پردازنده ی گرافیکی PS4 حتی قوی تر از آن چیزی است که خود سونی اعلام کرده!

FarSeeR

کاربر سایت
چهارمین فرزند از خانواده ی پلی استیشن، دو روز گذشته پا به بازار گذاشت و دسترسی بعضی متخصصین به این سخت افزار کوچک و قدرتمند به آنها این اجازه را داد تا آن را زیر ذره بین خود قرار داده و اطلاعات بیشتری را برای ما بازگو کنند.

شاید تا الان شنیده باشید که 256 مگابایت رم از نوع DDR3 درون این کنسول قرار دارد که خود سونی اصلا به آن اشاره ای هم تا به امروز نکرده است و یا اینکه اصلا به چه دلیل این مقدار که هم اندازه ی کل رم PS3 است باید در این کنسول وجود داشته باشد؟!

اما مثل اینکه این رم اضافه تنها قسمت مرموز ماجرا نیست و ما باید بیشتر از اینها فرصت برای آشنایی با این کنسول را در برنامه کاریمان قرار دهیم!

پلی استیشن 4 به یک کارت گرافیکی که با نام Pitcairn شناخته میشود، مجهز شده که کارایی خود را در عمل ثابت کرده است. این واحد پردازشی قدرت خامی معادل 1.84 ترافلاپ را دارا میباشد. این قدرت توسط 1152 پردازنده (Stream Processor ) به دست می آید که به اطلاعات این اجازه را میدهد که با سرعت زیادی در جریان باشند.

اما بعد از بررسی های به عمل آمده توسط سازمان MyDrivers.com به نظر میرسد که پردازنده های گرافیکیِ این کنسول به همین تعداد ختم نمیشود!

23380313649002582964.png


Pitcairn همان طور که در عکس بالا میبینید، از 20 هسته تشکیل شده است و هر کدام از این هسته ها 64 ریز پردازنده را در خود جای داده اند؛ که با یک ضرب و جمع ساده عدد 1280 به دست می آید و این بدین معنیست که 128 ریز پردازنده ی اضافی توسط سونی در آن قرار داده شده! سایت WCCF Tech گزارشی در این مورد داده که این مقدار اضافه میتواند در حالت غیر فعال کامل باشد!

حال باید باز مثل آن رم اضافه حدس و گمان بزنیم! این مقدار پردازنده ی اضافه ی خاموش میتواند در آینده باعث بالابردن قدرت پردازش گرافیک PS4 شود که فعلا به آن نیازی نیست؟ و یا برنامه های دیگری برای آن در نظر گرفته شده است؟

سونی قبلا هم چنین کاری را در نسل گذشته انجام داده بود، Cell در ابتدا از تمام هسته هایی که داشت، استفاده نمیکرد و به مرور زمان این قدرت به ماکزیموم کارایی خود رسید. و همچنین PSP نیز از تمام 333 مگاهرتز توان پردازشگرش به خاطر بهینه سازی مصرف باتری استفاده نمیکرد.

این تمام چیزیست که فعلا میدانیم و باید منتظر توضیح و روشن کردن این قضیه توسط خود سونی باشیم.

 
یه لحظه تصور کنید توی سال آخر عمر PS4 قرار داریم و ناتی داگ میخواد از 100% ـه قدرت PS4 برای IP جدیدش استفاده کنه ! :)) با چه هیولایی به نظرتون روبرو میشیم ؟ :دی

خلاصه بخوام بگم 100% ـه قدرت گرافیکی ـه PS3 رو توی دوتا عنوان TLOU و Beyond دیدیم که از نظر گرافیکی خیلی ها اونا رو با گرافیک نسل بعد مقایسه می کنن حالا فرض کنید با 100% ـه PS4 چه چیزی قراره ساخته بشه !
من شخصا این درصد ها قبول ندارم به نظر من هر بازیسازی سعی میکنه از تمام یه قدرت یه کنسول استفاده کنه تنها چیزی که طی سالهای بعد تغییر میکنه تکنیک ها و بهینه کردن بازیهاست یعنی مثلا ناتی داگ احتمالا از همون توانی که برای آنچارتد 1 استفاده کرد واسه نسخه سوم بازی هم استفاده کرد .
 
نمیدونم اون چیپ ثانویه که تو کنسول هست رو دیدی .... پس اگه برای عملیات پس زمینه از این رم استفاده میشه ... پس کار اون چیپ دیگه چیه ... ‍‍‍!!!

چند بار پرسیدم کسی جواب نداده هنوز
در جواب شما دوست عزیز باید عرض کنم که اول به عکس پایین نگاه کن

QiyYGcB2mVAtCcxy


اون چیپی که نوار زرد رنگ دورش کشیده شده همون چیپی هست که شما در موردش صحبت میکنی پست قبل هم توضیح دادم فرض کن شما قراره یه بازی رو با حجم 50 گیگ دانلود کنی روی PS4 قابلیتی هست که شما نیازی نیست که همشو دانلود کنی تا بتونی بازی کنی برای مثال با دانلود 8 گیگ بازی قبل انجامه اما مسلما کامل نیست و باید 42 گیگ باقی مونده رو دانلود کرد حالا دو تا راه حل هست اول اینکه Cpu اصلی و رم اصلی کنسول بیاد کار دانلود رو بعهده بگیره و و در کنار بازی کردن شما اینکار رو انجام بده اشکال این اینه که شما باید از بازی خارج شی چون بازی داره ازتوان CPu استفاده میکنه یا اینکه دچار افت فریم شی یا اینکه بازی ساز از اول از تمام قدرت استفاده نکنه و بخشی رو رزرو برای اینکار بزاره اما سونی دنبال راه حل دیگه ای رفته یک چیپ و 256 مگ رم به اینکار اختصاص داده و کار دانلود بدون دخالت Cpu و رم اصلی انجام میشه حالا چه تو بازی باشی چه نباشی چه حتی دستگاه خاموش باشه این چیپ و رم کار دانلود رو انجام میدن

یه نکته دیگه طبق مقاله ای که DF منتشر کرد و سخت افزار PS4 رو مورد ارزیابی قرار داد گویا سیستم عاملش بشدت سادست و حتی مالتی تسکینگ درست درمون هم نداره این مسئله هم خوبه هم بد.
بده چون بشدت نسبت به امکانات Xone عقبه راستیتش این ویدئویی که دراومد و امکانات سیستم عامل ایکس باکس رو نشون میداد منو خیلی جذب کرد مسلما تو PS4 این قبالیت ها نیست اما ایکس باکس 3 گیگ رم رو برای سیستم عامل استفاده میکنه سونی از اونطرف هنوز رسما اعلام نکرده که چقدر از رم PS4 میره برای سیستم عامل اما با توجه به تحلیل DF غیر ممکنه که از یه گیگ بیشتر باشه البته این نظر منه اما طبق صحبتهایی که از طرف خود سونی شده تلویحا گفتن حدود یه گیگ رم از این 8 گیگ فعلا قفله و نه برای سیستم عامل و نه برای بازیها قابل استفاده نیست اما فعلا. رمهای PS4 رو با کادر نارنجی مشخص کردن 8 تاست 8 تا هم پشت برده که میشه 16 تا 512 مگ که رو هم میکنه 8 گیگ

اون چیپ با کادر قرمز رنگ بزرگ در واقع CPU و GPU ی دستگاست که روی یک دای سوار شدن البته گویا یه سری شتابدهنده هم وجود دارن که همون سس مخفی هست که فعلا اطلاعاتی ازشون نیستو فعلا هم کاملا خاموشن یعنی مثل همون یه گیگ رم بعده ها برای استفاده آماده میشن شایدم نشن

سرنی برای توصیف PS4 از پی سی سوپر شارژ شده استفاده میکنه که کاملا توضیح نداده که منظورش چیه اما اشاره کرده که برای ارتباط CPU و GPU و برای تسهیل و بالا بردن راندمان GPGPU از یه نوع درگاه خاص استفاده کردن که به مراتب نسبت به PCI Express که در پی سی ها استفاده میشن سرعت بالا تری داره حالا این چه مقدار به گرافیک بهتر کمک میکنه باید منتظر بود و دید.

در ضمن PS4 نسبت به Xone رم بیشتری رو در اختیار بازی ساز قرار میده البته اگه فرض یه گیگ رم برای سیستم عامل درست باشه اما به شخصه خیلی بعید میدونم این مقدار رم به گرافیک بهتر ختم شه در نهایت فقط کار بازی ساز رو راحتتر میکنه اما شاید اون سال آخر که بازیساز داره با قطره چکون از نهایت انرژی کنسول استفاده میکنه باعث لگ کمتر بشه.
 
