سالهایی که در این مقاله به آنها اشاره میکنیم، همان سالهایی بودند که در آنها، ستاره بخت دنیای بازیهای ویدئویی درخشیدند. به سایت WatchMojo.com خوش آمدید و امروز قرار است ۱۰ سال برتر در تاریخ بازیهای ویدئویی را به انتخاب خودمان فهرست کنیم.برای درست کردن این فهرست به سالهایی نگاه میکنیم که هم از نظر نرمافزاری و هم از نظر سختافزاری، تاثیر بزرگ و مثبتی بر صنعت بازیسازی داشتند.
یک سال کوتاه و گذرا برای بازیبازها، سال ۲۰۱۱ بود که در آن نسل هفتم گیمینگ رو به افول بود. برای جلوگیری از از دست رفتن علاقه بازیبازها به سیستمهایی که حدود نیمدهه در اوج بودند، توسعهدهندگان با عناوینی مثل "Skyrim" و "Portal 2" که در میان بهترینهای آن دوره بودند، محتوای بازیها را در جهات جدیدی به کار بردند. این سال همچنین سال محتواهای کاربرساز مثل"Little big planet 2" بود که موفقیت نسخههای قبلی خود را ادامه داد و "Minecraft" هم در این سال مورد انتشار کامل قرار گرفت که sandbox gaming (بازی ژانر سندباکس) را به سطحی جدید ارتقا داد. و در نهایت هم با انتشار Nintendo 3DS، Portable Gaming (سیستم گیمینگ همراه) ابعاد جدیدی پیدا کرد.
در سال ۲۰۰۴، نینتندو با انتشار نسخه اصلی از DS و همراه با آن نوآوریِ قابلتوجه که باعث ایجاد یک صفحه لمسی روی سیستمهای Handheld شد، بازار این کنسولها را تغییر داد. سال ۲۰۰۴ احتمالاً یکی از بزرگترین سالها برای بازیهای PC بود که در آن بازی انقلابی "Half-life 2" بالاخره منتشر شد و همچنین شاهد عرضه یک بازی MMO یعنی "World of Warcraft"بودیم که هنوز هم با گذشت یک دهه بر این صنعت حکمفرمایی میکند. البته کنسولهای خانگی هم انتشار بازیهای خوب زیادی را به خود دیدند، که شامل دنباله بهشدت موردانتظار "Halo 2" و بازی مشهور"GTA: San Andreas" میشد.
اوایل دهه ۸۰ میلادی بود که بازیهای ویدئویی به موفقیتهایی دست پیدا کردند و کمکم از یک سرگرمی زودگذ به یک صنعت تمامعیار تبدیل شدند. بازیهای معروف Arcade از دهه قبل که شامل"Space Invaders" بود بر روی کنسول خانگی اولیه Atari 2600 عرضه شدند. در همان زمان خیلی از بازیهایی که حالا از آنها به عنوان Retro Classics یاد میکنیم در آرکیدهای سرتاسر دنیا منتشر شدند که شامل عناوین محبوبی مثل "Pac-man"، "Missile Command" و "Centipede" بودند. بازیسازها در این زمان، محدودیتهای فناوری را کنار زدند و نتایج این کار دست کمی از خارقالعاده بودن نداشت.
سال ۱۹۹۷ نشان داد که یکی از متنوعترین سالها در بازیهای ویدئویی است. Nintendo 64 شاهد انتشار "Golden Eye 007" بود که سبک تیراندازی اول شخص چندنفره را به کنسولها آورد و همچنین شاهد بازی فضایی و حماسی "Star Fox 64". پلیاستیشن هم با انتشار یکی از محبوب ترین بازیهای JRPG در تمام تاریخ، یعنی "Final Fantasy 7" قدمهای بزرگی برداشت و "Castlevania: Symphony of the night" هم با عرضه زیرسبک Metroidvania، به بازیهای دوبعدی جان تازهای بخشید. و برای PC هم دو مورد از بزرگترین فرانچایزهای امروزی با انتشار نسخههای اصلی Fallout و Grand Theft Auto، ورود متواضعانهای به صحنه داشتند.
هم نینتندو و هم مایکروسافت در این سال کنسولهای خانگی جدیدی را عرضه کردند که به ترتیب GameCube و X-Box نام داشتند. هر دوی این سیستمها بلافاصله شروع به تولید بازیهای خارقالعاده کردند که "Super Smash Brothers Melee" برای گیمکیوب و "Halo" برای ایکسباکس نمونهای از این بازیها هستند. کمپانی Rockstar هم با عرضه بازی ساختارشکن و بحثبرانگیز"Grand Theft Auto III" که ژانر سندباکس را به مرکز توجه آورد، صحنه گیمینگ را تغییر داد. همچنین احتمالاً سال ۲۰۰۱ برای طرفداران Sega بدترین سال بود، چرا که در این سال سگا رسماً اعلام شد تولید کنسول Dreamcast ادامه پیدا نمیکند و سگا بازار کنسولها را برای همیشه ترک کرد.
ظهور نینتندو ۶۴ در کنار پلیاستیشن ۱ که هنوز هم جدید به حساب میآمد، سال ۱۹۹۶ را به سالی تبدیل کردند که بازیهای با ظاهر چندضلعیهای سهبعدی، با عناوینی مثل "Super Mario 64" برای N64 و بازی "Tomb Raider" برای پلیاستیشن، شروع به تاثیرگذاری قابل توجه بر صنعت بازیسازی کردند. در این دوره از تغییر، بازیهای دو بعدی قدیمی مثل"Donkey Kong Country 3" همچنان منتشر میشدند، ژانر وحشت-بقا با مجموعه Resident Evil در مرکز توجهها قرار گرفت و در کنار اینها چندین بازی تیراندازی جذاب بر روی PC و آرکید منتشر شدند، که به طور خاص شاهد بازگشت "Duke Nukem" و ظهور "Metal Slug" بودیم.
۲۰۱۳ از همه نظر سال بزرگی برای بازیهای بزرگ بود، بازی "The last of us" به ما هیجان خالص و لحظاتی شدیداً احساسی داد، بازی "Bioshock Infinite" این مجموعه را به سطحی جدید ارتقا داد، "Grand Theft Auto 5" به یکی از بازیهای تاریخ تبدیل شد که به سریعترین فروش دست پیدا کردند و "Assassin's Creed 4: Black Flag" باعث شد بازیبازها دوباره به دزدان دریایی علاقه پیدا کنند. 3DS هم سالی پرفروغ را با بازی "Fire Emblem: Awakening" و "Zelda: A link Between World" داشت که اینها فقط دو مورد از بازیهای جذاب این کنسول بودند. و از همه مهمتر، این سال شاهد عرضه PS4 و XBox One بود که با فاصله یک هفته از هم عرضه شدند که در کنار Wii U، نسل هشتم گیمینگ را آغاز کردند.
میتوان ریشههای چشمانداز امروزی بازیهای ویدئویی را در این سال درخشان پیدا کرد که در آن تعداد زیادی از فرانچایزهای بزرگ از قبیل "Bioshock"، "Uncharted"، "Assassin's Creed" و "Mass Effect" آغاز شدند. این سال همچنین یک سال طلایی برای بازیهای سبک تیراندازی بود که با پایان یافتن سهگانه اصلی "Halo" و "Call of Duty 4: Modern Warfare"، منظره گیمینگ را به منظرهای تغییر داد که امروزه میشناسیم. Valve هم Orange Box را منتشر کرد که دربرگیرنده "Portal" و "Team Fortress 2" بود و نینتندو هم با بازی Super Mario Galaxy، ژانر پلتفرمر را از نو اختراع کرد.
به زبان ساده، سال ۱۹۸۵ سالی بود که بازیهای ویدئویی را از نابودی نجات داد. درست دو سال قبل صنعت بازیسازی به دلیل اشباع بیش از حد بازیهای نهچندان جذاب افت کرده بود، اما تعداد زیادی از بازیهایی مثل "Super Mario Bros" که حالا آنها را کلاسیک مینامیم، در سال ۸۵ این صنعت را از لبه پرتگاه نجات دادند. سال ۱۹۸۵ همچنین سالی سرشار از موفقیت برای بازیهای PC و سختافزارها بود که در آن Nintendo Entertainment System (سیستم سرگرمی نینتندو) و همینطور تعداد زیادی از بازیهای خوشساخت منتشرشده برای کنسولها و کامپیوترها، عرضه شدند.
به نظر میرسید در سال ۱۹۹۸ همه چیز بر وفق مراد بازیبازها باشد، چرا که تقریباً همه کمپانیهای بزرگ بازیسازی در این سال بازیهای تاثیرگذار و شاخصی را منتشر کردند که هنوز هم امروزه میدرخشند. از کجا باید شروع کرد؟ بازی شاخصِ اکشن ماجراجویی"Legend of Zelda: Ocarina of Time" ، بازی تریپلاِی در سبک اکشن مخفیکاری یعنی "Metal Gear Solid"، بازی تیراندازی اول شخص "Half Life" و بازی استراتژی همزمان "Starcraft" را در این سال داریم. و بعد از آن هم "Pokemon Red and Blue" که پدیدهای فرهنگی را رقم زدند. حالا هم که داریم بازیهای این سال را معرفی میکنیم، شاید بتوانیم "Spyro" و "Mario Party" را در این لیست جا بدهیم. از همه مهمتر، اینها عناوینی بودند که ثابت کردند بازیهای ویدئویی، یک سرگرمی مدرنِ جایگزین برای فیلمها و تلویزیون هستند، سرگرمیای که حالا حالاها قرار نیست از اوج فاصله بگیرد.