معرفی سری DMC:
سری شیطان هم میگرید در قالب 5 نسخه عرضه شده که نسخه پنجم در حال ساخته.شاید پر سروصدا ترین نسخه سری همین نسخه پنج باشه که به دلیل تغییر شرکت سازنده از کپکام به نینجاتئوری تغییراتی هم در بازی ایجاد شد،از جمله دانته،شخصیت اصلی بازی.مهمترین چیزی که باعث شد دانته حاشیه ساز بشه ظاهر جدیدشه که میشه گفت سلیقه ی مخاطبای خودش رو راضی نکرده.خب بهتره از حواشی دور بشیمو از ویژگی ها و امکانات بازی صحبت کنیم.سبک بازی همونطور که همه میدونید H&S و بزن بزنای سریعه که مبارزات سنگین و حملات زنجیروار طولانی از خصوصیات این سری محسوب میشه.فضای کلی سری در دنیایی مدرن،تاریک و فانتزیه که به سبک " گوتیک " طراحی شده که در پوشش شخصیت ها و معماری ساختمانها قابل لمسه.در مورد گوتیک این نکته رو بگم که از لحاظ تقویمی مربوط به سالهای 1137 تا 1144 میشه که شاید بشه زمان بازی رو مربوط به این دوران دونست.پدر سری یا کسی که کلید این سری بازی ها رو زد هیدکی کامیای معروفه.
نسخه های جدیدتر بازی متهم به این هستن که از خط اصلی سری یا همون نسخه های اولی خارج شدن مثل سری رزیدنت اویل.منتقدین این نوآوری رو یک خروج رادیکال از قواعد و اصول اولیه این سری از بازی ها میدونن که موافق ها و مخالف های خودش رو داره.موفقیت اصلی سری با سه نسخه اول شکل گرفت که فروش چند میلیون نسخه ای نصیب کپکام شد.موفقیت این نسخه ها باعث شد تا از اونها تعدای کامیک بوک،انیمیشن و کتاب نوشته و ساخته بشه.یک کالکشن از نسخه اول بازی هم واسه ps3 و xbox منتشر شده که گرافیک و کیفیت تصویری بالاتری رو میتونید تجربه کنید.
در سال 1998 وقتی که پروژه رزیدنت اویل 2 به پایان رسید هیدکی کامیا به همراه یک تیم چند نفره برای ساخت اولین بازی سری و انجام تحقیقات اولیه و بررسی قلعه های مختلف که بتونن از طراحیشون در بازی استفاده کنن به اسپانیا سفر کردند.سرانجام کامیا کلا از ژانر وحشت فاصله گرفت و یک بازی جدید رو رونمایی کرد که همون دویل می کرای یک بود!
فهرست بازی های سری:
DMC 1/ ps2.ps3.x360/2001
DMC 2/ ps2.ps3.x360/2003
DMC3: Dantes Awakening/ ps2.ps3.x360.pc/2005
DMC 4/ ps3.x360.pc/2008
DMC 5/ ps3.x360.pc/2013
گیم پلی:
گیم پلی سری بر مبارزات سریع و به دست آوردن رتبه بالا با حملات طولانی و بدون کمترین آسیب تمرکز داشت.در نسخه های بعد این مکانیزم مقداری متفاوت شد،حملات تنوع بیشتری پیدا کردن و امتیازاتی مختلفی بهشون اختصاص پیدا کرد تا گیمرها دچار یکنواختی نشن و بتونن حرکات ترکیبی و مختلفی رو انجام بدن.نمرات به ترتیب از بدترین به بهترین اینا بودن:
D,C,B,A,S این حروف از حرف اول یه سری کلمات سرچشمه گرفتن.مثلا D از Dull (کسل کننده) میاد.تو بازی سوم و همچنین چهارم از S استفاده شد که ممکن بود SS یا SSS بشه!مجموعه دارای پازل های محیطی بود ولی نقش پررنگی رو ایفا نمیکرد،چون که این سری بیشتر بر اکشن سریع تاکید میکنه.
توانایی Devil Trigger رو که فکر کنم همه یادمون باشه به شخصیت شما قدرت،سلامت و استحکام بیشتری رو میداد و تخریب سلاح هایی رو که در اختیارتون بود رو افزایش میداد.از سلاح های قابل توجه مجموعه میشه به شمشیر اسپادرا تو نسخه اول،Rebellion تو نسخه دوم و Yamato در نسخه سوم.دانته به طور کلی شخصیت قابل بازی در کل مجموعه است ولی به تناوب از دیگر شخصیت ها هم استفاده شده مثل لوسیا در نسخه دوم،در نسخه ویژه سوم Vergil و در نسخه چهارم Nero.البته در نسخه دوم یک بخش جایزه هست که میتونید با شخصیت Trish بازی کنید.
نوآوری:
اگه بخوایم از نوآوری های که این مجموعه داشته صحبت کنیم میتونیم به طور کلی از تشویق بازیکن به حملات به طور مداوم و بدون آسیب خوردن یاد کنیم.
نسخه دوم: میشه به انجام حملات ترکیبی و چندضرب ها در هوا و یک دکمه دفاع یا فرار اشاره کنیم.همچنین یک دکمه تغییر سلاح وجود داشت که بدون نیاز به وارد شدن به صفحه inventory میتونستیم سلاح رو تغییر بدیم.داخل پرانتز بگم که البته این یک نوآوری در زمان خودش بوده والا الان همه ی بازی ها این امکان رو دارن.
نسخه سوم: امکان انتخاب سبک گیم پلی هم اضافه شد.یعنی اینکه شما قدرت انتخاب تکنیک ها و سلاح های مورد علاقه خودتون رو داشتید مثل شمشیر،اسلحه یا بین تکنیک ها فرار یا دفاع.همچنین red orbs هم اضافه شدن که با جمع آوریشون میتونستید شخصیت رو ارتقا بدید.
نسخه چهارم: شاهد یک نوآوری بزرگ در قالب شخصیت هستیم.شخصیت جدید مجموعه که نرو بود و یک بازوی شیطانی داشت.بازوی نرو قدرت فوق العاده ای به شما میداد مثلا میتونستید از راه دور به دشمنا ضربه بزنید یا با یه انیمیشن خاص کارشون رو تموم کنید.بازوی نرو با هر ضربه شارژ میشد که قدرت بیشتری رو بهش میداد.همچنین میتونستید و زمانبندی دقیق بعد از هر دفاع ضربه خوبی رو وارد کنید.از دیگر قابلیت های نرو این بود که مثل دانته میتونست حین مبارزه سبک تکنیکی خودش رو تغییر بده.
دانته:
دانته شخصیت داستانی و اصلی مجموعه بازی های DMC است.جذابیت دانته باعث شد تا در سراسر جهان بیش از 9میلیون نسخه از این سری تا سال 2008 به فروش برسه.دانته در هر چهار نسخه عرضه شده نقش برجسته ای داره و قابل کنترله.دانته سری هم به دنیای انیمیشن زده و در سال 2007 یک انیمیشن بر اساس دانته ساخته شده.
دانته یک سرباز مزدور شیاطین و موجودات فراطبیعی بوده است.ماموریت او تعقیب و انتقام از کسانی است که منجر به قتل مادر او شده اند.دانته از طریق پدر خود به میراثی شیطانی دست یافته که باعث شده که او به قدرتی فرابشری دست پیدا کند.او برای به انجام رساندن اهداف خود این قدرت را در ترکیب با سلاح های مختلف استفاده می کند.شخصیت دانته توسط هیدکی کامیا طراحی شد.
کامیا شخصیت دانته را از سری مانگای کبرا گرفته.او معتقد است که دانته شخصیتی سرد و شیک دارد.کامیا در مورد دانته اظهار میکند که با پوشاندن یک کت قرمز بلند به دانته،قصد داشتیم که دارای زرق و برق شود.در مورد قرمز بود کت دانته کامیا میگه که در ژاپن قرمز یک رنگ سنتی برای قهرمانانه.کامیا میگوید که دانته شخصیتی دوست داشتنی دارد و شما دوست دارید برای خوردن نوشیدنی با او به بیرون بروید.درمورد شوخی ها و بازیگوشی های دانته کامیا اظهار میکند که برای نزدیکی بیشتر و صمیمیت چنین کاری صورت گرفته است.شخصیت دانته به خوبی ساخته و پرداخته شده و یکی از جالبترین شخصیت های دنیای گیم به حساب می آید.
شیطان هنوز هم نمی گرید؟
در اواخر (ماه سپتامبر) سال 2010 که قبل از اون شایعه منتشر شدنش در مجله Game Informer چاپ شده بود،در نمایشگاه TGS از این بازی رونمایی شد.این بازی در واقع یک rebot بر این سری از بازی هاست.دانته شخصیتی نوجوان پیدا کرده که با استفاده از قدرت فوق العادش به جنگ شیاطین میره.دانته با حملات متعدد و سنگین با دشمناش مبارزه میکنه.اون به سلاح های مختلف دسترسی داره مثل شمشیر و اسلحه.اگر چه دانته تو این قسمت بیشتر در قالب یک انسان قرار میگیره ولی به قدرت فرشته و شیطانی خودش دسترسی داره که انواع زیادی از حملات رو به قدرت شما اضافه میکنه.در طول چندضرب ها رنگ موی دانته از سیاه به سفید تغییر میکنه.در طول بازی ساختار شهر چندین بار دچار تغییر میشه و برای پیشبرد بازی نیاز به حل پازی های مختلف محیطی دارید.بازی در یک جهان موازی با مجموعه DMC در جریان است.دانته(باصدای Tim Phillips) در یک شهر دلگیر قرار داره که در ابتدا آروم به نظر میرسه اما در ادامه به یک شهر جهنمی تبدیل میشه که شیاطین و هیولاهای مختلف سعی در کشتن دانته دارن.در طول بازی شاهد طعنه های موندس(در این بازی به عنوان یک انسان-شیطان در آمده) به دانته هستیم که به دنبال کشتن دانته ی جوانه.حضور Vergil برادر دوقلوی دانته در بازی تایید شده اما هنوز چیزی در مورد اینکه قابل کنترل هست یا نه گفته نشده.هچنین موسیقی بازی توسط گروه Noisia and Combichrist نواخته شده.
موتور بازی طبق گفته ی نینجاتئوری آنریل انجینه و از MT Framework کپکام که موتور بازی در نسخه چهارم بود استفاده نشده.در این بازی نسبت به بازی های دیگه که عمدتا محیط اطرافشون استاتیکه تاکید بیشتری روی انیمیشن های محیط اطراف شده.کپکام اعلام کرده که در همکاری نزدیک با نینجاتئوریه تا بتونه فریم بازی رو به 60 برسونن.
در یک تیزر از بازی تو نمایشگاه گیمزکام آلمان که نمایش داده شد شمشیر دانته(Rebellion)تبدیل به یک تبر(Arbiter)و داس(Osiris)میشه که میتونه به ستون فقرات دشمنا گیر کنه و اونا رو پرتاب کنه.در حالت کلی سه حالت در طول مبارزات در دسترسه: فرشته،شیطان و عادی.در حالت عادی شما با یه شمشیر معمولی مبارزه میکنید.در حالت فرشته با یه داس و در حالت شیطانی با یک تبر.همچنین دو مجموعه از pistol هم وجود داره که یکی از اونها همون کلت های معروف دانته که اسمشون Ebony & Ivory*هست.یه شاتگان هم به عنوان سلاح گرم قابل استفاده هست.همچنین یک جفت دستکش اسپرت(Eryx)هم به عنوان سلاح تو تریلرا مشاهده شده.البته سازنده ها قول سلاح های بیشترو قویترو در ادامه بازی دادن.موهای دانته کنونی سیاه است اما در حالت Devil Trigger موهای او سفید میشوند*.همونطور که اشاره کردم این بازی تاکید بسیار زیادی روی محیط اطراف و کلا شهری که داستان درش اتفاق میفته داره.در یکی از تریلرهای گیم پلی از شهر به عنوان یکی از دشمنای درجه یک دانته اسم برده شد.در این تریلر شهر در حال خراب شدنه و دانته باید پا به فرار بزاره و در همین حین باید شیاطینی که سد راهش رو میشن از بین ببره.برای جلوگیری از این حالت خرابی باید دوربین های مداربسته رو نابود کنید تا قابل ردیابی نباشید.تصاویری از رتبه بندی و ارتقای شخصیت تا حالا منتشر نشده ولی در تریلرها Red Orbها*وجود دارن که نوید این رو میدن سیستم ارتقای تکنیک و سلاح هنوزم پابرجاست.
دانته در نسخه پنجم که سال 2010 معرفی شد با شمایلی بسیار متفاوت ظاهر شد*.از پالتوی بلند دانته خبری نبود،موهایش کوتاهتر شده بود با یک وصله سفید در قسمت فوقانی!در دانته جدید یک رگه جدید سادیستی هم پیدا شده که تو تریلر بازی میشد فهمید.در جدیدترین تریلرها دانته دیگر آن وصله سفید را روی سر ندارد.دانته در نسخه پنجم یک نوجوان است که در یک شهر جهنمی و پر از شیاطین روبروست.دانته در نسخه پنجم فردی ضداجتماعی و بسیار سرکش شده است.در حاشیه جامعه زندگی میکند و بین دوجهان گرفتار شده است.او جوانی عصبانی است که با شوخ طبعی و طنز سیاه و سفیدی که دارد نارضایتی خود را از جامعه ابراز میکند.کاملا بی تفاوت است و هیچ احترامی برای قدرت فرابشری خود قایل نیست.و چنتا پک اختصاصی هم واسه نسخه جدید در نظر گرفته شده که اگه بازی رو از GameStop یا EB Games پیش خرید کنید،پک سامورایی براتون فرستاده میشه.همچنین یک پک اختصاصی دیگه هم هست به اسم Bone Pack که شامل وسایل و قدرتهای جدیده.
سلاح ها:
- Rebellion
rebellion
- Osiris
اما قدرت این داس اینه که دشمنان متعدد رو کنترل کنه و نابودشون کنه.از Rebellion سریعتر و مقداری ضعیفتره.مجموعه حملات این سلاح روی زمین و هواست که روی هوای برتری محسوسی داره.همچنین به یک قلاب هم تبدیل میشه که در مواقع خطر میتونه به کمک دانته بیاد،از اون میتونه برای گرفتن دشمناش استفاده کنه و یا پازل ها و موانع محیطی رو پشت سر بگذاره.اسم Osiris از نام خداوند پس از مرگه مصریان گرفته شده.
دانته با Osiris درحال مبارزه با Stinger روی هوا
گالری Osiris:
- Arbiter
دانته و تبر شیطانی
- Eryx
Eryx
دشمنان:
- Poison
Poison
- Warrior Drone
- با شمیر بزرگ.
- با اره برقی.
- با سپر.
طراحی هنری از Warrior Drone
- Stinger
طراحی هنری از Stinger
- Tyrant
طراحی هنری از Tyrant
- CCTV Camera
CCTV Camera در سطح شهر
شخصیت ها:
- Kat
- Bob Barbas
* او سابقه خشونت فیزیکی دارد و منحرف جنسی شناخته شده است. " توصیف Bob Barbas از دانته "
- Mundus
- Vergil
ورجیل و The Order
عکس دانته،ورجیل و خانوادشون
مکانها:
- Limbo City
نمای باز از شهر
- Virility
پوستر تبلیغاتی Virility
- Raptor News Network
لوگوی شبکه
عکس ها:
* دانته با ظاهری جدید
* سلاح های معروف دانته(Ebony & Ivory)
نکات:
هر جمله ای که * داره یعنی عکس داره.
هر حرفی که داخل () قرار داره یعنی توضیح داره.
و
کپی کردی منبعشو بگو
تهیه،تنظیم: البرز (Turok-71)
آخرین ویرایش: