8800 nvidia که میگن مشکلاتی داره و شاید 8900 رو جای گزین اون بکنه در صورتی که ati خیلی آهسته و حساب شده حرکت میکنه اول حرکتهای اشتباه nvidia رو برسی میکنه و از اونها درس میگیره در هر صورت nvidia می خواد پیشرو باشه ولی همیشه اول بودن بهتر بودن نیست.
دقیقا . خدا رفتگانت رو بیامرزه . :blushing:
مطمئنا nvidia سرتره ati صبر مي كنه nvidia كارشو بكنه چون خودش كه بلد نيست بعدش تقليد مي كنه 2 تا چيزم مي ذاره روش كه بگه ازش تقليد نكرده اگه مرد بود تكنولوژي جديدو زودتر از nvidia مي داد اما كلي طولش داد چرا؟ چون نتونست تازه كلي هم طولش داد تا لاش خوري بكنه اما هر چند نميشه از شاهكارش تو 360 گذشت
همیشه هم انویدیا پیشرو نیست . شاید برای شما و بقیه دوستان جالب باشه که بدونین موقعی که انودیا آخرین سری کارتهاش سری Geforce 4 Ti مربوط به خانواده DirectX 8.1 بود ، ATI کارت Redeon 9700 , 9700 Pro رو داد تو بازار که از چند نظر از رقیب انویدیا خیلی سر بود .
اول اینکه اولین کارتی بود که از DirectX 9 و Pixel Shader 2 پشتیبانی میکرد !!!!!
و دوم اینکه از نظر قدرت ، قویترین سری انودیا یعنی Geforce 4 Ti 4800 رو می خورد !!!!
پس اولین کارت نسل DirectX 9 رو ATI تولید کرد نه انویدیا . چند وقت پس از تولید 9700 توسط ATI انویدیا اولین کارت گرافیک خودش از سری FX یعنی FX 5800 Ultra رو داد تو بازار که اولین کارت DirectX 9 اونم میشد و از نظر قدرت یه سری جاها از 9700 جلوتر بود و یه سری جاها عقب تر ( و همون طور که دوستمون گفت بدلیل ایرادات زیادی که داشت مثل مصرف برق زیاد و تولید گرمای زیاد سریعا تولیدش متوقف شد و سری FX 5900 جایگزینش شد.) پس تو عرضه تکنولوژی اینجا ATI جلوتر بود.
اصلا اين طور نيست چونكه همه تشنه ي يك كارت گرافيك با قابليت dx10 بودن كه nvidia تونست با تلاش بيشتر زودتر همه رو از خماري در بياره و كارت سري جديدشو برا همه كه عاشق گرافيك هستن و بي صبر بيرون بده
مسلما اين كار حمكفرماييشو قوي تر كرد و خيلي ها كه ديگه تحمل نداشتن دست به كار شدن
کسایی که کارت 8800 رو خریدن به خاطر قدرت زیاد هسته این سری کارت ها رفتن سراغش وگرنه هنوز بازی بر اساس DirectX 10 نیومده که طرف بخواد از قابلیت های جدید این کارت استفاده کنه !!! ;)


پ.ن : در ضمن ATI چهار نفر پرسنل نداره که اگه دوتاشون برن سراغ ساختن برد ، 2 تای دیگه تو کار کردن روی چیپ هاشون دست تنها بمونن !!!! ;)
 
پ.ن : در ضمن ATI چهار نفر پرسنل نداره که اگه دوتاشون برن سراغ ساختن برد ، 2 تای دیگه تو کار کردن روی چیپ هاشون دست تنها بمونن !!!! ;)
شاید متوجه منظورم نشید:huh:
من می گم با این حساب nvidia قدرت و تمرکز بیشتری واسه تولید چیپ و توسعه ی اون داره;)
 
شاید متوجه منظورم نشید:huh:
من می گم با این حساب nvidia قدرت و تمرکز بیشتری واسه تولید چیپ و توسعه ی اون داره;)

nVidia هم برد میزنه .. فقط نمیفروشه .. میده بیرون برای این سایتهای سخت افزاری . حالا در مقیاس کمتر.

چیز ساده ای نیست که بگیم خوب nVidia ملت خودش رو از خط تولید میکشه بیرون و میگه خوب برید روی چیپ کار کنید. این ملت خط تولید کارمندان متخصص هستند که همیشه دارند آنجا کار میکنند. حالا AMD خط تولید جداگانه هم داره .. به نظر من اصلا تاثیری توی کارش نمیگذاره.
 
ببينيد الان مشكل ما براي انكه بتوانيم در مورد Nvidia يا Ati نظر بديم گيم هاي نصل بعد است چون به هيچ وجه معلوم نيست كه به طور مثال گيم Assassins Creed يا ... از چه برندي و چه گرافيكي را پشتيباني مي كنند
 
ببينيد الان مشكل ما براي انكه بتوانيم در مورد Nvidia يا Ati نظر بديم گيم هاي نصل بعد است چون به هيچ وجه معلوم نيست كه به طور مثال گيم Assassins Creed يا ... از چه برندي و چه گرافيكي را پشتيباني مي كنند
یه توضیح مختصر میدم شاید گرفتی چی میگم :cheesygri

Assassins Creed => Ubi Soft
ubi soft =>
228.gif
Microsoft
chip Graphic Microsoft 360 => ATI
در نتیجه بازی روی pc با کارت های Ati بهتر اجرا میشه :laughing:
 
از وقتي اين كنسولاي جديد اومده بازياي پيسي پر از باگ شده قبلا كجا اينطوري بود ميان بازي رو راست پورت ميكنن نتيجشم دابل ايجنت بود
 
دوستان این بحث رو تمام کنید ببینید همیشه چندین لول کاری وجود داره
مثل آنبورد و low _end و mid _range و یا high_end و حدود 20 لول یا بیشتر انتخاب تو این لول ها هست
با توجه به قیمت و قدرت و هرکدوم از این دو برند در هر رده ممکنه منتخب باشن ممکنه نباشن
بنده چون خودم هم nvidia وارد میکنم هم ATI همیشه باید انتخاب های درست رو بخرم مثلا من الان در
حال حاضر با شرکت HIS در زمینه ATI و با شرکت های COLORFUL و ELSA در زمنه nvidia کار میکنم
در حال حاضر انتخاب های صحیح به شرح ذیر است البته ممکنه فردا تغییر بکنه
پس مهم اتخاب صحیح با توجه به بودجه مهمه نه انتخاب ATI یا nvidia
1-2x8800gts(g 92) sli
2-2x8800gt sli
3-2x3870 croosfire
4-8800gts
5-8800gt 512m
6-ati 3870 512 m DDR4
7-3850 512m
8-8800gt 256 یا 3850 256
9-2600xt ddr3 512m
10-2600xt 256m
11-8600gt
12- آنبورد های خوب مثل mcp73 و یا amd 690g
 
SLI در برابر CrossFire؛ رقابت در کیفیت یا کمیت؟

سلام به همه دوست داران سخت افزار سایت BC

داشتم تو سایتا دور میزدم که مطالب جالبی در مورد SLI . CROSSFIRE دیدم گفتم براتون بزارم:biggrin1:


قسمت اول:............

- تسخیر شده توسط nVIDIA


مقاله امروز را با معرفی SLI آغاز خواهیم کرد چرا که قدمت بیشتر آن نسبت به CrossFire آن را مقدم تر می نماید.



اگر فکر می کنید SLI تکنولوژی جدیدی است و nVIDIA، شرکت محبوب و پرقدرت بازار تراشه های گرافیکی، مبتکر آن است اشتباه می کنید چرا که SLI برای اولین بار در سال 1998 توسط شرکت 3dfx و بر روی کارت های گرافیک Voodoo 2 معرفی شد. در آن زمان SLI سرنام کلمات Scan Line Interleaving بود و از طریق تجزیه تصویر به خطوطی پیاپی زوج و فرد و محول کردن وظیفه پردازش هر دسته از خط ها به تراشه های موجود بر روی کارت گرافیک Voodoo 2 با طرحی ساده اما شگفت آور عمل می کرد.

14.jpg


ر نوزدهمین روز از ماه آوریل سال 2001، روز بزرگ، nVIDIA موفق به خرید و در دست گرفتن 3dfx گردید اقدامی که اگر عملی نمی شد، امروز شاهد وضعیت دیگری در بازار تراشه های گرافیکی می بودیم. به هرحال و با خرید 3dfx توسط nVIDIA، تکنولوژی SLI نیز دچار تحولاتی شد و با جمله جدید Scalable Link Interface و ایجاد تغییراتی در جهت بهبود کارایی آن در سال 2004 به صورت رسمی توسط nVIDIA به جهان معرفی گشت.



در حال حاضر SLI در سه حالت عمل می کند:



SFR یا Split Frame Rendering : در این حالت هر فریم از تصویر، به دو بخش تقسیم شده و هر بخش آن توسط یک GPU انجام می گردد. همانگونه که در تصویر شماره 2 مشاهده می کنید، این شیوه در حالتی به کار می رود که از دو کارت گرافیک در سیستم استفاده می شود.
01.jpg


AFR یا Alternate Frame Rendering : که در آن هر GPU وظیفه پردازش یک فریم کامل را دارد، بنابر این در حالی که یک تراشه در حال پردازش فریم حاضر است، تراشه های دیگر نیز در حال پردازش فریم های بعدی هستند. به این مفهوم که اولین فریم نمایش داده می شود، فریم دوم درهمان زمان آماده نمایش خواهد بود (حالت ایده آل) و یا پردازش آن در حال پایان یافتن است. این حالت همانطور که در تصویر شماره 3 مشاهده می کنید، در حالت 3Way SLI یا Triple SLI کاربرد دارد.

02.jpg


AFR of SFR : این شیوه درواقع ترکیبی از دو حالت فوق است که در سیستم Quad SLI، که از دو کارت گرافیک که هرکدام از آنها از دو GPU برخوردار است (مانند GeForce 7950 GX2 و یا GeForce 9800 GX2) فعال می گردد. به این ترتیب که یک فریم توسط دو GPU کارت گرافیک اول، در حالت SFR پردازش می شوند دحالی که فریم بعدی نیز به همین شیوه همزمان با پردازش و یا نمایش فریم قبلی پردازش می گردد. تصویر 4.
03.jpg




قسمت دوم:............


توضیحات بیشتر


قابلیت SLI تنها در کارت های GeForce مبتنی بر واسط PCI Express عرضه شده و برای بهره گیری از آن حداقل نیاز به یک مادربرد با دو شکاف توسعه PCI Express x16 برای SLI و Quad SLI و یا سه شکاف توسعه برای اجرا در حالت 3Way SLI وجود دارد. مادربرد حتما باید مبتنی بر تراشه ای ساخت nVIDIA باشد که در مورد انواع تراشه های پشتیبانی کننده از آن در بخش بعدی صحبت خواهیم کرد. البته با توافقی که بین nVIDIA و شرکت Intel حاصل شده است، در آینده نزدیک شاهد حضور تراشه های Intel پشتیبانی کننده از SLI در قالب پلتفرم "SkullTrai" خواهیم بود. البته باید در نظر داشت که بسته به نوع تراشه مادربرد کارت ها در هنگامی که SLI فعال است در سرعت های مختلفی چون x8-x8، x16-x16 و ... فعالیت خواهند کرد.
04.jpg




در هنگام فعال بودن SLI، کارت های گرافیک نیاز به ارتباط مستمر با یکدیگر دارند تا از وضعیت یکدیگر و میزان انجام پردازشها آگاه شوند. ارتباط بین دو کارت گرافیک در SLI، از طریق یک رابط که به پل SLI یا SLI Bridge معروف است (تصویر 6) انجام می شود، بنا بر این در این حالت ارتباط صرفا از طریق این رابط برقرار شده و از خطوط PCI Express برای انجام این ارتباط استفاده نمی گردد، به همین دلیل فعالیت کارت ها حتی در حالت x8-x8 نیر دچار مشکل نخواهد شد. البته در این مورد استثنایی نیز وجود دارد، به طوری که در کارت های گرافیک GeForce 6600 و GeForce 7100 و GeForce 7300 ارتباط بین دو کارت از طریق خطوط PCI Express، و نه توسط پل ارتباطی SLI، انجام می گردد. بنابر این این سه کارت نیاز به SLI Bridge نخواهند داشت.

05.jpg




برای فعال کردن حالت SLI به دو کارت گرافیک کاملا مشابه نیاز است، GPU ، شرکت سازنده کارت و حتی نسخه BIOS در دو کارت گرافیک که قصد SLI کردن آنها را دارید باید کاملا یکسان باشد. البته از نسخه 80 به بعد نرم افزار گرداننده (جهاز گردان یا Driver) شرکت nVIDIA یعنی ForceWare قابلیت SLI شدن دو کارت که تولید کننده های مشابهی ندارند، برای مثال دو کارت گرافیک 8800GTX از Gigabyte یا Asus، را امکام پذیر ساخته است. این قانون برای تمام انواع SLI یعنی 3Way SLI، SLI و Quad SLI الزامی است.



از بین انواع SLI و کارت های گرافیک عرضه شده به بازار توسط nVIDIA تا کنون، تنها تراشه های گرافیکی GeForce 8800 GTX و GeForce 8800 Ultra را می توان در حالت 3Way SLI پیکربندی کرد که برای این کار نیاز به یک پل ارتباطی بخصوص به نام three-way SLI Bridge (تصویر 7) خواهد بود. از بین کارت های گرافیک دیگر nVIDIA تمامی آنها از تراشه GeForce 6600 تا GeForce 8800 Ultra را می توان در حالت SLI (دو کارته) پیکر بندی نمود.

06.jpg




برخلاف تصور، Quad SLI به معنای استفاده از چهار کارت گرافیک در یک سیستم نیست، بلکه Quad SLI در واقع همان SLI معمولی است که برای کارت های بخصوصی مانند GeForce 7950 GX2 که در آن از دو تراشه گرافیکی استفاده شده است (که در حقیقت این دو تراشه بر روی یک کارت به صورت SLI می نمایند) و نیز کارت گرافیک جدید nVIDIA که به زودی به بازار عرضه خواهد شد، GeForce 9800 GX2، قابل پیکربندی خواهد بود.



از معایب SLI این است که در هنگام فعال بودن آن، تنها می توان یک خروجی تصویر از تمام کارت های گرافیک حاضر در پیکربندی SLI حاصل کرد بنا بر این امکانات چند تصویره با فعال شدن SLI از بین خواهد رفت. همچنین انتظار افزایش یافتن نرخ فریم در ثانیه یا FPS را نباید از SLI توقع داشت چرا که تاکنون این اتفاق در هیچ برنامه/بازی سه بعدی اتفاق نیفتاده است. بنابر این به یاد داشته باشید که تا کنون SLI موجب بهبود کارای و نرخ فریم در ثانیه به صورت 100% نشده است.



قسمت سوم:...........


جمع بندي


جهت سهولت در آشنایی با انواع پیکربندی های SLI و نیز تراشه های مجتمع پشتیبانی کننده از SLI، جداول زیر تهیه گردیده است.

table1.jpg


ز جدول فوق این نکته را می توان در یافت که SLI توانایی افزایش دقت تصویر و نیز افزایش مقدار و کیفیت ********** Anti Aliasing را در اختیار کاربران می گذارد.

table2.jpg


در جدول فوق در ستون پیکربندی PCI Express، به حداکثر مقدار خطوط PCI Express که در هنگام فعال بودن SLI در اختیار خواهند بود اشاره شده است.

19.jpg


درحالت عادی که تنها یک کارت و گرافیک و یا چند کارت گرافیک در سیستم نصب شده است، شکاف اصلی PCI Express در حالت x16 فعال خواهد بود. استفاده از بیش از یک کارت گرافیک در سیستم در حالی که SLI فعال نباشد، امکان افزایش تعداد خروجی های تصویر را به کاربران خواهد داد.



قسمت 4 :........



CrossFire - ورود ATI به جدال Multi GPU



بدون شک در بازار محصولات سخت افزاری و بخصوص قطعه ای کلیدی مانند کارت گرافیک، عدم "نوآوری" و یا کلمه صحیح تر "هم آوری" در این مورد بخصوص، موجب شکست بی چون و چرا در مقابل رقیبان سرسخت خواهد گردید. اگر امروز از شرکت های قدیمی مانند Trident, SiS, S3 و ... که از آنها خاطرات اجرای بازی های چون Wolfenestein 3D، DOOM، Titus the FOX، LHX و حتی کمی جلوتر از آنها Cyberia ،Thief و Resident Evil 1 را به یاد دارید، دیگر آنچنان خبری نیست، به اهمیت و فشردگی این رقابت پی خواهید برد.

11.jpg


یک سال پس از عرضه Voodoo 2 توسط 3dfx، در سال 1999 شرکت ATI اولین نمونه از کارت های گرافیکی خود را که مجهز به دو تراشه بودند به صورت آزمایشی و به صورت محدود به بازار عرضه کرد. این کارت که از دو تراشه ATI Rage 128 Pro تشکیل شده بود ATI Rage Maxx نام گرفت. پس از آن نیز شرکت های طرف سومی مانند Evans & Sutherland برپایه تراشه های گرافیکی Radeon اقدام به ساخت سرور های اختصاصی پردازش تصویر نمودند.

12.jpg


در حالی که موارد بالا از نظر بازار و مصرف کنندگان عمده غیر رسمی تعبیر می شود، رقیب دیرین و قدرتمند nVIDIA یعنی ATI نیز از ورود به بازار تراشه های گرافیکی چند گانه یا Multi GPU خود داری نکرده است. CrossFire نام تکنولوژی است که در سال 2005 توسط ATI در سری کارت های Radeon X800 معرفی شد. برتری CrossFire نسبت به SLI عدم نیاز آن به صرفا دو کارت گرافیک با دو تراشه یکسان است، البته در این مورد نیز محدودیت هایی در مورد نوع تراشه هایی که با هم پیکربندی CrossFire را می سازند وجود دارد که در صفحات بعدی مقاله توضیح داده خواهد شد.

CrossFire نیز مانند SLI از شیوه های متفاوتی جهت پردازش تصویر در حالت Multi GPU استفاده می کند.


Scissors یا قیچی : این شیوه معادل با شیوه SFR در SLI است، البته با این تفاوت که در صورتی که در پیکربندی CrossFire از دو کارت گرافیک با تراشه و مقدار حافظه متفاوتی استفاده شود، مقدار برش بیشتری از صفحه برای پردازش به عهده کارت گرافیک قوی تر و مقدار کمتری از آن به کارت ضعیف تر محول خواهد شد. در این صورت می توان مطمن بود که وجود کارت ضعیف تر موجب کاهش کارایی پیکربندی نشده و از هردو کارت به صورت کامل بهره گیری خواهد شد. میزان برشی از صفحه که در اختیار تراشه های گرافیکی قرار می گیرد توسط تابع" Dynamic Loading Balance" یا "تعادل بار پویا" موجود در جهاز گردان ATI یعنی Catalyst تعیین می گردد که در نهایت موجب پایان پردازش فریم حاضر از تصویر در یک زمان توسط دو کارت گرافیک حاضر در پیکربندی CrossFire خواهد شد.


18.jpg


SuperTiling یا کاشی کاری : تقسیم تصویر به چندین مربع مختلف جهت پردازش آن از گذشته بسیار دور رواج داشته است. این شیوه اولین بار در رایانه های Commodore Amiga و توسط نرم افزار 3D Studio معرفی گردید و امروزه در برنامه های قدرتمند 3D MAX کاربرد فراوانی دارد. ATI نیز با تفکر صحیح این شیوه را در پردازش چندگانه تصویر خود وارد نموده است. در این روش فریم مورد پردازش بسته به وضوح تصویر مورد نظر به مربع هایی در اندازه 32x32 پیکسل تقسیم می گردد، در صورتی که از تراشه های گرافیکی یکسان در CrossFire استفاده شده باشد، هر دو کارت تعداد یکسانی از این مربع ها را پردازش خواهند نمود. در غیر این صورت باز هم تابع DLB تعداد مربع های مورد پردازش را با توجه به قدرت کارت های گرافیک حاضر در پیکربندی CrossFire، بین آنها تقسیم می کند.

17.jpg


AFR : این حالت نیز کاملا مشابه حالت AFR در SLI است. البته این حالت تنها در صورتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که هر دو کارت گرافیک موجود در پیکربندی CrossFire از نظر نوع و میزان تراشه و حافظه یکسان باشند.

16.jpg


Super AA : این حالت نیز مشابه SLI AA است که جهت افزایش مقدار ********** Anti Aliasing و در نتیجه افزایش کیفیت تصویر به کار می رود.


قسمت 5:...........

همانند SLI، تکنولوژی CrossFire نیز تنها در نسخه PCI Express کارت های گرافیک قابل پیاده سازی خواهد بود. بنابر این برای اجرای حالت CrossFire نیاز به دو کارت گرافیک پشتیبانی کننده از این تکنولوژی و نیز مادربردی حداقل با دو شکاف توسعه PCI Express x16 نیاز خواهد بود، البته برخلاف SLI و پلاتفرم SkullTrial شرکت CrossFire ،Intel را می توان در تراشه های AMD-ATI و نیز اکثر تراشه های رده متوسط به بالای شرکت Intel اجرا نمود. البته در هنگام فعال بودن CrossFire با توجه به نوع و محدودیت تراشه ها، شکاف های توسعه PCI Express در حالت های x8-x8، x16x16 و یا x16x4 قرار خواهند گرفت. محدودیت تعداد خروجی تصویر در حالت CrossFire نیز مانند SLI وجود دارد و کاربران تنها به یک خروجی تصویر محدود خواهند شد که قابلیت نمایش در دقت تصویر 2560x1600 را اختیار می گذارد.

تابحال ATI رسما سه نسل مختلف CrossFire را از نظر نحوه فعال سازی و سازگاری تراشه های گرافیکی معرفی کرده است که در ادامه به بررسی این سه نسل می پردازیم.

CrossFire : نخستین نسل از تکنولوژی Multi GPU شرکت ATI در عین نوآوری، دو مشکل عمده را به همراه داشت. نسل اول CrossFire کاربر را اجبار به تهیه یک کارت گرافیک بخصوص، که با کارت های گرافیکی که به طور معمول به فروش می رسیدند تفاوت داشت، می نمود. این کارت گرافیک بخصوص عبارت بود از نسخه "CrossFire Edition" که تفاوت آن با کارت های گرافیک معمولی از وجود یک تراشه با نام "Composting Engine"، یک ورودی/خروجی از نوع VHDCI یا DMS-59 در کنار یک خروجی DVI و در آخر به طور مشخص از پسوند CrossFire Edition بر روی بسته بندی و بدنه کارت گرافیک قابل تشخیص بود که در حقیقت کارت اصلی با Master تشکیل دهنده پیکربندی CrossFire نامیده می شد. مشکل دوم، نیاز به یک کابل ارتباطی خارجی جهت ایجاد ارتباط بین دو کارت اصلی و فرعی بود که خروجی DVI کارت Slave را به ورودی/خروجی DMS-59 و یا VHDCI متصل می کرد.

08.jpg


همانطور که در بخش قبلی مقاله اشاره شد، نسل اول CrossFire توانایی فعالیت با دو کارت گرافیک با تراشه ها و میزان حافظه متفاوت را در اختیار می گذارت اما محدودیت هایی طبق جدول زیر را برای انتخاب کارتهای گرافیک تشکیل دهنده پیکربندی CrossFire وجود دارد.

table3.jpg


07.jpg


Native CrossFire : نسل دوم تکنولوژی CrossFire با فاصله زمانی نه چندان طولانی با هدف رفع دو مشکل مهم نسل قبلی معرفی شد. این نسل CrossFire محلی یا Native نام گرفت که البته در بین کاربران کماکان نام CrossFire به آن اطلاق می شود. همانطور که از هدف معرفی این نسل پیداست، در Native CrossFire به لطف تعبیه تراشه کنترل ارتباط در GPU اصلی و نیز استفاده از پل ارتباطی، مواردی که از ابتدا در SLI پیش بینی شده بود، ATI مشکل خرید کارت گرافیک CrossFire Edition و اتصال خارجی دو کارت گرافیک را مرتفع ساخت. از دیگر مزایای Native CrossFire افزایش حداکثر دقت تفکیک تصویر از 2560x1600 نقطه به 2560x2048 نقطه نسبت به نسل اول CrossFire و نیز nVIDIA SLI است.

09.jpg


جهت پیکربندی CrossFire به دو پل ارتباطی داخلی نیاز خواهد بود. همچنین ATI نیز به مانند nVIDIA، فعال سازی CrossFire در کارت های گرافیک رده متوسط را بدون استفاده از پل ارتباطی داخلی امکان پذیر ساخته است.

10.jpg


در جدول زیر لیست کارت هایی را که سازگار با نسل دوم CrossFire هستند را مشاهده می کنید. در این نسل تنها کارت هایی که از یک سری هستند توانایی ایجاد یک پیکربندی CrossFire را دارند.

table4.jpg




قسمت 6:.............

CrossFireX : نسل سوم CrossFire که بیش از دوماه از معرفی شدن آن نمی گذرد را باید اولین دست آورد مشترک ATI و AMD پس از اغدام این دو شرکت دانست. CrossFireX در حقیقت نوع پیشرفته تر Native CrossFire است که در قالب پلتفرم Spider شرکت AMD به کاربران امکان استفاده تا 4 عدد کارت گرافیک سازگار با CrossFireX را خواهد داد بنابر این نیاز به مادربردی با سه و یا چهار شکاف توسعه PCI Express x16 خواهد بود. در حال حاضر تنها کارت های گرافیک سازگار با CrossFireX مدل های Radeon HD 3850 و Radeon HD 3870 می باشند.

20.jpg


در جدول ذیل نیز اطلاعاتی در مورد تراشه های پشتیبانی کننده از CrossFire و نحوه فعالیت آنها در حالت های مختلف را مشاهده می کنید. این جدول اطلاعات با در نظر گرفتن فعال بودن CrossFire تهیه شده است. بنابر این در حالتی که تنها یک کارت گرافیک در سیستم حاضر باشد تمام این تراشه ها در حالت x16 فعال خواهند بود.

table8.png


در رابطه با جدول فوق دو نکته مهم را باید در نظر داشت، اینکه مادربرد های سری P965، P945 و P35 توسط شرکت های سازنده در دو مدل CrossFire Ready یعنی وجود دو شکاف توسعه PCI Express x16 و یا تنها با یک شکاف توسعه PCI Express x16 ساخته می شودند. همانطور که در جدول مشاهده می کنید پیکربندی CrossFire در مادربرد های مبتنی بر این سه تراشه در حالت x16-x4 اجرا خواهد شد. نکته دوم این است که وجود شکاف توسعه PCI Express سوم در مادربرد های مبتنی بر X38 و 975X با توجه به نظر سازنده مادبرد در به کارگیری آن خواهد بود. بنابر این تمام مادربرد های مبتنی بر این دو تراشه الزاما دارای سه شکاف توسعه نیستند.


قسمت 7 اخر:............


بررسی کارایی SLI و CrossFire - سخن آخر


پس از توضیحات کامل و شاید خسته کننده ای که در باره دو تکنولوژی SLI و CrossFire داده شد، اینک با برگشتن به عنوان مقاله امروز، یعنی "رفابت در کمیت یا کیفیت" سعی خواهی کرد که با انجام مقایسه ای بین این دو تکنولوژی، میزان افزایش کارایی قدرت گرافیکی سیستم را به کمک آنها بررسی کنیم.

جهت انجام این مقایسات، جدیدترین کارت های گرافیک ATI یعنی Radeon HD 3870 و GeForce 8800GT 512 انتخاب شده اند. هدف از این آزمایش بررسی قدرت این دو کارت نیست و صرفا بررسی خواهد گردید که با قرار گرفتن هرکدام از این کارت های گرافیک در حالت CrossFire یا SLI چند درصد به قدرت گرافیکی سیستم یا به عبارت ساده تر نرخ فریم در ثانیه اضافه خواهد شد. البته باید به این نکته اشاره نمود که در حالت Single Card، کارت گرافیک GeForce 8800GT در حدود 10% در اکثر آزمایشات از Radeon HD 3870 قویتر است.


در جدول زیر پیکربندی سیستم های مورد استفاده جهت این آزمایش را مشاهده می کنید. در انتخاب این پیکربندی تا حد امکان سعی شده است که صرفا قدرت گرافیکی سیستم مورد بررسی قرار گیرد.


table5.jpg


در جدول ذیل نیز نتایج بدست آمده از آزمایشات انجام شده در حالات SLI و CrossFire را مشاهده می کنید. در این جدول، درصد هایی که با اعداد قرمز رنگ ثبت شده اند، به معنای درصد برتری کارت های Radeon 3870 و رنگ سبز بیانگر درصد برتری کارت های GeForce 8800GT 512 است:

table6.jpg


همانطور که گفته شد هدف از این آزمایش مقایسه ای بین GeForce 8800GT 512 و Radeon HD 3870 نیست. برداشت ما از نتایج بدست آمده این است که علی رقم برتری نسبی GeForce 8800GT 512 در حدود 10% در مقایسه با Radeon HD 3870، دیده می شود که قرار دادن دو کارت گرافیک در حالت CrossFire درصد بیشتری از کارایی را به قدرت گرافیکی سیستم ، نسبت به SLI، می افزاید. بنا بر این می توان گفت CrossFire در مورد افزایش کارایی نسبت به SLI بهتر عمل می نماید، هرچند که این اختلاف عدد بزرگی نیست.

در 90% از آزمایش ها، CrossFire افزایش کارایی بیشتری را نسبت به SLI به همراه داشته است. در 60% این آزمایش ها، CrossFire بیش از 50% افزایش کارایی از خود نشان داده است در حالی که SLI تنها در 30% از آزمایش ها به افزایش کارایی 50 درصدی دست یافته است.

در 30% از آزمایش ها CrossFire بیش از 80 درصد کارایی سیستم را بهبود بخشید درحالی که SLI به میزان حداکثر 70 درصد توانست در یک آزمایش افزایش کارایی داشته باشد.


بنابر این در بحث کیفیت و ارزش می توان CrossFire را برتر دانست. اما دو تکنولوژی CrossFire وSLI در بحث کمیت را می توان یکسان دانست، اما عرضه کارت گرافیک جدید ATI یعنی Radeon HD 3870 X2 و قرار گیری آن در حالت CrossFireX می تواند پیکربندی 8 تراشه گرافیکی را به همراه داشته باشد در حالی که nVIDIA رسما پیکربندی بیش از چهار تراشه گرافیکی را در یک سیستم معرفی نکرده است، البته پشتیبانی Radeon HD 3870 X2 از CrossFireX به صورت چهارگانه نیز تابحال به صورت قطعی اعلام نشده است.


امید وارم مطالب ...........

موفق باشید...........
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or