یه مورد دیگه هم من خوندم این هست که سیستم به واسطه همین سی پی یو و رم ثانویه وقتی میره تو حالت استند بای یا Fast Resume خاموشه ولی میتونه دانلود رو انجام بده. کلا تا اینجا هرچی ریویو خوندم همه به این نکته اعتراف کردند که واقعا طراحی مهندسی شده ای داره کنسول جدید سونی.
 
در جواب شما دوست عزیز باید عرض کنم که اول به عکس پایین نگاه کن

QiyYGcB2mVAtCcxy


اون چیپی که نوار زرد رنگ دورش کشیده شده همون چیپی هست که شما در موردش صحبت میکنی پست قبل هم توضیح دادم فرض کن شما قراره یه بازی رو با حجم 50 گیگ دانلود کنی روی PS4 قابلیتی هست که شما نیازی نیست که همشو دانلود کنی تا بتونی بازی کنی برای مثال با دانلود 8 گیگ بازی قبل انجامه اما مسلما کامل نیست و باید 42 گیگ باقی مونده رو دانلود کرد حالا دو تا راه حل هست اول اینکه Cpu اصلی و رم اصلی کنسول بیاد کار دانلود رو بعهده بگیره و و در کنار بازی کردن شما اینکار رو انجام بده اشکال این اینه که شما باید از بازی خارج شی چون بازی داره ازتوان CPu استفاده میکنه یا اینکه دچار افت فریم شی یا اینکه بازی ساز از اول از تمام قدرت استفاده نکنه و بخشی رو رزرو برای اینکار بزاره اما سونی دنبال راه حل دیگه ای رفته یک چیپ و 256 مگ رم به اینکار اختصاص داده و کار دانلود بدون دخالت Cpu و رم اصلی انجام میشه حالا چه تو بازی باشی چه نباشی چه حتی دستگاه خاموش باشه این چیپ و رم کار دانلود رو انجام میدن

یه نکته دیگه طبق مقاله ای که DF منتشر کرد و سخت افزار PS4 رو مورد ارزیابی قرار داد گویا سیستم عاملش بشدت سادست و حتی مالتی تسکینگ درست درمون هم نداره این مسئله هم خوبه هم بد.
بده چون بشدت نسبت به امکانات Xone عقبه راستیتش این ویدئویی که دراومد و امکانات سیستم عامل ایکس باکس رو نشون میداد منو خیلی جذب کرد مسلما تو PS4 این قبالیت ها نیست اما ایکس باکس 3 گیگ رم رو برای سیستم عامل استفاده میکنه سونی از اونطرف هنوز رسما اعلام نکرده که چقدر از رم PS4 میره برای سیستم عامل اما با توجه به تحلیل DF غیر ممکنه که از یه گیگ بیشتر باشه البته این نظر منه اما طبق صحبتهایی که از طرف خود سونی شده تلویحا گفتن حدود یه گیگ رم از این 8 گیگ فعلا قفله و نه برای سیستم عامل و نه برای بازیها قابل استفاده نیست اما فعلا. رمهای PS4 رو با کادر نارنجی مشخص کردن 8 تاست 8 تا هم پشت برده که میشه 16 تا 512 مگ که رو هم میکنه 8 گیگ

اون چیپ با کادر قرمز رنگ بزرگ در واقع CPU و GPU ی دستگاست که روی یک دای سوار شدن البته گویا یه سری شتابدهنده هم وجود دارن که همون سس مخفی هست که فعلا اطلاعاتی ازشون نیستو فعلا هم کاملا خاموشن یعنی مثل همون یه گیگ رم بعده ها برای استفاده آماده میشن شایدم نشن

سرنی برای توصیف PS4 از پی سی سوپر شارژ شده استفاده میکنه که کاملا توضیح نداده که منظورش چیه اما اشاره کرده که برای ارتباط CPU و GPU و برای تسهیل و بالا بردن راندمان GPGPU از یه نوع درگاه خاص استفاده کردن که به مراتب نسبت به PCI Express که در پی سی ها استفاده میشن سرعت بالا تری داره حالا این چه مقدار به گرافیک بهتر کمک میکنه باید منتظر بود و دید.

در ضمن PS4 نسبت به Xone رم بیشتری رو در اختیار بازی ساز قرار میده البته اگه فرض یه گیگ رم برای سیستم عامل درست باشه اما به شخصه خیلی بعید میدونم این مقدار رم به گرافیک بهتر ختم شه در نهایت فقط کار بازی ساز رو راحتتر میکنه اما شاید اون سال آخر که بازیساز داره با قطره چکون از نهایت انرژی کنسول استفاده میکنه باعث لگ کمتر بشه.

اره بابا همه چیز رو در مورد کیت اصلی میدونستم .... مشکل من این بود که اون کیتی که برای دیسک نوری بود رو نمیدونستم جربانش چیه که بعد از خوندن مقاله درمورد دستگاه دوزاریم افتاد ....

در مورد سیستم عامل هم اون چیزی که من دیدم ...با اون اینترفیس ... یه چیز کاربر پسند و خوب بود ... حالا اینکه امکاناتشون چیه و چی در اختیارمون میزارن ... باید بزاریم تا به دستمون برسن ... ولی از لحاظ app از نظر من که مشکل و کم و کسری ندیدم ... اگه با این شرایط ساده و کم حجم هم باشه و بتونه حجم بیشتری از رم و پردازنده رو در اختیار بازی بزاره که سونی شاهکار کرده ...
 
اره بابا همه چیز رو در مورد کیت اصلی میدونستم .... مشکل من این بود که اون کیتی که برای دیسک نوری بود رو نمیدونستم جربانش چیه که بعد از خوندن مقاله درمورد دستگاه دوزاریم افتاد ....

در مورد سیستم عامل هم اون چیزی که من دیدم ...با اون اینترفیس ... یه چیز کاربر پسند و خوب بود ... حالا اینکه امکاناتشون چیه و چی در اختیارمون میزارن ... باید بزاریم تا به دستمون برسن ... ولی از لحاظ app از نظر من که مشکل و کم و کسری ندیدم ... اگه با این شرایط ساده و کم حجم هم باشه و بتونه حجم بیشتری از رم و پردازنده رو در اختیار بازی بزاره که سونی شاهکار کرده ...
حرفت درسته اما دیگه باید پذیرفت مایکروسافت تو این زمینه گل کاشته خودمونو گول نزنیم

اینم برمیگرده به فلسفه ی متفاوتی که دو کمپانی دنبال میکردن مایکروسافت دستگاهی ساخته که میخواسته خیلی فراتر از کنسول باشه اطاق نشیمن رو تسخیر کنه حالا اینکارش میگیره موفقیت آمیز هست یا نه من در جایگاهی نیستم قضاوت کنم ازونطرف سونی یه دستگه ساخته که تنها باهش بگیمی اصلا طراحی نشده که کارای Xone رو انجام بده به هر حال مزیت Xone هم اینه که بدلیل معرفی بد اتفاقا داره به ضررش تموم میشه من خودم بشخصه تا قبل از دیدن ویدئویی که یوسف مهدی اون یکی تپل خوشگله اسمش یادم رفت امکاناتش رو نشون میدادن دیدم خیلی منفی بود اما بعدش واقعا خوشم اومد اما بدرد من گیمر نمیخوره واقعا من دنبال قدرتم دنبال بازی هاردکورم اینا مال من نیست ولی اگه درست روش تبلیغ کنه شاید بتونه قشر کژوال رو جذب کنه
 
هسته های اضافی به خاطر مسائل تولید قرار داده می شن اغلب...چون برای مثال PS3 که هشت تا SPE داشت وقتی تولید می شد ممکن بود فقط ده درصد چیپ های تولید شده هر 8 تاشون کار کنه واسه همین سونی تصمیم گرفت همیشه فقط از 7 تا هسته استفاده کنه تا توی تولید ضرر کمتری بکنه اینم می تونه مربوط به همون باشه...
 
هرچی که باشه من به سونی ایمان دارم.آخه چی بهتر از این که سخت افزار قوی میزاره-بازیهای انحصاری فوق العاده میده-حداقل سود رو دستگاش میگیره.
فقط نگرانیم یه چیزه که اگه مثلا ps4 هک هم بشه با حجم بازیهای انحصاری خفنش که احتمال زیاد باید بالای 100 گیگ باشن هاردو چه کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یک ترا هم که داشته باشی جای ده دوازده نهایتا بشه...ای وای بر من:-s
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or