پرونده ی بازی Shadow of the Colossus

...

کاربر سایت
Dec 17, 2008
213
سلام دوستان.
توی این چند روزی که بنا به خواسته ی مدیران توی سایت نبودم تصمیم گرفتم که یه کار مفیدی انجام بدم و پرونده ای از بازی Shadow Of Colossus رو براتون بنویسم. یادم بود که بعضی از دوستان گفته بودند که از داستان این بازی زیاد سر در نیاوردن و به همین دلیل تصمیم گرفتم که این بازی رو پرونده کنم. در هر صورت امیدوارم کمی به دردتون بخوره. تقدیم به تمام دوستداران این بازی:
بازی Shadow of the Colossusدر ژاپن با نام Wander and the Colossus رلیز شد. این بازی در سبک action-adventure هست و publish اون(SCEI)Sony Computer Entertainment بود که برای PS2 روانه ی بازار شد. بازی در تاریخ October 2005 در آمریکای شمالی و ژاپن عرضه گشت. این بازی توسط Studio 1 که یکی از استدیو های بین المللی SCEI بود تولید شد.
1466.jpg
داستان بازی حول محور پسری جوان با نام Wander میچرخد که سوار بر اسب خود سرزمین پهناوری را به دنبال 16 مخلوق که آنها را colossi مینامند جستجو میکند تا با نابودی آنها، دختری جوان با نام Mono را نجات دهد. میشه گفت این بازی نوعی خاص و جدید از action-adventure هست زیرا در بازی نه مکانهای خاصی برای جنگ (که در اصطلاح به این مکان ها dungeon گفته میشود) وجود دارد و نه کارکتر ضد قهرمانی که در طول خط داستانی فعالیتهای ضد قهرمانی انجام دهد و نه دشمنی برای نابود کردن جز colossi دارید. از طرف دیگه این بازی معماهای زیبایی هم دارد که برای مثال شما باید ابتدا نقاط ضعف یک colossus را شناسایی کنید و بعد از آن نقاط ضعف برای نابودی آن استفاده کنید.
همان طور که در ابتدا هم گفته شد نقش اصلی داستان کارکتری با نام Wander میباشد که صدای آن را Kenji Nojimaدر میاورد. مرد جوانی که هدف اصلی او زنده کردن یک دختر با نام Mono است که صدای دختر را Hitomi Nabatame در میاورد. اطلاعات کمی در مورد دخترک وجود دارد و تنها چیزی که مشخص هست آن است که او قربانی است زیرا Wander باور دارد که سرنوشت شومی داشته. تنها همراه Wander در این سفر برای زنده کردن دخترک، اسب با وفایش Agro است. همچنین موجودی که تنها صدای او در بازی شنیده میشود به او کمک میکند و در مورد colossi به او توضیحاتی میدهد که آن موجود را Dormin مینامند و صدای آن را Kazuhiro Nakata و Kyoko Hikami در میاورند. داستان اصلی حول این شخصیتها میچرخد اما یک نقش بسیار کوتاه دیگر نیز وجود دارد با نام Lord Emon که صدایش را Naoki Bando در میاورد.
Dormin یک موجود عجیب و مرموز هست که در بازی دو نفر همزمان با هم صدای او را در میاورند که یکی زن و دیگری صدای مرد است تا بر مرموز بودن این موجود اشاره ی بیشتری داشته باشند. افسانه های داخل بازی گویای این موضوع هستند که Dormin دارای قدرت زنده کردن مردگان میباشد و به دلیل همین قدرت اوست که Wander وارد این سرزمین ممنوعه میشود تا با انجام دستورات Dormin بتواند Mono را دوباره زنده کند. Dormin در مقابل زنده کردن دخترک از Wander میخواهد تا 16 colossi را نابود سازد.
Lord Emon یک کشیش است که داستان را تعریف میکند و مقدمه ی بازی را شرح میدهد. او یک گروه کوچک سرباز در اختیار دارد و به دنبال Wander میگردد تا جلوی او را بگیرد و نگذارد تا آیین ممنوعه را به جای آورده و 16 colossi را نابود سازد.
300px-Lord_Emon.jpg
Colossi نیز موجوداتی هستند بسیار بزرگ و قول پیکر که گاهی شبیه به فرم انسانی و گاهی نیز مانند حیوانات و درنگان هستند. بدن آنها از چیزهایی شبیه به سنگ و خاک و خزه تشکیل شده است که البته برخی عناصر خاص نیز در آن دیده میشود که نقاط حساس بدن را تشکلی میدهد. این موجودات در سرزمین ممنوعه ساکن شدند و جرات خارج شدن از آنجا را ندارند.
shadow-of-the-colossus-20050927025333795.jpg
در مورد داستان بازی نیز باید گفت از جایی آغاز میشود که Wander وارد سرزمین ممنوعه شده و با اسبش Agro از روی پل بزرگی عبور میکند. او بعد از وارد شدن به معبد بزرگی در قسمت مرکز آن که یک جایگاه سکو مانند بود چیزی را که داخل ردا پیچیده شده است را میخواباند. با برداشتن ردا بدن دخترکی با نام Mono مشخص میشود که ظاهرا مرده است.
Shadow_of_the_Colossus_01_Original.jpg
چند لحظه بعد چندین سایه که شبیه به انسان هستند قصد حمله به Wander را دارند که او با استفاده از شمشیر باستانی (ancient sword) آنها را به آسانی نابود میکند. بعد از نابود شدن موجودات سایه شکل صدایی عجیب که به Dormin تعلق دارد از بالا طنین انداز میشود و ابراض تعجب میکند که Wander این شمشیر را در اختیار دارد. Wander از Dormin درخواست میکند تا روح Mono را به او بازگردانده و او را زنده کند و Dormin در جواب میگوید این خواسته شدنی است در صورتی که 16 مجسمه ای که در معبد وجود دارد شکسته شوند در ادامه او میگوید که این کار فقط با نابود کردن colossi واقعی صورت میگیرد و برای این کار باید از شمشیر باستانی برای پیدا کردن مکان colossi استفاده کند. به هر حال اطلاعات بیشتری در مورد اینکه هدف Dormin ازین کار چه بوده تا در اواخر بازی مشخص نمیشود. حتی با وجود اخطاری Dormin به Wander که ممکن است بخاطر زنده کردن Mono او بهای سنگینی بپردازد، با این حال Wander تصمیم خود را گرفته و شروع به گشتن سرزمین ممنوعه برای پیدا کردن colossi میکند. با نابود کردن هر colossi وضع فیزیکی Wander بد و رو به زوال میرود. پوستش کمرنگ، موهایش تیره، رگهای تیره سرتاسر صورتش را میپوشاند و دو شاخ کوچک روی سرش پدیدار میشود. در مقابل رنگ صورت Mono خبر از بهبود حال او میدهد و بعد از نابودی هر colossi این عامل واضح تر میشود. بعد از نابودی دوازدهمین colossi شخصیت جدیدی در بازی آشکار میشود که با یک گروه جنگجو در جستجوی Wander میباشد و او کشیشی است با نام Lord Emon.
Dormin اصرار میکند تا Wander برای نابودی بقیه colossi عجله ی بیشتری کند. در ادامه برای نابود کردن colossi او سوار بر اسب خود از روی پل بزرگ عبور کرده که ناگهان پل شروع به ریختن میکند. اسب Wander که Agro نام داشت روی آخرین شکاف پل پریده ولی با تخریب ستونها او جای پای خود را گم میکند. با احساس سقوط ناگهانی که Agro حس میکند، خود را محکم به جلو تکان داده و Wander را به قسمت ایمنی پرت میکند و با این کار خود را قربانی کرده و با فرو ریختن پل، Agro نیز به داخل رودخانه سقوط میکند. Wander روانه میشود تا آخرین colossi را از پای در آورد و از طرف دیگر Lord Emon و همراهانش وارد معبد شده و با آخرین مجسمه ی colossi روبه رو میشوند. بعد از آن خیلی زود Wander که آخرین colossi را نیز نابود کرده پدیدار میشود. رنگ چشمان و پوست او کاملا بی رنگ شده و دو شاخ کوچک روی سر او روییده است. اعلام میشود که Wander جن زده است و Lord Emon دستور میدهد تا او را بکشند. در این هنگام که Wander سعی میکند تا خود را به Mono برساند یکی از سربازان با کمان او را هدف قرار داده و سرباز دیگر با خنجر قلب او را میشکافد. خون سیاهی از جای زخمها در بدن او بیرون میپاشد و این خون و مرگ چیزی یکسان بین Wander و colossi بود.
colossus2.jpg
بعد از این اتفاق، روح Dormin بدن Wander را تصرف کرده و او را به یک موجود سایه مانند غول پیکر تبدیل میکند. Dormin در ادامه میگوید که بدنش به 16 قسمت تقسیم شده بود تا از به قدرت رسیدن دوباره ی او جلوگیری شود و حالا او بدن Wander را تصور کرده و از نو متولد شده است و هریک از قدرتها و قسمتهای او در بدن Wander ذخیره شده است. هنگامی که مردانی که Wander را کشتند فرار میکنند، Lord Emonبرای نابود کردن colossi شمشیر باستانی را داخل حوزچه ی پشت سالن می اندازد و یک گردباک تولید میشود که Dormin و سرانجام Wander را از پای در میاورد. Lord Emon و افرادش از معبد و سرزمین ممنوعه فرار کرده و پشت سر آنها پلی که معبد را به خروجی از سرزمین ممنوعه متصل میکرد فرو میریزد. Lord Emon بعد از فرار کردن از سرزمین ممنوعه میگوید که امیدوار است اگر Wander زنده باشد روزی بتواند گناهی را که کرده است جبران کند.
در داخل معبد، Mono بیدار میشود همانطور که Dormin با Wander توافق کرده بود و Agro لنگ لنگان وارد معبد میشود و گویی پای عقبش آسیب دیده است. Mono در جستجوی Wander میرود تا بتواند او را بعد از گربادی که Lord Emon درست کرد پیدا کند و بعد از کمی جست و جو با یک کودک رو به رو میشود که دو شاخ کوچک روی سرش پدید آمده است. او کودک را برداشته و سوار بر اسب میشود و به سمت طبقات بالایی معبد میروند و وارد یک باغ مرموز شده و... بازی تمام میشود. البته ادامه ی داستانی بازی Shadow of the Colossus در بازی ICO میباشد که انشالله در یک پروفایل دیگر در مورد این بازی نیز صحبت میکنیم.
a3c413ad3171a5f8.jpg
حالا بهتره کمی به تیمی که این بازی زیبا رو خلق کرد و چگونگی ساختش بپردازیم. با یک تیم 35 نفره کار تولید بازی Shadow of the Colossus در سال 2002 آغاز شد که در زیر پروژه ای با نام Nico که طرح ساخت ico بعدی بود قرار گرفت و آنها قصد داشتند دنباله ی بازی ico را خلق کنند. خیلی زود چندی بعد یک دمو از بازی عرضه شد که در آن چندین نفر که ماسک بر صورت داشتند، سوار بر اسب در حال حمله و نابود کردن یک colossus بودند. البته مدتی بعد Fumito Ueda اعلام کرد که این یک حیله بسیار ساده در طراحی کارکتر بوده و آنها هرگز قصد ندارند که دنباله ای برای ICO بسازند.
Ueda و تولید کننده اش یعنی Kenji Kaido سعی کردند تیم خود را با استاندارد های بالا برای ساخت هماهنگ سازند. او سعی میکرد کارش کمال گرایانه باشد. تصور او اینچنین بود که تنها یک یا دو نفر از 500 هنرمندی که روی بازی Shadow Of Colossus کار میکردند میتوانند او را درک کنند و بارها او درخواست تغییراتی در طرح بازی داد تا با چیزی که در ذهنش بود همخوانی پیدا کند. از طرف دیگر Kaido که تولید کننده بود سعی کرد بهترین محیط فیزیکی را برای بازی پدید آورد و روی حرکات جنبشی Colossi و همچنین واقع گرایانه بودن حرکات جنبشی Wander تمرکز خاصی کرد. برای مثال او میخواست وقتی که Colossus خود را به شدت تکان میدهد، Wander که در پشت او قرار دارد تغییر مکانش و حرکاتی که در اثر تکان Colossus انجام میدهد کاملا واقع گرایانه باشد. او به دو نکته ی خیلی مهم اشاره داشت که یکی " قوای بازیکننده و عکس العمل ها" و دیگری "تغییر شکل ناگهانی اعضا بدن" بود. موتور فیزیکی که بر اساس واقع گرایانه بودن بازی انتخاب شده بود حکم میکرد که اگر میخواهند Colossi تندتر باشد پس باید اندازه ی او کوچکتر شود تا نتیجه ای بهتر بگیرند.
shadow_of_the_colossus_by_werewolfmaster190.jpg
Ueda میخواست تا بازی بی همتایی را عرضه کند و او میدانست که بازیکنان از یک بازی تصور دارند که دارای چندین رییس و چندین دشمن غیر رییسان باشد. برای مطمئن شدن ازین موضوع او تصمیم گرفت دشمنان داخل بازی فقط 16 Colossi باشند ولی این Colossi طوری طراحی شوند تا هنگام نزدیک شدن به هر یک رفتار آنها به گونه ای خاص و متفاوت با دیگری باشد تا بازیکن احساس تکراری بودن نکند. البته همین وجود تنها رییسان در این بازی موجب شد تا با دیگر بازیها متفاوت باشد و Ueda اضحار داشت که وقتی دشمنی جز Colossi در بازی وجود نداشت پس برنامه نویسان و طراحان فقط روی این دشمن تمرکز میکردند و در نیتجه کیفیت کار بسیار بهتر میشد.
از طرف دیگر عاملی که در بازی خیلی دخیل بود رابطه ی میان Wander و اسبش Agro است. آنها میخواستند تا اسب نیز به گونه ای واقع گرایانه باشد و به همین دلیل Agro به فراخوانی Wander ممکن است گاهی پاسخ ندهد. این کلماتی است که Ueda در این مورد بیان کرد: " یک اسب واقعی همیشه فرمان بردار نیست. آن مثل یک ماشین یا یک موتور سیکلت نمیباشد، او همیشه نخواهد چرخید وقتی شما به او میگویید بچرخ یا برگرد."
در پایان هنگامی که این بازی رلیز شد مورد تحسین خیلی از منتقدان قرار گرفت. سایت Edge نمره ی 8 از 10 را به آن داد، مجله ی Famitsu به آن نمره ی37 از 40 داد و IGN نمره ی 9.7 از 10 را مختص آن دانست. این بازی سیزدهمین بازی برتر سال 2005 نامیده شد. X-play به آن نمره ی 4 از 5 را داد و تمام این امتیاز ها گویای آن است که این بازی یک شاهکار زیبا بوده است.
در سال 2006 بازی Shadow Of Colossus به عنوان "بهترین طراحی شخصیت" و "بهترین طرح بازی" و "بهترین دید بصری" و "بهترین بازی سال" جزو سه بازی نوآوری شده جایزه دریافت کرد. دوباره در همان سال در DICE Summit بخاطر برجستگی موفقیت در پیمودن مسیر از آکادمی فعل و انفعالات هنر و علم (Academy of Interactive Arts & Sciences) جایزه دریافت کرد، در صورتی که این بازی در سال 2005 در مجله ی Famitsu جایزه مخصوص "تازه کار" را دریافت کرد و در سایت IGN نیز بهعنوان "بهترین بازی ماجراجویی" و "بهترین طراحی هنرمندانه" در همان سال 2005 جایزه گرفت و همچنین ذکر شد که Agro بهترین شخصیت تابع در تاریخ بازیها میباشد. 2 سال بعد از این حرفهای سایت IGN در لیست بازیهایش Shadow Of Colossus چهارمین بازی از بهترین بازیهای تمام دوران PS2 خوانده شد.
نکاتی دیگر هم در مورد این بازی بود و مثلا در مورد گیم پلی و چیزهای دیگر ولی سعی کردم نکاتی که بهتر هست رو بیان کنم تا از خواندش خسته نشید. امیدوارم که ازین مطلب استفاده کرده باشید. بالاخره این مدتی که به ناچار از سایت بیرون بودم حداقل یه جوری خواستم به درد بخورم.
موفق و پیروز باشید.;):smile:
 
آخرین ویرایش:

MG.Snake

کاربر سایت
Aug 7, 2008
1,021
نام
آرین
برادر سه نقطه(اسمت نمیدونم)دستت طلا..........آخرش معلوم نشد اون بچه کیه؟؟؟!!
wander که دوباره متولد شده یا Dormin؟؟؟!!!
این ICO چه بازیه؟؟!!!
چرا قسمت دومش نمیسازن...من بد مدل تو خماری آخر بازی موندم....
 

...

کاربر سایت
Dec 17, 2008
213
برادر سه نقطه(اسمت نمیدونم)دستت طلا..........آخرش معلوم نشد اون بچه کیه؟؟؟!!
wander که دوباره متولد شده یا Dormin؟؟؟!!!
این ICO چه بازیه؟؟!!!
چرا قسمت دومش نمیسازن...من بد مدل تو خماری آخر بازی موندم....
سلام.
من مهدی هستم. خوشبختم;)
اون بچه ای که متولد شدش همون Wander بود که بعضی از تغییرات قیافه روش مونده مثل شاخ. و توی بازی ICO همون شخصیت اصلی بازی هستش. انشالله به زودی پرونده ی بازی ICO رو هم براتون میذارم. فعلا دارم روی پرونده ی بازی Lost Odyssey و یه بازی خیلی سنگین که میخوام واستون سورپرایز باشه کار میکنم و بعد از اون حتما ICO رو هم مینویسم. قول میدم...
ممنونم از حرفاتون. امیدوارم خوشتون اومده باشه
 
  • Like
Reactions: Mam.Q

Masood_Matin

کاربر سایت
Mar 13, 2006
863
نام
مسعود
سلام.
من مهدی هستم. خوشبختم;)
اون بچه ای که متولد شدش همون Wander بود که بعضی از تغییرات قیافه روش مونده مثل شاخ. و توی بازی ICO همون شخصیت اصلی بازی هستش. انشالله به زودی پرونده ی بازی ICO رو هم براتون میذارم. فعلا دارم روی پرونده ی بازی Lost Odyssey و یه بازی خیلی سنگین که میخوام واستون سورپرایز باشه کار میکنم و بعد از اون حتما ICO رو هم مینویسم. قول میدم...
ممنونم از حرفاتون. امیدوارم خوشتون اومده باشه

ممنون از توضیحات کاملتون آقا مهدی.
فقط یه نکته :
همونطور که تو تاپیک ICO توضیح دادم متاسفانه این اشتباه وجود داره که پسری که در ICO بازی میکنه همون Wander هست. این کاملا اشتباهه. نام شخصیت قهرمان بازی ICo ، واندر نیست اسمش ICO است و ضمنا اگه به داستان ICO دقت کنید کاملا مشخص میشه که داستان بازی ICO سالها بعد از
Shadow of the Colossus اتفاق میفته. و ICO هم در واقع یکی از نوادگان Wander به حساب میاد.


باز هم ممنون از مطلب مفیدتون

 

Wander

کاربر سایت
Oct 2, 2006
6,292
نام
محمد
سلام ممنون از نوشته خوبتون
من تازه 2-3 روز بود بازي رو تموم کرده بودم براي هين برام خيلي جالب بود که دوستان درست همين موقع که من بازي رو تموم کردم صحبت در مورد اين بازي رو به ميون بيارن.
بازي بدون شک فوق العاده هست.بشخصه تا به حال چنين بازي با اين چنين دقت ساختي نديدم.موسيقي هاي تمام صحنه هاي بازي کاملا با محيط و اتمسفر و حتي کلاسوسها و خوي حيواني اونها هاهنگ هست و به حدي تاثير گذار هستند که هر انسان علاقمندی رو تحت تاثیر قرار میده.مثلا زماني که با کلاسوس پرنده گونه بازي مواجه مي شيد موسيقي کاملا جو خاص شکار و شکارچي و اون سکوت مخصوص شکار رو به هنگام ورود به مردابي که خانه ها و بناهاي متروکه رو به زير کشيده براي انسان تداعي مي کنه وبا ديدن کلاسوس مطمئن ميشيد که مطابقه حدستون با يک صياد و شکارچي ماهر طرف هستيد.
ويا مثلا زماني که نقطه ضعف کلاسوس ها رو کشف مي کنيد و بقصد اتمام کار به اونها حمله ور مي شيد موسيقي حماسي و پرشور بازي تمام وجودتون رو در بر مي گيره و شما رو آماده يک نبرد تمام عيار مي کنه که حقیقتا نظیرش در بازی های امروزی بسیار نایاب هست.
انيميشن هاي اسب و همچنين کلاسوس ها و بدن واندر فوق قدرت پي اس تو هست بطوريکه که همين الان هم بازي با اين کيفيت انيميشن در اين سبک کم پیدا می شه.
اگرو براحتی با اسب هاي بازي Assassins Creed برابري مي کنه حتي بشخصه عقيده دارم که انيميشن هاي اين حيوون دوست داشتني بسيار طبيعي تر از اسب هاي عقيده قاتلين هست و بسيار ظبيعي تر میدوه و در ميدان مبارزه جولان مي ده.
از انيميشن استفاده شده در مورد واندر چيزي نمي گم فقط کافيه سفت به مو هاي يک کلاسوس پشمالو بچسبيد بعد خودتون به عمق کار پي خواهيد برد.فقط طرز راه رفتن واندر کمی عجیب هست که شايد دليلشم ضعف بدني اون باشه که به اين شکل طراحي شده و الا بقيه المانها در بخش فيزيک بدني بسيار عالي طراحي شدن.
در مورد داستان من قصد داشتم که يه سرچ بکنم ببينم چيزي پيدا ميشه يا نه که هنوز موفق نشدم ولي الساعه که اين يدونه امتحانم رو بدم حتما دنبال داستان ميرم و تهو توش رو در ميارم.
در ضمن اگه دوستانی که عکس گذاشتن عکس ها رو بصورت لینک های فروم بزارن که صفحه اینهمه زور نزنه که بالا بیاد خیلی خوب میشه.
 
آخرین ویرایش:

KRATUS

کاربر سایت
Aug 17, 2008
360
نام
Ashkan
سلام.
بچه ها این باغ مخفی به جه درد میخوره؟
باور کنید من میدونستم اون بالا یه خبرایی هست چون اون علفایی که رو دیوار بود رو میشد مثل کریتوس گرفت و بالا رفت حتی یه بار تا وسطای دیوار رفتم ولی دیگه خسته شدم و خودم رو انداختم پایین اخه خیلی طولانی بود ولی حالا که فیلمش رو تو YouTube دیدم گفتم همون بهتر که پریدم پایین کی میره این همه راهو.:laughing:
 

Amirabedini

کاربر سایت
Apr 6, 2013
1
حقیقت بازی Shodow of the colossus

به نظر من طرح این بازی از طرف یهودی ها ارایه شده است،زیرا این بازی شخصیت حضرت ابراهیم را مورد هدف قرار داده است. در بازی این طور دیده میشود که با هر بار نابودی یک غول، یکی از بتهای معبد شکسته میشود،مانند داستان حضرت ابراهیم که در تاریخ آمده است که بتها را شکست.کلمه Dormin هیچ معنی خاصی ندارد و به هیچ موجود تاریخی اشاره نمیکند،بلکه نامی ساختگی برای" نمرود" است. نمرود در کتاب مقدس یهودیها به عنوان شکارچی مقتدر شناخته میشود،در این بازی در واقع نمرود ابراهیم را بازیچه قرار داده
و به او میگوید برای زنده کردن دوست دختر خود، باید برایش غولها را شکار کند، به عبارت بهتر یک بازی ضد اسلامی به شمار میرود.

---------- نوشته در 05:06 PM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 04:56 PM ارسال شده بود ----------

به نظر من طرح این بازی از طرف یهودی ها ارایه شده است،زیرا این بازی شخصیت حضرت ابراهیم را مورد هدف قرار داده است. در بازی این طور دیده میشود که با هر بار نابودی یک غول، یکی از بتهای معبد شکسته میشود،مانند داستان حضرت ابراهیم که در تاریخ آمده است که بتها را شکست.کلمه Dormin هیچ معنی خاصی ندارد و به هیچ موجود تاریخی اشاره نمیکند،بلکه نامی ساختگی برای" نمرود" است. نمرود در کتاب مقدس یهودیها به عنوان شکارچی مقتدر شناخته میشود،در این بازی در واقع نمرود ابراهیم را بازیچه قرار داده
و به او میگوید برای زنده کردن دوست دختر خود، باید برایش غولها را شکار کند، به عبارت بهتر یک بازی ضد اسلامی به شمار میرود.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر