درود
بازی های رایانه ای با سرعت سرسام آوری راه رشد و ترقی را تا جایی طی کردند که هم اکنون بودجه بازی های ساخته شده با فیلم های هالیوود برابری می کند و یا حتی با نگاهی دقیق تر می توان گفت از آنها پیشی می گیرد . در آغاز دهه 90 بودجه بازی ها تقریبا برابر با 100000 دلار بود . به طور مثال Doom در سال 1993 با بودجه ای برابر با 200000 دلار ساخته شد ، بازی ای که در عصر خود در ردیف گران ترین بازی های ساخته شده قرار داشت . اما امروزه این رقم به سختی می تواند هزینه یک ماه توسعه یک بازی باشد . با هم نگاهی مختصر به گران ترین بازی های ساخته شده با بیشترین بودجه اختصاص داده شده می پردازیم .
یکی از بهترین عنوان های PlayStation 3 ، بازی که ساخت و توسعه آن بیشتر از چهار سال به طول انجامید . بودجه پایه و اصلی Killzone 2 در ابتدا 20 میلیون دلار بود ، سپس این رقم به 30 میلیون دلار افزایش پیدا کرد . بعد از اینکه ساخت بازی برای یک سال کامل دیگر تمدید شد بودجه بازی به بیشتر از 40 میلیون دلار افزایش پیدا کرد . بیشتر تخمین ها راجع به بودجه Killzone 2 حول و حوش 41 میلیون دلار است همچنین گرانترین تخمین راجع به بودجه بازی 41 میلیون یوروبرابر با 46 میلیون دلار است ، مبلغی که هیچگاه توسط Guerrilla تایید نشد .
سری Final Fantasy همواره به واسطه کیفیت بسیار بالا و تولید و توسعه طولانی و گران قیمت شناخته می شود . همچنین سری بازی های Final Fantasy را می توان یکی از گران ترین بازی های خارج شده از ژاپن قلمداد کرد . Final Fantasy XII بدون احتساب تبلیغات و بازاریابی بودجه ای بالغ بر 48 میلیون دلار داشت . پیشبینی شده است ادامه این بازی یعنی Final Fantasy XIII با افزایش 50 درصدی بودجه نسبت به شماره قبل خود همراه باشد در حالی که هنوز هیچ رقم رسمی از طرف سازنده و ناشر بازی اعلام نشده است .
LA Noire اخیرا به عنوان یکی از گران ترین بازی های در دست ساخت شناخته می شود . عنوانی که آقای Tom Crago رییس انجمن توسعه دهندگان بازی های رایانه ای استرالیا به LA Noire نسبت داده است . البته شاید این حرف ها به منظور بالابردن سطح توسعه دهندگان استرالیایی کمی با اغراق همراه باشد اما توجه Rockstar به این بازی و اختصاص بودجه هنگفتی بالغ بر 50 میلیون دلار بر هیچکس پوشیده نیست . بودجه ای که برای ساخت عنوانی کاملا سینمایی و بردن بازیکن به شهر Los Angles در دهه 40 و گشت گذاری آزاد در فضای تاریک و خفقان آن دوران این شهر تاریک خیلی هم عجیب و دور از انتظار نیست .
از زمان شروع ساخت APB تا به امروز 5 سال می گذرد و استدیو Realtime Worlds سازنده این بازی بر این باور است که این بازی گرانترین پروژه تاریخ استدیو آنها خواهد بود . مالک و موسس استدیو Realtime Worlds آقای Dave Jones شروع به جمع آوری سرمایه کرد و 50 میلیون دلار از سرمایه خود را به ساخت و توسعه بازی اختصاص داد تا از موفقیت بازی مطمئن شود . بودجه ساخت APB دقیقا 50 میلیون دلار است . البته Realtime Worlds هر سال نیز میلیون ها دلار برای حمایت و گسترش دنیا MMO خود خرج خواهد کرد .
سری Halo هم برای بخش سرگرمی Microsoft و هم برای استدیو Bungie موفقیت بسیار بزرگی محسوب می شود تا جایی که عملا بودجه ای نامحدود را برای ساخت Halo 3 در نظر می گیرند در حالی که Halo 3 در زمان خود در همه جنبه ها بهترین بود ، بودجه ساخت Halo 3 حدود 55 میلیون دلار بود ، رقمی که جدا از 200 میلیون دلاری است که Microsoft برای ارتقا بازی صرف کرد .
بزرگترین ، زیباترین و بهترین مجموعه از سری Metal Gear Solid را می توان شماره چهارم این سری دانست . با ساعت ها Cut Scenes ، کارگردای فوق العاده که یکی از بهترین گرافیک ها را در زمان عرضه دارا بود . Metal Gear Solid 4 با بودجه ای معادل با 60 میلیون دلار در طول 4 سال ساخته شد . بودجه ای که بین Sony و Kojima Production نقسیم شد .
گاهی اوقات ، بودجه در نظرگرفته شده برای بازی ها به سرنوشت فیلم های سینمایی دچار می شوند . تمایلات زیاد می شود تا اینکه هزینه ساخت بازی بسیار بیشتر از پیشبینی ها می شود . Too Human طی پروسه توسعه با مشکلات زیادی روبرو شد از جمله مشکل با Epic و Unreal Engine 3 تا جایی که Silicon Knights سازنده بازی شروع به ساخت Engine بازی کردند که هم وقت گیر بود و هم هزینه های بسیاری را در بر داشت . در حالی که بازی تقریبا ساخته شده بود این مشکل 10 میلیون دلار به بودجه بازی اضافه کرد .
Shenmue را می توان صاحب رکوردی در زمینه بودجه بازی های رایانه ای دانست ، بازی که برای 10 سال رکورد دار گرانترین بازی ساخته شده بود . بودجه در نظرگرفته شده برای Shenmue در زمان خود رقمی سرسام آور و بی سابقه بود ، بودجه ای برابر با 70 میلیون دلار برای ساخت یک بازی برای کنسول نسل قبل سگا یعنی Dreamcast . بازی که با ارائه محیطی بزرگ ، چرخه کامل آب و هوا و بسیاری جزئیات دیگر که حتی می توان گفت تعدادی از انها را در بازی های امروز نیز نمی توان دید . با این حال همیشه برای شکست دلیلی هست و Shenmue با فروش بسیار بد خود همه را مایوس کرد .
مجموعه ای که برای تبدیل شدن به بهترین و بزرگترین بازی تاریخ در سبک Racing برای PS3 عرضه خواهد شد . Gran Tusrimo 5 5 سال است که در حال تولید است با این حال هنوز تاریخ عرضه رسمی برای آن اعلام نشده است . بازی با بیش از 1000 اتومبیل که با بیشترین دقت در واقع گرایی و شبیه سازی در کنار هم قرار خواهند گرفت . بودجه رسمی بازی در اواسط سال 2008 حدود 60 میلیون دلار بود که با احتساب عرضه بازی دو سال بعد از این تاریخ ، به طور تناوبی بودجه آن به 80 میلیون دلار می رسد که آن را در رده دوم گران ترین بازی های تاریخ قرار خواهد داد .
وقتی به ارزش خالص یک بازی می نگریم ، به ارزش جزئیات و ویژگی ها ، هیچ بازی نمی تواند از Grand Theft Auto IV پیشی بگیرد . بیش از 10000 نفر طی سه سال و نیم روی این بازی کار کرده اند و هر کاری از مطالعه و تحقیق راجع به New York با دوربین هایی که ترافیک شهر رو در چندین ماه آنالیز می کرد تا اشتغال 2000 نفر برای جمع آوری صدها موزیک برای بازی انجام دادند تا در یک شگفتی بزرگ را خلق کنند . هزینه ضبط یک موزیک بدون احتساب مالیات و License چیزی در حدود 10000 دلار را در بر داشت . Grand Theft Auto IV به اندازه ای بزرگ و پر از جزئیات ریز و درشت است که می تواند یک بازیکن متوسط را 100 ساعت سرگرم کند . با این توصیف ها با بودجه 100 میلیون دلاری ، GTA IV گران ترین بازی تاریخ صنعت بازی های رایانه ای است .
Source
بازی های رایانه ای با سرعت سرسام آوری راه رشد و ترقی را تا جایی طی کردند که هم اکنون بودجه بازی های ساخته شده با فیلم های هالیوود برابری می کند و یا حتی با نگاهی دقیق تر می توان گفت از آنها پیشی می گیرد . در آغاز دهه 90 بودجه بازی ها تقریبا برابر با 100000 دلار بود . به طور مثال Doom در سال 1993 با بودجه ای برابر با 200000 دلار ساخته شد ، بازی ای که در عصر خود در ردیف گران ترین بازی های ساخته شده قرار داشت . اما امروزه این رقم به سختی می تواند هزینه یک ماه توسعه یک بازی باشد . با هم نگاهی مختصر به گران ترین بازی های ساخته شده با بیشترین بودجه اختصاص داده شده می پردازیم .
10 . Killzone 2 : $ 45 million
یکی از بهترین عنوان های PlayStation 3 ، بازی که ساخت و توسعه آن بیشتر از چهار سال به طول انجامید . بودجه پایه و اصلی Killzone 2 در ابتدا 20 میلیون دلار بود ، سپس این رقم به 30 میلیون دلار افزایش پیدا کرد . بعد از اینکه ساخت بازی برای یک سال کامل دیگر تمدید شد بودجه بازی به بیشتر از 40 میلیون دلار افزایش پیدا کرد . بیشتر تخمین ها راجع به بودجه Killzone 2 حول و حوش 41 میلیون دلار است همچنین گرانترین تخمین راجع به بودجه بازی 41 میلیون یوروبرابر با 46 میلیون دلار است ، مبلغی که هیچگاه توسط Guerrilla تایید نشد .
9 . Final Fantasy XII : $ 48 million
سری Final Fantasy همواره به واسطه کیفیت بسیار بالا و تولید و توسعه طولانی و گران قیمت شناخته می شود . همچنین سری بازی های Final Fantasy را می توان یکی از گران ترین بازی های خارج شده از ژاپن قلمداد کرد . Final Fantasy XII بدون احتساب تبلیغات و بازاریابی بودجه ای بالغ بر 48 میلیون دلار داشت . پیشبینی شده است ادامه این بازی یعنی Final Fantasy XIII با افزایش 50 درصدی بودجه نسبت به شماره قبل خود همراه باشد در حالی که هنوز هیچ رقم رسمی از طرف سازنده و ناشر بازی اعلام نشده است .
8 . LA Noire : $ 50 million
LA Noire اخیرا به عنوان یکی از گران ترین بازی های در دست ساخت شناخته می شود . عنوانی که آقای Tom Crago رییس انجمن توسعه دهندگان بازی های رایانه ای استرالیا به LA Noire نسبت داده است . البته شاید این حرف ها به منظور بالابردن سطح توسعه دهندگان استرالیایی کمی با اغراق همراه باشد اما توجه Rockstar به این بازی و اختصاص بودجه هنگفتی بالغ بر 50 میلیون دلار بر هیچکس پوشیده نیست . بودجه ای که برای ساخت عنوانی کاملا سینمایی و بردن بازیکن به شهر Los Angles در دهه 40 و گشت گذاری آزاد در فضای تاریک و خفقان آن دوران این شهر تاریک خیلی هم عجیب و دور از انتظار نیست .
7 . APB : $ 50 million
از زمان شروع ساخت APB تا به امروز 5 سال می گذرد و استدیو Realtime Worlds سازنده این بازی بر این باور است که این بازی گرانترین پروژه تاریخ استدیو آنها خواهد بود . مالک و موسس استدیو Realtime Worlds آقای Dave Jones شروع به جمع آوری سرمایه کرد و 50 میلیون دلار از سرمایه خود را به ساخت و توسعه بازی اختصاص داد تا از موفقیت بازی مطمئن شود . بودجه ساخت APB دقیقا 50 میلیون دلار است . البته Realtime Worlds هر سال نیز میلیون ها دلار برای حمایت و گسترش دنیا MMO خود خرج خواهد کرد .
6 . Halo 3 : $ 55 million
سری Halo هم برای بخش سرگرمی Microsoft و هم برای استدیو Bungie موفقیت بسیار بزرگی محسوب می شود تا جایی که عملا بودجه ای نامحدود را برای ساخت Halo 3 در نظر می گیرند در حالی که Halo 3 در زمان خود در همه جنبه ها بهترین بود ، بودجه ساخت Halo 3 حدود 55 میلیون دلار بود ، رقمی که جدا از 200 میلیون دلاری است که Microsoft برای ارتقا بازی صرف کرد .
5 . Metal Gear Solid 4 : $ 60 million
بزرگترین ، زیباترین و بهترین مجموعه از سری Metal Gear Solid را می توان شماره چهارم این سری دانست . با ساعت ها Cut Scenes ، کارگردای فوق العاده که یکی از بهترین گرافیک ها را در زمان عرضه دارا بود . Metal Gear Solid 4 با بودجه ای معادل با 60 میلیون دلار در طول 4 سال ساخته شد . بودجه ای که بین Sony و Kojima Production نقسیم شد .
4 . Too Human : + $ 60 million
گاهی اوقات ، بودجه در نظرگرفته شده برای بازی ها به سرنوشت فیلم های سینمایی دچار می شوند . تمایلات زیاد می شود تا اینکه هزینه ساخت بازی بسیار بیشتر از پیشبینی ها می شود . Too Human طی پروسه توسعه با مشکلات زیادی روبرو شد از جمله مشکل با Epic و Unreal Engine 3 تا جایی که Silicon Knights سازنده بازی شروع به ساخت Engine بازی کردند که هم وقت گیر بود و هم هزینه های بسیاری را در بر داشت . در حالی که بازی تقریبا ساخته شده بود این مشکل 10 میلیون دلار به بودجه بازی اضافه کرد .
3 . Shenmue : $ 70 million
Shenmue را می توان صاحب رکوردی در زمینه بودجه بازی های رایانه ای دانست ، بازی که برای 10 سال رکورد دار گرانترین بازی ساخته شده بود . بودجه در نظرگرفته شده برای Shenmue در زمان خود رقمی سرسام آور و بی سابقه بود ، بودجه ای برابر با 70 میلیون دلار برای ساخت یک بازی برای کنسول نسل قبل سگا یعنی Dreamcast . بازی که با ارائه محیطی بزرگ ، چرخه کامل آب و هوا و بسیاری جزئیات دیگر که حتی می توان گفت تعدادی از انها را در بازی های امروز نیز نمی توان دید . با این حال همیشه برای شکست دلیلی هست و Shenmue با فروش بسیار بد خود همه را مایوس کرد .
2 . Gran Turismo 5 : $ 80 million
مجموعه ای که برای تبدیل شدن به بهترین و بزرگترین بازی تاریخ در سبک Racing برای PS3 عرضه خواهد شد . Gran Tusrimo 5 5 سال است که در حال تولید است با این حال هنوز تاریخ عرضه رسمی برای آن اعلام نشده است . بازی با بیش از 1000 اتومبیل که با بیشترین دقت در واقع گرایی و شبیه سازی در کنار هم قرار خواهند گرفت . بودجه رسمی بازی در اواسط سال 2008 حدود 60 میلیون دلار بود که با احتساب عرضه بازی دو سال بعد از این تاریخ ، به طور تناوبی بودجه آن به 80 میلیون دلار می رسد که آن را در رده دوم گران ترین بازی های تاریخ قرار خواهد داد .
1 . Grand Theft Auto IV : 100 million
وقتی به ارزش خالص یک بازی می نگریم ، به ارزش جزئیات و ویژگی ها ، هیچ بازی نمی تواند از Grand Theft Auto IV پیشی بگیرد . بیش از 10000 نفر طی سه سال و نیم روی این بازی کار کرده اند و هر کاری از مطالعه و تحقیق راجع به New York با دوربین هایی که ترافیک شهر رو در چندین ماه آنالیز می کرد تا اشتغال 2000 نفر برای جمع آوری صدها موزیک برای بازی انجام دادند تا در یک شگفتی بزرگ را خلق کنند . هزینه ضبط یک موزیک بدون احتساب مالیات و License چیزی در حدود 10000 دلار را در بر داشت . Grand Theft Auto IV به اندازه ای بزرگ و پر از جزئیات ریز و درشت است که می تواند یک بازیکن متوسط را 100 ساعت سرگرم کند . با این توصیف ها با بودجه 100 میلیون دلاری ، GTA IV گران ترین بازی تاریخ صنعت بازی های رایانه ای است .
Source
آخرین ویرایش: