سلام !
در حالی که از زمان برگزاری کنفرانس معرفی PlayStation 4 تا امروز اطلاعات زیادی از کنسول منتشر نشده است، سونی نیز موقعیت مناسبی برای ارائه کنفرانس و توضیحات بیشتر در اختیار نداشته بود. تا اینکه GDC 2013 برگزار شده و یکی از مهندسین ارشد شعبه آمریکای سونی اطلاعات بیشتری در مورد کنسول نسل بعد این کمپانی ارائه داد. Chris Norden در کنفرانس سونی تحت عنوان Developing for the PS4 به ارائه صحبت هایی در مورد این کنسول پرداخته که بخش زیادی از آن ها جنبه تکنیکی دارد، ولی 10 مورد جالب تر از بین این صحبت ها را با شما در میان خواهیم گذاشت:
1. بزرگ تر شدن لیست دوستان در PSN
Norden در ابتدای کنفرانس گفت: "Core Gamer ها مخاطبان اصلی ما هستند." کنسول PS4 در همین راستا لیست تعداد دوستان در PSN را از عدد قبلی که به 100 نفر محدود می شد، افزایش داده و تعداد آن ها را بیشتر خواهد کرد. البته هنوز عدد نهایی مشخص نیست.
2. یک هارد درایو عظیم در هر کنسول
در این مورد هم عدد و رقم خاصی ارائه نشده، ولی Norden این چنین گفته است: "در هر کنسول PS4 شاهد یک هارد درایو بسیار بزرگ خواهیم بود."
3. تغییراتی در دکمه های کنترلر
کنترلر PS3 دارای Face Button ها (دکمه های چهارگانه سمت راست) و D-Pad آنالوگ بود. به این معنا که این دکمه ها فشار را حس کرده و نسبت به میزان فشار وارده عکس العمل نشان می دادند. به گفته Norden بازیسازها از این قابلیت استفاده خاصی نکرده اند و بنابراین در DualShock 4 دکمه ها با نمونه های دیجیتالی خود تعویض شده اند.
دکمه های R2 و L2 انحنای بیشتری پیدا کرده اند تا کار با آن ها راحت تر شود و از اشتباهات تصادفی مثل Fast Forward کردن در ویدئوهای Netflix جلوگیری شود. رزولوشن Touchpad نیز 900*1900 خواهد بود.
4. شارژ شدن کنترلرهای PS4 در هنگام خاموش بودن کنسول
یکی از بزرگ ترین شکایت های گیمرها در مورد PS3 این بود که وقتی کنسول خاموش است، پورت های USB آن نیز از دسترس خارج می شوند. بنابراین برای شارژ کردن کنترلرها باید کنسول هم روشن باشد. اینک در PS4 نیازی به روشن بودن کنسول برای شارژ کردن کنترلرها نخواهد بود و در حالت خاموش نیز این کار امکان پذیر است.
5. یک هدست در هر جعبه
PSN محیط آرامی داشت، زیرا پکیج های PS3 با هدست همراه نبودند و تعداد زیادی از گیمرها هدستی در اختیار نداشتند. قرار است در تمام پکیج های PS4 یک عدد هدست قرار داده شود و به این ترتیب ارتباط برقرار کردن نیز ساده تر خواهد بود.
6. ارتقای تجربه کار با PS4 از طریق PS4 Eye
PS4 Eye وسیله ای است که از دو عدد دوربین با رزولوشن 800*1280 و 12bits/pixel , 60Hz تشکیل شده است. این وسیله دارای پورت مخصوص به خود بوده و با اتصال SCE وصل می شود. این موضوع دو نکته را نشان می دهد: 1. دوربین یکی از پورت های USB را به اشغال خود درنخواهد آورد. 2. احتمالاً دوربین با وسایل دیگر کار نخواهد کرد. (البته سونی هنوز چیزی در این مورد نگفته است.)
Norden لیستی از پتانسیل های PS4 Eye را اعلام کرده که شامل مواردی چون Walkthrough Videos ، ورود کاربر به محیط کنسول ، تشخیص صدا و Taunt کردن در Killcam ها (حرکات طعنه آمیز و تمسخر حریف) می شود. همچنین اگر در حال انجام بازی به صورت Split Screen هستید، دوربین می تواند محل قرار گرفتن کنترلر شما را تشخیص داده و با تغییر جای خود، حالت صفحه Split Screen را طوری تنظیم کند که صفحه بازی نسبت به محل قرار گرفتن شما بهتر تقسیم شود.
7. اسامی واقعی در PSN
در کنفرانس فوریه مشخص شد که PS4 می تواند وارد پروفایل شما در شبکه های اجتماعی شده و از نام حقیقی شما در کنسول استفاده کند. این قابلیت نیاز به فعال سازی داشته و بعد از فعال کردن آن، دوستان شما می توانند نام واقعی شما را در PSN ببینند. البته می توانید این حالت را غیرفعال کنید یا برای افراد خاصی در بین لیست دوستان خود تنظیم کنید.
8. ضبط کردن تصاویر بازی ها به صورت پیش فرض
Norden بخشی از صحبت های خود را به قابلیت ضبط تصاویر بازی ها و اشتراک گذاری آن ها در PS4 اختصاص داد. تمام این موارد بر عهده خود کنسول بوده و بازیسازها نیازی به کُدنویسی و انجام کارهای بیشتر در این زمینه ندارند و این قابلیت به صورت اتوماتیک در پس زمینه انجام می شود.
9. ارتقای Remote Play
قابلیت Remote Play مدت ها است که در کنسول های سونی وجود دارد، ولی تا امروز حالت خارق العاده ای نداشته است. موضوعی که قرار است با عرضه PS4 و ارتباط آن با Vita دستخوش تغییراتی شود. زمانی که کنسول های PS4 و Vita را از طریق شبکه های محلی یا اینترنت به یکدیگر متصل می کنید، تصویر روی هر دو منعکس می شود. یعنی برخلاف ارتباط PS3 و Vita که با ارسال تصویر روی یکی، تصویر دیگری قطع می شد، این بار هر دو به طور هم زمان تصویر را نمایش می دهند. همچنین در PS4 می توانید در هر لحظه و هر جایی وارد حالت Remote Play شوید.
10. رنگ ها > شماره ها
Lightbar روی DualShock 4 برای شناسایی کنترلرهای بازیکن ها به کار می رود و جایگزین عددهای قبلی شده است. این موضوع را پیش از این نیز می دانستیم ولی نکته جدید این است که رنگ های به کار رفته در کنترلرها ثابت خواهد بود. به این صورت که نفر اول آبی، نفر دوم قرمز، نفر سوم سبز و نفر چهارم رنگ صورتی را در اختیار خواهند داشت. همچنین می توان از Lightbar برای انجام کارهایی چون مشخص کردن میزان سلامتی کاراکتر بازی، نمایش نور حاصل از تیراندازی اسلحه و ... استفاده کرد.
IGN

در حالی که از زمان برگزاری کنفرانس معرفی PlayStation 4 تا امروز اطلاعات زیادی از کنسول منتشر نشده است، سونی نیز موقعیت مناسبی برای ارائه کنفرانس و توضیحات بیشتر در اختیار نداشته بود. تا اینکه GDC 2013 برگزار شده و یکی از مهندسین ارشد شعبه آمریکای سونی اطلاعات بیشتری در مورد کنسول نسل بعد این کمپانی ارائه داد. Chris Norden در کنفرانس سونی تحت عنوان Developing for the PS4 به ارائه صحبت هایی در مورد این کنسول پرداخته که بخش زیادی از آن ها جنبه تکنیکی دارد، ولی 10 مورد جالب تر از بین این صحبت ها را با شما در میان خواهیم گذاشت:
1. بزرگ تر شدن لیست دوستان در PSN
Norden در ابتدای کنفرانس گفت: "Core Gamer ها مخاطبان اصلی ما هستند." کنسول PS4 در همین راستا لیست تعداد دوستان در PSN را از عدد قبلی که به 100 نفر محدود می شد، افزایش داده و تعداد آن ها را بیشتر خواهد کرد. البته هنوز عدد نهایی مشخص نیست.
2. یک هارد درایو عظیم در هر کنسول
در این مورد هم عدد و رقم خاصی ارائه نشده، ولی Norden این چنین گفته است: "در هر کنسول PS4 شاهد یک هارد درایو بسیار بزرگ خواهیم بود."
3. تغییراتی در دکمه های کنترلر
کنترلر PS3 دارای Face Button ها (دکمه های چهارگانه سمت راست) و D-Pad آنالوگ بود. به این معنا که این دکمه ها فشار را حس کرده و نسبت به میزان فشار وارده عکس العمل نشان می دادند. به گفته Norden بازیسازها از این قابلیت استفاده خاصی نکرده اند و بنابراین در DualShock 4 دکمه ها با نمونه های دیجیتالی خود تعویض شده اند.
دکمه های R2 و L2 انحنای بیشتری پیدا کرده اند تا کار با آن ها راحت تر شود و از اشتباهات تصادفی مثل Fast Forward کردن در ویدئوهای Netflix جلوگیری شود. رزولوشن Touchpad نیز 900*1900 خواهد بود.
4. شارژ شدن کنترلرهای PS4 در هنگام خاموش بودن کنسول
یکی از بزرگ ترین شکایت های گیمرها در مورد PS3 این بود که وقتی کنسول خاموش است، پورت های USB آن نیز از دسترس خارج می شوند. بنابراین برای شارژ کردن کنترلرها باید کنسول هم روشن باشد. اینک در PS4 نیازی به روشن بودن کنسول برای شارژ کردن کنترلرها نخواهد بود و در حالت خاموش نیز این کار امکان پذیر است.
5. یک هدست در هر جعبه
PSN محیط آرامی داشت، زیرا پکیج های PS3 با هدست همراه نبودند و تعداد زیادی از گیمرها هدستی در اختیار نداشتند. قرار است در تمام پکیج های PS4 یک عدد هدست قرار داده شود و به این ترتیب ارتباط برقرار کردن نیز ساده تر خواهد بود.

6. ارتقای تجربه کار با PS4 از طریق PS4 Eye
PS4 Eye وسیله ای است که از دو عدد دوربین با رزولوشن 800*1280 و 12bits/pixel , 60Hz تشکیل شده است. این وسیله دارای پورت مخصوص به خود بوده و با اتصال SCE وصل می شود. این موضوع دو نکته را نشان می دهد: 1. دوربین یکی از پورت های USB را به اشغال خود درنخواهد آورد. 2. احتمالاً دوربین با وسایل دیگر کار نخواهد کرد. (البته سونی هنوز چیزی در این مورد نگفته است.)
Norden لیستی از پتانسیل های PS4 Eye را اعلام کرده که شامل مواردی چون Walkthrough Videos ، ورود کاربر به محیط کنسول ، تشخیص صدا و Taunt کردن در Killcam ها (حرکات طعنه آمیز و تمسخر حریف) می شود. همچنین اگر در حال انجام بازی به صورت Split Screen هستید، دوربین می تواند محل قرار گرفتن کنترلر شما را تشخیص داده و با تغییر جای خود، حالت صفحه Split Screen را طوری تنظیم کند که صفحه بازی نسبت به محل قرار گرفتن شما بهتر تقسیم شود.
7. اسامی واقعی در PSN
در کنفرانس فوریه مشخص شد که PS4 می تواند وارد پروفایل شما در شبکه های اجتماعی شده و از نام حقیقی شما در کنسول استفاده کند. این قابلیت نیاز به فعال سازی داشته و بعد از فعال کردن آن، دوستان شما می توانند نام واقعی شما را در PSN ببینند. البته می توانید این حالت را غیرفعال کنید یا برای افراد خاصی در بین لیست دوستان خود تنظیم کنید.
8. ضبط کردن تصاویر بازی ها به صورت پیش فرض
Norden بخشی از صحبت های خود را به قابلیت ضبط تصاویر بازی ها و اشتراک گذاری آن ها در PS4 اختصاص داد. تمام این موارد بر عهده خود کنسول بوده و بازیسازها نیازی به کُدنویسی و انجام کارهای بیشتر در این زمینه ندارند و این قابلیت به صورت اتوماتیک در پس زمینه انجام می شود.
9. ارتقای Remote Play
قابلیت Remote Play مدت ها است که در کنسول های سونی وجود دارد، ولی تا امروز حالت خارق العاده ای نداشته است. موضوعی که قرار است با عرضه PS4 و ارتباط آن با Vita دستخوش تغییراتی شود. زمانی که کنسول های PS4 و Vita را از طریق شبکه های محلی یا اینترنت به یکدیگر متصل می کنید، تصویر روی هر دو منعکس می شود. یعنی برخلاف ارتباط PS3 و Vita که با ارسال تصویر روی یکی، تصویر دیگری قطع می شد، این بار هر دو به طور هم زمان تصویر را نمایش می دهند. همچنین در PS4 می توانید در هر لحظه و هر جایی وارد حالت Remote Play شوید.
10. رنگ ها > شماره ها
Lightbar روی DualShock 4 برای شناسایی کنترلرهای بازیکن ها به کار می رود و جایگزین عددهای قبلی شده است. این موضوع را پیش از این نیز می دانستیم ولی نکته جدید این است که رنگ های به کار رفته در کنترلرها ثابت خواهد بود. به این صورت که نفر اول آبی، نفر دوم قرمز، نفر سوم سبز و نفر چهارم رنگ صورتی را در اختیار خواهند داشت. همچنین می توان از Lightbar برای انجام کارهایی چون مشخص کردن میزان سلامتی کاراکتر بازی، نمایش نور حاصل از تیراندازی اسلحه و ... استفاده کرد.
IGN