چهارمین فرزند از خانواده ی پلی استیشن، دو روز گذشته پا به بازار گذاشت و دسترسی بعضی متخصصین به این سخت افزار کوچک و قدرتمند به آنها این اجازه را داد تا آن را زیر ذره بین خود قرار داده و اطلاعات بیشتری را برای ما بازگو کنند.
شاید تا الان شنیده باشید که 256 مگابایت رم از نوع DDR3 درون این کنسول قرار دارد که خود سونی اصلا به آن اشاره ای هم تا به امروز نکرده است و یا اینکه اصلا به چه دلیل این مقدار که هم اندازه ی کل رم PS3 است باید در این کنسول وجود داشته باشد؟!
اما مثل اینکه این رم اضافه تنها قسمت مرموز ماجرا نیست و ما باید بیشتر از اینها فرصت برای آشنایی با این کنسول را در برنامه کاریمان قرار دهیم!
پلی استیشن 4 به یک کارت گرافیکی که با نام Pitcairn شناخته میشود، مجهز شده که کارایی خود را در عمل ثابت کرده است. این واحد پردازشی قدرت خامی معادل 1.84 ترافلاپ را دارا میباشد. این قدرت توسط 1152 پردازنده (Stream Processor ) به دست می آید که به اطلاعات این اجازه را میدهد که با سرعت زیادی در جریان باشند.
اما بعد از بررسی های به عمل آمده توسط سازمان MyDrivers.com به نظر میرسد که پردازنده های گرافیکیِ این کنسول به همین تعداد ختم نمیشود!
Pitcairn همان طور که در عکس بالا میبینید، از 20 هسته تشکیل شده است و هر کدام از این هسته ها 64 ریز پردازنده را در خود جای داده اند؛ که با یک ضرب و جمع ساده عدد 1280 به دست می آید و این بدین معنیست که 128 ریز پردازنده ی اضافی توسط سونی در آن قرار داده شده! سایت WCCF Tech گزارشی در این مورد داده که این مقدار اضافه میتواند در حالت غیر فعال کامل باشد!
حال باید باز مثل آن رم اضافه حدس و گمان بزنیم! این مقدار پردازنده ی اضافه ی خاموش میتواند در آینده باعث بالابردن قدرت پردازش گرافیک PS4 شود که فعلا به آن نیازی نیست؟ و یا برنامه های دیگری برای آن در نظر گرفته شده است؟
سونی قبلا هم چنین کاری را در نسل گذشته انجام داده بود، Cell در ابتدا از تمام هسته هایی که داشت، استفاده نمیکرد و به مرور زمان این قدرت به ماکزیموم کارایی خود رسید. و همچنین PSP نیز از تمام 333 مگاهرتز توان پردازشگرش به خاطر بهینه سازی مصرف باتری استفاده نمیکرد.
این تمام چیزیست که فعلا میدانیم و باید منتظر توضیح و روشن کردن این قضیه توسط خود سونی باشیم.
شاید تا الان شنیده باشید که 256 مگابایت رم از نوع DDR3 درون این کنسول قرار دارد که خود سونی اصلا به آن اشاره ای هم تا به امروز نکرده است و یا اینکه اصلا به چه دلیل این مقدار که هم اندازه ی کل رم PS3 است باید در این کنسول وجود داشته باشد؟!
اما مثل اینکه این رم اضافه تنها قسمت مرموز ماجرا نیست و ما باید بیشتر از اینها فرصت برای آشنایی با این کنسول را در برنامه کاریمان قرار دهیم!
پلی استیشن 4 به یک کارت گرافیکی که با نام Pitcairn شناخته میشود، مجهز شده که کارایی خود را در عمل ثابت کرده است. این واحد پردازشی قدرت خامی معادل 1.84 ترافلاپ را دارا میباشد. این قدرت توسط 1152 پردازنده (Stream Processor ) به دست می آید که به اطلاعات این اجازه را میدهد که با سرعت زیادی در جریان باشند.
اما بعد از بررسی های به عمل آمده توسط سازمان MyDrivers.com به نظر میرسد که پردازنده های گرافیکیِ این کنسول به همین تعداد ختم نمیشود!

Pitcairn همان طور که در عکس بالا میبینید، از 20 هسته تشکیل شده است و هر کدام از این هسته ها 64 ریز پردازنده را در خود جای داده اند؛ که با یک ضرب و جمع ساده عدد 1280 به دست می آید و این بدین معنیست که 128 ریز پردازنده ی اضافی توسط سونی در آن قرار داده شده! سایت WCCF Tech گزارشی در این مورد داده که این مقدار اضافه میتواند در حالت غیر فعال کامل باشد!
حال باید باز مثل آن رم اضافه حدس و گمان بزنیم! این مقدار پردازنده ی اضافه ی خاموش میتواند در آینده باعث بالابردن قدرت پردازش گرافیک PS4 شود که فعلا به آن نیازی نیست؟ و یا برنامه های دیگری برای آن در نظر گرفته شده است؟
سونی قبلا هم چنین کاری را در نسل گذشته انجام داده بود، Cell در ابتدا از تمام هسته هایی که داشت، استفاده نمیکرد و به مرور زمان این قدرت به ماکزیموم کارایی خود رسید. و همچنین PSP نیز از تمام 333 مگاهرتز توان پردازشگرش به خاطر بهینه سازی مصرف باتری استفاده نمیکرد.
این تمام چیزیست که فعلا میدانیم و باید منتظر توضیح و روشن کردن این قضیه توسط خود سونی باشیم.