پشیمانی اسکوئر انیکس پس از موفقیت بازی Expedition 33

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000017497.jpg

با موفقیت چشمگیر بازی نقش‌آفرینی نوبتی Clair Obscur: Expedition 33، برخی تحلیل‌گران معتقدند که شرکت اسکوئر انیکس احتمالاً اکنون بابت عدم بازگشت به ریشه‌های نوبتی مجموعه Final Fantasy احساس پشیمانی می‌کند.

به گفته Rhys Elliott از مؤسسه Alinea Analytics، این بازی به لطف شخصیت‌های دوست‌داشتنی، سیستم مبارزه‌ی قوی و قیمت نسبتاً پایین ۵۰ دلاری‌اش توانسته دل بسیاری از طرفداران سبک JRPG را به دست آورد. او همچنین اشاره می‌کند که در بازار بازی‌ها، جای خالی یک عنوان نقش‌آفرینی مدرن با ظاهر واقع‌گرایانه و مبارزات سنتی احساس می‌شد.

الیوت می‌گوید: «اسکوئر انیکس نسبت به انجام این کار با مجموعه Final Fantasy مردد بود. اما حالا احتمالاً از تصمیم خود پشیمان است. Expedition 33 دقیقاً همان چیزی را به طرفداران نقش‌آفرینی داده که سال‌ها منتظرش بودند. اگر از هواداران Final Fantasy در اواخر دهه ۹۰ یا اوایل دهه ۲۰۰۰ می‌پرسیدید که نسخه ایده‌آل یک JRPG چه شکلی است، بدون شک چیزی شبیه به این بازی را توصیف می‌کردند.»

در شرایطی که Final Fantasy در سال‌های اخیر به سمت اکشن-نقش‌آفرینی حرکت کرده، موفقیت Expedition 33 نشان می‌دهد که بازار برای سبک‌های کلاسیک هنوز زنده و پویاست.
 
خبر انگلیسی میزاری لااقل یه بار با گوگل ترجمش کن ببین چی میگه🤦‍♂️🤦‍♂️

=============

@Zack.Fair
وضعیتت پیچیده تر از اونیه که فکر میکردم.
تا حدی که فکر میکنم تو یه تایم لاین دیگه ای نظرات آدمهای دیگه ای رو میخونی ولی میای اینجا جواب کامنتهاشون رو مینویسی.
چون کامنتهات در همین حد هیچ ارتباطی به نظرات بچه ها چه تو این تاپیک و چه تاپیک خود بازی و... نداره.

نمیدونم اسم این چیه ولی هرچه که هست به بازگشتت همی امیدی ندارم:دی
کارگردان Clair Obscur: Expedition 33: پرسونا ۵ بهترین بازی در نمایش نبردها و طراحی رابط کاربری است - گیمفا
خب اینم ترجمه سلیس!

اسمم که تو همون ای دیام هست!
شما سابقه گیمری طرف که موجوده هم چک نمیکنی تو امضاش، تاپیکها و...ش بماند:دی بعد به بقیه میگی پرتن از مرحله!!! :))
حاجی وا بده! هر چی بیشتر پست میزاری بیشتر پرت بودنت از قضیه رو نشون میدی:دی
دست پیش نگیرید عزیزانم :-j
تجربه! :))
اوه حواسم نبود اچیومنتهای همین این رو دارم و پلی تایمش هم همون تاپیک هست اسکرینش! :D

پ.ن: این n ساعتها تازه برای الانه که مثلا تایم هم ندارم نسلهای قبل کارم جویدن این بازیا بود:دی

خب دیگه بستون هست، با این تایید کردن همدیگه هم ذره ای چیزی حل نمیشه:دی :دی :دی
 
آخرین ویرایش:
یه جوری جبهه گیری میکنی انگار نبرد خیر و شره... اکسپدیشن یه بازی شاهکاره که فرمول نقش آفرینی های نوبتی و شرقی رو ارتقا بخشیده. این قضیه نه چیزی از خوبی بازی شرقی قبلی کم میکنه نه قراره اکسپدیشن رو تبدیل به دشمن خونی اونا کنه. وا بده تو رو خدا... یا حداقل وا نمیدی یه دست بازی کن بعد همین ایرادات الکی رو لیست کن :D
 
یه جوری جبهه گیری میکنی انگار نبرد خیر و شره... اکسپدیشن یه بازی شاهکاره که فرمول نقش آفرینی های نوبتی و شرقی رو ارتقا بخشیده. این قضیه نه چیزی از خوبی بازی شرقی قبلی کم میکنه نه قراره اکسپدیشن رو تبدیل به دشمن خونی اونا کنه. وا بده تو رو خدا... یا حداقل وا نمیدی یه دست بازی کن بعد همین ایرادات الکی رو لیست کن :D
داداش منم دقیقا باهات همنظرم. و هیچ ایرادیم از اکسپدیشن نگرفتم. حرف نوآوریهاش شد تو زمینه سیستم داج و پری که داره فقط نظرم با اینا فرق داشت، گفتم ۱-اینطور نیست که بقیه بازیهای این سبک که ژاپنیها ساختن یه دست باشن (اصلا موضوع بحث اکسپدیشن نبوده) و تا الان جنایت علیه بشریت میکردن و فقط این نوآوری داشته باشه. (چون کامل میکوبیدن فاینال فنتزی و حتی بازیهای اتلوس رو)
۲-یه مروریم به اینکه قبلا کدوم بازیهای این سبک چنین سیستمی داشتن داشتیم (اولش با ذکر اینکه حتی بازیهای قبلیم چنین چیزی داشتن ایرادی نداره الهام گرفتن و الگوبرداری-خصوصا اگه به نحو‌احسن انجام شه) حکم قتلمو صادر کردن.
حالا تو قضاوت کن ایراد از ایناست یا من!
 
داداش منم دقیقا باهات همنظرم. و هیچ ایرادیم از اکسپدیشن نگرفتم. حرف نوآوریهاش شد تو زمینه سیستم داج و پری که داره فقط نظرم با اینا فرق داشت، گفتم ۱-اینطور نیست که بقیه بازیهای این سبک که ژاپنیها ساختن یه دست باشن (اصلا موضوع بحث اکسپدیشن نبوده) و تا الان جنایت علیه بشریت میکردن و فقط این نوآوری داشته باشه. (چون کامل میکوبیدن فاینال فنتزی و حتی بازیهای اتلوس رو)
۲-یه مروریم به اینکه قبلا کدوم بازیهای این سبک چنین سیستمی داشتن داشتیم (اولش با ذکر اینکه حتی بازیهای قبلیم چنین چیزی داشتن ایرادی نداره الهام گرفتن و الگوبرداری-خصوصا اگه به نحو‌احسن انجام شه) حکم قتلمو صادر کردن.
حالا تو قضاوت کن ایراد از ایناست یا من!
هرکی پرسونا(بازی های اصلی اتلوس) و ف ف(حداقل ریمیک) رو بکوبه داره کمبود اطلاعات خودشو نشون میده. اینکه کسی از بازی خوشش بیاد یا نه به سلیقه خودش مربوطه ولی اون بازی ها هم موفقیت های خودشونو داشتن و دارن. حالا اینکه اسکوئر انتظارات بی‌جا داره تقصیر خودشه نه بازی. ولی حتی برفرض کسی مسخره کرده باشه یا ایراد بنی اسرائیلی بگیره دلیل نمیشه با همون سبک اشتباه یه بازی دیگه رو کوبند.
 
  • Like
Reactions: Zack.Fair
ضمنا قضیه ریمیک سایلنت هیل۲ و موضع من درموردش چه ربطی به این بازی داره کسی فهمید بگه :))
از کونامی متنفرم دلیلش همونه چه ربطی به چیز دیگه داره چه ربط به اکسپدیشن داره:))
اصلا اون قضیه رو‌ چرا انقدر جدی گرفتید:دی کونامی کار میکنید یا سهام دارشید؟:دی غیر این بوده دستتون رو‌ از ادامه کلی ای پی حسابی کوتاه کرده؟ منم اولش میخواستم اصلا کاری کنم بن شم سر اون جریان! ولی اصلا جریانش ربط به هیچ گیم دیگه نداره خیلی واضحا بیفایده س بخوام چیزی به کسی بفهمونم در اونمورد! در ضمن بازی نکردنی نبوده عین نوار تکرار میکنید! نمرات اخرش داشت میومد نصبش کردم دیدم معجزه شده بعد n تا سایلنت هیل که بعد 2004 اومدن بالاخره یکیو داده دست استدیو آدمیزادی!
اکانت psn مم که هست البته پایرت قهاریم بوده و هستم:دی
جناب اطلاعات و همه چیز دان تروفی پلاتینوم پرسونا۵ رویال رو یه فقره چک کنند:دی
اگه البته دنبال پلات بودم و ارجینال باز خیلی آمارم بیشتر بود
تاپیک نسخه سوییچ BotW رو‌ خودم زدم و چند تا مقاله ازش نوشتم هنوز هست!
طرف خود سازنده بازیم سر تعظیم فرود اورده جلوی سلاطین ژاپنی ترن بیس، اینجا میگید نه ژاپنیا بلد نبودن و فلان!
اصلا یه کلام هم از اکسپدیشن ایراد نگرفتم! خیلیم ازش خوشم اومده! تو کدوم جهان سیر میکنید واقعا؟ :D
مشکلم با اینه میگید صاحبای سبک چیزی بارشون نیست! ادعایی که خود سازنده اکسپدیشن هم نداره! :دی
باز کسی فهمید الان اینا چی میگن من کجا با اکسپدیشن سر عناد دارم به خودم بگه:دی بخاطر سایلنت هیل؟ rofl
اینم جنگی میذارم برای دانلود اخر هفته پایرت میرم ببینم مشکلتون با چیه فقط ثابت کنم هیتر نیستم!
پ.ن: بازی نکرده:دی lol
چیزی که خود سازنده بازیم منکره منم همونو میگم و ربطی به هیت و ایراد گرفتن هم نداره چه ربط به بازی کردن نکردن داره🤣

دقيقا مثل همون قصيه ريميك سايلنت هيل ٢ دارى با اصرار روى يه مفهوم انتزاعى ساخته ذهن خودت فقط رو اعصاب بقيه راه ميرى و به زور ميخواى همه قبول كنن كه اين تصورى كه دارى درسته.
 
۱-قیمت اصلا مهم نیست به نظرم. ملت کیفیتو کار دارن وگرنه متافور تو همین سبک نوبتی که خیلی سعی تو بد جلوه دادنش هست! رو ۷۰ دلار نمیخریدن
این اکسپدیشن ۳۳ هم ۲۰ دلار گرونتر بود با این تفاسیری که من ازش دیدم موفق میشد
۲-n تا jrpg میتونم نام ببرم فضای غربی دارن تو کارای خود اسکوئر بخوام بگم Kingdom Hearts, Parasite Eve, Final Fantasy VIII و... لطفا این فضای ژاپنی رو نمره منفی به حساب نیارید کما اینکه سازنده ژاپنی میتونه چیزی بسازه با ستینگ غربی خود غربی عمرا بتونه، مثلا فاینال فنتزی ۸ که گفتم همزمان با مد شدن هری پاتر بود تو فضای مدرسه ای میگذشت و اصلا وایب خاصی داشت زمان خودش.
۳-اینمورد شاید، ولی باز متافور نقضش میکنه و بازیهای اتلوس. یا بازیهای سری یاکوزا و...
اینم باعث پریدن مشتریا نمیشه (بلند بودن کات سینها یا تعدادشون)
۴-اتفاقا خیلیم زیاده از قضا پره به صورت غیرمستقیم:دی به این شکل که شما با ارتقا کاراکترها انقد evasion شونو بالا میبری بیشتر اتک ها رو داج بدن. parry هم باز هست به صورت رفلکت جادو و حمله فیزیکی.

در کل خواستم بگم دلیل موفقیتش اتفاقا همین سبک نوبتی و از دمده نشدنش و تقاضای بازار برای این سبک بوده اونم صد در صد:دی
به نظرم یه نکته دیگه که باعث موفقیت Expedition در فروش شده در کنار مواردی که گفته شد تایم گیم پلی خیلی کمتر بازی. من خودم به شخصه تنها دلیلی که نتونستم پرسونا متافور یا فاینال فنتزی ها رو بگیرم ساعت های بسیار طولانی (+100) که میخواد تا کاملش کنی. در صورتی که تکلیف با Expeditionمشخصه چون با 30 ساعت داستان اصلی تموم میشه و همچنان میتونی داخل هایپش درموردش با دیگران صحبت کنی و نظرتو بدی.
 
  • Like
Reactions: HalfLife G
به نظرم یه نکته دیگه که باعث موفقیت Expedition در فروش شده در کنار مواردی که گفته شد تایم گیم پلی خیلی کمتر بازی. من خودم به شخصه تنها دلیلی که نتونستم پرسونا متافور یا فاینال فنتزی ها رو بگیرم ساعت های بسیار طولانی (+100) که میخواد تا کاملش کنی. در صورتی که تکلیف با Expeditionمشخصه چون با 30 ساعت داستان اصلی تموم میشه و همچنان میتونی داخل هایپش درموردش با دیگران صحبت کنی و نظرتو بدی.

چه خووب! اخیرلا ریبرث رو بازی کردم و واقعا دهنم صاف شد از حجم بالای فیلر و محتوای بی مورد. چه داستانی چه گیم‌پلی. البته وقتی یک بازی رو بیای تبدیل به سه بازی کنی قطعا همین بلا سرش میاد. پرسونا ۵ هم با اینکه خیلی دوس داشتم اما بعد ۶۰ ساعت بازی فهمیدم حداقل ۶۰ ساعت دیگم مونده و همونجا بود که خداحافظی کردم باهاش :D در کل شاید جاپونیا دوس دارن پولی که میخورن حلال باشه و همینجوری محتوا بچپونن تو بازی و زمانش رو طولانی کنن اما واقعا خیلی وقتا نیازی به این کار نیست! لااقل خط داستانی اصلی رو متعاول کنن ولی محتوای فرعی رو ببرن بالا.
 
در باب اینکه این تحلیل چقدر مسخره است، یه نکته ای رو باید در نظر گرفت، اون چیزی که الان برای این بازی موفقیت محسوب میشه برای FF شکست مطلقه. فروش دو سه میلیونی چیزی نیست که SE دنبالش باشه. برای این بازی هم خیلی خوبه چون یه بازی AA با هزینه کمه. FF اما یه AAA با هزینه های چند صد میلیون دلاری. برای جبران این هزینه ها و سود آوری مد نظر SE هم نیازه که FF فروش 10 میلیونی داشته باشه. لازمه رسیدن به این اعداد و ارقام هم جذب طیف گسترده ای از مخاطبین و گیمرها. به این علته که SE به صرافت تغییر سبک و مدرن کردن گیم پلی و ... افتاده. ترن بیس ساختن و فروش سه چهار میلیونی دردی از SE دوا نمیکنه.

اگه ایشون میتونست +10 میلیون بفروشه من میتونستم این تحلیل رو درک کنم و بگم خاک بر سر SE، اما این اعداد و ارقام حائض نکته خاصی نیست واقعا.

البته در اینکه SE اشتباه میکنه که شکی نیست، قبلا هم نظر خودمو در این خصوص گفتم و به نظرم خیلی مشخصه ایراد FF کجاست، اما مسلما اینکه چرا دیگه TB نمیسازه هیچ ربطی به کاهش محبوبیت و فروشش نداره و الان برگرده سراغ گیم پلی نوبتی هم باز کمکی بهش نمیکنه که هیچی، شاید بدتر هم کنه اوضاع رو.
مخالفم ، اینا نه بودجه و تیم و تکنولوژی اسکوار رو داشتم نه بازیشون در حد بازی های اسکوار های کوالیتی هست ، از لحاظ گرافیک و سایر مباحث بصری مثل طراحی کارکتر ... من تا قبل اینکه بازی بیاد اصلا از وجودش هم خبر نداشتم ...
اصلا قابل مقایسه با تبلیغات و بازاریابی که اسکوار می‌تونه انجام بده نیست .. جدا از اینکه اسم خود ff جدید که بیاد تو کل صنعت گیم یه لرزه ای ایجاد می‌کنه
 
  • Like
Reactions: Zack.Fair
چه خووب! اخیرلا ریبرث رو بازی کردم و واقعا دهنم صاف شد از حجم بالای فیلر و محتوای بی مورد. چه داستانی چه گیم‌پلی. البته وقتی یک بازی رو بیای تبدیل به سه بازی کنی قطعا همین بلا سرش میاد. پرسونا ۵ هم با اینکه خیلی دوس داشتم اما بعد ۶۰ ساعت بازی فهمیدم حداقل ۶۰ ساعت دیگم مونده و همونجا بود که خداحافظی کردم باهاش :D در کل شاید جاپونیا دوس دارن پولی که میخورن حلال باشه و همینجوری محتوا بچپونن تو بازی و زمانش رو طولانی کنن اما واقعا خیلی وقتا نیازی به این کار نیست! لااقل خط داستانی اصلی رو متعاول کنن ولی محتوای فرعی رو ببرن بالا.
یه جمله ای چند وقت پیش شنیدم که واقعا درست میگفت:
"زمان فیلم، سریال و بازی های خوب داره از عمر انساس بیشتر میشه".
من شدیدا استقبال میکنم از اینکه یه مدتی کلا محتوایی نیاد :D دهنمون سرویس شد واقعا.
 
داداش منم دقیقا باهات همنظرم. و هیچ ایرادیم از اکسپدیشن نگرفتم. حرف نوآوریهاش شد تو زمینه سیستم داج و پری که داره فقط نظرم با اینا فرق داشت، گفتم ۱-اینطور نیست که بقیه بازیهای این سبک که ژاپنیها ساختن یه دست باشن (اصلا موضوع بحث اکسپدیشن نبوده) و تا الان جنایت علیه بشریت میکردن و فقط این نوآوری داشته باشه. (چون کامل میکوبیدن فاینال فنتزی و حتی بازیهای اتلوس رو)
۲-یه مروریم به اینکه قبلا کدوم بازیهای این سبک چنین سیستمی داشتن داشتیم (اولش با ذکر اینکه حتی بازیهای قبلیم چنین چیزی داشتن ایرادی نداره الهام گرفتن و الگوبرداری-خصوصا اگه به نحو‌احسن انجام شه) حکم قتلمو صادر کردن.
حالا تو قضاوت کن ایراد از ایناست یا من!
شما چون تعصب داری رو تجربه خودت، اصلا پست دیگران رو نمیخوونی.
الان مثلا Doom یا Halflife و ..... بزرگان و شکل دهندگان سبک FPS هستن، ولی خیلی از بازیهای دیگه هم اومدن نوآوری هایی کردن که این سبک رو گسترش دادن و برای خیلیا جذابترشم کردن(نمونش COD). یعنی وحی منزل نیس که نوآوری تو سبک FPS فقط مال سه چهار تا بازی صاحب این سبکه و بگردیم نشانه هایی از مکانیک های مثلا COD رو تو HL پیدا کنیم تا اثبات کنیم بقیه نمیتونن نوآوری کنن. :D

بازی expedition33 هم همچین چیزیه. اومده هم بر اساس پایه و بیس موجود سبک JRPG نوآوریهایی تو این سبک کرده و هم ایده های خودش رو قاطیش کرده و نتیجش این شده که خیلی این سبک رو جذابتر کرده. یعنی اگر یکی طرفدار این سبک باشه باید خوشحال باشه که یکی با تغییرات و نوآوریهایی این سبک رو برای خیلیا جذابتر کرده. نه اینکه مقاومت کنه و بدون تجربه بازی کل نت رو بگرده تا اثبات کنه هر نوآوری و تغییرات این بازی ریشه در گذشته داره و اینا کار خاصی نکردن :D

دیگه این اخرین توضیحم بود چون واقعا بدنم نمی کشه :Dسرقضیه سایلنت هیل هم کلی برا این مقاومت بی فایدت پست دادم و حس می کنم دارم چرخه رو تکرار میکنم

.​
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or