پس از 30 سال ، اولین عکس از هستی منتشر شد ! بسیار دیدنی از جیمز وب

comil2021

کاربر سایت
Apr 9, 2021
243
قریباً ۳۰ سال انتظار برای آغاز فعالیت تلسکوپی که بتواند مناطق نادیدنی جهان را آشکار کند، با انتشار نخستین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان اولیه بالاخره به پایان رسید.

ناسا در جریان رویدادی در کاخ سفید، نخستین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب با نام «اولین زمینه ژرف وب» (Webb’s First Deep Field) را منتشر کرد. این عکس که پیش نزدیک بود مقام‌های ناسا را به گریه بیندازد، ژرف‌ترین تصویر ثبت‌شده تاکنون از کیهان محسوب می‌شود. بیل نلسون، مدیر ناسا از این تصویر به‌عنوان «نمایی تازه از کیهان» یاد کرده است که هزاران کهکشان با میلیاردها سال عمر را به نمایش می‌گذارد.

بیل نلسون درباره‌ی این تصویر گفت:‌

اگر ذره‌ای شن را در نوک انگشت‌تان بگذارید و درحالی‌که دست‌تان را دراز کرده‌اید، از سر شانه‌ به آن نگاه کنید، این همان بخشی از جهانی است که [در این تصویر] می‌بینید؛ فقط یک ذره‌ی کوچک از کل جهان هستی.

ناسا همان‌طور که از چندی پیش وعده داده بود، سه‌شنبه عصر به وقت ایران نخستین تصاویر و داده‌های تلسکوپ فضایی جدید جیمز وب را منتشر کرد. این رونمایی، پایان‌بخش تقریباً ۳۰ سال برنامه‌ریزی، ساخت، آزمایش و نوآوری و ۶ ماه دلهره، تنش و انتظار از زمان پرتاب تلسکوپ در دی ماه سال گذشته بود و عصر تازه‌ای را در نجوم و کیهان‌شناسی آغاز کرد.

این عکس که با دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده، ترکیبی از چندین تصویر در طول موج‌های مختلف است که در طول ۱۲٫۵ ساعت ثبت شده است. این درحالی است که چنین کاری برای تلسکوپ فضایی هابل، به گفته‌ی ناسا هفته‌ها زمان می‌برد. این تصویر شاید در نگاه اول، چندان خارق‌العاده‌ به نظر نرسد؛ اما واقعیت این است که این عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر از خوشه کیهانی SMACS 0723 است که ۴٫۶ میلیارد سال پیش متولد شد.

جیمز وب در این تصویر شگفت‌انگیز با جمع‌آوری پرتوهای فروسرخ که برای چشم انسان نادیدنی هستند، محدوده‌هایی کاملاً جدید از جهان را برای ما نمایان کرد. اتمسفر زمین این پرتوها را مسدود می‌کند و درنتیجه صرفاً در فضا امکان مطالعه‌ی آن‌ها وجود دارد. علاوه‌براین، فروسرخ می‌تواند به ابرهای گردوغباری که سحابی‌های کیهانی، محل تولد ستارگان را احاطه کرده‌اند، نفوذ و آن‌ها را به حباب‌هایی شفاف تبدیل کند.

زومیت

webb-first-deep-field_v0y9.jpg

 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر