- Jan 25, 2018
- 6,600
- نام
- Albiceleste
تقریبا هیچ بحثی درمورد اینکه مورد توجهترین بازی شوتر اول شخص نسل هفتم چه عنوانی بوده است وجود ندارد. Call of Duty: Modern Warfare 2 پس از به جا گذاشتن رکوردهایی خیره کننده به سادگی پادشاه این قائله شده است. اما سوالی که وجود دارد اینجاست: COD: MW 2 دقیقا چه کاری برای بالا بردن سبک و ژانر شوتر اول شخص انجام داده است؟
با نگاهی به بهترین عناوین شوتر اول شخص نسل هفتم همانند Bioshock, , Battlefield: Bad Company, Ghost Recon 2, Call Of Duty 4: Modern Warfare, Resistance 2 و HALO 3 میتوانیم ببینیم که سازندگان هیچیک از آنان همانند Gurilla Games بر روی سبک و ژانرِ اینگونه بازیها تاثیر نگذاشتهاند. استدیویی که مطمئنا بهترین بازی شوتر اول شخص PS3 یعنی Killzone 2 را ساخته ، مسیر این سبک را به جهتی نوین راهنمایی کرده است.
Killzone 2 با گرافیکی خارق العاده بر روی کنسولها، خود را به رخ همگان میکشد و با ارائهی راههای جدیدی بازیهای شوتر امروزه را آمادهی الگوبرداری میکند. برخلاف بازخوردهای بسیار عالی نسبت به Kilzone 2 که توانست امتیاز 91 از 100 را در متاکریتیک دریافت کند ، باز هم عدهای باور داشتند که کیلزون 2 چیز جدیدی را ارایه نکرده است.
Killzone 2 این امکان را در اختیار بازیکن میگذارد که در بخش آنلاین ، کاراکترها یا بستههای مختلفی را به دست آورند. یکی از این نشانها کاراکتر The Engineer است که با ارتقای شاتگانِ خود میتواند قدرت آتش آن را به مسافت بیشتری برساند. همچنین با برخی قابلیتهای دیگر بازیکن میتواند در بخش آنلاین همزمان در دو نقطه از نقشه حضور داشته باشد که کار را برای دیگر بازیکنان سخت میکند.
Infinity Ward نیز در COD MW 2 از این قابلیت بهره برد ، اما بدین شکل که در این بازی شما همیشه Turret مخصوص را حمل میکنید. پس اگر چنین چیزی را در دست یکی از رقبا دیدی هرچه سریعتر از جلوی چشمان او دور شوید.
سیستم کاور گیریِ اول شخص
زمانی که Killzone 2 معرفی شد و سازندگان گفتند که بازیکن هنگام کاور گرفتن از دید اول شخص به تجربهی بازی ادامه خواهد داد تقریبا همه تعجب کرده بودند و انتظار چنین چیزی را نداشتند. اما پس از انتشار بازی پی برده شد که Gurilla Games میخواسته که بازیکن همیشه در هنگام کاور گرفتن احساس جدا ماندن از نبرد را داشته باشد.به نظر میرسد که Bethesda نیز حال میخواهد از این سیستم Killzone 2 بهره برده و در بازی آیندهی خود یعنی Brink از آن استفاده کند.
Guerilla Games با قرار دادن این امکان که در حالت آنلاینِ بازی پس از کشته شدن در هرجای نقشه ریسپان خواهید شد، تجربهای در بخش مولتی پلیر ارائه کرد که هیچگاه یک طرفه نخوهد بود. برای مثال اگر شما یا تیم شما توسط دشمنان کشته شوند ریسپانِ مناسب میتواند باعث شود که برندهی بازی تغییر کند.
Modern Warfare 2 نیز هماکنون همین گونه است و کسانی که کشته میشوند میتوانند در مکانهایی که منورها روشن شدهاند ریسپان شده و به زندگی بازگردند. مشخص است که Infinity Ward در حال الهام گرفتن از Killzone 2 است.
مولتی پلیر پویا
یکی از امتیازات منحصر بفرد Killzone 2 این بود که بازیکن در مسابقات آنلاین ، میتوانست چندین حالت مختلف از مبارزه را تجربه کند. Bodycount, Search & Retrieve, Capture & Hold, Search & Destroy و دیگر حالات مختلف همه میتوانند تنها در یک دور از مسابقه اجرا شوند.
شاید مقایسه بیش از حد شده باشد اما Infinty Ward این قابلیت Killzone 2 را نیز در MW 2 با نام MoshPit الگو گرفته است. شاید این قابلیت چندان هم در COD MW 2 کاربردی نبوده باشد اما باز هم سازندگان آن را به لیست موارد آنلاینِ بازی خود افزودند.
امروزه سازندگان بسیاری در پی ساخت و ارائهی تجربهی بازیهایی منحصر بفرد و خلاقانه هستند که گاها نیز با محصولاتی انقلابی از جانب آنان روبرو میشویم. Killzone 2 نه تنها بنچمارکی گرافیکی برای دوران خود بوده است ، بلکه کاری کرد که بازیهای اول شخص کنونی از آن الهام گرفته و شاهد تجربیاتی مشابه Killzone 2 باشیم.
آخرین ویرایش: