25 کنترلر عجیب و کمیاب تاریخ بازی ها

Techman

کاربر سایت
Jan 12, 2010
448
frf0j3316m0m7i6fc5o.jpg

تا به حال همچین دسته هایی رو امتحان کردین؟

هفته پیش بود که Microsoft از دسته Xbox 360 با طرح بازی Tomb Raider رونمایی کرد. هرچند که این دسته نسبتا جالب است، ولی این جزء جذاب ترین کنترلر هایی نیست که تا به حال عرضه شده اند.
طی این سال ها به هر دلیل و هر مورد و برای هر موضوعی، شاهد عرضه یک سری کنترلر عجیب بوده ایم. بعضی از این دسته ها به مناسبت انتشار یک بازی خاص عرضه شدند و برخی نیز برای پیشرفت دنیای گیمینگ و البته یک سری هم هستند، که هنوز هیچ کس دلیل مشخصی برای عرضه شدنشان را پیدا نکرده است!
در پایین شما محبوب ترین و عجیب ترین دسته های دنیای بازی را خواهید دید. خیلی از آنها، امروزه به سختی پیدا می شوند و اگر هم پیدا شوند با قیمت های نجومی در سایت eBay به فروش می رسند، پس قبل از این که پیش خودتان بگویید " کدوم احمقی اینارو میخره" به یاد داشته باشید که ممکن است این افراد اکنون بر روی یک معدن طلا نشسته باشند.
1
sau539yqglb8t5amllx.jpg

این نمونه اولیه برای عرضه در کنار بازی Twilight Princess توسط شرکت Nubytech طراحی و در نظر گرفته شده بود همان کمپانی که یک دسته عجیب برای بازی Resident Evil 4 طراحی کرد ( که در ادامه به آن خواهیم پرداخت). وقتی نینتندو تصمیم گرفت که کنسول پایه این بازی را از Game Cube به Wii تغییر بدهد، این دسته هم بدون استفاده باقی ماند. البته همین مدل اولیه آن در وبسایت eBay به تازگی به قیمت 2500 دلار به فروش رسیده است.

2
j9914e1ayuanohbqw03i.jpg

در سال 1999 بود که کمپانی Activision کنترلری به شکل Wu-Tang: Shaolin را عرضه کرد، یک کنترل با ظاهری خطرناک که فقط به درد آن دسته از هواداران این بازی می خورد که دوست داشتند حس یک مبارز واقعی را بر روی PlayStation داشته باشند. هرچند که بازی اصلی تعریفی نداشت ولی نسخه limited edition آن به همراه این دسته عرضه می شد که شبیه به نماد Wu-Tang طراحی شده بود. البته استفاده از آن هم به خاطرشکل ظاهریش برای کاربران بیشتر به یک کابوس تبدیل شده بود.

3
2pf9x8xa4asb6j7omwop.jpg

دسته بازی Resident Evil 4 که به شکل اره برقی طراحی شده بود از دو جهت با هم تضاد داشت یکی این که بهترین دسته ای بود که مرتبط با دنیای بازی ساخته شده بود و از طرف دیگر سرافکندگی آن به خاطر این که استفاده از آن به صورت موثر در بازی، تقریبا غیر ممکن بود. اگر این برایتان آنچنان عجیب نبود، می رویم سراغ یکی دیگر...

4
6odvd1j4hdoh960zkce.jpg

این کنترلر با نام Katana: The Soul که توسط شرکت Hori برای انجام بازی Onimusha 3 روی PS2 تولید شده بود، با قیمت 150 دلار عرضه شد. این شاید یکی از مسخره ترین دسته های تاریخ باشد، ولی همان طور که می بینید Hori تمام سعی اش را کرده تا شکل آن به صورت یک بطری دیده شود.

5
hj9fm3drluv0h35q5z.jpg

وقتی بازی Arkanoid برای NES منتشر شد، شرکت Taito تصمیم گرفت که دسته های استاندارد این کنسول برای انجام این بازی آنچنان مناسب نیست، به همین خاطر این کنترلر آنالوگ را برای آن منتشر کرد. این Vaus Controller ویژه، یکی از کمیاب ترین کنترلر های NES در جهان است.

6
fi65en9tj1kiteep0s7d.jpg

Ace Combat 4 با دسته های استاندارد به خوبی قابل بازی بود، پس این اقدام Hori در واقع یک محکم کاری محسوب می شد. هر چند که این دسته ها برای کتک کاری هم آنچنان بد نیست !

7
5td4f69n12o7znv02gom.jpg

Slime را شاید بتوان یکی از محبوب ترین شخصیت های Dragon Quest دانست، بنابراین چندان دور از ذهن نیست که شرکت Hori در سال 2004 به فکر ساخت کنترلرهایی با اقتباس از این شخصیت افتاده باشد. چیزی که ما را غافلگیر می کند این است که بر روی شاسی Slime تمام دگمه های DualShock کنسول PS2 قرار گرفته است.

8
53ieurowj7dcumfa9uk3.jpg

گیمر هایی که در یک دوره خاص حضور داشته اند، وقتی نام کنترلر عجیب را می شنوند اکثرا برایشان یاد آور یک بازی حرکتی با نام Samba De Amigo maracas خواهد بود. این بازی که برای Dreamcast در سال 2000 منتشر شد، در کنار این شرکت اقدام به فروش تعدای محدود از آن در مناطق انگلستان و آمریکا کرد که این کنترلر های بازی maracas (بدون بازی اصلی) با قیمت بیش از 100 یورو در فروشگاه های آنلاین معامله می شوند.

9
a0csa9p3te3us9q8qxsf.jpg

یک سری ایده ها عجیب برای کنترلرها هستند، که هیچوقت به مرحله تولید انبوه نمی رسند. این دسته یک نمونه اولیه از دسته Mega Drive است که قابلیت چرخاندن را دارا بوده است؛ یعنی به واسطه آن کاربران می توانستند که D-Pad را از دسته جدا کنند و آن را در سمت چپ و یا راست کنترلر وصل کنند، و این برای گیمر های چپ دست امکان استفاده راحت تر از این دسته را فراهم می کرده است. این دسته هیچوقت تولید رسمی نشد اما همین نمونه اولیه اکنون با قیمت 399 دلار در فروشگاه eBay به فروش گذاشته شده است.

10
ypkr0cyp0uiftud0nh4.jpg

در عصر امروزی خیلی از کنترلر ها برای استفاده در دنیای واقعی بیش از حد استادانه طراحی شده اند، ولی این Wii Remote که به شکل یک پیچ گوشتی طراحی شده آنچنان بد نیست. این دسته درست مثل دسته معمولی کار می کند، تنها با این تفاوت که دارای باطری های داخلی بوده و به واسطه USB شارژ می شود که مسلما نسبت به دسته های معمولی بهتر است.

11
oxl3vq13ljobdmyaoak.jpg

با استفاده از تفنگ های NES در بازی =Duck Hunt زیاد خوشحال نیستید؟ می خواهید که همه به خاطر عجیب بودنتان از شما فراری باشند؟ خب تنها چیزی که احتیاج دارید یک دوربین لیزری است، این هدست های جنون آمیز کونامی که تنها بایستی با لیزر آن بر روی صفحه تلویزیون هدف گرفته و برای هر بار شلیک باید داخل میکروفون آن می گفتید "آتش". علاوه بر این شما می توانستید این میکروفون را از آن جدا کرده و مثل یک هدفون معمولی استفاده کنید.اگر دوست دارید که اطراف همه صورتتان، یک لوله کشیده شده باشد، این کنترلر مناسب شما خواهد بود.

12
j7nml2hvsi82hpupoe8t.jpg

در این نسل از بازی ها شاهد تعداد زیادی از کنترلر های لایسنس شده برای بازی ها بودیم، اما کنترلر محبوب ما به شکل یک Batarang است که توسط کمپانی Power A مخصوص بازی Batman: Arkham City طراحی شده است. همچنین دگمه های این دسته دارای چراغ های رنگی هستند که شما می توانید رنگ LED آنها را به دلخواه تعویض کنید، نکته جالب دیگر در مورد آن این است دسته PS3 شباهت زادی به دسته Xbox 360 دارد. اما متاسفانه شاهد گزارشاتی بوده ایم که آنالوگ آن دارای برخی مشکلات dead zone می باشد، و بدین معناست که با این دسته ها در بازی، آزادی عمل زیادی نخواهید داشت.

13
7plikkzixm2yhfs4pzj.jpg

Mortal Kombat یکی از موفق ترین عناوین کنسول های خانگی محسوب می شد به طوری که یک کمپانی با نام Innovation حق امتیاز ساخت دسته های دو بازی Mortal Kombat II و Mortal Kombat III را از شرکت آن خرید. هر دسته دارای کارتریج مخصوص به خود بود و با قرار دادن هر کارتریج شما قادر به کنترل و انجام حرکات یک کاراکتر خاص می شدید و اگر هر 4 دگمه را فشار می دادید شاهد حرکات تمام کننده خاص آن شخصیت بودید. نکته تعجب آور این بود که هر کنترلر تنها با تعداد محدودی کارتریج عرضه می شد و اگر شما می خواستید کنترل چند کاراکتر را در اختیار داشته باشید، می بایست چند عدد از این دسته ها می خریدید !

14
5tenct5baky9lu7tcb.jpg

همان طور که فیلم Tron Legacy در سینما ها پرفروش ظاهر شد و جهان را تحت تاثیر خود قرار داد، به دنبال آن این کنترلر رسمی Xbox 360 هم راهی فروشگاه ها شد. این دسته از لحاظ راحتی بسار مناسب بود و کارش را به خوبی انجام می داد، علاوه بر این با داشتن چراغ های رنگارنگ مشکل بازی کردن در تاریکی را نیز برطرف می کرد و مجبور نبودید برای این کار قیافه CGI زشت Jeff Bridges ( بازیگر این فیلم) را می دیدید.

15
vfa0wlq084k3202mqpjp.jpg

برگردیم به دهه 90 ، در این موقع یک کمپانی وجود داشت با نام Cheetah که یکی از شرکت های سرشناس third-party در ساخت کنترلر ها محسوب می شد و تا حدی هم به خاطر عرضه کنترلر فوق العاده اش برای Amiga باید سپاسگذارش باشیم. در یک مدتی این کمپانی شروع به تولید یک سری کنترلر احمقانه به شکل کاراکتر های معروف فیلم ها و تلویزیون کرد. یک سری کامل از این کنترلر ها شامل نسخه های Batman، Bart Simpson از سری Batman، Batman Returns از سریال های انیمشنی آن و سر کاراکتر ترمیناتور و همچنین کاراکتر بیگانه(Alien)؛ و این که کار کردن با این دسته ها به طرز وحشتناکی سخت بود به ویژه با کاراکتر Bart Simpson چون که وقتی می خواستید دکمه شلیک را که بر روی سرش بود فشار بدهید، آن موهای سیخ سیخی اش به داخل دستتان فرو می رفت.

16
rm93xxuve24kid9hrf3.jpg

Rez را می توان یک از کنترلر های همه جانبه اوایل سال 2000 نام برد، چرا که به واسطه واکنش هایش و ویژگی های ریتمیکش به خوبی با گیم پلی بازی ارتباط برقرار می کرد. نسخه ویژه این کنترلر یک کمی متفاوت بود چرا که همراه با یک ویبراتور Tranceعرضه می شد، یک دستگاه که به واطه کابل USB می لرزید و ضربه می زد. به خاطر قدرت لرزش آن ، خیلی ها معتقد بودند این دستگاه بیشتر ...، بگذریم !

17
dtvjkhr65c6zm7uxkq.jpg

انفجار در یک کارخانه هنری باعث ساخت گیم پد Marvel vs Capcom 3 برای Xbox 360 شد. قطعا طراحی این دسته را می توان شلوغ ترین طراحی بین کنترلر ها دانست.

18
4raz02vtv1vz3lez0.jpg

کنترلر بدون نیاز به دست Nintendo در واقع راه حلی بود برای گیمر هایی از نقص و ناتوانی های جسمی رنج می بردند. شما این کنترلر را باید مثل یک جلیقه به تن می کردید و به همراه آن یک نی به جلو دهان شما می آمد. فوت کردن در این نی حکم زدن دگمه A را داشت و مکیدن در آن باعث زدن دکمه B می شد و در کنار آن به واسطه کنترلر چانه ای مخصوص این دسته، قادر به کنترل جهت های مختلف بودید.

19
pprc8g68h08lz2uvrpyw.jpg

روزها قبل از عرضه Namco، DualShock با کنترلر مخصوص خودش برای PlayStation پیدایش شد. NeGcon عجیب وغریب (neh-GEE-con) مختص بازی های Ridge Racer طراحی شده بود و آن را می توانستید از وسط برای گاز دادن از بپیچانید. این کار واقعا جواب می داد و به خوبی جای دکمه های مربع و دایره را گرفته بود و موجب هرچه واقع گرایانه تر شدن بازی شده بود.

20
cvjppzspk6mj8a84y1id.jpg

Namco به NeGcon هنوز راضی نبود و دومین دسته عجیبش را برای بازی Ridge Racer: Type 4 بر روی PlayStation عرضه کرد. این کنترلر که Jogcon نام داشت توسط یک دایره گردان که در وسطش تعبیه شده بود، به شما این امکان را می داد که با آن شتاب و گشتاور خودرو ها را افزایش دهید.

21
yy2toqdqw87woefqa8s.jpg

کنترلر عجیب Capcom با نام Pad Soldier یک کنترلر بود که با هردو دست می باسیتی از آن استفاده می کردید. این کنترلر برای دو کنسول SNES و Mega Drive عرضه شد، اما نسخه ای که کلکسیونر ها بیشتر به دنبال آن می گردند،ورژن 3DO این دسته می باشد چرا که با پیدا کردن آن شانس به شما رو خواهد کرد.

22
f472a2r1c7yl312j9qkx.jpg

در بین کنترلر های Limited edition گذشته می توان دسته بازی Donkey Kong 64 یکی از استثنایی ترین دسته ها آن زمان دانست. فقط کافیست به آن نگاه کنید این دسته به شکل یک موز رنگ شده است و کمی هم عجیب به نظر می رسد،و وقتی به نوک آن نگاه می کنید به نظر کمی سیاه و کثیف به نظر می رسد.

23
93oba0myesdccf9up3p.jpg

به مناسب پانزدهمین سالگرد بازی Street Fighter، شرکت Capcom تصمیم گرفت یک سری کنترلر 6 دگمه برای کنسول PS2 عرضه کند که همانطور که می بینید در وسط هریک از این دسته ها تصویر یکی از مبارزین این عنوان نقش بسته است.

24
sq6ton4ewosk44q4o.jpg

زمانی که نینتندو Game Boy Player را برای GameCube عرضه کرد ( که به شما این امکان را می داد تا با آن بازی های Game Boy، Game Boy Color، و GBA را بر روی تلویزیون هایتان بازی کنید)، شرکت Hori نیز یک دسته مخصوص برای GameCube طراحی کرد که شباهت زیادی به دسته SNES داشت. اگر شما توانستید پیدایش کنید، این کنترلر برای بازی های Virtual Console کنسول Wii نیز مناسب خواهد بود.

25
39y0i3wqw67fy9nkxle.jpg

وقتی یک عنوان عظیم مثل Phantasy Star Online که تمرکز اصلیش بر روی ارتباطات گسترده بنا شده، بر روی GameCube منتشر شود، شما چکار خواهید کرد؟ خب اگر شما به جای شرکت Sammy بودید این کنترلر رنگارنگ که در وسط آن یک کیبرد هم تعبیه شده را برای GameCube عرضه می کردید.


منبع
 
آخرین ویرایش:

VahiD_ST

کاربر سایت
Nov 10, 2009
8,048
نام
وحید
خوشگلترین دسته هاش یکی مال طرح فیلم Tron Legacy و بازی Marvel Vs Capcom 3 هست و مسخره ترین کنترلر هم مال Resident Evil 4 هست.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر