10 بازی تاثیرگذار در دهه 90 میلادی

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste


1642347684724.png


ما در این بحث میخواهیم به تأثیرگذارترین بازی‌هایی که در دهه 90 منتشر شدند، و صنعت بازی امروزی را شکل دادند نگاهی بیندازیم.به طورکلی در مقایسه با سایر رسانه‌ها، بازی‌های ویدیویی، سابقه طولانی ای ندارند. روند تکامل و ایجاد این بازی ها به عنوان یک رسانه برای بسیاری از گیمرهایی که در دهه 80 و زمانی که ویدئوهای کنسول بازی به عنوان ایده ای انقلابی ایجاد شد، فراگیر گردید. آنها می توانستند ببینند ژانرها و یا مکانیزم های مکانیکی خاص این کنسول ها از کجا آمده اند. در ظاهر ممکن است کپی برداری از دیگران غیرقانونی به نظر برسد، اما در مورد بازی های ویدیویی میتوان گفت که این امر تا حدود زیادی منجر به نوآوری و شکوفایی این صنعت شد.

به عنوان مثال، بازی مشهور سوپر ماریو (Super Mario Bros) در کنسول (NES) اولین بازی سبک پلتفرمر نبود اما بی شک میتوان گفت که این سبک را محبوب‌تر کرد و یکی از محبوب ترین های زمان خودش بود. بازی ها و کنسول های بسیاری در دهه 90 به شکوفایی صنعت کمک کردند که هنوز هم تا به امروز تاثیرات آنها احساس می شود. بازی هایی مثل Super Nintendo، Game Boy، N64، PC و PS1 همگی رازهایی داشتند و دارند که ارزش بازی و یادگیری دارند.




1642347731585.png



Wolfenstein 3D -10


در سال 1992 سری بازی Wolfenstein 3D برای کامپیوتر منتشر شد. بازی دووم(Doom) نیز در سال 1993 به عنوان ارائه کننده بازی های تیراندازی اول شخص عرضه شد، اما سری Wolfenstein 3D جایی بود که واقعاً این سبک بازی ها از آن آغاز شد و تا قبل از آن کشتن نازی‌ها هرگز تا آن زمان اینقدر خوب و واقعی به نمایش در نیامده بود. اما مهم نیست که کدامیک اولین بار ابداع کننده و آغازگر این سبک بوده اند، هر دوی این بازی ها نوآوری لازم را برای تبدیل شدن این ژانر به یکی از محبوب ترین ژانرهای بازی در جهان را داشتند.




1642347749436.png



Half-Life -9

بازی Half-Life (نیمه زندگی) یکی از بازی های تیراندازی اول شخص قدرتمند دوران خود بود، اما روی سایر بازی‌های ویدیویی تأثیر چندانی نداشت. تا قبل از این، اکثر بازی‌های ویدیویی داستان‌های خود را از طریق جعبه‌های متنی و یا صحنه‌هایی برش یافته روایت می‌کردند. این بازی در عوض داستان‌های خود را از طریق سرنخ‌های زمینه‌ای که در محیط‌هایی مانند خراش‌هایی که روی دیوار باقی مانده است، روایت می‌کرد. همچنین کات سین ها را حذف کرد و به بازیکنان اجازه داد با عناصر داستانی از طریق مکالماتی که در زمان بازی پخش می شوند، تعامل بیشتری با بازی داشته باشند.




1642347767291.png



The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time -8


بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time (افسانه زلدا: اوکارینای زمان) به عنوان اولین بازی سه بعدی سری Zelda در N64 بود که موفقیت بزرگی را به دست آورد. با این حال، دامنه تأثیرگذاری آن بر بازی سازی با توجه به وسعت بازی بسیار کوچک است.تاثیر این عنوان بر صنعت گیم ،سیستم قفل آن بود که بازی های اکشن را در فضای سه بعدی بازتعریف کرد.

اگر بتوان بازی دیگری را در این سطح نام برد، Mega Man Legends است. این بازی برای اولین بار در سال 1997 (درمقایسه با زمان انتشار بازی زلدا در سال1998) منتشر شد، اما از آنجایی که هر دو به طور همزمان در حال توسعه بودند، به نظر نمی‌آید هیچ کدام از بازی ها از دیگری کپی کرده باشند.





1642347794384.png



Super Mario 64 -7

Super Mario 64 به عنوان یک بازی همزمان با عرضه نینتندو 64 چنان کیفیتی داشت که سایر بازی‌های همزمان با عرضه این کنسول کاملاً زیر سایه آن قرار می‌گرفتند. این بازی نشان داد که آثار دوبعدی مثل سری ماریو هم می‌توانند به خوبی وارد دنیای سه‌بعدی شوند.

برای برخی از توسعه دهندگان درک جادوی جذابیتی که نینتندو در این بازی ارائه کرده بود چندان آسان نبود. با وجود اینکه بازی از منظر گرافیکی در مقایسه با پلتفرم‌های سه بعدی مدرن مانند Ratchet و Clank: Rift Apart، زیبا نیست ، اما همچنان گیم پلی جذاب و درخشانی دارد. . با این حال، این بازی ها و سایر بازی‌های مشابه آن باید از Super Mario64 به خاطر اجزای سازنده‌اش تشکر کنند و تاثیر غیر قابل کتمان آن را بپذیرند.





1642347813392.png



Street Fighter II -6

هیچ کس بازی Street Fighter را از بازی های آرکید به یاد نمی آورد. این بازی برعکس دنباله‌اش که این ژانر را دوباره تعریف می‌کرد، در بازی‌های مبارزه‌ای سر و صدای زیادی ایجاد نکرد. جلوه‌های بصری جذاب (تر و تمیز! )، لیست شخصیت‌های جالب و سیستم کمبوی مناسب باعث شدند Street Fighter 2 خیلی زود به یک بازی آرکید کلاسیک تبدیل شود. بعد از آن هم پشت سر هم پورت‌های زیادی از بازی برای کنسول‌های مختلف مثل SNES منتشر شد و در طول سال‌های بعد هم ده‌ها بازی مشابه با الهام از آن ساخته شد.




1642347838385.png



Pokemon Red/Blue- 5

سبک شکار هیولا ها اولین بار در پوکمون معرفی نشد. این مفهوم قبلاً در سری بازی‌های RPG (نقش آفرینی) مانند Shin Megami Tensei و Dragon Quest V دیده می‌شد. درحالی‌که آن بازی‌ها در ابتدا فقط در ژاپن منتشر شده بودند، این Pokemon بود که توانست چنین مفهومی را به گیمرهای غربی در یک بازی گیم بوی معرفی کند. شاید به خاطر همین هم بود که موفقیت خیلی بیشتری نسبت به آن دو بازی پیدا کرد.تأثیرگذاری پوکمون در دنیای بازی ها به اندازی ای پررنگ است که قابل شمارش نیست.





1642347856893.png


Metal Gear Solid -4

تا قبل از این سبک مخفی کاری و جاسوسی قبلا در بازی های ویدیویی انجام می شد، اما نه به این صورت. دو بازی اصلی MSX نمونه های اولیه سیستم هایی هستند که هیدئو کوجیما در بازی Metal Gear Solid به دنیا معرفی می کند. از شکل رد پاهای باقی مانده در برف گرفته تا استفاده از سیگار برای روشن کردن سیم های لیزری، این بازی را به عنوان یک تریلر جاسوسی فوق العاده معرفی کرد. همچنین داستان سرایی را با کات سین های متعددش در زمان PS1 پیشرفت داد.



1642347898518.png


Resident Evil -3

Resident Evil بازی‌ای بود که نه‌تنها به سراغ ارائه تجربه‌ای ترسناک رفت، بلکه آن را با شکل و شمایلی نسبتاً جدید به نمایش گذاشت؛ اثری که کپکام با کیفیت بالای آن کاری کرد که به یکی از بازی‌های خاطره‌انگیز پلی استیشن تبدیل شد. کمپین‌های دوگانه، پازل‌ها، هیولاها، داستان جذاب و هر چیزی که در این داستان سرایی ترسناک وجود دارد، ژانر وحشت بقا را همانطور که گیمرها امروز می‌شناسند، راه‌اندازی و توسعه می دهند. این سری به طور خاص در روند تکامل خود شاهد تغییرات زیادی بوده است، اما تکامل و تغییرات خوبی برای صنعت بازی سازی خواهند بود.




1642347934811.png



Castlevania: Symphony Of The Night -2

سوپر متروید (Super Metroid) به عنوان مبتکر این ژانر در نظر گرفته می شود. Super Metroid طرحی را معرفی کرد و گرافیک و مکانیزم اصلی را تا حد خوبی اصلاح کرد. سپس بازی کسلوانیا: سمفونی شب (Castlevania: Symphony of the Night) عناصر نفش آفرینی (RPG) و داستان سرایی را معرفی کرد و بدین ترتیب ژانر مترویدوانیا(Metroidvania)را در PS1 خلق کرد.

این سبکی بود که تقریباً در مدت بین این دو بازی برای چندین دهه وجود داشت. با این حال، زمانی که این مجموعه‌ بازی ها تقریباً در دهه 2010 رها شدند، توسعه‌دهندگان مستقل این ژانر را با ذوق و شوق بازگرداندند و آن را توسعه دادند.




1642347957296.png



Final Fantasy VII -1


دو بازی Squaresoft از دهه 90 وجود دارد که سبک نقش آفرینی (RPG) را توسعه دادند. همان‌قدر که تجربه Super Mario 64 برای دارندگان نینتندو 64 واجب بوده، Final Fantasy VII هم برای علاقمندان نقش‌آفرینی روی پلی استیشن بدون شک جزو مهم‌ترین انتخاب‌ها بوده است. این یک تلاش باورنکردنی برای این پلتفرم بود و به لطف تبلیغات غم انگیزش خود را به عنوان یک بازی مهم و جریان ساز که نمی توان آن را از دست داد، این سبک را به گیمرها معرفی کرد.

Chrono Trigger بازی دیگری است که باید به آن اشاره کنیم؛ این بازی از زمان خودش جلوتر بود و مکانیزم‌های منحصربه‌فردی را در کنار داستان‌گویی خاص خود ارائه می‌داد. هنوز هم می‌توان تأثیرات Chrono Trigger را روی سبک نقش‌آفرینی مشاهده کرد، ولی این بازی نتوانست از نظر فروش به موفقیتی در حد و اندازه‌های Final Fantasy VII برسد.





 
آخرین ویرایش:

mqg1387

کاربر سایت
Apr 5, 2021
1,530
نام
محمدقاسم


ما در این بحث میخواهیم به تأثیرگذارترین بازی‌هایی که در دهه 90 منتشر شدند، و صنعت بازی امروزی را شکل دادند نگاهی بیندازیم.به طورکلی در مقایسه با سایر رسانه‌ها، بازی‌های ویدیویی، سابقه طولانی ای ندارند. روند تکامل و ایجاد این بازی ها به عنوان یک رسانه برای بسیاری از گیمرهایی که در دهه 80 و زمانی که ویدئوهای کنسول بازی به عنوان ایده ای انقلابی ایجاد شد، فراگیر گردید. آنها می توانستند ببینند ژانرها و یا مکانیزم های مکانیکی خاص این کنسول ها از کجا آمده اند. در ظاهر ممکن است کپی برداری از دیگران غیرقانونی به نظر برسد، اما در مورد بازی های ویدیویی میتوان گفت که این امر تا حدود زیادی منجر به نوآوری و شکوفایی این صنعت شد.

به عنوان مثال، بازی مشهور سوپر ماریو (Super Mario Bros) در کنسول (NES) اولین بازی سبک پلتفرمر نبود اما بی شک میتوان گفت که این سبک را محبوب‌تر کرد و یکی از محبوب ترین های زمان خودش بود. بازی ها و کنسول های بسیاری در دهه 90 به شکوفایی صنعت کمک کردند که هنوز هم تا به امروز تاثیرات آنها احساس می شود. بازی هایی مثل Super Nintendo، Game Boy، N64، PC و PS1 همگی رازهایی داشتند و دارند که ارزش بازی و یادگیری دارند.





View attachment 239685


Wolfenstein 3D -10


در سال 1992 سری بازی Wolfenstein 3D برای کامپیوتر منتشر شد. بازی دووم(Doom) نیز در سال 1993 به عنوان ارائه کننده بازی های تیراندازی اول شخص عرضه شد، اما سری Wolfenstein 3D جایی بود که واقعاً این سبک بازی ها از آن آغاز شد و تا قبل از آن کشتن نازی‌ها هرگز تا آن زمان اینقدر خوب و واقعی به نمایش در نیامده بود. اما مهم نیست که کدامیک اولین بار ابداع کننده و آغازگر این سبک بوده اند، هر دوی این بازی ها نوآوری لازم را برای تبدیل شدن این ژانر به یکی از محبوب ترین ژانرهای بازی در جهان را داشتند.




View attachment 239686


Half-Life -9

بازی Half-Life (نیمه زندگی) یکی از بازی های تیراندازی اول شخص قدرتمند دوران خود بود، اما روی سایر بازی‌های ویدیویی تأثیر چندانی نداشت. تا قبل از این، اکثر بازی‌های ویدیویی داستان‌های خود را از طریق جعبه‌های متنی و یا صحنه‌هایی برش یافته روایت می‌کردند. این بازی در عوض داستان‌های خود را از طریق سرنخ‌های زمینه‌ای که در محیط‌هایی مانند خراش‌هایی که روی دیوار باقی مانده است، روایت می‌کرد. همچنین کات سین ها را حذف کرد و به بازیکنان اجازه داد با عناصر داستانی از طریق مکالماتی که در زمان بازی پخش می شوند، تعامل بیشتری با بازی داشته باشند.




View attachment 239687


The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time -8


بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time (افسانه زلدا: اوکارینای زمان) به عنوان اولین بازی سه بعدی سری Zelda در N64 بود که موفقیت بزرگی را به دست آورد. با این حال، دامنه تأثیرگذاری آن بر بازی سازی با توجه به وسعت بازی بسیار کوچک است.تاثیر این عنوان بر صنعت گیم ،سیستم قفل آن بود که بازی های اکشن را در فضای سه بعدی بازتعریف کرد.

اگر بتوان بازی دیگری را در این سطح نام برد، Mega Man Legends است. این بازی برای اولین بار در سال 1997 (درمقایسه با زمان انتشار بازی زلدا در سال1998) منتشر شد، اما از آنجایی که هر دو به طور همزمان در حال توسعه بودند، به نظر نمی‌آید هیچ کدام از بازی ها از دیگری کپی کرده باشند.





View attachment 239688


Super Mario 64 -7

Super Mario 64 به عنوان یک بازی همزمان با عرضه نینتندو 64 چنان کیفیتی داشت که سایر بازی‌های همزمان با عرضه این کنسول کاملاً زیر سایه آن قرار می‌گرفتند. این بازی نشان داد که آثار دوبعدی مثل سری ماریو هم می‌توانند به خوبی وارد دنیای سه‌بعدی شوند.

برای برخی از توسعه دهندگان درک جادوی جذابیتی که نینتندو در این بازی ارائه کرده بود چندان آسان نبود. با وجود اینکه بازی از منظر گرافیکی در مقایسه با پلتفرم‌های سه بعدی مدرن مانند Ratchet و Clank: Rift Apart، زیبا نیست ، اما همچنان گیم پلی جذاب و درخشانی دارد. . با این حال، این بازی ها و سایر بازی‌های مشابه آن باید از Super Mario64 به خاطر اجزای سازنده‌اش تشکر کنند و تاثیر غیر قابل کتمان آن را بپذیرند.





View attachment 239689


Street Fighter II -6

هیچ کس بازی Street Fighter را از بازی های آرکید به یاد نمی آورد. این بازی برعکس دنباله‌اش که این ژانر را دوباره تعریف می‌کرد، در بازی‌های مبارزه‌ای سر و صدای زیادی ایجاد نکرد. جلوه‌های بصری جذاب (تر و تمیز! )، لیست شخصیت‌های جالب و سیستم کمبوی مناسب باعث شدند Street Fighter 2 خیلی زود به یک بازی آرکید کلاسیک تبدیل شود. بعد از آن هم پشت سر هم پورت‌های زیادی از بازی برای کنسول‌های مختلف مثل SNES منتشر شد و در طول سال‌های بعد هم ده‌ها بازی مشابه با الهام از آن ساخته شد.




View attachment 239690


Pokemon Red/Blue- 5

سبک شکار هیولا ها اولین بار در پوکمون معرفی نشد. این مفهوم قبلاً در سری بازی‌های RPG (نقش آفرینی) مانند Shin Megami Tensei و Dragon Quest V دیده می‌شد. درحالی‌که آن بازی‌ها در ابتدا فقط در ژاپن منتشر شده بودند، این Pokemon بود که توانست چنین مفهومی را به گیمرهای غربی در یک بازی گیم بوی معرفی کند. شاید به خاطر همین هم بود که موفقیت خیلی بیشتری نسبت به آن دو بازی پیدا کرد.تأثیرگذاری پوکمون در دنیای بازی ها به اندازی ای پررنگ است که قابل شمارش نیست.




View attachment 239691


Metal Gear Solid -4

تا قبل از این سبک مخفی کاری و جاسوسی قبلا در بازی های ویدیویی انجام می شد، اما نه به این صورت. دو بازی اصلی MSX نمونه های اولیه سیستم هایی هستند که هیدئو کوجیما در بازی Metal Gear Solid به دنیا معرفی می کند. از شکل رد پاهای باقی مانده در برف گرفته تا استفاده از سیگار برای روشن کردن سیم های لیزری، این بازی را به عنوان یک تریلر جاسوسی فوق العاده معرفی کرد. همچنین داستان سرایی را با کات سین های متعددش در زمان PS1 پیشرفت داد.



View attachment 239692


Resident Evil -3

Resident Evil بازی‌ای بود که نه‌تنها به سراغ ارائه تجربه‌ای ترسناک رفت، بلکه آن را با شکل و شمایلی نسبتاً جدید به نمایش گذاشت؛ اثری که کپکام با کیفیت بالای آن کاری کرد که به یکی از بازی‌های خاطره‌انگیز پلی استیشن تبدیل شد. کمپین‌های دوگانه، پازل‌ها، هیولاها، داستان جذاب و هر چیزی که در این داستان سرایی ترسناک وجود دارد، ژانر وحشت بقا را همانطور که گیمرها امروز می‌شناسند، راه‌اندازی و توسعه می دهند. این سری به طور خاص در روند تکامل خود شاهد تغییرات زیادی بوده است، اما تکامل و تغییرات خوبی برای صنعت بازی سازی خواهند بود.



View attachment 239693


Castlevania: Symphony Of The Night -2

سوپر متروید (Super Metroid) به عنوان مبتکر این ژانر در نظر گرفته می شود. Super Metroid طرحی را معرفی کرد و گرافیک و مکانیزم اصلی را تا حد خوبی اصلاح کرد. سپس بازی کسلوانیا: سمفونی شب (Castlevania: Symphony of the Night) عناصر نفش آفرینی (RPG) و داستان سرایی را معرفی کرد و بدین ترتیب ژانر متروانیا(Metroidvania)را در PS1 خلق کرد.

این سبکی بود که تقریباً در مدت بین این دو بازی برای چندین دهه وجود داشت. با این حال، زمانی که این مجموعه‌ بازی ها تقریباً در دهه 2010 رها شدند، توسعه‌دهندگان مستقل این ژانر را با ذوق و شوق بازگرداندند و آن را توسعه دادند.





View attachment 239694


Final Fantasy VII -1


دو بازی Squaresoft از دهه 90 وجود دارد که سبک نقش آفرینی (RPG) را توسعه دادند. همان‌قدر که تجربه Super Mario 64 برای دارندگان نینتندو 64 واجب بوده، Final Fantasy VII هم برای علاقمندان نقش‌آفرینی روی پلی استیشن بدون شک جزو مهم‌ترین انتخاب‌ها بوده است. این یک تلاش باورنکردنی برای این پلتفرم بود و به لطف تبلیغات غم انگیزش خود را به عنوان یک بازی مهم و جریان ساز که نمی توان آن را از دست داد، این سبک را به گیمرها معرفی کرد.

Chrono Trigger بازی دیگری است که باید به آن اشاره کنیم؛ این بازی از زمان خودش جلوتر بود و مکانیزم‌های منحصربه‌فردی را در کنار داستان‌گویی خاص خود ارائه می‌داد. هنوز هم می‌توان تأثیرات Chrono Trigger را روی سبک نقش‌آفرینی مشاهده کرد، ولی این بازی نتوانست از نظر فروش به موفقیتی در حد و اندازه‌های Final Fantasy VII برسد.





به به 😍💐
 

highlight

کاربر سایت
May 17, 2007
1,040



ما در این بحث میخواهیم به تأثیرگذارترین بازی‌هایی که در دهه 90 منتشر شدند، و صنعت بازی امروزی را شکل دادند نگاهی بیندازیم.به طورکلی در مقایسه با سایر رسانه‌ها، بازی‌های ویدیویی، سابقه طولانی ای ندارند. روند تکامل و ایجاد این بازی ها به عنوان یک رسانه برای بسیاری از گیمرهایی که در دهه 80 و زمانی که ویدئوهای کنسول بازی به عنوان ایده ای انقلابی ایجاد شد، فراگیر گردید. آنها می توانستند ببینند ژانرها و یا مکانیزم های مکانیکی خاص این کنسول ها از کجا آمده اند. در ظاهر ممکن است کپی برداری از دیگران غیرقانونی به نظر برسد، اما در مورد بازی های ویدیویی میتوان گفت که این امر تا حدود زیادی منجر به نوآوری و شکوفایی این صنعت شد.

به عنوان مثال، بازی مشهور سوپر ماریو (Super Mario Bros) در کنسول (NES) اولین بازی سبک پلتفرمر نبود اما بی شک میتوان گفت که این سبک را محبوب‌تر کرد و یکی از محبوب ترین های زمان خودش بود. بازی ها و کنسول های بسیاری در دهه 90 به شکوفایی صنعت کمک کردند که هنوز هم تا به امروز تاثیرات آنها احساس می شود. بازی هایی مثل Super Nintendo، Game Boy، N64، PC و PS1 همگی رازهایی داشتند و دارند که ارزش بازی و یادگیری دارند.





View attachment 239685


Wolfenstein 3D -10


در سال 1992 سری بازی Wolfenstein 3D برای کامپیوتر منتشر شد. بازی دووم(Doom) نیز در سال 1993 به عنوان ارائه کننده بازی های تیراندازی اول شخص عرضه شد، اما سری Wolfenstein 3D جایی بود که واقعاً این سبک بازی ها از آن آغاز شد و تا قبل از آن کشتن نازی‌ها هرگز تا آن زمان اینقدر خوب و واقعی به نمایش در نیامده بود. اما مهم نیست که کدامیک اولین بار ابداع کننده و آغازگر این سبک بوده اند، هر دوی این بازی ها نوآوری لازم را برای تبدیل شدن این ژانر به یکی از محبوب ترین ژانرهای بازی در جهان را داشتند.




View attachment 239686


Half-Life -9

بازی Half-Life (نیمه زندگی) یکی از بازی های تیراندازی اول شخص قدرتمند دوران خود بود، اما روی سایر بازی‌های ویدیویی تأثیر چندانی نداشت. تا قبل از این، اکثر بازی‌های ویدیویی داستان‌های خود را از طریق جعبه‌های متنی و یا صحنه‌هایی برش یافته روایت می‌کردند. این بازی در عوض داستان‌های خود را از طریق سرنخ‌های زمینه‌ای که در محیط‌هایی مانند خراش‌هایی که روی دیوار باقی مانده است، روایت می‌کرد. همچنین کات سین ها را حذف کرد و به بازیکنان اجازه داد با عناصر داستانی از طریق مکالماتی که در زمان بازی پخش می شوند، تعامل بیشتری با بازی داشته باشند.




View attachment 239687


The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time -8


بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time (افسانه زلدا: اوکارینای زمان) به عنوان اولین بازی سه بعدی سری Zelda در N64 بود که موفقیت بزرگی را به دست آورد. با این حال، دامنه تأثیرگذاری آن بر بازی سازی با توجه به وسعت بازی بسیار کوچک است.تاثیر این عنوان بر صنعت گیم ،سیستم قفل آن بود که بازی های اکشن را در فضای سه بعدی بازتعریف کرد.

اگر بتوان بازی دیگری را در این سطح نام برد، Mega Man Legends است. این بازی برای اولین بار در سال 1997 (درمقایسه با زمان انتشار بازی زلدا در سال1998) منتشر شد، اما از آنجایی که هر دو به طور همزمان در حال توسعه بودند، به نظر نمی‌آید هیچ کدام از بازی ها از دیگری کپی کرده باشند.





View attachment 239688


Super Mario 64 -7

Super Mario 64 به عنوان یک بازی همزمان با عرضه نینتندو 64 چنان کیفیتی داشت که سایر بازی‌های همزمان با عرضه این کنسول کاملاً زیر سایه آن قرار می‌گرفتند. این بازی نشان داد که آثار دوبعدی مثل سری ماریو هم می‌توانند به خوبی وارد دنیای سه‌بعدی شوند.

برای برخی از توسعه دهندگان درک جادوی جذابیتی که نینتندو در این بازی ارائه کرده بود چندان آسان نبود. با وجود اینکه بازی از منظر گرافیکی در مقایسه با پلتفرم‌های سه بعدی مدرن مانند Ratchet و Clank: Rift Apart، زیبا نیست ، اما همچنان گیم پلی جذاب و درخشانی دارد. . با این حال، این بازی ها و سایر بازی‌های مشابه آن باید از Super Mario64 به خاطر اجزای سازنده‌اش تشکر کنند و تاثیر غیر قابل کتمان آن را بپذیرند.





View attachment 239689


Street Fighter II -6

هیچ کس بازی Street Fighter را از بازی های آرکید به یاد نمی آورد. این بازی برعکس دنباله‌اش که این ژانر را دوباره تعریف می‌کرد، در بازی‌های مبارزه‌ای سر و صدای زیادی ایجاد نکرد. جلوه‌های بصری جذاب (تر و تمیز! )، لیست شخصیت‌های جالب و سیستم کمبوی مناسب باعث شدند Street Fighter 2 خیلی زود به یک بازی آرکید کلاسیک تبدیل شود. بعد از آن هم پشت سر هم پورت‌های زیادی از بازی برای کنسول‌های مختلف مثل SNES منتشر شد و در طول سال‌های بعد هم ده‌ها بازی مشابه با الهام از آن ساخته شد.




View attachment 239690


Pokemon Red/Blue- 5

سبک شکار هیولا ها اولین بار در پوکمون معرفی نشد. این مفهوم قبلاً در سری بازی‌های RPG (نقش آفرینی) مانند Shin Megami Tensei و Dragon Quest V دیده می‌شد. درحالی‌که آن بازی‌ها در ابتدا فقط در ژاپن منتشر شده بودند، این Pokemon بود که توانست چنین مفهومی را به گیمرهای غربی در یک بازی گیم بوی معرفی کند. شاید به خاطر همین هم بود که موفقیت خیلی بیشتری نسبت به آن دو بازی پیدا کرد.تأثیرگذاری پوکمون در دنیای بازی ها به اندازی ای پررنگ است که قابل شمارش نیست.




View attachment 239691


Metal Gear Solid -4

تا قبل از این سبک مخفی کاری و جاسوسی قبلا در بازی های ویدیویی انجام می شد، اما نه به این صورت. دو بازی اصلی MSX نمونه های اولیه سیستم هایی هستند که هیدئو کوجیما در بازی Metal Gear Solid به دنیا معرفی می کند. از شکل رد پاهای باقی مانده در برف گرفته تا استفاده از سیگار برای روشن کردن سیم های لیزری، این بازی را به عنوان یک تریلر جاسوسی فوق العاده معرفی کرد. همچنین داستان سرایی را با کات سین های متعددش در زمان PS1 پیشرفت داد.



View attachment 239692


Resident Evil -3

Resident Evil بازی‌ای بود که نه‌تنها به سراغ ارائه تجربه‌ای ترسناک رفت، بلکه آن را با شکل و شمایلی نسبتاً جدید به نمایش گذاشت؛ اثری که کپکام با کیفیت بالای آن کاری کرد که به یکی از بازی‌های خاطره‌انگیز پلی استیشن تبدیل شد. کمپین‌های دوگانه، پازل‌ها، هیولاها، داستان جذاب و هر چیزی که در این داستان سرایی ترسناک وجود دارد، ژانر وحشت بقا را همانطور که گیمرها امروز می‌شناسند، راه‌اندازی و توسعه می دهند. این سری به طور خاص در روند تکامل خود شاهد تغییرات زیادی بوده است، اما تکامل و تغییرات خوبی برای صنعت بازی سازی خواهند بود.




View attachment 239693


Castlevania: Symphony Of The Night -2

سوپر متروید (Super Metroid) به عنوان مبتکر این ژانر در نظر گرفته می شود. Super Metroid طرحی را معرفی کرد و گرافیک و مکانیزم اصلی را تا حد خوبی اصلاح کرد. سپس بازی کسلوانیا: سمفونی شب (Castlevania: Symphony of the Night) عناصر نفش آفرینی (RPG) و داستان سرایی را معرفی کرد و بدین ترتیب ژانر متروانیا(Metroidvania)را در PS1 خلق کرد.

این سبکی بود که تقریباً در مدت بین این دو بازی برای چندین دهه وجود داشت. با این حال، زمانی که این مجموعه‌ بازی ها تقریباً در دهه 2010 رها شدند، توسعه‌دهندگان مستقل این ژانر را با ذوق و شوق بازگرداندند و آن را توسعه دادند.





View attachment 239694


Final Fantasy VII -1


دو بازی Squaresoft از دهه 90 وجود دارد که سبک نقش آفرینی (RPG) را توسعه دادند. همان‌قدر که تجربه Super Mario 64 برای دارندگان نینتندو 64 واجب بوده، Final Fantasy VII هم برای علاقمندان نقش‌آفرینی روی پلی استیشن بدون شک جزو مهم‌ترین انتخاب‌ها بوده است. این یک تلاش باورنکردنی برای این پلتفرم بود و به لطف تبلیغات غم انگیزش خود را به عنوان یک بازی مهم و جریان ساز که نمی توان آن را از دست داد، این سبک را به گیمرها معرفی کرد.

Chrono Trigger بازی دیگری است که باید به آن اشاره کنیم؛ این بازی از زمان خودش جلوتر بود و مکانیزم‌های منحصربه‌فردی را در کنار داستان‌گویی خاص خود ارائه می‌داد. هنوز هم می‌توان تأثیرات Chrono Trigger را روی سبک نقش‌آفرینی مشاهده کرد، ولی این بازی نتوانست از نظر فروش به موفقیتی در حد و اندازه‌های Final Fantasy VII برسد.





بسیار عالی:-bd
مخصوصا زلدا و سبک منحصر به فردش🤩😍
 

Mahdi_MM

کاربر سایت
Jul 16, 2013
377
ضمن عرض خسته نباشید به نویسنده محترم مقاله بسیارجالب و خوبی بود، البته از نظر من جای یکی دوتا بازی غربی خالی بود
ولی شخصا دوست داشتم هنگام توضیح مثلا Street fighter مقایسه ای هم بین بازی های هم سبکش انجام بشه به طور مثال مقایسه تاثیرگذاری street fighter و حضورش بجای mortal kombat
منظور جسارت به نویسنده محترم نباشه صرفا جهت پربار کردن و تکمیل این مقاله ی بسیار عالی، این کامنت رو گزاشتم، وگرنه نقصی نداره مقاله ایشون.
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,378
نام
سید محمد حسین
دمت گرم بابت ترجمه بهزاد

عجیبه تو لیست کستلوانیا رو آورده
ولی عملا Super Metroid رو نیاورده :|

انگار من یه کتاب واسه تاریخ ژانر بنویسم بعد جلدشو بکنم از صفحه دوم شروع کنم :D
نمیشه خدایی :D
 

m.a.t

کاربر سایت
Dec 31, 2005
3,107
نام
محمد علی
عجب لیست کمر شکنی
بازی‌ها همه تعریف کننده ژانر

توی کل لیست فقط Half-Life و وولفنشتاین رو در زمان خودش بازی کردم. که از دومی خوشم نیومد. از حد ترسناک قابل تحملم ترسناک‌تر بود.:D
هف لایف هم با بدبختی انجام شد.
 

Reza0017

کاربر سایت
Oct 20, 2018
400
نام
رضا
دمت گرم بابت ترجمه بهزاد

عجیبه تو لیست کستلوانیا رو آورده
ولی عملا Super Metroid رو نیاورده :|

انگار من یه کتاب واسه تاریخ ژانر بنویسم بعد جلدشو بکنم از صفحه دوم شروع کنم :D
نمیشه خدایی :D
چه عالی دفاع کردی از مترویید 👍🌹
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر