استودیوی مونترال یوبی سافت هم اکنون سخت مشغول کار بر روی عنوان جدیدی از سری بازی اسپلینتر است میباشد. پنجمین شماره ی اسپلینتر سل که Splinter Cell: Conviction نام دارد از 20 ماه پیش تا کنون در این استودیو در حال توسعه بوده یعنی دقیقا از همان زمانی که تولید Chaos Theory به اتمام رسید. و جالب اینکه بر روی Conviction تیمی به مراتب بزرگتر نسبت به تیم های سازنده ی نسخه های پبشین اسپلینتر سل مشغول کار هستند.
در Conviction دو سال از وقایع Double Agent که در آن سم فیشر دنیا را نجات داد می گذرد و سم پس از درگذشت تک دخترش به تنهایی زندگی میکند اما مشکلات به سرعت از راه می رسند و قبل از اینکه سم فکر تراشیدن ریشش را بکند برای انجام یک ماموریت تازه فرا خوانده می شود. همیشه شاهد بوده ایم که سم در رویارویی و برخورد با هیچ فرد و گروهی ترسی به دل راه نداده. او همیشه تبلوری از یک قهرمان فداکار، نیکو صفت و شایسته بوده که در جهت مبارزه با پلیدی ها و شرارت دست به هر اقدامی میزند حال حتی اگر این اقدام بر علیه Third Echelon سازمانی باشد که سم فیشر همیشه برای آن کار میکرده. شاید به همین علت باشد که سم فیشر Third Echelon را ترک میکند و متعاقب آن تبدیل به یک فراری می شود که پلیس و سازمان های امنیتی به دنبال دستگیریش هستند.
اما Conviction نسبت به سری های پیشین اسپلینتر سل تغییرات زیادی کرده این تغییرات به حدی بوده است که بعضی ها از آن با عنوان یک دگرگونی و بعضی دیگر به عنوان خارج شدن از چهارچوب اصلی و یک ریسک و خود سازندگان بازی از آن به عنوان نوآوری و ابتکار نام میبرند. شب و سایه در سری های پیشین همیشه بزرگترین یار و یاور سم فیشر بودند. سم برای پنهان شدن و کمین کردن همیشه به سایه ها توسل میجست. اما در Conviction این فرمول تغییر کرده است.علاوه بر این سم دیگر مجهز به تجهیزات و ابزار آلات خود نظیر عینک دید در شب و یا عینک حرارتی و ... نیست.
شاید بتوان گفت در سیستم جدید، محیط و جمعیت برای سم کار سایه ها را می کنند. سم فیشر میبایستی با کمک گرفتن از مزایای محیط اطرافش بر مشکلاتش فائق آید. سم می تواند خود را در بین جمعیت از دید ماموران پنهان کند. Dany Lepage تولید کننده ی بازی در این ارتباط می گوید “جمعیت، حالا نقش سایه را ایفا میکند. هر شهروند غیرنظامی برای سم بمانند یک سایه عمل میکند تنها با این تفاوت که این سایه ممکن است حرکت کند و یا ناپدید شود زیرا مردم از این که شما دنبال آن ها حرکت کنید از دست شما عصبانی خواهند شد. در Conviction شما بایستی در تمام لحظات نقش بازی کنید"
سم فیشر در Conviction دیگر یک مامور مخفی نیست بلکه یک فراری است که قربانی یک توطئه شده و همه به دنبال دستگیریش هستند. او بایستی در تمام لحظات از شناسایی و دستگیر شدن توسط پلیس و ماموران امنیتی اجتناب کند .دیگر از آن لباس و شکل و شمایلی که در نسخه های پیشین بازی از سم می دیدیم و می شناختیم خبری نیست. سم در Conviction لباس و ظاهر کاملا جدیدی دارد. او ریش دارد و موهایش نیز بلند تر شده و یک روپوش، تی شرت و شلوار جین نیز بر تن دارد.
سم سعی میکند در میان جمعیت به گونه ای رفتار کند تا توجه پلیس به او معطوف نشود. شهروندان در بازی در مقابل آنچه که سم انجام می دهد بسیار هوشمندانه و منحصر به فرد واکنش نشان می دهند مثلا هنگامی که سم گلوله ای شلیک میکند بعضی از آن ها فرار می کنند، بعضی برای جانشان به او التماس می کنند و عده ی دیگر پناه می گیرند. تلاشی که بر روی هوش مصنوعی بازی انجام شده واقعا جای تقدیر دارد.
شاید شما بارها این جمله را شنیده باشید." بازی ای که به شما اجازه می دهد با همه چیز فعل و انفعال داشته باشید و ارتباط برقرار کنید و از هر اشیائی استفاده کنید" اما Conviction شاید اولین بازی در سری اسپلینتر سل باشد که به چنین وعده ای عمل می کند. در Conviction همه چیز از صندلی و قفسه ی کتاب گرفته تا قوطی بیسکوییت می تواند برداشته و استفاده شود. هر اشیائی که شما بر می دارید اگر به درستی استفاده شود می تواند به عنوان یک سلاح کارآمد عمل کند. تنها شیئی که در بازی قابلیت جابه جا شدن ندارد میز میباشد اگر چه شما می توانید در زیر میز مخفی شوید و یا به عنوان پوشش برای محافظت از خود استفاده کنید اما نمی توانید آن را جابه جا کنید.
در کل اعمال سم در بازی به سه دسته تقسیم می شود.
1) هجومی
2) مخفی کارانه
3) فعل و انفعالی.
هر کدام از این سه مورد شامل مجموعه حرکات مختلفی می شود که سم قادر به انجام آن هاست و برای هر یک از این سه ویژگی یک کلید بر روی دسته ی گیم پد و یا کیبورد در نظر گرفته شده مثلا وقتی در پشت میزی نشسته اید کافی است که کلید مخفی کاری را بزنید تا سم در زیر میز پنهان شود و یا کلید هجومی را بزنید تا سم میز را واژگون کند. یا کلید فعل و انفعال را بزنید تا سم یک صندلی را بگیرد و آن را بلند کند.
البته در Conviction عنصر اکشن نسبت به نسخه های پیشین بیشتر شده اما کماکان انتظار نداشته باشید که با زدن کلید هجوم سم فیشر به آسانی حریف مقابلش را از پای در آورد در نتیجه شما کماکان بایستی بیشتر بر روی مزایای محیط و اشیای موجود در آن تکیه کنید.
در Conviction نسبت به نسخه های پیشین آزادی عمل بیشتری وجود دارد. اما کماکان قانون هایی وجود دارد که شما باید از آن ها پیروی کنید. برای مثال اگر شما به سمت شهروندان بی گناه هدف گیری کنید خواهید دید که سم به بالای سر آن ها شلیک می کند یعنی از کشتن شهروندان بیگناه خودداری میکند اما در هر صورت این عمل اگر چه نتیجه ای کشنده به همراه ندارد اما سبب ایجاد ترس و وحشت در میان جمعیت می شود و توجه پلیس را نیز به خود جلب خواهد کرد. بایستی توجه داشته باشید که سم یک شخصیت خوب و مثبت است و شما نمی توانید اخلاقیات خودتان را به او تحمیل کنید. بگفته ی Patrick Fortier یکی از سازندگان بازی "سم فیشر از آن دسته افرادی نیست که به این طرف و آن طرف برود و پلیس و افراد بیگناه را بکشد."
Dany Lepage در مورد شخصیت سم فیشر می گوید "در Chaos Theory ، ما نمی خواستیم یک شخصیت قوی خلق کنیم. ما فقط می خواستیم گیمر ها در نقش سم باشند. در Double Agent تصمیم بر این بود که به سم شخصیت نیرومند تری و داستان بهتری داده شود اما این عمل آنطور که باید بطور صحیح انجام نشد. ما سعی کردیم که در Conviction خیلی بهتر عمل کنیم. ما در SC: Conviction یک قهرمان جدید خلق کرده ایم"
Conviction متشکل از 60 قسمت یا بخش میباشد که هر کدام تقریبا 15 دقیقه طول می کشد که به اتمام برسد که با یک حساب سرانگشتی در مجموع در حدود 15 ساعت طول میکشد که شما کل این بازی را به اتمام برسانید.
12 مرحله ی اول بازی را سم فیشر در انجام ماموریت برای Third Echelon سپری می کند اما سم سرانجام متوجه می شود که این سازمان، فاسد و بی خاصیت است بنابراین آن را ترک می کند. در 12 مرحله ی اول بازی، نسبت به مراحل بعد از آن محدودیت بیشتری وجود دارد. در این مراحل شما یاد می گیرید که چگونه بازی را کنترل کنید و به بهترین شکل از دنیای بازی استفاده کنید. اما در ادامه ی بازی و با جدا شدن سم از Third Echelon شما آزادی عمل بیشتری خواهید داشت اما سم دیگر یک فراریست و او دارای امکانات و قدرتی که در هنگام کار کردن با Third Echelon از آن برخوردار بود نیست. او حتی اسلحه و وسایل مورد نیازش را باید از طریق بازار سیاه تهیه کند.
پلیس ها در بازی تنها یک برداشت سطحی از شکل و شمایل سم فیشر دارند بنابر این سم می تواند با بهره بردن از این مزیت خود را درجمعیت از نظر آن ها ناپدید کند و با انجام اعمالی نظیر صحبت کردن با تلفن عمومی، گوش دادن به یک سخنرانی و یا لم دادن بر روی یک صندلی پارک همانند یک شهروند عادی رفتار کند. اما جلب توجه دیگران خود می تواند یکی از روش های موثر در بازی می باشد Dani در این ارتباط می گوید "عمل های مختلف بهای مختلفی به همراه خواهد داشت. هل دادن مردم و شکستن چیزها بهایش کوچک است اما دزدیدن چیزی بهای بزرگتری دارد و شلیک کردن اسلحه نیز که بهایش بسیار بزرگ است”
مثلا اگر سم بخواهد وارد محوطه ی پارکی شود که توسط پلیس محافظت می شود کافی است لپ تاپ زنی را بگیرد و آن را بر روی زمین پرتاب کند همین عمل کافی است که واکنش مردم اطرافش را برانگیزد و سبب جلب توجه پلیس ها شود که به سم اجازه می دهد جمعیت اطرافش را دور بزند و به محوطه ی پارکی که پیش از آن غیر قابل دسترس بود وارد شود.
اما لازم است بدانید که اگر میزان جلب توجه بسیار زیاد باشد ممکن است اوضاع کمی پیچیده تر شود و پلیس محوطه را ببندد و آن را از غیر نظامیان تخلیه کند و در پی آن ماموران Third Echelon وارد عمل بشوند که مجهز به سلاح های سنگین هستند و دقیقا می دانند سم فیشر به چه شکلی است و چگونه باید با او جنگید. بازی کردن Conviction بدون جمعیت مثل بازی کردن Chaos Theory با لامپ های روشن می ماند.
در Conviction شما می توانید با هل دادن افراد در جمعیت و یا اعمالی نظیر آن باعث منحرف کردن توجه دشمنانتان شوید اما اگر بخواهید بدون منحرف کردن توجه آن ها از دستگیر شدن خود جلوگیری کنید بدون شک اشیاء بهترین دوست شما هستند. مثلا هنگامی که سم وارد اداره ای می شود کافی است پشت در را سد کند و یا با پخش کردن کاغذ در کف اتاق تعقیب کننده ها را گیج کند. سم حتی می تواند وسیله ی ارتباطی را از دشمنانی که از پای درآورده بگیرد و با شنیدن صدای صحبت تعقیب کنندگانش از میزان پیشرفت آن ها برای یافتنش آگاهی پیدا کند.
اگر یکی از افراد متوجه شود که یک پرینتر بر روی کف زمین افتاده است ممکن است تمام منطقه یا اتاق را به طور کامل جستجو کنند بنابر این برگرداندن یک اتاق به وضعیتی که پیش از این قرار داشت یکی از دیگر کار هایی است که سم می توان برای جلوگیری از جلب توجه دشمنان خود انجام دهد.
در یکی از قسمت های بازی مزدوران در اداره ای مشغول پاک کردن فایل ها موجود بر روی کامپیوتر و سرور ها میباشند. در این مرحله سم فیشر تنها 15 دقیقه فرصت دارد که 4 سرور را هک کند و در ضمن هیچ جمعیتی نیز وجود ندارد که او بخواهد در بین آن ها خود را مخفی کنید. پس سم چاره ای نداره جز آنکه از همان روش قدیمی مخفی کاری استفاده کند. یعنی در پشت دیواری کمین بگیرد و وقتی مطمعن شد خطری نیست با سرعت عبور کند. البته طریقه ی هک کردن 4 سرور هم می تواند در نوع خود بسیار جالب توجه باشد زیرا شما برای هک کردن هر 4 تای آن ها به یک روش خاص محدود نمی شوید.
یوبی سافت در زمینه ی برنامه نویسی فیزیک و سیستم انیمیشن جدید واقعا بسیار خوب عمل کرده بطوری که باعث شده سم به طریق فوق العاده باور کردنی با اشیاء ارتباط برقرار می کند، آن ها را بردارد و یا پرتاب کند.
اگر چه Conviction هنوز تا مراحل پایانی ساختش فاصله دارد اما بر روی گرافیک و افکت های آن نیز بسیار خوب کار شده و بسیاری از قسمت های موتور بازی از نو نوشته شده. با توجه به اینکه این بازی برای دو پلتفرم Xbox 360 و PC انحصاری است سعی شده از مزیت های هر دو پلتفرم بخوبی استفاده شود به گفته ی Dany انحصاری بودن Conviction کار آن ها را در توسعه ی بازی بسیار راحت تر کرده است با این وجود به نظر می رسد که بازی گهگاهی با کم شدن نرخ فریم مواجه می شود. اما با توجه به زمان باقیمانده هنوز جا برای بهبود نرخ فریم وجود دارد.
Conviction دارای بخش مولتی پلیر هم میباشد که متاسفانه هنوز جزییات زیادی در مورد آن گفته نشده اما Ferland از آن به عنوان یکی از بهترین تجربه های بازی یاد کرده.
حال سئوالی که در اینجا مطرح می شود اینست که آیا مسیری که یوبی سافت در این نسخه از بازی در پیش گرفته است همان چیزی است که طرفدارن این بازی می خواستند ؟
حداقل بنظر می رسد که یوبی سافت در مورد مسیری که در پیش گرفته است مطمعن است.Ferland اعتقاد دارد که واکنش طرفداران بازی نسبت به تغییراتی که اعمال شده بسیار مثبت بوده است. به گفته ی او برای ایجاد نوآوری نیاز بود که در گیم پلی بازی تغییرات داده شود و این کار به نحو مطلوب انجام شد.
به هر حال در نهایت این تنها طرفداران هستند که حرف آخر را خواهند زد و بایستی دید که در زمان انتشار Splinter Cell: Conviction واکنش آن ها چگونه خواهد بود. تنها در آن زمان مشخص خواهد شد که اعمال این تغییرات از سوی یوبی سافت یک گام رو به جلو بوده است یا رو به عقب. اگر چه Ferland اعتقاد دارد همیشه می توان به عقب برگشت ، کار متفاوتی انجام داد و سم را در موقعیت جدیدی قرار داد.
Splinter Cell: Conviction در صورتی که با تاخیر مواجه نشود در اواخر سال میلادی جاری (2007) برای PC و Xbox 360 منتشر خواهد شد .
در Conviction دو سال از وقایع Double Agent که در آن سم فیشر دنیا را نجات داد می گذرد و سم پس از درگذشت تک دخترش به تنهایی زندگی میکند اما مشکلات به سرعت از راه می رسند و قبل از اینکه سم فکر تراشیدن ریشش را بکند برای انجام یک ماموریت تازه فرا خوانده می شود. همیشه شاهد بوده ایم که سم در رویارویی و برخورد با هیچ فرد و گروهی ترسی به دل راه نداده. او همیشه تبلوری از یک قهرمان فداکار، نیکو صفت و شایسته بوده که در جهت مبارزه با پلیدی ها و شرارت دست به هر اقدامی میزند حال حتی اگر این اقدام بر علیه Third Echelon سازمانی باشد که سم فیشر همیشه برای آن کار میکرده. شاید به همین علت باشد که سم فیشر Third Echelon را ترک میکند و متعاقب آن تبدیل به یک فراری می شود که پلیس و سازمان های امنیتی به دنبال دستگیریش هستند.
اما Conviction نسبت به سری های پیشین اسپلینتر سل تغییرات زیادی کرده این تغییرات به حدی بوده است که بعضی ها از آن با عنوان یک دگرگونی و بعضی دیگر به عنوان خارج شدن از چهارچوب اصلی و یک ریسک و خود سازندگان بازی از آن به عنوان نوآوری و ابتکار نام میبرند. شب و سایه در سری های پیشین همیشه بزرگترین یار و یاور سم فیشر بودند. سم برای پنهان شدن و کمین کردن همیشه به سایه ها توسل میجست. اما در Conviction این فرمول تغییر کرده است.علاوه بر این سم دیگر مجهز به تجهیزات و ابزار آلات خود نظیر عینک دید در شب و یا عینک حرارتی و ... نیست.
شاید بتوان گفت در سیستم جدید، محیط و جمعیت برای سم کار سایه ها را می کنند. سم فیشر میبایستی با کمک گرفتن از مزایای محیط اطرافش بر مشکلاتش فائق آید. سم می تواند خود را در بین جمعیت از دید ماموران پنهان کند. Dany Lepage تولید کننده ی بازی در این ارتباط می گوید “جمعیت، حالا نقش سایه را ایفا میکند. هر شهروند غیرنظامی برای سم بمانند یک سایه عمل میکند تنها با این تفاوت که این سایه ممکن است حرکت کند و یا ناپدید شود زیرا مردم از این که شما دنبال آن ها حرکت کنید از دست شما عصبانی خواهند شد. در Conviction شما بایستی در تمام لحظات نقش بازی کنید"
سم فیشر در Conviction دیگر یک مامور مخفی نیست بلکه یک فراری است که قربانی یک توطئه شده و همه به دنبال دستگیریش هستند. او بایستی در تمام لحظات از شناسایی و دستگیر شدن توسط پلیس و ماموران امنیتی اجتناب کند .دیگر از آن لباس و شکل و شمایلی که در نسخه های پیشین بازی از سم می دیدیم و می شناختیم خبری نیست. سم در Conviction لباس و ظاهر کاملا جدیدی دارد. او ریش دارد و موهایش نیز بلند تر شده و یک روپوش، تی شرت و شلوار جین نیز بر تن دارد.
سم سعی میکند در میان جمعیت به گونه ای رفتار کند تا توجه پلیس به او معطوف نشود. شهروندان در بازی در مقابل آنچه که سم انجام می دهد بسیار هوشمندانه و منحصر به فرد واکنش نشان می دهند مثلا هنگامی که سم گلوله ای شلیک میکند بعضی از آن ها فرار می کنند، بعضی برای جانشان به او التماس می کنند و عده ی دیگر پناه می گیرند. تلاشی که بر روی هوش مصنوعی بازی انجام شده واقعا جای تقدیر دارد.
شاید شما بارها این جمله را شنیده باشید." بازی ای که به شما اجازه می دهد با همه چیز فعل و انفعال داشته باشید و ارتباط برقرار کنید و از هر اشیائی استفاده کنید" اما Conviction شاید اولین بازی در سری اسپلینتر سل باشد که به چنین وعده ای عمل می کند. در Conviction همه چیز از صندلی و قفسه ی کتاب گرفته تا قوطی بیسکوییت می تواند برداشته و استفاده شود. هر اشیائی که شما بر می دارید اگر به درستی استفاده شود می تواند به عنوان یک سلاح کارآمد عمل کند. تنها شیئی که در بازی قابلیت جابه جا شدن ندارد میز میباشد اگر چه شما می توانید در زیر میز مخفی شوید و یا به عنوان پوشش برای محافظت از خود استفاده کنید اما نمی توانید آن را جابه جا کنید.
در کل اعمال سم در بازی به سه دسته تقسیم می شود.
1) هجومی
2) مخفی کارانه
3) فعل و انفعالی.
هر کدام از این سه مورد شامل مجموعه حرکات مختلفی می شود که سم قادر به انجام آن هاست و برای هر یک از این سه ویژگی یک کلید بر روی دسته ی گیم پد و یا کیبورد در نظر گرفته شده مثلا وقتی در پشت میزی نشسته اید کافی است که کلید مخفی کاری را بزنید تا سم در زیر میز پنهان شود و یا کلید هجومی را بزنید تا سم میز را واژگون کند. یا کلید فعل و انفعال را بزنید تا سم یک صندلی را بگیرد و آن را بلند کند.
البته در Conviction عنصر اکشن نسبت به نسخه های پیشین بیشتر شده اما کماکان انتظار نداشته باشید که با زدن کلید هجوم سم فیشر به آسانی حریف مقابلش را از پای در آورد در نتیجه شما کماکان بایستی بیشتر بر روی مزایای محیط و اشیای موجود در آن تکیه کنید.
در Conviction نسبت به نسخه های پیشین آزادی عمل بیشتری وجود دارد. اما کماکان قانون هایی وجود دارد که شما باید از آن ها پیروی کنید. برای مثال اگر شما به سمت شهروندان بی گناه هدف گیری کنید خواهید دید که سم به بالای سر آن ها شلیک می کند یعنی از کشتن شهروندان بیگناه خودداری میکند اما در هر صورت این عمل اگر چه نتیجه ای کشنده به همراه ندارد اما سبب ایجاد ترس و وحشت در میان جمعیت می شود و توجه پلیس را نیز به خود جلب خواهد کرد. بایستی توجه داشته باشید که سم یک شخصیت خوب و مثبت است و شما نمی توانید اخلاقیات خودتان را به او تحمیل کنید. بگفته ی Patrick Fortier یکی از سازندگان بازی "سم فیشر از آن دسته افرادی نیست که به این طرف و آن طرف برود و پلیس و افراد بیگناه را بکشد."
Dany Lepage در مورد شخصیت سم فیشر می گوید "در Chaos Theory ، ما نمی خواستیم یک شخصیت قوی خلق کنیم. ما فقط می خواستیم گیمر ها در نقش سم باشند. در Double Agent تصمیم بر این بود که به سم شخصیت نیرومند تری و داستان بهتری داده شود اما این عمل آنطور که باید بطور صحیح انجام نشد. ما سعی کردیم که در Conviction خیلی بهتر عمل کنیم. ما در SC: Conviction یک قهرمان جدید خلق کرده ایم"
Conviction متشکل از 60 قسمت یا بخش میباشد که هر کدام تقریبا 15 دقیقه طول می کشد که به اتمام برسد که با یک حساب سرانگشتی در مجموع در حدود 15 ساعت طول میکشد که شما کل این بازی را به اتمام برسانید.
12 مرحله ی اول بازی را سم فیشر در انجام ماموریت برای Third Echelon سپری می کند اما سم سرانجام متوجه می شود که این سازمان، فاسد و بی خاصیت است بنابراین آن را ترک می کند. در 12 مرحله ی اول بازی، نسبت به مراحل بعد از آن محدودیت بیشتری وجود دارد. در این مراحل شما یاد می گیرید که چگونه بازی را کنترل کنید و به بهترین شکل از دنیای بازی استفاده کنید. اما در ادامه ی بازی و با جدا شدن سم از Third Echelon شما آزادی عمل بیشتری خواهید داشت اما سم دیگر یک فراریست و او دارای امکانات و قدرتی که در هنگام کار کردن با Third Echelon از آن برخوردار بود نیست. او حتی اسلحه و وسایل مورد نیازش را باید از طریق بازار سیاه تهیه کند.
پلیس ها در بازی تنها یک برداشت سطحی از شکل و شمایل سم فیشر دارند بنابر این سم می تواند با بهره بردن از این مزیت خود را درجمعیت از نظر آن ها ناپدید کند و با انجام اعمالی نظیر صحبت کردن با تلفن عمومی، گوش دادن به یک سخنرانی و یا لم دادن بر روی یک صندلی پارک همانند یک شهروند عادی رفتار کند. اما جلب توجه دیگران خود می تواند یکی از روش های موثر در بازی می باشد Dani در این ارتباط می گوید "عمل های مختلف بهای مختلفی به همراه خواهد داشت. هل دادن مردم و شکستن چیزها بهایش کوچک است اما دزدیدن چیزی بهای بزرگتری دارد و شلیک کردن اسلحه نیز که بهایش بسیار بزرگ است”
مثلا اگر سم بخواهد وارد محوطه ی پارکی شود که توسط پلیس محافظت می شود کافی است لپ تاپ زنی را بگیرد و آن را بر روی زمین پرتاب کند همین عمل کافی است که واکنش مردم اطرافش را برانگیزد و سبب جلب توجه پلیس ها شود که به سم اجازه می دهد جمعیت اطرافش را دور بزند و به محوطه ی پارکی که پیش از آن غیر قابل دسترس بود وارد شود.
اما لازم است بدانید که اگر میزان جلب توجه بسیار زیاد باشد ممکن است اوضاع کمی پیچیده تر شود و پلیس محوطه را ببندد و آن را از غیر نظامیان تخلیه کند و در پی آن ماموران Third Echelon وارد عمل بشوند که مجهز به سلاح های سنگین هستند و دقیقا می دانند سم فیشر به چه شکلی است و چگونه باید با او جنگید. بازی کردن Conviction بدون جمعیت مثل بازی کردن Chaos Theory با لامپ های روشن می ماند.
در Conviction شما می توانید با هل دادن افراد در جمعیت و یا اعمالی نظیر آن باعث منحرف کردن توجه دشمنانتان شوید اما اگر بخواهید بدون منحرف کردن توجه آن ها از دستگیر شدن خود جلوگیری کنید بدون شک اشیاء بهترین دوست شما هستند. مثلا هنگامی که سم وارد اداره ای می شود کافی است پشت در را سد کند و یا با پخش کردن کاغذ در کف اتاق تعقیب کننده ها را گیج کند. سم حتی می تواند وسیله ی ارتباطی را از دشمنانی که از پای درآورده بگیرد و با شنیدن صدای صحبت تعقیب کنندگانش از میزان پیشرفت آن ها برای یافتنش آگاهی پیدا کند.
اگر یکی از افراد متوجه شود که یک پرینتر بر روی کف زمین افتاده است ممکن است تمام منطقه یا اتاق را به طور کامل جستجو کنند بنابر این برگرداندن یک اتاق به وضعیتی که پیش از این قرار داشت یکی از دیگر کار هایی است که سم می توان برای جلوگیری از جلب توجه دشمنان خود انجام دهد.
در یکی از قسمت های بازی مزدوران در اداره ای مشغول پاک کردن فایل ها موجود بر روی کامپیوتر و سرور ها میباشند. در این مرحله سم فیشر تنها 15 دقیقه فرصت دارد که 4 سرور را هک کند و در ضمن هیچ جمعیتی نیز وجود ندارد که او بخواهد در بین آن ها خود را مخفی کنید. پس سم چاره ای نداره جز آنکه از همان روش قدیمی مخفی کاری استفاده کند. یعنی در پشت دیواری کمین بگیرد و وقتی مطمعن شد خطری نیست با سرعت عبور کند. البته طریقه ی هک کردن 4 سرور هم می تواند در نوع خود بسیار جالب توجه باشد زیرا شما برای هک کردن هر 4 تای آن ها به یک روش خاص محدود نمی شوید.
یوبی سافت در زمینه ی برنامه نویسی فیزیک و سیستم انیمیشن جدید واقعا بسیار خوب عمل کرده بطوری که باعث شده سم به طریق فوق العاده باور کردنی با اشیاء ارتباط برقرار می کند، آن ها را بردارد و یا پرتاب کند.
اگر چه Conviction هنوز تا مراحل پایانی ساختش فاصله دارد اما بر روی گرافیک و افکت های آن نیز بسیار خوب کار شده و بسیاری از قسمت های موتور بازی از نو نوشته شده. با توجه به اینکه این بازی برای دو پلتفرم Xbox 360 و PC انحصاری است سعی شده از مزیت های هر دو پلتفرم بخوبی استفاده شود به گفته ی Dany انحصاری بودن Conviction کار آن ها را در توسعه ی بازی بسیار راحت تر کرده است با این وجود به نظر می رسد که بازی گهگاهی با کم شدن نرخ فریم مواجه می شود. اما با توجه به زمان باقیمانده هنوز جا برای بهبود نرخ فریم وجود دارد.
Conviction دارای بخش مولتی پلیر هم میباشد که متاسفانه هنوز جزییات زیادی در مورد آن گفته نشده اما Ferland از آن به عنوان یکی از بهترین تجربه های بازی یاد کرده.
حال سئوالی که در اینجا مطرح می شود اینست که آیا مسیری که یوبی سافت در این نسخه از بازی در پیش گرفته است همان چیزی است که طرفدارن این بازی می خواستند ؟
حداقل بنظر می رسد که یوبی سافت در مورد مسیری که در پیش گرفته است مطمعن است.Ferland اعتقاد دارد که واکنش طرفداران بازی نسبت به تغییراتی که اعمال شده بسیار مثبت بوده است. به گفته ی او برای ایجاد نوآوری نیاز بود که در گیم پلی بازی تغییرات داده شود و این کار به نحو مطلوب انجام شد.
به هر حال در نهایت این تنها طرفداران هستند که حرف آخر را خواهند زد و بایستی دید که در زمان انتشار Splinter Cell: Conviction واکنش آن ها چگونه خواهد بود. تنها در آن زمان مشخص خواهد شد که اعمال این تغییرات از سوی یوبی سافت یک گام رو به جلو بوده است یا رو به عقب. اگر چه Ferland اعتقاد دارد همیشه می توان به عقب برگشت ، کار متفاوتی انجام داد و سم را در موقعیت جدیدی قرار داد.
Splinter Cell: Conviction در صورتی که با تاخیر مواجه نشود در اواخر سال میلادی جاری (2007) برای PC و Xbox 360 منتشر خواهد شد .
آخرین ویرایش: