گزارش کارگردان God of War: بازی Starfield بهترین روایت داستانی تاریخ را دارد

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000010040.jpg

کارگردان God of War می‌گوید Starfield ممکن است بهترین روایت داستانی بازی سینگل‌پلیر تاریخ را داشته باشد.

دیوید جفی، کارگردان نسخه اصلی God of War، بار دیگر از بازی علمی‌تخیلی حماسی Starfield ساخته‌ی استودیوی بتسدا تمجید کرده و معتقد است که این بازی ممکن است بهترین روایت داستانی سینگل‌پلیر در تاریخ بازی‌ها را داشته باشد.

او گفته است:
"من عاشق این بازی هستم؛ یکی از بهترین روایت‌های تک‌نفره در تاریخ بازی‌ها. شاید حتی بهترین باشد، به نظر من."

جفی یکی از چهره‌های کلیدی در فرنچایزهای Twisted Metal و God of War بوده است. او طراح نسخه اصلی Twisted Metal و همچنین کارگردان دنباله‌ی آن بود. او کارگردانی نسخه‌ی اول God of War را نیز بر عهده داشت و به‌عنوان کارگردان خلاق در God of War II حضور داشت. با این حال، از زمان انتشار بازی Drawn to Death در سال ۲۰۱۷ برای پلی‌استیشن ۴، دیگر در ساخت بازی‌ها نقشی نداشته است.
 
من حداقل تریگر نشدم :D من هم اصلا این انتظار رو ندارم کسی خودش رو سانسور کنه و اتفاقا خودم از بحث های درست مخالف و موافق استقبال میکنم (نه اینکه طرف صرفا بیاد بگه این بازی سونی متاش ۹۹ پس احتمالا دلیل اینکه خوشتون نمیاد چون تو یوتوب دیدید).

دلیل شوخی من و بقیه به خاطر همین "کامنتای عجیبه" و فکر نکنم تو پلی لیستش کل بازی های سینگلپلیر وجود داشته. همونطور که نباید کسی رو سانسور کرد، نظر دادن و شوخی کردن هم نباید سانسور بشه. مطمئنا اگه یکی از دوستام یا بچه های بازیسنتر این حرف رو میزد کنجکاو میشدم درموردش و دوست داشتم بیشتر نظرش رو بدونم.

بعدش به طور کلی من با اینکه بگیم فلان تک فیلم یا بازی یا غذا بهترینه مخالفم. اصلا بهترین چطوری میتونه معنا پیدا کنه که فقط نسبت به یک اثر ربطش بدیم!
منم منظورم مستقیم خودت نبودی.
میگم شوخی و خنده که اشکالی نداره ، انجمن اصلا برای همینه.
اینجا کسی واقعا جدی نظر مخالفی نداد.

بیشتر منظورم سطح اینترنت بود که علیهش جبهه گرفتن که خب مشخصه که بیشتر دوآتیشه های کدوم پلتفرم تریگر شدن.

منم خواستم بگم حداقل تو این مورد تا خودمون بازی نکردیم و زیر و بم داستان و دنیاش رو در نیاوردیم فقط از روی ظاهر بازی رو قضاوت نکنیم.

البته این مورد به خودم هم برمیگرده ، دقیقا در مورد ویلگارد همین دیدگاه رو داشتم و دارم... دارم روی خودم کار میکنم که یا ازش دیگه صحبت نکنم و یا اگه میخوام نظر منفی در موردش بدم حتما بازی کرده باشمش.
==========================

بعدش به طور کلی من با اینکه بگیم فلان تک فیلم یا بازی یا غذا بهترینه مخالفم. اصلا بهترین چطوری میتونه معنا پیدا کنه که فقط نسبت به یک اثر ربطش بدیم!
اصولا اینکه از چیزی به عنوان بهترین اثر نام میبریم دلیلش اینه که هنوز اثر بهتر بعدی رو تجربه نکردیم!
من تا یه سنی فکر میکردم متال گیر سالید بهترین دنیا ، داستان خلق شده ، شخصیت پردازی و... تو هر نوع سرگمی رو داره.

بعد که بزرگتر شدم و کتاب ، فیلم و بازیهای بهتری رو خوندم، دیدم و تجربه کردم متوجه شدم که چقدر اشتباه میکردم و دنیام کوچیک بوده.
ولی بعدها دیدم این یه چیز طبیعیه.
هممون به این دچاریم فقط علایق و سلیقه هامون با هم متفاوته که منجر به تجربه مسیرهای متفاوتی میشه ، در نتیجه بهترینهامون هم به طبع میتونن متفاوت باشن.

به نظرم این اشتباهه که از بهترین تجربه هامون اسم نبریم به خاطر اینکه سال دیگه ممکنه نظر دیگه ای داشته باشیم یا کس دیگه ای بهش بر بخوره که چرا فلانی رو انتخاب نکردی و یا ترس از اینکه قضاوتمون کنن.
 
استارفیلد بهترین روایت تاریخ؟! بله، قطعاً! همین الان شکسپیر و تولستوی دارن تو گور می‌لرزن از شاهکاری که بتسدا خلق کرده! یه روایت انقلابی از محتوای کپی پیست شده در ۱۰۰۰ سیاره‌ی خالی و دیالوگ‌هایی که انگار از ربات‌های چت‌بات نسل قبل اومدن
وقتی NPCهای بازی با نگاه خالی‌شون به من زل می‌زنن، حس می‌کنم به عمیق‌ترین فلسفه‌ی وجودی بشر پی بردم. و وای از اون سیستم سفرهای فضایی که به معنای واقعی کلمه دکمه فست تراول رو فشار بده و ناگهان در مقصد باش! این روایت چنان منو در خودش غرق کرد که چندین بار دسته‌ی بازی رو انداختم کنار و گفتم: دیگه بسه، من آمادگی درک این شاهکارو ندارم!
راستش اگه این بهترین روایت تاریخ باشه، پس احتمالاً Tetris یه RPG عمیق با داستانیه که از ذهن نابغه‌ای مثل نیچه تراوش کرده!
 
استارفیلد بهترین روایت تاریخ؟! بله، قطعاً! همین الان شکسپیر و تولستوی دارن تو گور می‌لرزن از شاهکاری که بتسدا خلق کرده! یه روایت انقلابی از محتوای کپی پیست شده در ۱۰۰۰ سیاره‌ی خالی و دیالوگ‌هایی که انگار از ربات‌های چت‌بات نسل قبل اومدن
وقتی NPCهای بازی با نگاه خالی‌شون به من زل می‌زنن، حس می‌کنم به عمیق‌ترین فلسفه‌ی وجودی بشر پی بردم. و وای از اون سیستم سفرهای فضایی که به معنای واقعی کلمه دکمه فست تراول رو فشار بده و ناگهان در مقصد باش! این روایت چنان منو در خودش غرق کرد که چندین بار دسته‌ی بازی رو انداختم کنار و گفتم: دیگه بسه، من آمادگی درک این شاهکارو ندارم!
راستش اگه این بهترین روایت تاریخ باشه، پس احتمالاً Tetris یه RPG عمیق با داستانیه که از ذهن نابغه‌ای مثل نیچه تراوش کرده!
این اشعاری که سرودی چه ربطی به "روایت" داره؟ :D
 
این اشعاری که سرودی چه ربطی به "روایت" داره؟ :D
اگه فکر می‌کنی اینا به روایت ربطی نداره، مشکل از تعریف روایت نیست شاید باید مفهوم روایت رو از نگاه نابغه‌ ای چون دیوید جفی و نابغه های بستدادرک کنیم، که فراتر از داستان‌های سنتی حرکت کردن و یه "روایت متا-فضایی" خلق کردن که فقط ذهن‌های آماده می‌تونن بفهمنش!
 
  • Wow
Reactions: MrElectricWizard
اگه فکر می‌کنی اینا به روایت ربطی نداره، مشکل از تعریف روایت نیست شاید باید مفهوم روایت رو از نگاه نابغه‌ ای چون دیوید جفی و نابغه های بستدادرک کنیم، که فراتر از داستان‌های سنتی حرکت کردن و یه "روایت متا-فضایی" خلق کردن که فقط ذهن‌های آماده می‌تونن بفهمنش!
آقا قبول کن همه به همون بخشهایی که بالاتر اشاره کردی واقفن و کسی از اون بخش بازی واقعا دفاع نکرد.
بازی مشکل ناپیوستگی گیم پلی و تکه تکه شدن تجربه ، زمان زیادی تو منوها و لودینگ سیر کردن و... رو داره.

اما این تاپیک در مورد اینه که جفی گفته این بازی یکی از بهترین ها یا شاید بهترین روایت و داستانگویی بین بازیها رو داشته که تونسته تجربه کنه.

اگه خودت بازی کردی و زیر و بمش رو خورده باشی حتما باهاش هم نظری یا یه چیزی نزدیک به اون رو قبول داری.
این دیگه فکته.
حالا یکی میتونه بگه من خوشم نیومد وخب سلیقشه ، همیشه تعدادی پیدا میشن که حتی از شاهکارهای داستانگویی هم ایراد بگیرن و باهاشون میونه خوبی نداشته باشن.
تازه استارفیلد هم که حتما شاهکار نیست و میشه بیشتر ازش ایراد گرفت و گیر داد.

ولی واقعیت اینه که بازی واقعا از این لحاظ خیلی دستش پره و برای کسی که بازی رو جویده این نظر جفی اصلا عجیب نیست و حتما خیلیها باهاش هم نظر هستن.

در مقابل این کامنتی که شما بالاتر نوشتی انگار حتی تیتر رو هم کامل نخوندی.
خب حق بده که اینطور نقل قولت کنن.
 
چند ساعتی که من بازی رو رفتم بنظرم روایت محیطی بازی هم خیلی خوب بود. یعنی شما به یه محیط فرعی برمیخوردی که یه اتفاقاتی توش افتاده بعد بیشتر که کندو کاو میکردی به یه داستان جالب برمیخوردی. فقط حیف که یکپارچه نبودن بازی و لودینگ های بیش از حدش خیلی به بازی صدمه زد. یعنی اگه از من بپرسید میگم تنها مشکل بازی لودینگش بود! وگرنه مشکلات دیگه ی بازی کاملا قابل چشم پوشیه. یعنی بزرگترین حسرت من این بود که سر همین مورد نتونستم بازی رو ادامه بدم با اینکه خیلی بازی و دنیاش رو دوست داشتم.
الانم گفتن بازی رو رها نکردیم و مثل اینکه قراره یک اپدیت بزرگ دیگه بدن. من هنوز امیدوارم درنهایت اینها راهی پیدا کنن و لودینگ های بازی رو حذف کنن :D
 
آقا قبول کن همه به همون بخشهایی که بالاتر اشاره کردی واقفن و کسی از اون بخش بازی واقعا دفاع نکرد.
بازی مشکل ناپیوستگی گیم پلی و تکه تکه شدن تجربه ، زمان زیادی تو منوها و لودینگ سیر کردن و... رو داره.

اما این تاپیک در مورد اینه که جفی گفته این بازی یکی از بهترین ها یا شاید بهترین روایت و داستانگویی بین بازیها رو داشته که تونسته تجربه کنه.

اگه خودت بازی کردی و زیر و بمش رو خورده باشی حتما باهاش هم نظری یا یه چیزی نزدیک به اون رو قبول داری.
این دیگه فکته.
حالا یکی میتونه بگه من خوشم نیومد وخب سلیقشه ، همیشه تعدادی پیدا میشن که حتی از شاهکارهای داستانگویی هم ایراد بگیرن و باهاشون میونه خوبی نداشته باشن.
تازه استارفیلد هم که حتما شاهکار نیست و میشه بیشتر ازش ایراد گرفت و گیر داد.

ولی واقعیت اینه که بازی واقعا از این لحاظ خیلی دستش پره و برای کسی که بازی رو جویده این نظر جفی اصلا عجیب نیست و حتما خیلیها باهاش هم نظر هستن.

در مقابل این کامنتی که شما بالاتر نوشتی انگار حتی تیتر رو هم کامل نخوندی.
خب حق بده که اینطور نقل قولت کنن.
ماکان، بابا این اکانت تروله و یحتمل اکانت دوم یکی :D حوصله داری این همه براش توضیح میدی؟
کل کارش اینه که ایکس باکس و مایکروسافت رو ترول کنه.
 
اتفاقا از تک و توک بخشایی که یکم منو واسه Elder Scrolls 6 هایپ کرد همین بود.
بازی مشکلات زیاد داره اما کلا نویسندگی و کوئستاش حداقل جزئی از مشکلاتش نبود، چندتا از فکشن کوئستاش بنظرم جز بهترین کارای بتسدا بود فقط همونطور که بچه ها گفتن اینقد همه چیز تکه تکه شده بود که نمیذاشت لذت کاملو ازش ببری.

مثلا فکشن کوئست Ryujin در مورد تبادل قدرت و خیانت بود که خیلی خط داستانی جذاب خفنی داشت اما وقتی برمیگردی بهش فک میکنی میبینی 90 درصد تایمت داشتی دکمه Map رو میزدی، میرفتی رو یه سیاره کلیک میکردی یه لودینگ میدیدی میرفتی با یکی حرف میزدی دوباره رو Map دوباره لودینگ و ... :|
حتی با اینکه لودینگا خیلی سریع بود اما همینکه بین کوئست پر شده بود از تو منو گشتن و فست ترول کردن احساس میکردی کوئستو با چسب نواری چسبوندن به هم تا با گیمپلی :دی

حداقل یه چیزی که میشه مطمئن بود اینه که تو بازی بعدیشون که ES و Fallout باشه دوباره برمیگردیم به همون فرمول همیشگی و خبری از این گیم دیزاین تکه پاره نیست.
 
ماکان، بابا این اکانت تروله و یحتمل اکانت دوم یکی :D حوصله داری این همه براش توضیح میدی؟
کل کارش اینه که ایکس باکس و مایکروسافت رو ترول کنه.
اگه اکانت دومشه پس مرد نیست این دوستمون:D
اکانت دوم داشتن کفاره داره ، برید اکانتهاتون رو یکی کنین.
یک کمکی هم به سایت کردین:D

یه حدیث متواتر داریم میگه که:
مومن به هنگام خواب سبک بال سر بر بالشت نگذارد مگر اینکه با اکانت اولش در بازیسنتر بحث VS راه بندازد.


حالا اینکه همین حدیث در ادامه به توصیف روز قیامت میپردازه و از اینکه در آن روز چه ابزارآلاتی رو در نشیمنگاه هر کسی که ترول میکنه میچپانن و... چیزی نگم :D
 
مثلا فکشن کوئست Ryujin در مورد تبادل قدرت و خیانت بود که خیلی خط داستانی جذاب خفنی داشت اما وقتی برمیگردی بهش فک میکنی میبینی 90 درصد تایمت داشتی دکمه Map رو میزدی، میرفتی رو یه سیاره کلیک میکردی یه لودینگ میدیدی میرفتی با یکی حرف میزدی دوباره رو Map دوباره لودینگ و ... :|
حتی با اینکه لودینگا خیلی سریع بود اما همینکه بین کوئست پر شده بود از تو منو گشتن و فست ترول کردن احساس میکردی کوئستو با چسب نواری چسبوندن به هم تا با گیمپلی :دی
افرین دقیقا دقیقا دقیقا مشکل اصلی استارفیلد رو گفتی...

حداقل یه چیزی که میشه مطمئن بود اینه که تو بازی بعدیشون که ES و Fallout باشه دوباره برمیگردیم به همون فرمول همیشگی و خبری از این گیم دیزاین تکه پاره نیست.
و دقیقا مهم ترین دلیل امید به تس 6 :D
 
اما این تاپیک در مورد اینه که جفی گفته این بازی یکی از بهترین ها یا شاید بهترین روایت و داستانگویی بین بازیها رو داشته که تونسته تجربه کنه.

اگه خودت بازی کردی و زیر و بمش رو خورده باشی حتما باهاش هم نظری یا یه چیزی نزدیک به اون رو قبول داری.
این دیگه فکته.
حالا یکی میتونه بگه من خوشم نیومد وخب سلیقشه ، همیشه تعدادی پیدا میشن که حتی از شاهکارهای داستانگویی هم ایراد بگیرن و باهاشون میونه خوبی نداشته باشن.
تازه استارفیلد هم که حتما شاهکار نیست و میشه بیشتر ازش ایراد گرفت و گیر داد.

ولی واقعیت اینه که بازی واقعا از این لحاظ خیلی دستش پره و برای کسی که بازی رو جویده این نظر جفی اصلا عجیب نیست و حتما خیلیها باهاش هم نظر هستن.
یه روز معمولی، تو یه معدن فضایی داری کلنگ می‌زنی یهو چشم‌ات می‌افته به یه سنگ عجیب غریب که انگار از آسمون افتاده. فکر می‌کنی الان دیگه یه راز گنده کهکشانی قراره برات باز شه، ولی نه بابا! یهو یه گروهی به اسم کانستلیشن پیداشون می‌شه، انگار یه مشت رفیق باحالن که تو کافه فضایی نشسته‌ان، چای کیهانی می‌خورن و به هم می‌گن: بیاین بریم دنبال این سنگای قدیمی بگردیم، حوصلمون سر رفته دیگه!تو هم که انگار تو زندگیت کار بهتری نداری، می‌گی: خب باشه منم میام، شاید یه چیزی گیرم اومد!
حالا اینجای قصهه رو خوب گوش کن: کل بازی می‌شه مثل یه پیک موتوری فضایی! می‌فرستنت از این سیاره به اون سیاره، که خب، بیشترشون خالی‌تر از جیب من آخر برجن آدمای توی بازی هم که انگار تازه از کلاس تئاتر مبتدیا اومدن بیرون، با یه لبخند یخ‌زده بهت می‌گن سلام داداش، برو اونجا یه چیزی برام بیار! تو هم مثل یه قهرمان ساده‌دل می‌ری دنبال کارشون، چون فکر می‌کنی آخر خط قراره یه چیزی بفهمی. ولی زهی خیال باطل! آخرش بهت می‌گن: خب، دیگه خودت برو بقیشو بفهم، ما دیگه حوصلمون نمی‌کشه بنویسیم!🤐
این داستانشون انقدر "عمیق"ه که انگار یه دفتر نقاشی بهت دادن، صفحه اولش نوشتن "فضا خیلی قشنگه"، بعد گفتن: خودت با مدادرنگی بقیشو بکش اوج ماجرا کجاست؟ اونجا که بعد کلی گشتن و لودینگایی که می‌تونی توشون یه کتاب بنویسی، می‌گن: "زندگی همینه، خودت باید بفهمی چی به چیه!" آدم نمی‌دونه گریه کنه یا بزنه زیر خنده!
دیوید جفی گفته بهترین روایت تاریخه، شایدم راست می‌گه، ولی اگه منظورش اینه که هیچ بازی‌ای مثل استارفیلد بهت نگفته "خودت داستانو بساز!" مثلاً من خودم تو ذهنم یه قهوه‌خونه زدم تو یه سیاره خالی، به اون NPCای بی‌حرف قهوه دادم ببینم شاید یه چیزی بگن! اگه این شاهکاره، فکر کنم "داستان دو شهر" دیکنز فقط یه دفترچه خاطرات بوده کنار این ماجرای فضایی!
میدونی چیه اصلا استارفیلد یه جوریه که وقتی تمومش می‌کنی، می‌ری تو حیاط، یه نگاه به آسمون می‌کنی و می‌گی خب، شما ستاره‌ها حداقل واقعی‌این بعد یهو یاد لودینگا می‌افتی، یه لبخند می‌زنی و می‌گی: ولی خدایی چه گشتی بودا!
 
  • Smile
Reactions: m.d.makan
@sphac
پس بزار منم داستان ارباب حلقه ها رو برات تعریف کنم.

یه جایی به اسم میدل ارث بود ، یه یارویی به اسم سائورون یه انگشتر داشت که میخواست باهاش بزنه دهن بقیه بچه محلهاش رو که اونها هم حلقه داشتن رو سرویس کنه و بگه انگشتر من از همه خوشگل تره.
حالا اصلا چرا و برای چی خدا میدونه!

بقیه باهاش قرار دعوا میزارن و شکستش میدن.
ولی حلقه گم میشه و بعدها یه کوتوله پیداش میکنه و بعد حلقه میفته دست چندتا کوتوله دیگه.

بعد یه جادوگره به اسم گندالف یهو میاد تو داستان و میفهمه که ای دل غافل این انگشتره خیلی خره ها و سرش بی ناموسیها شده و به بقیه هم این رو میگه.
بعدا یه بابایی تصمیم میگیره نابودش کنه و به اون کوتوله ها میگه این نجاست رو ببرین بالای فلان کوه که از بین ببریمش.

این وسط چند نفر میمیرن و چند نفر هم خیانت میکنن ، یکسری عاشق میشن و ... اینقدر دری وری پیش میاد که حوصلم نمیکشه بنویسم!

آخر هم که از اول داستان تابلو بود که چی میشه و یهو همه چی ختم به خیر میشه و تموم میشه!
 
این تکلیف روایت و خوده داستان باید یکبار برای همیشه برا همه روشن بشه،چون متاسفانه درمورد هر بازی یا فیلمی حرف بزنیم به فنای طرف بر می خوره!

یک فیلم با یک داستان یک خطی فوق العاده ساده به خاطر روایتش ممکنه برنده کلی جایزه بشه
و یک فیلمی با یک داستان پر جزئیات و دنیاسازی به خاطر شلختگی متای قرمز بگیره چون هیچی سر جاش نبوده

حالا آیا فیلم اولی داستانش واقعا بهتر از فیلم دومی هست؟!قطعا نه
آیا فیلم دومی چون داستانش شاهکاره باید بگیم روایتشم خوب بوده؟قطعا نه!

حالا لازم نیست اسم بیاریم، اما خیلی از عناوین ایندی داستان های گسترده با جهان سازی های بسیار عمیق تری نسبت به عناوین AAA مشهور دارن،اما سر همون روایت(حالا خوده روایت هم بحثش چند شاخه هست،روایت کلاسیک یا مدرن و همین مدرن باز به چند شاخه تقسیم میشه) دیده نمی شن

اونطرف یک AAA داستان کلیش بسیار بسیار ساده هست،اما چون روایت درجه یک بوده،ما نمی تونیم یک گفتگوی منطقی با این عزیزان داشته باشیم بگیم کلیت داستان بهش نقد وارده،این موضوع می تونه برعکسم باشه!

حالا نه با استارفیلد که محصول مایکروسافته کار دارم،یا با خود عناوین سونی یا سایر عناوین مشهور صنعت...!


در نهایت هم جفی هم نظرشو گفته(هر چند موادی هست و کلا زوال عقل گرفته،ولی باز نظرشه)

همین الان خیلی ها، روایت مدرن رو در روایت داستانی دستینی می دونن،که گروهی تو همین بازی و با گفتمان داستان بازی رو می فهمید

برا یکی روایت مدرن فرام با روایت محیطی عالی هست

برا یکی روایتی مثل DE

برا یکی دیگه هم روایت کلاسیک، مهمه
تهش سلیقه هست

ولی باید یکم فن بازیو گذاشت کنار..‌.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or