پشیمانی اسکوئر انیکس پس از موفقیت بازی Expedition 33

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000017497.jpg

با موفقیت چشمگیر بازی نقش‌آفرینی نوبتی Clair Obscur: Expedition 33، برخی تحلیل‌گران معتقدند که شرکت اسکوئر انیکس احتمالاً اکنون بابت عدم بازگشت به ریشه‌های نوبتی مجموعه Final Fantasy احساس پشیمانی می‌کند.

به گفته Rhys Elliott از مؤسسه Alinea Analytics، این بازی به لطف شخصیت‌های دوست‌داشتنی، سیستم مبارزه‌ی قوی و قیمت نسبتاً پایین ۵۰ دلاری‌اش توانسته دل بسیاری از طرفداران سبک JRPG را به دست آورد. او همچنین اشاره می‌کند که در بازار بازی‌ها، جای خالی یک عنوان نقش‌آفرینی مدرن با ظاهر واقع‌گرایانه و مبارزات سنتی احساس می‌شد.

الیوت می‌گوید: «اسکوئر انیکس نسبت به انجام این کار با مجموعه Final Fantasy مردد بود. اما حالا احتمالاً از تصمیم خود پشیمان است. Expedition 33 دقیقاً همان چیزی را به طرفداران نقش‌آفرینی داده که سال‌ها منتظرش بودند. اگر از هواداران Final Fantasy در اواخر دهه ۹۰ یا اوایل دهه ۲۰۰۰ می‌پرسیدید که نسخه ایده‌آل یک JRPG چه شکلی است، بدون شک چیزی شبیه به این بازی را توصیف می‌کردند.»

در شرایطی که Final Fantasy در سال‌های اخیر به سمت اکشن-نقش‌آفرینی حرکت کرده، موفقیت Expedition 33 نشان می‌دهد که بازار برای سبک‌های کلاسیک هنوز زنده و پویاست.
 
از همون روزهای اول که Expedition 33 اومد، می‌خواستم Sea of Stars رو تبلیغ کنم ولی هی نشد و یادم رفت و... الآن بد نیست بگم دیگه. :دی
یه بازی نوبتی دوست‌داشتنی هست، با حال و هوای قدیمی‌های این سبک. یعنی از گرافیک پیکسلی و خوش آب و رنگش تا مدل موسیقی‌ها و محیط‌ها و بخش‌های مختلف، مثل دوران SNES هستن (البته با پیشرفت‌های فنی نسبت به اون دوران)، با یه داستان زیبا و پُر از غم و شادی در کنار شخصیت‌های جالب و یه سری مکانیزم‌های گیم‌پلی که خیلی به Expedition 33 شباهت دارن. مثلاً همین قضیه QTE توی اون بازی هم به نوعی وجود داره و بعضی از سلاح‌ها یه حالتی دارن که اگه بعد از حمله به شکل مناسبی دکمه رو بزنیم، قدرت بیشتری پیدا می‌کنن. یا می‌شه در برابر حملات دشمنان دفاع کرد و اگه دکمه رو با ریتم مناسبی بزنیم، ضربه دشمنان به فنا می‌ره.
در کل اگه اهل بازی‌های نوبتی هستین (یا بعد از Expedition 33 طرفدارش شدین) و از اون طرف هم با بازی‌های مستقل و پیکسلی و اینا حال می‌کنین، یه سر بهش بزنین. :دی

 
آخرین ویرایش:
دقيقا مثل همون قصيه ريميك سايلنت هيل ٢ دارى با اصرار روى يه مفهوم انتزاعى ساخته ذهن خودت فقط رو اعصاب بقيه راه ميرى و به زور ميخواى همه قبول كنن كه اين تصورى كه دارى درسته.
باشه آقا شما اینطور میتونید فکر کنید.
سایلنت هیل۲ هم شما ببخشید، عذر میخوام شما چیز کن روی قضیه ش! (به وقتش موقع دست گل بعدی کونامی خیلی چیزا رو روشن میکنم که البته ربط به اون نداره صد بار گفتم مشکل من با کونامیه!) هیچ ربطی به این بحث نداره، من زیر بار نمیرم jrpg های ترن بیس تا الان جمود داشتن و یه سری عناوینی بودن که نوآوری خاصی درشون دیده نمیشده. اینطور بود متافور عوض کاندید گوتی وقتی به قول دوستان گرافیکم نداشت نمراتی میگرفت که کاندید ناامید کننده ترین بازی سال بشه
بحث این اکسپدیشن قطعا بازی جذابیه و این سبک رو به جلو هول داده (ترن بیس) متفاوت هست.

پ.ن: چقدر کوت گرفتم! از سر صبح جرات نکردم بیام ج بدم انقدر دیدم کوت شدم گفتم سه ساعتی طول میکشه اینهمه جواب دادن.
کم مونده نیویوزر هم بیرون بکشن به نظرم:دی
 
يه اسم پرسونا و كلمه better رو ديده تو عنوان واسه خودش نتيجه گيرى كرده و حال كرده و اومده همه رو از اين گمراهى كه توش هستن نجات بده =P~
دکتر جان من همین بازیو با زیرنویس فرانسوی خودش برم ۵۰ درصد متوجه میشم محض اطلاعتون! انگلیسی بماند!
منظورم این بود سازنده های اکسپدیشن هم اینهمه برای jrpg ها خصوصا پرسونا۵ ساخته اتلوس که اینجا مدام میزننش بخاطر گرافیک و تاپیک آخرین ساخته ش متافور پشه پر میزنه و سبکش رو به ته خط رسیده قلمداد میکنن، احترام و‌ارزش قائل هستن! البته از اول بودن ولی بعد موفقیت بازیشونم ادامه داره!
البته شما و دوستان انگار اصلا پستای بنده رو چیز دیگه میخونید!

پ.ن: اگه بحث تمامه کرکره رو بدیم بالا، هر کس میاد مشتی حواله ما میکنه!!!
این فرهاد چی میگفت وسط بحث نمیدونم:دی برو پستا رو بخون خب ببین چی گفته:دی
 
آخرین ویرایش:
در باب اینکه این تحلیل چقدر مسخره است، یه نکته ای رو باید در نظر گرفت، اون چیزی که الان برای این بازی موفقیت محسوب میشه برای FF شکست مطلقه. فروش دو سه میلیونی چیزی نیست که SE دنبالش باشه. برای این بازی هم خیلی خوبه چون یه بازی AA با هزینه کمه. FF اما یه AAA با هزینه های چند صد میلیون دلاری. برای جبران این هزینه ها و سود آوری مد نظر SE هم نیازه که FF فروش 10 میلیونی داشته باشه. لازمه رسیدن به این اعداد و ارقام هم جذب طیف گسترده ای از مخاطبین و گیمرها. به این علته که SE به صرافت تغییر سبک و مدرن کردن گیم پلی و ... افتاده. ترن بیس ساختن و فروش سه چهار میلیونی دردی از SE دوا نمیکنه.

اگه ایشون میتونست +10 میلیون بفروشه من میتونستم این تحلیل رو درک کنم و بگم خاک بر سر SE، اما این اعداد و ارقام حائض نکته خاصی نیست واقعا.

البته در اینکه SE اشتباه میکنه که شکی نیست، قبلا هم نظر خودمو در این خصوص گفتم و به نظرم خیلی مشخصه ایراد FF کجاست، اما مسلما اینکه چرا دیگه TB نمیسازه هیچ ربطی به کاهش محبوبیت و فروشش نداره و الان برگرده سراغ گیم پلی نوبتی هم باز کمکی بهش نمیکنه که هیچی، شاید بدتر هم کنه اوضاع رو.
EXP 33 به عنوان ی New Ip دو میلیون نسخه فروش رفته و به زودی هم از سه میلیون رد میکنه و امار نشون داده Leg خوبی داره و حالا حالا قرار بفروشه و احتمالا با عملکرد خوبش تو فصل جوایز و بردن گوتی توی TGA و Dlc احتمالیش قطعا شانس رسیدن به 10 میلیون نسخه رو داره پس این قضیه که که TB جلو رسیدن به این ارقام رو گرفت بی ربط هستش .
مشکل FF اینه که دائم از این شاخه میخواد بپره به اون شاخه (چه ستینگ و داستان چه گیم پلی) همین قضیه باعث چند دستگی فن بیس و مخاطبای این سری شده. شما ی نگاه به سری Re بنداز قدیمی ترین نسخه هاش هنوز میفروشن و عملکرد نسخه های جدید باعث میشه نسخه های قدیمی هم فروش برن ولی FF بعد فروش اولیه فروشش رسما محو میشه. به اینا سو مدیریت و انتظارات عجیب غریب اسکوار رو هم باید اضافه کرد که همه باعث شده این IP درجا بزنه . اسکوار در وحله اول باید تمرکزش رو بزاره روی عناوین با کیفیت تا برندش رو قوی تر کنه کاری که کپکام داره میکنه در وحله دوم استفاده از پتانسیل فرانچایز های محبوبشه مثلا همین NieR: Automata رو باید واسه نسخه دومش سنگ تموم بزاره پتانسیل این IP خیلی‌ بیشتر از ایناست و با این Leg که این نسخه داشت و فروشی که تا الان داشته باید صد باره Sequel ش ساخته میشد . در آخر هم باید تکلیف خودش رو FF مشخص کنه و یک تیم هماهنگ واسه ساخت این Ip در نظر بگیر و دست از این چند تیمه بودن و به طبع چند تهیه کننده و کارگردان برداره . ی فرد با ی ویژن باید وایسه بالا سر این Ip تا هر دفعه به ی سمت کشیده نشه .
 
آخرین ویرایش:
طی یک ماه از زمان انتشار قطعا FF16 رو دفن کرده.
ببینیم میتونه سر ریبرث و... رو هم بخوره یا نه.
گرچه برای ریبرث آمار فروش دقیقی پیدا نکردم.
FF16 ظرف یک هفته 3 میلیون نسخه فروخت پس قطعا هنوز مونده :دی چند وقت پیش هم یک امار اومد که به غلط همه جا پخش شد 3.5 میلیون نسخه فروخته که بعدا تکذیب شد .

خودم احتمال میدم فروشش با نسخه PC دور و بر 5-6 میلیون نسخه باشه.
=====================
EXP 33 قطعا تا آخر سال 10 میلیون نسخه رو رد میکنه . فقط واسم جالب بود آمار پلیر نمیدن و فقط آمار نسخه های فروخته شده رو میگن . قشنگ دارن Flex میکنن این وسط :)
 
آخرین ویرایش:
FF16 ظرف یک هفته 3 میلیون نسخه فروخت پس قطعا هنوز مونده :دی چند وقت پیش هم یک امار اومد که به غلط همه جا پخش شد 3.5 میلیون نسخه فروخته که بعدا تکذیب شد .
البته من دیدم که تو هفته اول فقط 3 میلیون شیپ شده.
ولی اگه تکذیب شده پس اشتباه از من بوده.
 
FF16 ظرف یک هفته 3 میلیون نسخه فروخت پس قطعا هنوز مونده
البته اکسپدیشن اصلا تبلیغات یا فن بیس قدیمی اونو نداشت
این آمار فراتر از عالیه براش
من نمیدونم چرا اسکوئر نمیخواد حداقل یه ff ترن بیس رو امتحان کنه (میتونه شماره فرعی باشه البته AAA درست حسابی یا ریمیک یه ff قدیمی)
 
یه مقایسه جالبی توسط هوش مصنوعی خواستم در مورد مقایسه داج، پری و پرش بین بازیهای این سبک که بنظرم نتیجه نسبتا دقیقی آورده و فرق این پارامترها تو بقیه بازیها و کار مهمی که EXPEDITION 33 تونسته انجام بده رو تا حدی تونسته نشون بده(البته وحی منزل نیستا اینم :D ولی باز یه جا جمعش کرده و خوبه):​

3232.jpg

.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or