گرافیک؟؟؟؟
با سلام
به تاریخچه گرافیک توجه کنید.
یه زمانی خوب بازیها فقط با سی پی یو انجام میشدن و کارت گرافیکی
کار چندانی نداشت و بازیها تو رزولیشن 320x200 با 256000 هزار رنگ
تو داس اجرا می شدن و زمان 286-386-486
بود و بازیهای بارز اون زمان
FLASH BACK
PRINCE OF PERSIA 1,2
ALONE IN THE DARK 1,2,3
DAY OF TENTACLE
MONKEY ISLAND 1-2
WOLF 3D 1,2
DUKE NUKEM 3d
QUAKE
ویندوز 3.0 و سریع ویندوز 3.1 اومد و محبوبیت چندانی کسب نکرد چون
محیط عامل بود و سیستم عامل نبود. بسیار کند و ضعیف بود و کنترل
سخت افزار رو نداشت . بازیهاش در همون صفحه بودن مثل دوز و شطرنج و
... خلاصه بد افتضاحی برا میکروسافت بود.
و داس تا تا ورژن 6.22 جلو دار بود و بازیها خودشون به سخت افزار و حافظه
دسترسی داشتند و تو PROTECTED-MODE
اجرا می شدن
کم کم لزوم افزایش رم احساس شد. گرافیک همچنان تو
320X200 مونده بود و تمام کارا برا عهده CPU بود.
با اومدن DUME و RISE OF THE TRIED
دیگه کم کم فاصله بین 386 داران و 486 داران مشخص میشد و اونایی
که 486 داشتند خیلی بهتر بازی می کردن و 386 ایی ها باید صفحه رو
کوچک می کردن تا بازی بکشه
بعدش ویندوز 95 یا شیکاگو اومد و ماجولی به اسم DIRECT X
ساخته شد که چیزی به اسم HARDWARE ACCELERATION
یعنی شتاب دهنده سخت افزاری رو ساپورت میکرد و به نظر من
کارت گرافیک یا کارت تصویر از اون موقع خلق شد و سری های
ترایدنت 9685 و S3 ها و خیلی کارت ها اون موقع باب شد که الان
دیگه مارکیتی ندارن. که می تونست تصاویر رو پیوسته
با چیپ خودش رندر دو بعدی کنه.مثلا پخش VCD
بازی های دو بعدی
که این بازیها باب شد
MONKEY ISLAND 3
KILLING TIME
OUTLAWS
هنوز بازیها سه بعدی رو با CPU رندر می کردند
و فقط نشون دادن کار چیپ گرافیکی بود
بعد با نزدیک شدن ویندوز 98 و ورژن 5 DIRECT X
ماجولی به اسم DIRECT 3D به میدون اومد و چیپ های خاص خودش
که به نظر من اولین کارت 3D بازار
CREATIVE 3D BLASTER- شرکت 3D LABS بود که لیسانس رو
از شرکت) 3dfx (VOODOO گرفته بود .
البته کارت های 3Dfx voodoo 1,2
که اولیاش بودن و خیلی گرون و لوکس
این شرکت بعد ها ورشکست شد و Nvidia خریدش
بعد اینجا دیگه بازیها از چیپ گرافیکی به جای سی پی یو استفاده می کردن و اولین بازی که 3D سخت افزاری رو به رسمت شناخت
کسی نبود به جر
RESIDENT EVIL
که این بازی 3dfx رو یوتیلایز می کرد و رندر رو با چیپ انجام میداد!
بعد ها هجوم بازیهای سه بعدی سخت افزاری زیاد شد و عرف شد
مثلا TOMB RAIDER نسخه یکش تحت داش و CPU کار می کرد
ولی نسخه دوم تحت ویندوز و بهتر بگم تحت DirectX
ساخته شد و البته قابلیت کار بدون Direct3d با
Software renderer هم داشت که اونم برای فروش بیشتر بود
ولی تو اون نقطه عطف فقط کارت سه بعدی و دوبعدی
مشخص شده بود و بازی بسیار نرم تر و جزئیتات زیبا مثلا دار و درخت
و سنگ و ستون و ... با چیپ ساخته میشد و بسیار تحول بزرگی بود.
حتی تا MAX PAYNE II هم میشد بدون کارت سه بعدی یا direct3d
بازی کرد.
بعدش دیگه با پیشرفت پورت ها و رد کردن پورت PCI به
AGP که اونم چند نسل پشرفت کرد تا به نسخه 8X
برسه.
تنها کارتهایی که PCI بودن و 3d هم بودن voodoo و 3d labs creative
بودن. البته به ایران وارد نشد حتی کارت سری 5 پی سی ای هم داریم.
و تمام کارت جدید نسخه AGP وارد شد.
البته کنتراست و نا سازگاری بدی بین 2x و 8X
بود و ولتاژ های پورت AGP هم خیلی متفاوت و کارت های 2 در
اسلات 8 اصلا نمی رفتن .
بهترین کارت 2X که خودم خیلی با هاش حال کردم
3DFX VOODOO 3 3000 16MB
بود که واقعا یلی برای خودش بود
و بعد سری 2 و 3 و 4
nvidia بازار رو گرفت و سری 5 هم
با اسم Fx اومد . که بعد از سری 6 پورت PCI-Express 16X
هم اومده بود . بنده زیاد تو تاریخچه ATI نبودم و راستش زیاد اون موقع
کارت های ATI محبوبیت نداشتند بجز چند مدل خاص مثل ALL IN WONDER
که کپچر هم داشت. بعد از اینکه AMD شرکت ATI رو خرید اونم پا به پای
nvidia کارت زد بیرون داد. حتی الان سریعترین (از نظر محض عددی)
کارت گرافیکی متعلق به ATI هست و چون اسم AMD روش میخوره دیگه
برای خودش مردی شده.
در ضمن تکنولوژی SLI هم 3dfx اختراع کرد برای voodoo های بالا
که اینجوری بود که دو تا کارت PCI وصل می کردند و هر کارت نصف
تصویر رو رندر می کرد! و ایندو با یه کابل انالوگ از بیرون به هم وصل می شدن
و خروجی از یه کارت می اومد بیرون . بعد که کابل SLI داخل کیس و رو
کارت ها شد و کابل دیجیتال بینشون قرار گرفت.
امیدوارم این مقاله که به عشق بچه ها نوشتم مورد استفادتون قرار بگیره
التماس دعا