پرونده ی بازی OKAMI

...

کاربر سایت
Dec 17, 2008
213
سلام.
چند وقت پیش داشتم فکر میکردم که یکی از بهترین بازی های سالهای اخیر روی PS2 چه بازی هستش؟ خیلی فکر کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم. داشتم توی اینترنت دنبال یه موضوع کاملا متفاوت میگشتم که یک دفعه چشمم به عنوان بازی OKAMI افتاد. خیلی سریع همه چیز یادم اومد. واقعا این بازی یکی از بهترین شاهکارهای کنسول PS2 بود و هست و میدونم که خیلی از شماها نیز با این شاهکار آشنا هستید. چند روز پیش برای خودم این بازی رو پرونده کردم و امروز تصمیم گرفتم این پرونده رو اینجا هم بذارم تا شما هم ازش استفاده کنید. امیدوارم که خوشتون بیاد. تقدیم به تمام دوستداران این بازی:
بازی OKAMI توسط Clover Studio طراحی شد و سبک آن action-adventure بود و توضیح کننده آن نیز Capcom معرفی شد. این بازی در سال 2006 برای کنسول PlayStation 2 در آمریکای شمالی و ژاپن و در سال 2007 برای اروپا و استرالیا رلیز شد که البته روی کنسول Wii نیز پورت شد که تاریخ رلیز این پورت در آمریکای شمالیApril 15, 2008 و در اروپا June 2008 بود.
okami_01.jpg
بازی در مورد یک دوره تاریخ کلاسیک ژاپنی میباشد. OKAMI با بهم پیوستن چندین افسانه ی ژاپنی و آداب و رسوم اجدادی این کشور میخواهد بگوید که چگونه زمین از دست تاریکی توسط خدای خورشید مذهب Shinto که نامش Amaterasu بود و خود را در قالب یک گرگ سفید کرده بود حفظ شد.
زیاد نمیخوام توضیحات بی خودی بدم و میدونم قسمت جالب این پرونده داستان بازی هستش پس همین اولش داستان رو شرح میدم و در آخر به بقیه موارد بازی میپردازم ولی حتما تا آخرش رو بخونید تا ببینید این بازی چه جوایزی رو گرفت که واقعا من یکی مو به تنم سیخ شد.
بازی با یک flashback به حادثه ی100 سال پیش از شروع داستان اصلی آغاز میشود و شرح میده که چطور Shiranui، یک گرگ پاک و بی گناه، و Nagi که یک شمشیر زن است با کمک هم با Orochi ،شیطان هشت سر، جنگیدند و روستای Kamiki و خانم Nami (که زن مورد علاقه ی Nagi بود) را نجات دادند. در واقع در روستای زیبای Kamiki همه چیز زیباست اما یک مشکل بسیار بزرگ وجود دارد و آن یک شیطان هشت سر با نام Orochi است که هر سال یکی از دختران اهل روستا را با یک تیر که بر روی خانه ی او مزند نشان کرده و به عنوان قربانی انتخاب میکند و این رسم سالها ادامه پیدا میکند تا زمانی که دختری با نام Nami قربانی بعدی Orochi انتخاب میشود.
okami.jpg

این دختر معشوقه ی شمشیر زن شجاعی با نام Nagi است که فردی بسیار شجاع و نترس میباشد. Nagi که این موضوع را متوجه میشود خیلی ناراحت تصمیم میگیرد تا به مبارزه با Orochi برود و او را نابود سازد. در میان راه او با گرگ سفیدی که Shiranui رو به رو میشود که اغلب در اطراف دهکده پرسه میزد و Nagi حس خوبی نسبت به او نداشت زیرا فکر میکرد که در خدمت Orochi میباشد در صورتی که حقیقت چیز دیگری بود. بعد از رو به رو شدن Nagi با شیطان هشت سر او با شجاعت مبارزه میکند ولی Orochi خیلی قوی تر از او بود و Nagi شکست میخورد و در آخرین لحظات که Orochi قصد داشت کار Nagi را تمام کند.
Susano_o_Battles_Orochi_by_TaekwondoNJ.jpg
ناگهان Shiranui پا میان گذاشته و به Nagi کمک میکند. او و Nagi با کمک هم و با استفاده از قدرت خاص قلموی الهه ی Shiranui میتوانند تا Orochi را شکست دهند ولی قدرت آنها در حدی نیست که او را کاملا نابود سازند، به همین دلیل Orochi را در گوشه ای مهر و موم میکنند تا دیگر نتواند به کسی آزار برساند. بعد از این ماجرا Shiranui به دلیل زخم های زیادی که در اثر مبارزه بر او وارد شده بود میمیرد و مردم به خاطر سپاس از شجاعت و کمکهای او یک آرامگاه و مجسمه ی او را مسازند تا همیشه یادش زنده باشد. صد سال بعد از این ماجراها یکی از نسل های Negi کاملا اتفاقی باعث میشود تا Orochi دوباره آزاد شده و تمام سرزمین را نفرین کند. Sakuya که روح جنگل و الهه ی محافظ روستای Kamiki است به آرامگاه Shiranui رفته و الهه ی خورشید یعنی Amaterasu را در قالب مجسمه ی Shiranui ظاهر میکند و از او میخواهد تا کمک کرده و Orochi را نابود سازد. او میگوید برای نابود کردن Orochi نیاز است تا 13 ترفند قلموی جادویی که Shiranui با کمک آنها توانست 100 سال پیش Orochi را نابود کند پیدا کرده و فراگیرد. او نیز به روستای Kamiki میرود تا نواده ی Negi را پیدا کرده و با کمک او بتواند Orochi را باری دیگر نابود سازد.
Okami_by_zowolf.jpg
حالا بریم سراغ جزئیات ساخت بازی که به نظرم چیزهای جالبی هستن. OKAMI حاصل تخیلات و زحمات Clover Studio میباشد. هنرهایی که در بازی OKAMI شاهد آن هستیم شدیدا الهام گرفته از هنر آبرنگ ژاپنی و همچنین هنر منبت کاری به سبک Ukiyo-e میباشد. سبک Ukiyo-e نوعی تصاویر در ژاپن هست که کلمات در آن شناور هستند و این نقاشی روی تکه های چوب کشیده میشود. Clover Studio مصمم بود تا رنگ آمیری بازی به سبک sumi-e باشد تا به وسیله ی آن رابطه و وابستگی Amaterasu به طبیعت را بهتر نشان دهد. sumi-e نوعی هنر نقاشی با قلمو هست که در ژاپن با این نام و در جاهای دیگر با نام wash painting نیز شناخته شده است. همچنین باید این تغییرات طوری طراحی میشد که با قدرت سخت افزاری PS2 و قابلیت photorealistic 3D graphic آن همخوانی داشته باشد. در نتیجه با این شرایط و استفاده از سبک آبرنگ، ایده ی استفاده از قابلیت قلموی الهی در بازی داده شد. Atsushi Inaba ( CEO استدیو Clover) در این مورد میگوید: "یکمرتبه ما خودمان به سبکی که میخواستیم شروع کردیم به نقاشی کشیدن. بعد با خودمان فکر کردیم چه میشد اگر بازیکن نیز میتوانست مانند ما در این کار شرکت کند و اینگونه بود که فکر قلموی الهی در بازی به ذهن ما خطور کرد." طرح اولیه برای طراحی دشمن در بازی چیزی شبیه به دایناسورها بود ولی بعد جای این طرح با دشمنهایی شیطان مانند عوض شد.
طرح اولیه Amaterasu با این فرض شروع شد: "حیوان خانگی شما لباس میپوشد". برخی طراحان نظر دادند که بهتر است Amaterasu وقتی در آب است شبیه به دلفین شود و وقتی مثلا از تخته ای میپرد به شاهین تغییر شکل دهد، اما این نظرها دور ریخته شد. طرح اولیه Waka نیز شبیه یکی از کارکترهای Tatsunoko در نظر گرفته شد. Orochi نیز در افسانه های کهن ژاپن موجودی غول پیکر خوانده شده بود و همین موضوع باعث شد که طراح Takeyasu Sawaki و گروهش به سمت یک موجود بزرگ برای طراحی هدایت شوند و یک کاخ در پشت Orochi طراحی کنند. همچنین طراحان تصمیم گرفتند که یک زنگ در کاخی که پشت Orochi است طراحی کرده و آن را ضعف کشنده آن بدانند.
تمرکز اصلی تیم بر روی ترجمه ی 1500 صفحه مطلب بود برای آنکه مطمئن شوند که حس بازی مطابق آن چیزی است که در نوشته های بومی بیان شده. گروه کاملا تشخیص داده بودند که عناصر اصلی این بازی باید کاملا ژاپن باشد و هیچ عامل غربی در آن دخیل نباشد. تنها یک معما در بازی وجود داشت که برای حل آن نیاز بود تا با صفات و حروف Kanji آشنایی داشته باشید و برای این امر باید زبان ژاپنی را اندکی مصلت باشید که البته در نسخه ای که برای غرب رلیز شد این موضوع توضیح داده شده بود.
Okami_by_pronouncedyou.jpg
Okami در E3 سال 2005 تعهد خود را نشان داد و در آن هنگام فقط 30% از بازی کامل شده بود و در سال 2006 رلیز گشت. در این هنگام هسته ی اصلی گیم پلی بازی استفاده از قلموی الهی و سیستم جنگ آن در مکان ها بود. البته چند هفته بعد از رلیز این بازی در آمریکای شمالی بخاطر برخورد با بحرانی شدید، Capcom اعلام کرد Clover Studio بسته خواهد شد. کتاب هنری Ōkami: Official Complete Works توسط Udon در May 2008 چاپ و منتشر شد.
کلمه ی OKAMI () در زبان ژاپنی به معنای گرگ است هرچند که صفات Kanji که در تیتر بازی نوشته شده (大神) به معنای "خدای بزرگ" میباشد که میشه اینجور برداشت کرد که انها با هم معنی "گرگ بزرگ خدا" را میدهند. برخی نوشته ها نیز گویای آن است که نام کامل خدای خورشید Amaterasu Ōmikami میباشد. این یعنی آنکه ممکن است گروه سازنده ی بازی نام خدای خورشید را کمی خلاصه کرده اند که در ژاپنی این موارد زیاد است برای مثال پسری که نامش "Mushikai" است را به صورت مختصر "Mushi" نیز صدا میکنند. سر تا سر موسیقی های داخل بازی OKAMI الهام گرفته از موسیقی اصیل ژاپنی است. موسیقی پایانی بازی توسط Ayaka Hirahara سروده شده.
Okami_by_ryo_hakkai.jpg
سایت 1UP به این بازی رتبه ی A و Eurogamer به آن 10 از 10 داد. مجله ی سختگیر Famitsu به این بازی نمره ی 39 از 40 را داد. Game Informerآن را در خور نمره ی 9.5 از 10 دانست و GameSpot به آن نمره ی 9 از 10 را داد. سایت IGN به این بازی نمره ی 9.1 و X-Play نمره ی 5 از 5 را داد.
بازی OKAMI در اولین نمایش خود در E3 سال 2005 جوایز مختلفی را دریافت کرد.اگر بخواهیم بشماریم در سایت 1UP به عنوان بهترین بازی PS2، بهترین نمایش بازی و بهترین بازی اکشن، در سایت IGN بهترین نمایش بازی و دومین ابداع بازی شناخته شد. هنگامی که بازی رلیز گشت سایت Electronic Gaming Monthly و Game Informer و IGN و Edge Magazine و Game Revolution آن را به عنوان بهترین بازی سرتاسر سال 2006 خواندند، در صورتیکه Game Trailers و Official PlayStation Magazine آن را تنها بهترین بازی PS2 سال 2006 خواندند. سایت IGN حتی پا را فراتر گذاشت و جوایزی دیگر مانند بهترین بازی Adventure برای PS2در تمام دوران، بهترین بازی هنرمندانه برای PS2 در تمام دوران، بهترین طراحی ابداعی PS2 در تمام دوران و بهترین داستان را مختص این بازی دانست. سایت GameSpot این بازی را بهترین طراحی هنرمندانه ی گرافیک در سال 2006 خواند.
بازی Okami حتی خارج از مسیر اصلی بازی نیز برنده ی جوایزی شد. به عنوان بازی آموزنده ، بهترین طراحی کارکتر و فقط بخاطر یکی از سه نو آوری بازی برنده 2006 Game Developers Choice Awards شد. در همان سال Okami برنده ی 1000 دلار جایزه بخش سرگرمی جشنواره ی Japan Media Arts شد. این بازی همچنین به دلیل بهترین انیمیشن داخل موتور بازی، هدایت هنرمندانه ی موتور بازی، برجسته ترین بازی Adventure و بازی منتخب سال 2006 برنده ی جایزه در (NAVIGaTR) شد.Okami حدود 200,000 نسخه در آمریکای شمالی در سال 2006 فروش کرد.
Amaterasu_v_Orochi_by_syberfox.jpg
Ben Mattes، تولید کننده Prince of Persia سال 2008 همچنین گفت که Okami بهتر از ICO و Shadow Of Colossus توانست در گیم پلی بازی نفوذ کند و در کار هنری برتر از آنها میباشد.
بسیار خوب دوستان عزیزم. این هم از پرونده ی بازی OKAMI که البته میدونم کمی و کاستی توش زیاد هستش. اگر شما چیزی اضافی بر این اطلاعات میدونید اونها رو اینجا بگید تا مطلب کاملتر بشه. ما در مورد ورژن جدید این بازی که برای Wii اومده اینجا چیزی ننوشتیم چون فکر کردم کسی زیاد براش این موضوع مهم نباشه. اگه خواستید در مورد این ورژن هم چیزهایی بیان بشه بگید تا در اولین فرست در همینجا بنویسم. در هر صورت امیدوارم که ازین مطلب خوشتون اومده باشه.
موفق و پیروز باشید.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر