امروز 20 آوریل سال 2020 ـه و همزمان تو ژاپن سالگرد 30 سالگی فرنچایز عظیمیه که شاید حتی این که میتونیم بگیم با موفقیت به سی سالگیش رسیده دست کمی از معجزه نداره. نه یه معجزه، بلکه مجموعه ای ازشون طی این سال ها این فرنچایز رو نه تنها نگه داشته بلکه به موفقیت فعلی اش رسونده
سال 1990 استدیوی Intelligent System و شوزو کاگا و تیمش برای کنسول NES عنوان استراتژیکی رو تحت عنوان Fire Emblem: Shadow Dragon & The Blade of Light رو عرضه کردند که نینتندو به خاطر داستان به نسبت سنگین، مکانیک های پیچیده و درجه سختی بالای آن، این تصمیم رو گرفت که بازی رو خارج از ژاپن عرضه کنه. با وجود عدم عرضه بازی در غرب، اولین فایر امبلم به موفقیت عظیمی در ژاپن دست پیدا کرد. پیرو این موفقیت، فرنچایز استراتژیک فایر امبلم روی ریل افتاد. داستان های اساطیری و شخصیت هایی که با یک تصمیم اشتباه کامل از صحنه داستان محو می شدند به همراه سیستم شطرنج مانند مبارزات، و درجه سختی به شدت بالا فایر امبلم های دهه 90 را برای بسیاری تعریف کردند.
شرایط هر چند، آن قدر نیز خوب پیش نرفت. در سال های 1996 تا 1999 تغییرات ناگواری رخ داد، به علت جدایی کاگا از IntSys ساختار داخلی استدیو دچار تغییرات عظیمی شد. عنوان Fire Emblem 64 به علت فروش کم 64DD به صورت کامل کنسل شد و عرضه Thracia 776 (عنوان پنجم این مجموعه) در سال 1999 روی کنسول SNES ـی که سال ها از عمرش در بازار گذشته بود، فرنچایز را در شرایط بحرانی ای قرار داد.
اما همه چیز با عرضه Super Smash Bros. Melee به صورت کامل تغییر کرد. قرار دادن Marth، شخصیت اصلی FE:SD&TBoL و Roy شخصیت اصلی فایر امبلمی که قرار بود چند ماه بعد از عرضه Melee منتشر شود، در راستر فایترهای بازی کنار بقیه آیکون های نینتندو همچون ماریو و لینک و ساموس آران، موجب پدید آمدن این سوال عظیم برای جامعه بازیکنان خارج از ژاپن شد: این ها دیگه کین!؟ به لطف Smash Bros و شخص ساکورایی، حالا عده زیادی می خواستند ببینند شوالیه های شمشیرزن اسمش از کجا آمده اند و با موفقیت عظیم Advenced Wars، فرنچایز تاکتیکال جدید IntSys در سال 2001 در بازار غرب، بالاخره از اعماق تاریکی مسیر کاملا جدیدی برای فرنچایز ترسیم شد.
فرنچایزی که 13 سال عمرش رو تنها در ژاپن گذرانده بود و در همان جا داشت دفن میشد، با هفتمین نسخه خود در سال 2003 وارد بازار غرب شد. نسل ششم کنسول های خانگی موفقیت عظیمی برای فرنچایز فایر امبلم بود. ولی دوران DS و Wii دوران به شدت تاریکی را برای فرنچایز دوباره رقم زد و کار به جایی کشید که دومین عنوان ریمیک فرنچایز روی DS هیچ گاه در غرب عرضه نشد.
نینتندو در نهایت بعد از شکست های تجاری پشت سر هم سری هم در غرب، هم در ژاپن، اولتیماتوم خود را به IntSys داد: فایر امبلم بعدی آخرین فرصت شماست.
IntSys هم که دید به انتهای خط رسیده اند، تمام تلاشش را کرد که حداقل خداحافظی آبرومندانه ای با فرنچایز داشته باشند و Fire Emblem Awakening را در سال 2013 به صورت جهانی روی 3DS عرضه کرد. نتیجه اما تبدیل به معجزه ای شد که فرنچایز را از قعر چاهی که در آن قرار داشت به صورت موشک وار بیرون آورد. فروش 2.5 میلیون نسخه ای و متای 92 نوید هر چیزی را می داد غیر از خداحافظی با فرنچایز. 4 سال بعد از عرضه Awakening و به دنبال موفقیت آن، فرنچایز فایر امبلم یک عنوان دیگر روی 3DS، ریمیک نسخه دوم اش و موفق ترین بازی نینتندو روی گوشی های موبایل را داشت. در کنار این ها عرضه عنوانی از سری روی نینتندو سوییچ تایید شد تا بعد از نزدیک 12 سال، دوباره فایر امبلم روی کنسول های خانگی ظهور کند.
Fire Emblem: Three Houses در تابستان سال 2019 روی نینتندو سوییچ عرضه شد و همراه با فروش 2.3 میلیون نسخه ای خود در پنج ماه ابتدای عرضه اش، از فرنچایزی که دو بار در شرف نابودی بود تبدیل به عنوانی شد که جایزه بهترین بازی سال مردمی را در مراسم Game Awards 2019 بر اساس آرای کسب شده به دست بیاورد.
از خلاصه به شدت فشرده شده سری 30 ساله فایر امبلم که بگذریم این سری واسه من شدید عزیزه و بعد زلدا، دومین فرنچایز محبوبم بین عناوین نینتندوئه، هر چند خیلی از لحاظ تجاری اندازه بقیه فرنچایزهای نینتندو محبوب نیست و به شدت Niche تره.(و پیش فن بیس Smash به شدت منفوره ) با این حال یه مجموعه به شدت عظیم از شخصیت های دوست داشتنی و به یاد موندنی رو داره و سر زدن به بازی های قدیمی ترش همیشه لذت خاص خودشو داره. Fire Emblem: Three Houses تونست دومین بازی برترم رو سوییچ (دوباره بعد از زلدا ) بشه و یکی از 5 تا بازی کل نسل ـه تو قلبم. از این که الان تو همچین موقعیت فوق العاده ایه فرنچایز شدیدا خوشحالم و خیلی دوست دارم بدونم بازی های بعدی فرنچایز به کدوم سمت و سو میزن
آه راستی، اگه بر حسب اتفاق رو گوشی هاتون بازی های Dragalia Lost و Fire Emblem: Heroes رو نصب دارید، امروز تو دوتاشون یه ایونت با شخصیت های FE: Shadow Dragon and the Blade of Light داره برگزار میشه . Gacha is da Way
سال 1990 استدیوی Intelligent System و شوزو کاگا و تیمش برای کنسول NES عنوان استراتژیکی رو تحت عنوان Fire Emblem: Shadow Dragon & The Blade of Light رو عرضه کردند که نینتندو به خاطر داستان به نسبت سنگین، مکانیک های پیچیده و درجه سختی بالای آن، این تصمیم رو گرفت که بازی رو خارج از ژاپن عرضه کنه. با وجود عدم عرضه بازی در غرب، اولین فایر امبلم به موفقیت عظیمی در ژاپن دست پیدا کرد. پیرو این موفقیت، فرنچایز استراتژیک فایر امبلم روی ریل افتاد. داستان های اساطیری و شخصیت هایی که با یک تصمیم اشتباه کامل از صحنه داستان محو می شدند به همراه سیستم شطرنج مانند مبارزات، و درجه سختی به شدت بالا فایر امبلم های دهه 90 را برای بسیاری تعریف کردند.
شرایط هر چند، آن قدر نیز خوب پیش نرفت. در سال های 1996 تا 1999 تغییرات ناگواری رخ داد، به علت جدایی کاگا از IntSys ساختار داخلی استدیو دچار تغییرات عظیمی شد. عنوان Fire Emblem 64 به علت فروش کم 64DD به صورت کامل کنسل شد و عرضه Thracia 776 (عنوان پنجم این مجموعه) در سال 1999 روی کنسول SNES ـی که سال ها از عمرش در بازار گذشته بود، فرنچایز را در شرایط بحرانی ای قرار داد.
اما همه چیز با عرضه Super Smash Bros. Melee به صورت کامل تغییر کرد. قرار دادن Marth، شخصیت اصلی FE:SD&TBoL و Roy شخصیت اصلی فایر امبلمی که قرار بود چند ماه بعد از عرضه Melee منتشر شود، در راستر فایترهای بازی کنار بقیه آیکون های نینتندو همچون ماریو و لینک و ساموس آران، موجب پدید آمدن این سوال عظیم برای جامعه بازیکنان خارج از ژاپن شد: این ها دیگه کین!؟ به لطف Smash Bros و شخص ساکورایی، حالا عده زیادی می خواستند ببینند شوالیه های شمشیرزن اسمش از کجا آمده اند و با موفقیت عظیم Advenced Wars، فرنچایز تاکتیکال جدید IntSys در سال 2001 در بازار غرب، بالاخره از اعماق تاریکی مسیر کاملا جدیدی برای فرنچایز ترسیم شد.
فرنچایزی که 13 سال عمرش رو تنها در ژاپن گذرانده بود و در همان جا داشت دفن میشد، با هفتمین نسخه خود در سال 2003 وارد بازار غرب شد. نسل ششم کنسول های خانگی موفقیت عظیمی برای فرنچایز فایر امبلم بود. ولی دوران DS و Wii دوران به شدت تاریکی را برای فرنچایز دوباره رقم زد و کار به جایی کشید که دومین عنوان ریمیک فرنچایز روی DS هیچ گاه در غرب عرضه نشد.
نینتندو در نهایت بعد از شکست های تجاری پشت سر هم سری هم در غرب، هم در ژاپن، اولتیماتوم خود را به IntSys داد: فایر امبلم بعدی آخرین فرصت شماست.
IntSys هم که دید به انتهای خط رسیده اند، تمام تلاشش را کرد که حداقل خداحافظی آبرومندانه ای با فرنچایز داشته باشند و Fire Emblem Awakening را در سال 2013 به صورت جهانی روی 3DS عرضه کرد. نتیجه اما تبدیل به معجزه ای شد که فرنچایز را از قعر چاهی که در آن قرار داشت به صورت موشک وار بیرون آورد. فروش 2.5 میلیون نسخه ای و متای 92 نوید هر چیزی را می داد غیر از خداحافظی با فرنچایز. 4 سال بعد از عرضه Awakening و به دنبال موفقیت آن، فرنچایز فایر امبلم یک عنوان دیگر روی 3DS، ریمیک نسخه دوم اش و موفق ترین بازی نینتندو روی گوشی های موبایل را داشت. در کنار این ها عرضه عنوانی از سری روی نینتندو سوییچ تایید شد تا بعد از نزدیک 12 سال، دوباره فایر امبلم روی کنسول های خانگی ظهور کند.
Fire Emblem: Three Houses در تابستان سال 2019 روی نینتندو سوییچ عرضه شد و همراه با فروش 2.3 میلیون نسخه ای خود در پنج ماه ابتدای عرضه اش، از فرنچایزی که دو بار در شرف نابودی بود تبدیل به عنوانی شد که جایزه بهترین بازی سال مردمی را در مراسم Game Awards 2019 بر اساس آرای کسب شده به دست بیاورد.
از خلاصه به شدت فشرده شده سری 30 ساله فایر امبلم که بگذریم این سری واسه من شدید عزیزه و بعد زلدا، دومین فرنچایز محبوبم بین عناوین نینتندوئه، هر چند خیلی از لحاظ تجاری اندازه بقیه فرنچایزهای نینتندو محبوب نیست و به شدت Niche تره.(و پیش فن بیس Smash به شدت منفوره ) با این حال یه مجموعه به شدت عظیم از شخصیت های دوست داشتنی و به یاد موندنی رو داره و سر زدن به بازی های قدیمی ترش همیشه لذت خاص خودشو داره. Fire Emblem: Three Houses تونست دومین بازی برترم رو سوییچ (دوباره بعد از زلدا ) بشه و یکی از 5 تا بازی کل نسل ـه تو قلبم. از این که الان تو همچین موقعیت فوق العاده ایه فرنچایز شدیدا خوشحالم و خیلی دوست دارم بدونم بازی های بعدی فرنچایز به کدوم سمت و سو میزن
آه راستی، اگه بر حسب اتفاق رو گوشی هاتون بازی های Dragalia Lost و Fire Emblem: Heroes رو نصب دارید، امروز تو دوتاشون یه ایونت با شخصیت های FE: Shadow Dragon and the Blade of Light داره برگزار میشه . Gacha is da Way
سری فایر امبلم طی 30 سال عمر خودش 16 عنوان اصلی، 4 عنوان فرعی و بیش از 15 میلیون نسخه فروش جهانی داشته
آخرین ویرایش: