یک بزن بکش دیوانه وار : چرا God Hand یکی از بهترین و تاثیرگذارترین عناوین ژانر Beat 'em up است؟

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
wp1859750-god-hand-wallpapers.jpg

عناوین اکشنِ اندکی قابل رؤیت هستند که توانسته باشند کاری را که God of War به واسطه‌ی نمای نزدیک دوربینش ، قادر به انجام آن بود را به سرانجام برسانند؛ انتخابی که باعث تشدید و بهبود ویژگی های سینمایی اثر مورد نظر می‌شود ، اما در عین حال در نقطه تضادی با دیگر عناوین اکشن قرار دارد.در هر حال ما با این شیوه در یک بازی ویدئویی بیگانه نیستیم ، چرا که خیلی پیشتر و در سال 2006 و به سبب بازی God Hand، با چنین دوربینی که کم و بیش شباهت هایی به گاد آو وار امروزی دارد ، آشنا شده‌ایم. بدین ترتیب است که به نوعی می‌توان God of War را ، میراث دار God Hand دانست.

وقتی صحبت از بازی‌های هک اند اسلش اواسط دهه ی 2000 می‌شود، اغلب بازی‌ها به 2 دسته تقسیم می‌شوند: کپی‌های Devil May Cry یا بازی‌های گاد آو وار لایک. قابل ذکر است که God of War در زمان عرضه در سال 2005، با چیزی که الان می‌بینیم بسیار تفاوت داشت. بازی بسیار خشن‌تر بود و المان‌های فانتزیِ قدرت بیشتر در چشم می‌آمدند. عناصر RPG خیلی کم بودند و دوربین نیز بقدری از کاراکتر اصلی دور بود تا بازیکن بتواند مراقب تمام اتفاقات پیرامونش در میدان نبرد باشد. در هر حال بازی God Hand که در 2006 توسط Clover Studios ساخته شد یک تجربه‌ی کاملا متفاوت بود.

اغلب بازی‌های این سبک ، تا زمان انتشار God Hand با شیوه و سیاق God of War پیش می‌رفتند، اما God Hand دوربینش را دقیقا پشت کاراکتر قرار داد. اما نکته‌ی دیگر سنگین‌تر شدن کنترل دوربین بود. بدین معنی که آنالوگ سمت راست به جاخالی دادن بازیکن اختصاص داده شده بود، و تنها راهِ کاربر برای نگاه کردن به اطراف خود آنالوگ سمت چپ بود. این کار باعث می‌شد که بازیکن در تمام طول تجربه‌ی خود به شکلی قفل باشد و محدود شود. در کلام راحت‌تر باید گفت که بازیکن بجز جلو و عقب رفتن چاره‌ی دیگری نداشت. نتیجتا ، حرکت کردن در دنیای God Hand دشوار و سنگین بود.

شاید در نگاه اول اینگونه دوربین بتواند ضربه‌ی بدی به یک بازی اکشن که نیازمند تمرکز روی چند دشمن در یک زمان است بزند. اما در واقع God Hand یک اکشن بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است.البته شاید برای یاد گرفتن حرکات و کمبوها به کمی وقت و البته چند ویدیوی یوتوب نیاز پیدا کنید. این امر کاملا به سیستم جاخالی دادن بازی مرتبط است و سطح چالش‌های بازی با توجه به مهارات بازیکن دسته بندی می‌شوند و جلوی او قرار می‌گیرند.



179553

جاگیری یا جاخالی : کدامیک مهم‌تر است؟

وقتی صحبت از God Hand می‌شود، تنها زمانی می‌توانید از آن لذت ببرید که فهمیده باشید جا گیری بر جا خالی دادن اولویت دارد و مهم‌ترهم هست. حتی در بازی‌های اکشن دیگری مثل God of War 2018 که دوربینش به همین شکل بود ، شما می‌توانستید به پشت سر خود دسترسی داشته باشید و از کریتوس محافظت کنید. کریتوس می‌تواند جاخالی بدهد ، roll کند و اگر قادر به این 2 کار نبود ، با parry از خود دفاع می‌کند. اما در طرف دیگر God Hand گزینه‌های بسیار کمی در قیاس با God of War دارد. بهترین گزینه برای محافظت از خود backdash است که با نگه داشتنِ دکمه‌ی عقب عملی می‌شود ، اما فرصتِ حمله را از بازیکن می‌گیرد.

اگر بازیکن بخواهد به دشمنش یورش آورد باید کاملا به او نزدیک شود و برخلاف خیلی از اکشن‌های دیگر ، تنها سلاحش مشت و لگدش هستند. هواداران God Hand دو گزینه‌ی دیگر نیز برای این کار داشتند که شامل duck و side dash بود (که با استفاده از آنالوگ سمت راست عملی بود). اما این راه‌ها بسیار ریسکی بودند و تنها در زمانِ نیاز به درد می‌خوردند. اما چیزی که باعث می‌شد بازیکن ضربات زیادی نخورد و بتواند از خودش دفاع کند این بود که جاگیری خود را در یک موقعیت مناسب قرار دهند و جمعیت اطراف را کنترل کنند. در این شرایط دشمنان نمی‌توانند بازیکن را محاصره کرده و مثل یک ساندویچ او را در مخمصه قرار دهند.




179554

حرکات: چگونه جمعیت را کنترل کنیم؟

در هر حال یک چالش دیگر نیز در کنار مورد گفته شده وجود دارد و آن نیز ترکیب حرکات در God Hand می‌باشد. برخلاف دیگر بازی‌های اکشن، ترکیب حرکات God Hand کاملا قابل شخصی سازی هستند و می‌توانند تغییر کنند. بازیکنان می‌توانند خیل عظیمی از حرکات متنوع را به عنوان ضربات خود قرار دهند و با خریداری کردنِ آنان از فروشگاهِ داخل بازی کارهای بیشتری نیز بکنند. این موارد قابل خریداری در طیف گسترده‌ی دمیج، سرعت و قابلیت‌های ویژه است که باعث می‌شوند بازیکن با احتیاط تمام دست به خرید انان بزند و همان حرکتی را انتخاب کنند که به نظرشان باحال جلوه می‌کند. انتخاب‌های بازی میانِ گیمپلی آموزشی و افزایش مهارات کاراکتر تقسیم شده‌اند و تعادل بسیار خوبی ایجاد می‌کنند.

باز هم، حرکاتی هستند که غیرقابل تغییر می‌باشند و تاثیر اصلی بر روی بازی را دارند. برخی از این حرکات توسط خود بازی به مخاطب یاد داده می‌شود به گونه‌ای که می‌بینیم تنها در صورت افتادنِ دشمن یا به اصطلاح jaggle شدنش قابل اعمال می‌باشد. این حملات مهم‌ترین راه برای کنترل یک جمعیتِ بزرگ است. حرکت Jumping Roundhouse Kick نیز که با فشردن مثلث و دکمه‌ی جلو قابل اعمال است، به دشمنی که در حالت juggle قرار دارد آسیب بالایی می‌رساند و خودش و هر کس دیگری که سر راهش باشد را به جای دورتری پرتاب می‌کند.

حرکاتِ اینچنین باعث می‌شوند که جمعیت‌های دشمنان در God Hand گول بخورند. حرکات دیگری نیز همانند Routlette Wheel وجود دارند که می‌توانند کمک خوبی به بازیکن بکنند اما یاد گرفتن آنها و اعمالشان روی دشمن کمی زمان می‌برد و سخت است. حرف‌های خیلی بیشتری درمورد گیم‌پلی و مکانیزم‌های آن در God Hand می‌توان زد، فلذا یک راهنمای گیم‌پلی به شدت پیشنهاد می‌شود. در اصل بازیکنان تازه وارد حتما به راهنما نیاز خواهند داشت چرا که God Hand در درجه‌ی دشواری بسیار سخت گیر است.




179555

God Hand کاری می‌کند که Dark Souls شبیه Animal Crossing شود!

به احتمال زیاد God Hand سخت‌ترین بازی در سبک اکشن است که تاکنون با آن مواجه شده‌اید، و این گفته را می‌توان در ریشه‌ی مازوخیستی بازی هم مشاهده کرد. آیتم‌های سلامتی بسیار کمیاب هستند و در بازی‌ای که هر ضربه می‌تواند کلی از جانِ شما بکاهد ، رسیدن به مرحله‌ی بعد خود یک چالش حسابی است. بازیکنان می‌توانستد در سطح دشواری "آسان" هم بازی کنند که شاید راه چاره‌ی تازه واردها همین باشد. God Hand به خودی خود چالش برانگیز هست و حتی سطح آسان نیز باعث نمی‌شود که دیگر مشکلی نداشته باشید ، چرا که سطح دشواری بازی بسیار خاص و متفاوت است.

برخلاف بسیاری از بازی‌های اکشن ژاپنی در آن زمان ، God Hand از کمبود سیستم استایل که به بازیکن نمره بدهد می‌رنجد. اما بجای این کار یک سطح دشواریِ پویا در بازی وجود دارد که به شکل یک هلال ، در گوشه‌ی سمت چپ صفحه قرار می‌گیرد. با توجه به نحوه‌ی عملکرد بازیکنان، یعنی مقدار ضربه‌ای که دریافت کردند یا ضربه‌ای که وارد کردند، هلال نیز پر می‌شود یا خالی می‌گردد. وقتی که پر شود، به یک سطح دیگر می‌رسد. در کل 4 سطح مختلف وجود دارند: یک، دو، سه و مرگ.

با هر یک از سطوح دشواری، دشمنان نیز سخت‌تر می‌شوند. ضرباتشان مهلک‌تر می‌شود، رفتارشان عوض می‌شود و بازیکن مجبور به رنج کشیدن می‌شود مگر اینکه راه چاره‌ای پیدا کند. در سطح دشواری "آسان" این هلال هیچوقت بالاتر از درجه‌ی 2 نمی‌شود و در سطح دشواری "سخت" هیچوقت پایین تر از مرگ قرار نمی‌گیرد. تنها در حالت "معمولی" می‌توانید به قدرت اصلی خودتان در God Hand پی ببرید.

قبل از انتشار God of War 2018 کمتر بازی‌ای پیدا می‌شد که شبیه God Hand باشد. شاید آن تغییرِ نمای نزدیک در دوربین چندان بزرگ نباشد اما وقتی به بازی های اکشن می‌رسد بسیار مهم جلوه می‌کند. سطحِ دید بازیکن تغییر می‌کند و نتیجتا نحوه‌ی بازی کردن او نیز تغییر پیدا می‌کند. تفاوت این 2 بازی اینجاست که حتی در سطح دشواری "آسان" نیز God Hand به بازیکنانش آسان نمی‌گیرد! بازی همانند God of War نشانگر حمله ندارد ، نزدیک‌ترین چیز به این مورد ، چرخاندن wheel button است و دقیقا موقعی که بازیکن با خود فکر می‌کند که کنترل اوضاع را به دست گرفته ، God Hand به او یادآوری می‌کند که تنها در صورتی شایسته‌ی تجربه‌ی بازی است که مثل یک خدا بازی کند.



 
آخرین ویرایش:

.Fortune.

کاربر سایت
Oct 21, 2020
370
نام
چی بگم؟
مرسی بهزاد جان ببخشید اکانتم خرابه دیر میرسم :D
گاد هند واقعا یکی از آندرریتد ترین باززی هاییه که تا به حال دیدم استاد میکامی اون اواخر ایده نو زیاد داشت

تا به امروز شبیهش ندیدم خیلی حال میداد چقدرم سخت بود یادمه همش میخواستم اون نگه بان گودزیلای کازینو بزنم ببینم چی میشه ولی نمیشد کلا تا اون باسش که چاق بود و کت شلوار سفید داشت رفتم دیگه نتونستم ادامه بدم اون موقع بازیای هاردکور معمولا تموم نمیکردم
کمدی جالبیم داشت فقط بازی کردن بخاطر ریخت کرکترا یه مقدر حجالت آور بود مخصوصا اون باس که تبدیل به سگ کوچولوت میکرد و میگرفتیش میتونستی اینکار باهاش کنی :D کلا جلو خانواده نمیشد بازیش کرد :D

1482144412_T6bot.gif
 

samiradin

کاربر سایت
Jan 26, 2012
1,990
نام
sami
بادش بخیر تو ps2 چه حالی کردیم با این :x

اگر درست یادم باشه یک دشمنانی داخل بازی بود چاقالو دقیقا مثل بشکه زدنشون خیلی عذاب آور بود :|ولی به محض این که میمردن عشق میکردم :D

نسخه ژاپنی هم که کلا گند زده بود به فنون ما و یادمه وقتی یک فنی رو میزدم دیگه نمیتونستم پیداش کنم بس که این زبون پیچیده بود :D
 

ThePS-Only

کاربر سایت
Aug 14, 2020
46
نام
مصطفی ( Mustapha )
استدیو Clover جزو معدود استدیو هایی بود که عمر زیادی نکرد که God Hand شاخص ترین آی پیش بود که البته نباید تلاشش در ساخت Okami رو نادیده گرفت , البته بازی های دیگم مثل Viewtiful Joe هم داشت بگذریم ...
بازی هایی که واقعا لازم دارن ریمیک یا ریمستر بشن مثل Syphon Filter , Black , God Hand و ... نمیشن در عوض بازی هایی که با یک نسل , فاصله زمانی عرضه شدند فقط با ایمپرو شدن رزولوشن و فریم ریت میارن رو نسل بعد و کلی هم ملتو می تیغن.
مقالت هم همون همیشگی , خوب.
 
آخرین ویرایش:

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
مرسی بهزاد جان ببخشید اکانتم خرابه دیر میرسم :D
گاد هند واقعا یکی از آندرریتد ترین باززی هاییه که تا به حال دیدم استاد میکامی اون اواخر ایده نو زیاد داشت

تا به امروز شبیهش ندیدم خیلی حال میداد چقدرم سخت بود یادمه همش میخواستم اون نگه بان گودزیلای کازینو بزنم ببینم چی میشه ولی نمیشد کلا تا اون باسش که چاق بود و کت شلوار سفید داشت رفتم دیگه نتونستم ادامه بدم اون موقع بازیای هاردکور معمولا تموم نمیکردم
کمدی جالبیم داشت فقط بازی کردن بخاطر ریخت کرکترا یه مقدر حجالت آور بود مخصوصا اون باس که تبدیل به سگ کوچولوت میکرد و میگرفتیش میتونستی اینکار باهاش کنی :D کلا جلو خانواده نمیشد بازیش کرد :D

View attachment 179579


حالا اینو ببین :)) با برف سال بعد میاد پایین ?

ezgif-4-743327d220bc.gif
 

blak

کاربر سایت
Dec 31, 2010
1,317
دقت کردید هر نسل که داره میره جلو امسال این بازیا کمتر میشه تو نسل هفتم بایونتا شاهکار بود واسم ولی نسل هشت اصلا یه بازی هک اسلش درست حسابی ندیدم به امید اینکه نسل ۹ چندتا عنوان خوب ببینیم
 

Black_Flag

کاربر سایت
Oct 15, 2013
585
این بازی فوق العاده underrated ـه و برای اونایی که از باس فایت های سخت و طولانی خوششون میاد بهترین گزینه ست
اپدیت هایی که برای skill و power هستن خیلی اعتیاد اورن مخصوصا وقتی همه ی اپدیت ها رو انجام داده باشی گیم پلی خیلی جذابتر از قبل میشه
خسته نباشی و ممنون که به این بازی علاقه نشون دادی
 
  • Like
Reactions: ARTHUR WESKER

Black_Flag

کاربر سایت
Oct 15, 2013
585
دقت کردید هر نسل که داره میره جلو امسال این بازیا کمتر میشه تو نسل هفتم بایونتا شاهکار بود واسم ولی نسل هشت اصلا یه بازی هک اسلش درست حسابی ندیدم به امید اینکه نسل ۹ چندتا عنوان خوب ببینیم
البته اگه نخوان بازی های نسلای قبلو remaster کنن مثل gta v :|
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر