نام بازی : FIFA 12
ناشر : Electroic Arts
سازنده : EASport
سبــک : Sim | Sport
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مهر 1390
----------------
ناشر : Electroic Arts
سازنده : EASport
سبــک : Sim | Sport
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مهر 1390
----------------
مجموعه و سری FIFA نیازی به معرفی به هواداران و طرفداران فوتبال ندارد ، بازی ای که با رشد خود و داشتن هواداران وفادار به خود قدم به قدم و پله به پله توانست قله های محبوبیت را فتح کند و به اوج محبوبیت خود در سبک بازیهای ورزشی نسبت به رقیب دیرینه ی خود یعنی PES افزایش دهد . انیمیشن های عالی ، فیزیک فوقالعاده ، گرافیک و نورپردازی جالب ، گزارشگری زیبا ، از همه بهتر سیستم پرو پاسینگ که تحول عظیمی در سریFIFA ایجاد کرد ، همه و همه ما را به دادن لقب بزرگترین بازی ورزشی به FIFA 11 ترقیب میکند . EA در نمایش خود در E3 اعلام نمود که بیش از 42 میلیون نفر ، حدود 1.3 بیلیون بار بازی آنلاین با سیتمهای عامل جاری اعم از : کوشی های هوشمند ، فیسبوک ، سیتم عامل ویندوز و با کنسولهای نسل جاری انجام داده اند ، این آمار و ارقام برای مجموعه ی EA و مخصوصا EASports آماری فوق العاده است ! در ادامه به توضیح تغییرات FIFA در نوزدهمین سری خود میپردازیم . یکی از دلایل موفقیت FIFA نسبت به PES گوش کردن سازندگان آن به مشکلات و باگهای بازی است که توسط گیمرها بیان میشود ، کاری که سازندگان PES از آن دریغ میکنند . طی یک سال پیشنهادات و انتقادات زیادی را سازندگان گوش دادند ، حتی خود سازندگان در بخش های خبری به اشتباهات خود اعتراف کردند و در صدد رفع آن برآمدند . خوشبختانه FIFA 12 از موتور جدید به نام "Impact Engine" نیرو میگیرد . موتوری که به زعم Aaron McHardy طراح ارشد گیم پلی بسیاری از باگها ، مسائل مربوط به هوش مصنوعی و ... را ترمیم میکند . در تریلری که او به صحبت درباره موتور و قابلیت ها آن میپرداخت به نکاتی بسیار خوشبینانه ای اشاره داشت . او گفت " قطعا حتی اگر برای یکبار هم که شده شما با بازیکنی درگیر برای حفظ توپ شده اید و قطعا رفتن دست و پای بازیکنان در دل و قلوه ی یکدیگر شما را آزار میداد و داده است ، خواب این مشکل را حل کردیم ! " . در این نسخه خبری از مصدومیتهای الکی و بی مورد نیست ، در FIFA 11 بدون هیچ دلیل و بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده بر اثر یک حرکت کوجک و بی مورد بازیکنان مصدوم میشدند اما در این نسخه مصدومیت ها براساس نوع ضربه متفاوت است مثلا اگر فرنک لمپارد از شما به علت خستگی بخواهد در چند بازی استراحت کند اما شما در بازی کردن او شدت بورزید قطعا چنین بازیکنی تاب مقاومت با بازیکنان سر حال را نداشته و براحتی مصدوم میشود ، مثلا در این نسخه ممکن است در جنگهای هوایی یا برخورد دو بازیکن بر روی توپ و ... مصدومیت ایجاد شود یا بازیکن شما برای فریب دادن داور خود را بد به زمین بکوبد و اینکه مصدومیتها در هر نقطه از بدن متفاوت است و کاملا فرق میکند .
تکلها در این سری داینامیک تر شده اند ، شما در این نسخه باید در زمان و مکان مناسب اقدام به تکل زدن بکنید ، در تریلری که مشاهده کردیم ، والکات بازیکن آرسنال را دیدم که جان تری با یک تکل نا موفق تر یک زمانبندی ناموفق باعث عبور از او و قرار دادن او در مکان مناسب گلزنی شد . یکی دیگر از نکاتی که McHardy معرفی نمود قابلیت پرش بازکن از روی تکلها بود ، خوشبختانه در این نسخه این قابلیت کاملا در دست خود گیمر است برخلاف تمام نسخه های قبل ! و قطعا تمام بازیکنان قادر به انجام صحیح این حرکت نمیباشند . سازندگان تغییرات بزرگی را در بخش دفاع ایجاد کردند و نام قابلیت آنرا Tactical Defending نامیدند . در FIFA 11 با نگه داشتن LT (نسخه 360) دفاع در مقابل مهاجم خم میشد و در پاره ای مواقع به راحتی توپ را میگرفت و اما مشکل بزرگی داشت که اگر یک مهاجم توانایی استارت داشت به راحتی بازیکن را به کلی جا میگذاشت که اثری از آن دیگر باقی نمیماند اما در این نسخه این قابلیت به گونه ای است مدافع با فاصله نسبت به مهاجم قرار میگیرد و نکته جالب اینجا است که خودمان نیز میتوانیم این فاصله را تعیین کنیم . البته نباید این فکر را کرد که دیگر نمیتوان از هیچ مدافعی رد شد و این کار نشدنی است ، بلکه این قابلیت به سطح نتوانایی مدافع و مهاجم بستگی دارد ، مثلا گذشتن از جان تری کمی دشوار است ! یکی دیگر از شکایات و البته پیشنهادات طرفداران به سازندگان واقعی نبودن برخی از ستارگان فوتبال است ، مثلا خود بنده تا به حال با لیونل مسی نتوانستم آن حرکات بسیار رویایی و البته جذابش را در بارسلونا انجام دهم و همیشه از این قضیه رنج میبرم ، گفتنی است که سازندگان واقعا به گفته طرفداران جامعه عمل میپوشانند و قول بهبود این وضیعت را دادن اما باید مانند مورینیو سایر مربیان لا لیگا برای مهار مسی نقشه حسابی ترتیب دهیم ! همچنین در بازی قابلیت پرس کردن به طور کلی منحل گردید ! چون بیشتر انتقادات از این بخش بود . و بجای آن سیستم Opponent surround (احاطه کردن بر حریف ) را جایگزین کردند . مکانیزم و عملکرد این سیتم بگونه ای است که دیگر خبری از تکل های خودکار در بازی و ... نیست .
در این سیستم شما باید تشخیص بدهید چه کاری را باید انجام بدهید . آیا باید یار خودی را خبر کرده و چند نفری دنبال یک نفر بدوید ؟ یا در یک زمان مناسب و مکان مناسب به بازیکن تنه زده یا اصلا تکل بروید ؟ این سیستم FIFA آزادی عمل بیشتر به گیمر میدهد . با بخش دریبل زدن FIFA 11 دارای قابلیت جذاب Skilled Dribble بودیم ، با این قابلیت میتوانستیم دریبل های 90 درجه ای را انجام دهیم . حال سازندگانه Precision Dribbling یعنی دربیل 360 را نیز افزورده اند که به جذابیت و قشنگی بازی میافزاید . ما در FIFA 11 یا همش در حال دویدن بودیم یا اینکه به صورت آرام راه میرفتیم . اکنون قابلیتی جدیدتر این ها به FIFA 12 اضافه شده است ، به طوری که در این قابلیت میتوان قدم بزنیم یا خیلی آرام راه رفته و توپ را در فاصله بسیار کم از خود قرار دهیم دقیقا مانند دریبل های ریز مسی که انگار توپ به پای مسی جسبیده است . با این قابلیت شکستن دیوار سنگین دفاعی کار کمر شکنی نیست ! یکی دیگر ای خوبی های این قابلیت این است که برای رد شدن یار خود برای پاس دادن یا پاس عمقی دادن نیاز نیست مانند مترسک بایستید و تکان نخورید . مطابق هر ساله هوش مصنوعی بازی تغییر محسوس و البته فوق العاده بهتری نسبت به نسخه قبلی خود میکند ، حال نام هوش مصنوعی این نسخه Pro Player Intelligence میباشد . نسخه قبلی سازندگان با ایجاد کردن Personality Plus تحول عظیمی در هر چه شبیه سازی تر کردن بازی کردند اما یک سال برای تمام و کمال کردن یک قابلیت به این عظیمی واقعا دشوار است . حال یکسال دیگر وقت داشتند و ثمر آن بهبود یافتن این بخش است . به طوری که مثلا داوید ویا یا رونالود ، دو بازیکن شوت زن و سرعتی هستند ، در نسخه قعلی فیفا بیشتر بر روی شادی کردن و نوع رفتار بازیکن کار شده اما هم اکنون بازیکنان میدانند در مقابل چه کسی بازی میکنن بازی مثال : در مقبل مسی با فاصله برای دریبل نخوردن ، در مقابل رونالدو پر قدرت و با قاصله در مقابل یک پلی میکر با احاطه کردن و بستن محیطش و این قابلیت فوق العاده است ! یکی دیگر از ویژگی های Pro Player Intelligence افزایش دید و بهبود این بخش است مثلا بارها برای من پیش آمده است که یار بنده در یک مکانی با فاصله طولانی قرار دارد و خالی است ، بنده فلش را به سمت او میگیرم ولی توپ به سمت دیگر که نزدیک تر از آن است میرود البته این امر گاهی اقوات و فقط در بازیکنان مشهور امکان داشت ، اما در این نسخه ژاوی هافبک خلاق بارسولنا براحتی با دید وسیع خوب به هر نقطه از این زمین بزرگ میتواند پاس بدهد . در تریلری که از گیم پلی بازی به نمایش درآمد مشاهده کردم که فابرگاس مهاجم " بازیساز " آرسنال با فریب دادن مدافع و یک تو سر توپ یک پاس طولی بسیاز زیبا را به بازیکنش فدا کرد و این نمایش فوقالعاده بود . بهتر است از نکات کلیدی بازی کمی دربیاییم و به نکات جزئی نیز بپردازیم . سازندگان اشاره کردند که به زبانهای گزارشگری زبان عربی نیز افزوده شده که یکی گزارش میکند و دیگر تفسیر ! . یک خبر از سایت اطلاع رسانی VG247 مشاهده کردم که دیوید روتر از نحوه سرعت دروازه بانی و ضربات ازاد خودش نا امید شده بود .، باید عرض کنم یکی از بهترین تغییرات در همین بخشها خواهد بود که امیدوارم جذاب تر و البته سخت تر بشوند ! و یک خبری که به دل خسته PCبازها کم آرامش داد برار بودن نسخه کنسولی با PC بود . در نسخه قبلی نسخه PC بازی Next-Gen شد . اما قابلیتهای Personality Plus و Pro Passing در آن وجود نداشت اما حال PCبازها نیز طعم و لذت بازی FIFA را میچشند . منوی بازی از حالت عمودی به افقی تغییر کرده است به طوری که کلمات کلیدی در جای جای آن خط افقی قرار دارد و با رفتن بر روی آنها بخشهای دیگری به صورت کشوئی باز میشوند . پس زمینه منوی بازی عکس محل تمرین با ***** که کاملا مشخص نباشد پوشیده شده و حرکاتی از بازیکنانی مثل کاکا و وین روونی مشاهده شده است که فکر میکنم بازهم بازیکن برای قرار گیری بر روی عکس باشد . به بخش های FIFA 12 یک بخش بسیاز زیاد جذاب برای آنلاین بازیها اضافه گردیده که نام آن EA Esports Football Club شما در این بخش یک تیم را انتخاب میکنید و به طوری کلی با ایجاد تغییرات و خرید بازیکن و در محیط آنلاین به بازی میپردازید . به یک نکته ی جالبی که سازندگان اشاره کردند وجود انتقام در بازی بود !! به طور مثال در بازی واقعی در جهان یک تیم تیم دیگر را میبرد ، به دلیل آنلاین بودن بخش ما میتوانیم با شرایط همان بازی و ... با آن تیم که دیگر دوست ما باشد یا هرکه باشد بازی کنیم و انتقام بگیریم . در این بخش به طور کلی باید خود را در رنکیگ حهانی هرجه بیشتر به بالا ببریم و پزش را به دوستانمان بدهیم ، من که عاشق این مد شده ام ، شما را نمیدانم ! . FIFA 11 در حدود 2 ، 3 ما پس از رقابتهای جام جهانی عرضه شد . طول جام جهانی بازیکنان زیاد که ناشناس بودند را شناختیم و حتی طرفدار آنها شدیم ولی در FIFA 11 کوچکترین شباهت به چهره واقعی خود را نداشتتند و باز هم با قول سازنگان مواجه میشویم در هر چه طبیعی تر کردن فیزیک و چهره بازیکنان که فکر میکنم در این امر موفق بوده اند برای مثال به چهره فابرگاس و جان تری مشاهده کنید ، من که محیط مجازی با محیط دنیوی را غاطی کردم ! . طراحی لباس ها و مانند همیشه لاینسس شده است و شباهت خود لباس هر تیمی دارد . طراحی ورزشگاهان در FIFA 11 شبیه سازی بود اما تونل ها و نوارفکنها به خوبی طراحی نشده بودن و همچنین انیمشن ورود یا .. بسیاز زشت و زننده اتفا میافتاد که همگی اینها ترمیم شده اند . در لیگ فوتبال ایران چند مدت پیش اتفاقی افتاد که رعایت نکردن فرپلی توسط یک تیم جنجالی به پا کرد . حال برای اولین بار در یک بازی فوتبال فرپلی را مشاهده میکنیم !!! حرکتی که بارهای در نسخه های قبلی اتفاق افتاده و هیچ کس ، هیچ کاری نمیکرد . همنین بر اساس شدت ضربه داور بازی ممکن است بازی را نگه دارد و به مشکل بازیکن رسیدگی کرده و دوباره توپ را به تیم مورد نظر بدهد ، این امکان ، امکانی بود که چند روز پیش به فکر آن افتادم و با فهمیدن وجود آن در FIFA 12 خوشحال شدم . دوربین ها با زاویه های زیادی در بازی وجود داشت . سازندگان میگویند که یکی دوربین با ارتفاع کمتر نیز در این نسخه تعبیه میشود . با تمام این تفاسیر بنده باز هم FIFA 12 را برنده بی چون و چرای رقابت با PES میدانم هر چند که رقابتی از سوی PES با FIFA مشاهده نمیکنیم . نوزدهمین نسخه از سری FIFA ، FIFA 12 در تاریخ 27 سمپتامبر یعنی 83 روز دیگر برای PC ، X360 ، PS3 ، Wii ، PS2 ، PSP و البته " شاید " برای PSVita عرضه میشود .
نویسنده : مازیار دانا


es+fifa=يك بازي متعادل:d