کنسول میکرو/ Famicom / NES امروز چهل ساله شد.

jetalpha

کاربر سایت
آپدیت 2023، 15 Jul
-----------------------------
با سلام خدمت دوستان عزیز،

1689156797275.jpg

امروز کنسول بسیار محبوب نینتندو که ما ایرانی ها به اسم میکرو میشناختیمش 40 ساله شد.

هرچند اسم میکرو برای فامیکام یا NES اشتباه هست درواقع میکرو خودش یه کنسول کره ایی هست که بر پایه استانداردهای NES عرضه شد ولی خوب تو ایران میکرو صداش میزنیم دیگه حالا اشتباه باشه فدای سر همه‌مون.

این کنسول در تاریخ 15 جولای 1983 (24 تیر 1362) در ژاپن به اسم Famicom عرضه شد و دوسال بعد از همه گیر شدن این کنسول در دنیا در سال 1985 درآمریکا هم به اسم Nintendo Entertainment System یا NES به بازارها عرضه شد.

به عقیده بسیاری از افراد، فامیکام مهم‌ترین کنسولی هست که نینتندو تا به حال منتشر کرده، این کنسول نه تنها آینده نینتندو، بلکه صنعت کنسول‌های خانگی رو تغییر داد. از فامیکام بعنوان آغازگر عصر رنسانس در کنسول‌های خانگی یاد میکنند. عصری که منجر به پیدایش کنسول‌هایی مثل پلی‌استیشن، جنسیس و ایکس باکس شد.

این کنسول دقیقا در سالی در ژاپن به بازار اومد که در آمریکا صنعت بازی های ویدیویی دچار یک بحران اقتصادی بزرگ شده بود که گریبان کومودر 64 و آتاری های هشت بیتی رو گرفته بود. بزرگی این بحران به حدی بود که در سال 1983 درآمد کل سالیانه بازیها در آمریکا حدود 3.2 میلیارد دلار بود که در سال 1985 این مقدار فقط به 100 میلیون دلار رسید.
دلیلش هم ساده بود : وجود تعداد زیادی سیستم برای بازی کردن در اوایل دهه 80 مثله Vectrex،Atari 2600-5200 ، Odyssey II ، Intellvision و ... بدنبال اینها هم فراوانی بازیهای بی کیفیت در بازار موج میزد.

البته عامل اصلی به گردن سازنده های دوتا بازی بی کیفیت بود "PAC MAN و .E.T.E.T" که خود سازنده ها سود کردن اما ناشر بدبخت بازی که آتاری باشه در این سال 563 میلیون دلار ضرر کرد. PAC MAN که از 12 میلیون نسخه ایی که آتاری منتشر کرده بود 7 میلیون کارتریج بیشتر نفروخت و ایی تی هم از 5 میلیون نسخه منتشر شده تقریبا همش برگشت خورد.

1689164328261.jpg Masayuki Uemura (1943-2021) Lead architect of Famicom

در همین شرایط یک کنسول 8 بیتی با 24 کیلوبایت حافظه (که با کارتریج به 40 کیلوبایت ارتقا پیدا میکرد) و کنترلر جذابش به بازار میاد که نوع سخت افزارش یکجور جهش بود و باعث رشد در بوجود اومدن عنوان های Third party با کیفیت شد. بازیهایی مثل دانکی کانگ، زلدا، ماریو، فاینال فانتزی، کسلوانیا و بازی محبوب همه‌مون کنترا که نفسی تازه و حیاتی به صنعت گیم دادند. نینتندو رفته رفته روی فرهنگ مردم تاثیر گذاشت تا گیمینگ رو بعنوان یک سرگرمی کاملا پسندیده قبول کنن و بازی کردن رو متعلق به همه بدونن. البته فامیکام فقط روی فرهنگ مردم موثر نبود بلکه با ایجاد رقابت داخل سازمانی برای خلق عناوین سرگرم کننده و باکیفیت، نابغه‌هایی مثل پروفسور Masayuki Uemura (عکس بالا) طراح کنسول فامیکام و خالق Ray Gun، شیگرو میاموتو (خالق ماریو، دانکی کانگ، زلدا و ...)، مهندس گونپی یوکوی (طراح گیم بوی و تهیه کننده متروید) و کیجی اینافونه (خالق مگامن و استریت فایتر اورجینال) به صنعت گیم معرفی کرد.

تمام این اتفاقات حاصل تفکرات مردی بنام هیروشی یامائوچی (2013-1927) بود که از او بعنوان مهم‌ترین و ترسناک‌ترین رئیس یک کمپانی ویدیو گیم یاد می‌کنند.

1689155306416.jpg
یامائوچی در طی 53 سال ریاست بلامنازع، نینتندو رو از یک شرکت اسباب بازی سازی به یک شرکت مولتی میلیارد دلاری تبدیل کرد. تولید یک کنسول خانگی ارزون و قابل دسترس برای همه با سخت افزاری که بازی ساختن براش آسون باشه و همچنین توسعه بازی‌های ترد پارتی، از ایده‌های ارزشمندی بود که او به صنعت معرفی کرد.


امکانش خیلی کم هست که گیمری تو بازیسنتر باشه ولی تابحال با تفنگ اردک شکار نکرده باشه. از فوتبالش که همش با شوتی که تبدیل به ماهی میشد گل میخوردیم. از کنترایی که هیچوقت تمومش نکردیم اما بازی کردنش لذتی داشت که هنوز هم از بیاد آوردنش چندبرابر لذت میبریم.

خاطرات گیمرها از این کنسول زیاد و قشنگه حتی اگه فوت کردن گردوخاک کارتریج برای اجرا شدن بازی بوده باشه.

تولدش مبارک.

 
آخرین ویرایش:
این کنسول خارق العاده بود! یادش به خیر. کنترا رو اونقدر بازی کردم که بدون کشته شدن یه نفس تا آخرش می رفتم! یعنی اینقدر عکس العمل های سریع می خواست که نگو.
البته بازیهای با حال این کنسول زیاد بودند هنوز به شخصه از اجرای بازیهاش لذت می برم.
تولدش مبارک!!!
:x
 
این کنسول خارق العاده بود! یادش به خیر. کنترا رو اونقدر بازی کردم که بدون کشته شدن یه نفس تا آخرش می رفتم! یعنی اینقدر عکس العمل های سریع می خواست که نگو.
البته بازیهای با حال این کنسول زیاد بودند هنوز به شخصه از اجرای بازیهاش لذت می برم.
تولدش مبارک!!!
:x

بقول قدیمیها کارت خیلی درسته ... یک نفس رفتن تا آخر کنترا واقعا مرد میخواد اونم مرد کهن. حتی با اون رمزهای کونامی که جون اضافه میداد هم نمیشد ردش کرد. بازی بقدری سخت بود که خود سازنده ها هم نمیتونستن تمومش کنن و برای تموم کردنش دست به دومن همین تقلبها میشدن.
 
  • Like
Reactions: ehsanservat
بقول قدیمیها کارت خیلی درسته ... یک نفس رفتن تا آخر کنترا واقعا مرد میخواد اونم مرد کهن. حتی با اون رمزهای کونامی که جون اضافه میداد هم نمیشد ردش کرد. بازی بقدری سخت بود که خود سازنده ها هم نمیتونستن تمومش کنن و برای تموم کردنش دست به دومن همین تقلبها میشدن.

اون زمان که کارتریج بود کد تقلبی نبود . فقط یک سری بازی مثل همین کنترا یا دبل دراگون 3 .ماریو.بود که مرحله رد می کرد . وتعدادشون کم بود . وحتی این بازی ها با تمرین زیاد قابل رد کردن بود چند تا بازی که یادمه به شدت سخت بود یکیش یه شماره از بتمن بود که ادم اون کوچیک بود . یکی هم بتلی تودز . بتمن رو یادمه یه راه حل داشت اینقدر دستگاه رو خاموش روشن میکردم تا قاطی میکرد ضد ضربه میشد:d . حتی الان با امولاتور واستپ سخته رد کردنش . بتلی تودز شماره یک اون رو هنوزم با امولاتور رد نتونستم کنم . یه کاراته هم بود که مرحله اخر شبیه خودتو میکشتی تبدیل به سمندر میشد فقط به سرش باید ضربه مبزدی اونم یک صدم اگه می خورد کم میکرد اون رو یه 6 ساعت چند وقت پیش با استپ و امولاتور وقت گذاشتم رد کردم تا یکی از ارزوهای بچه گی ام که دیدن اخرش بود رو رسیدم.:x. مابقی بازی ها سخت معقول بود با تمرین رد میشد کرد. مثل کابال . روشن اتک. کنترا. جکال یا جیپ جنگی.نینجا گیدن ها.
 
آخرین ویرایش:
کسی میدونه چرا ما بش میگفتیم میکرو!؟ :دی
چون یکی از کنسول های کلون که از روی این کنسول ساخته شده بود میکرو جنیوس نام داشت بنابراین همین اسم بین ایرانیها رواج پیدا کرد. در حقیقت کنسول NES اصلی خیلی توی بازار ایران نبود و همه از همون کنسولهای کلون اکثرا تایوانی اون زمان استفاده می کردند.

- - -ویرایش - - -

بقول قدیمیها کارت خیلی درسته ... یک نفس رفتن تا آخر کنترا واقعا مرد میخواد اونم مرد کهن. حتی با اون رمزهای کونامی که جون اضافه میداد هم نمیشد ردش کرد. بازی بقدری سخت بود که خود سازنده ها هم نمیتونستن تمومش کنن و برای تموم کردنش دست به دومن همین تقلبها میشدن.
مرسی لطف داری. واقعا هم نفس گیر بود ولی بازیهای به شدت سخت تر هم از نینتندو وجود داشت که هیچ جوره نمی شد تمومشون کرد! یکی از بازیهای مشکل رو که متاسفانه مثل اکثر بازیهای اون موقع نمی شد سیو کرد بازی بسیار زیبای Milon Secret Castle بود که بعد از یه مدت که حسابی انجامش داده بودم یه روز نشستم و تمومش کردم! امتحانش کنید خیلی باحاله!
یا بازی Captain America and the Avengers که واقعا قشنگ بود ولی نزدیک به مراحل آخر بازی اونقدر سخت میشد که هرکاری کردیم نشد روی کنسول تمومش کنیم و بالاخره با شبیه ساز توی کامپیوتر اجرا و تمومش کردم!


- - -ویرایش - - -

اون زمان که کارتریج بود کد تقلبی نبود . فقط یک سری بازی مثل همین کنترا یا دبل دراگون 3 .ماریو.بود که مرحله رد می کرد . وتعدادشون کم بود . وحتی این بازی ها با تمرین زیاد قابل رد کردن بود چند تا بازی که یادمه به شدت سخت بود یکیش یه شماره از بتمن بود که ادم اون کوچیک بود . یکی هم بتلی تودز . بتمن رو یادمه یه راه حل داشت اینقدر دستگاه رو خاموش روشن میکردم تا قاطی میکرد ضد ضربه میشد:d . حتی الان با امولاتور واستپ سخته رد کردنش . بتلی تودز شماره یک اون رو هنوزم با امولاتور رد نتونستم کنم . یه کاراته هم بود که مرحله اخر شبیه خودتو میکشتی تبدیل به سمندر میشد فقط به سرش باید ضربه مبزدی اونم یک صدم اگه می خورد کم میکرد اون رو یه 6 ساعت چند وقت پیش با استپ و امولاتور وقت گذاشتم رد کردم تا یکی از ارزوهای بچه گی ام که دیدن اخرش بود رو رسیدم.:x. مابقی بازی ها سخت معقول بود با تمرین رد میشد کرد. مثل کابال . روشن اتک. کنترا. جکال یا جیپ جنگی.نینجا گیدن ها.
دبل دراگون ها که نگو! چقدر سخت می شدند! ولی شرایط فوق العاده سخت همون بازی بتل تودز بود!!!!!!!!!!!!! واقعا امید جان این بازی رو خوب اومدی: مثال یه بازی فوق العاده سخت شونده!!!!!!!!!!!!!! افتضاح اذیت می کرد توی مراحل بعدیش!
 
بهترين كنسول تاريخ هستش به نظر من خيلي بازيه زيبا داره مثلا كنترا.دبل دراگون . سنجابها .انقدر بازيه زيبا داره كه نگو تعدادشون خيلي زياده ..ولي من اونموقع بيشتر اين 2 تا بازيرو انجام ميداديم لاكپشتهايه نينجا هر 3 شمارشو اونموقع رفتيم اخرش با برادره كوچيكم ..خودم كه فوتباليستها رو ديوونه وار دوست داشتم 100 بار رفتم اخرش ولي باز حال ميده ..
يه نكته بسيار جالب اهنگهايه 8بيتي بود كه واقعا با دينك دونك يه اهنگ محشر ميساختند...هنوزه كه هنوزه اهنگ كنترا يا دبل دراگون زيبا به نظر ميرسند
ميشه گفت اون موقع برايه عشقشون بازي ميساختندو بازيها لذت بخش بود.....ولي متاسفانه الان فقط جنبه اقتصادي داره
 
میکرو واقعا عالی بود..کاملا یادمه که یه کلون فمیکام با کارتریج ماریو براز (سوپرماریو نه)به عنوان جایزه گرفتم..بعدش که دیگه واقعا خسته شدم یه کارتریج گرفتم که چه اون موقع که دوره خودش بود چه حالا ..هرگز نمونشو با این ترکیب بازی ها ندیدم که ندیدم!:x
حالا عکسشو فرصت بشه میذارم..فیک بود ولی ساخت ژاپن..هنوز بعد از 20 سال دارمش..
بازیا این بود:
دبل دراگون 3
نبنجا گیدن 3
سوپر کنترا 2 (همون که از هلیکوپتر میان پایین!)
سوپر ماریو براز 3!
واقعا میکس فوق العاده ای بود..
موزیکای نینجا گیدن 3 ...واااای..همشونو دانلود کردم..گرافیکشم عالی بود..:x
کنترا رو زودتر از بقیه تموم کردم..بعدشم دبل دراگون که سخت تر بود..نینجا گیدن که آخراش نفسم بند اومد ولی واقعا ارزششو داشت..
و حالا میخوام اعترافی بکنم:
با تمام مشقات و عصبانیت ها..به قیمت کوبیدن مشت روی دسته 1 و نابودی اون..! هرگز نتونستم دنیای 8 سوپر ماریو براز 3 رو تموم کنم...:(
بعدها با امولاتور انتقام گرفتم...
خلاصه که تولد NES مبارک..بخش عظیمی از کودکیم متعلق به این کنسوله..:bighug:
 
خاک توی سرم! واقعا شرمندم که به تولد سی سالگی این کنسول نرسیدم!
اینا هم خاطرات من هستن :
واسه پسرخالم یه اسباب بازی به اسم پلی گیم به عنوان کادوی تولد آورده بودن
فکر میکنم سال 1374 یا 1995 بود یعنی 18 سال پیش که 10 ساله بودم!
خیلی هیجان انگیز بود با دسته میشد کارتون داخل تلویزیون رو کنترل کرد! اووووووف
وقتی تعطیلات تابستون شروع شد هر پنجشنبه من و داداشم (که یک سال از من کوچیکتر هست) کلی مخ مامان رو میزدیم که بریم خونه خاله
خونشون هم خیلی دور بود! دو تا اتوبوس باید عوض میکردیم! و یک و نیم ساعت طول میکشید که برسیم!
قارچ خور رو نوبتی بازی میکردیم!
جیپ جنگی - تانک تانک - رامبو و راکی یا همون کنترا ^_^ - دکتر ماریو - خرگوش
بازی هاش چه حالی میدادن خدایا!
نیم ساعت بازی میکردیم بعد نیم ساعت دستگاه رو خاموش میکردیم تا خنک بشه!
سرد و گرمیش رو هم از روی آداپتورش تشخیص میدادم!
بعدش گفتیم فوتش بکنیم تا زودتر خنک بشه یا جلوی پنکه بزاریم یا بزاریمش توی یخچال!!!!!!!!
وقتی نوار کار نمیکرد فوتش میکردیم درست میشد!
ولی عصر که میشد خیلی ناراحت میشدیم چون باید دوباره یک هفته انتظار پنجشنبه بعدی رو میکشیدیم!
سوم راهنمایی بودم که مخ بابام رو زدم که یه میکرو واسم بخره!
پلی گیم که منتاژ ایران بود سی تومن بود!
بالاخره با وساطت مادر جون یه کنسول اصل تایوان به اسم FUMA که دسته دومش از داخل دستگاه خراب بود رو به قیمت ده تومن خریدیم!
یه حافظه داشت که توش 17 تا بازی داشت اصل کاری هاش فوتبالیست ها و لاک پشت های نینجا بودن!
روزها با داداشم نوبتی بازی میکردیم
ولی من سیر نمیشدم!
واسه همین شب هم تنهایی و یواشکی بازی میکردم!
عاشق فوتبالیست ها شده بودم
اسامی بازیکنان به زبان ژاپنی بودن
به کمک داداشم از روی قیافه هاشون اسم هر کدوم رو پیدا کردیم و با مقایسه حروف ژاپنی تونستیم حروف ژاپنی رو رمز گشایی بکنیم!!!!!!!!!!!
الان هم میتونم زبان ژاپنی رو تا حدودی بخونم و ترجمه بکنم!
بازی فوتبالیست ها رو به کمک داداشم فتح کردیم!
شده بودم دوم دبیرستان ولی بازم میکرو بازی میکردم!
نوار میکرو 5 تومن بود!
ولی من و داداشم بیشتر نوار رو کرایه میکردیم که روزی 100 تومن بود!
بازی های قارچ خور - میوه خور - سوماری - موش و گربه - سوپر کنترا - چیپ و دالی - کاراگاه اردک - علاالدین - ژوراسیک پارک - بتمن و فلاش - روبوکوپ - ماشین جنگی - کاپتان آمریکا رو هم روی میکرو تموم کردم
اکثر بازی ها رو هم به کمک داداشم تموم کردم
یه روز داداشم یه نوار کرایه کرده بود که وقتی آورد اولش اصلا خوشم نیومد و دعواش کردم که این چیه آخه گرفتی!
بازیش فوتبال بود و منم زیاد اهل فوتبال نبودم واسه همین ازش خوشم نیومد!
اسم بازی گل سه بود!
همونی که توپ قدرتی بازی کن ها به شکل ماهی و پرنده و اسب و تاس در میاد!
یه کمی که داداشم بازی کرد چشمام شد چهار تا!
متوجه شدم که این بازی استثنایی هست و با بازی های میکروی دیگه خیلی فرق داره!
این بازی باعث شد که دستگاه رو باز بکنم و هر جوری که شده دسته دوم رو درست بکنم و کردم!
بازی گل سه دسته سه و چهار هم ساپورت میکنه
واسه همین سعی کردم اونا رو هم یه جورایی فعال بکنم و حدس میزدم که از جای تفنگ باید فعال بشن ولی نشد که نشد!
تا اینکه پارسال توی اینترنت نحوه فعال کردن دسته سه و چهار رو پیدا کردم
همون میکرویی که وقتی خریدم فقط یه دسته اش کار میکرد الان چهار تا دسته بهش میخوره و مثل توپ کار میکنه
اینم عکس میکروی خودم هست که نحوه فعال کردن دسته سه و چهار رو هم به صورت تصویری توضیح دادم

طی جستجو در مورد میکرو با انجمن رام حکینگ آشنا شدم که در زمینه حک و ترجمه بازی ها فعالیت میکنن
با مطالعات بیشتر تونستم دو تا بازی میکرو رو ترجمه بکنم :
بازی بسکتبال خیابانی رو از ژاپنی به انگلیسی ترجمه کردم
بازی گل سه رو از زبان ژاپنی به فارسی ترجمه کردم
بعدش با انجمن نس دو آشنا شدم که در زمینه ساخت بازی میکرو فعالیت میکنن
الان هم در زمینه ساخت نوار های میکروی چند لبه فعالیت میکنم که چند نمونش اینا هستن :
نوار چهار لبه فوتبالیست ها (زبان های ژاپنی - انگلیسی - عربی 1 - عربی 2)
نوار سه لبه از نینجا گایدن 1 - 2 - 3
نوار شش لبه راک من
 
آخرین ویرایش:
واقعا یادش بخیر
یادمه فیلمهای میکرو گرون بود برای همین یا کرایه میکردیم یا با دوستان شریکی میخریدیم :d
بعدش که یه سری میکرو اومد که حافظه 55000 تایی داشت که واقعا بازیهای تاپی داشت مثل ماریو یا کنترا 1 و2 و3 یا دبل دراگون3
البته منظورم از بازیهای کنترا 1 و2 و3 همون سری کنترا و سوپر کنترا و کنترا فورس بود
یه بازی هم بود که یه شخصی توی سیرک بود و باید مرحله های مختلفی رو باهاش میرفتی هیچ وقت نشد تمومش کنم
در کل اینا فقط خاطره هست و خاطرهاش خوش هست و اگر بخواین با خرید این کنسول های قدیمی به گذشته برگردید به نظر من بیشتر باعث غصه میشه چون زمان هیچ وقت بگذشته بر نمیگرده انسان همیشه در حال زندگی میکنه نه میتونه به گذشته بره نه میتونه به اینده بره
در کل امیدوارم لحظه های خوب و خوشی داشته باشید
 
آخرین ویرایش:
یادش بخیر!:-s

منم با هر کی تو محل میکرو داشت فیلم طاق میزدم و فیلم هامونو چند روز با هم عوض میکردیم و خسته که میشدیم دوباره پس میگرفتیم!:d

اکثر بازی های میکرو رو اینجوری تموم کردم....:">
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or