ماه آگوست، Gamescom؛ زمانی بود که تهیه کننده بخش سرگرمیهای سونی آقای Massaki Yamagiwa تمام تلاش خود را کرد تا عنوان جدید کنسول Ps4 یعنی Bloodborne را به بهترین نحو به دید همگان بگذارد. عنوانی متفاوت از سری Souls همراه با اسلحههای تبدیل شونده، شاتگان و ساطوری همچون ابزاردستی Van Helsing با تِمی گوتیکی و تاریک. با وجود همه اینها چهارمین عنوان معنوی از سری Souls اثر آقای Hidetaka Miyazaki ممکن است در مجموع یک داستان و روایت نو ظهور نباشد اما چیزیست که طرفداران اصلی این سری را به سمت خود میکشاند.
پوشیدن زرهی سِتَبر و بدست گرفتن بلندترین سپر، بهترین و لذتبخشترین راه برای مبارزه نیست اما امن است؛ حداقل در این سری باید بگوییم کمی امنتر از هیچی است. این راهیست که میازاکی اسرار داشت تا گیمرها از این راه Dark souls را بازی کنند. آقای Yamagiwa بیان کرد: "وقتی ما به چنین مبارزه مخاطره آمیزی نگاه میکردیم، پیش خود فکر کردیم که چه چیزهای جدیدی را میتوان به گیمرها ارایه کرد. Demon Souls عنوانی با چالشی طاقت فرسا بود و ما آن را دست نخرده نگه داشتیم، اما اگر بیشتر از حدش به آن اضافه میکردیم تقریبا به اتمام رساندن هر مرحله از آن غیر ممکن میشد. پس ما به یک ستون متفاوت نیاز داشتیم. این ستون جدید همان سیستم سلامتی دوباره و آن تفنگ قدیمی بازی Bloodborne است. سلامتی از دست رفته میتواند به سرعت پس از وارد کردن ضربه به دشمن بازگردد. که این عمل باعث تمرکز بیشتر بازی در به وجود آوردن لحظانی خشنتر، درگیرانهتر و مبارزاتیتر شود."
در Gamescom سونی اجازه بازی کردن به تمام حضارمنجمله مردم و مطبوعات دنیای گیم را داد و واقعا هم خوب و لذت بخش بود. دشمنان در تعداد بیشتری به حرکت در میآمدند و کار دشوار بود، اما با این سیستم جدید به دست آوردن سلامت در بازی راهی نداشتید جز این که به دل دشمن بزنید حتی با اینکه میدانید شاید برای به دست آوردن آن جون خود را از دست دهید.
Yamagiwa ادامه داد:" وقتی از آقای میازاکی در مورد افکار این سیستم پرسیده شد فهمیدیم که مغز او جور دیگر نسبت به مغز و افکار ما کار می کند. برای ما طبق عادت همیشه خط قرمز گوشه تصویرمعنای مقدار سلامتی کرکتر بازی را میدهد، اما در دنیای میازاکی این خط چیزی جر قدرت اراده نیست. پس اگر شما به سوی یک مبارزه قدم برمیدارید و در شرایطی سخت قرار گرفتید، باید قدرت اراده داشته باشید و شرایط را بسنجید تا بتوانید جان سالم بدر ببرید. هرچقدر که اراده و صبر خود را از دست دهید، بیشتر در یاس و ناامیدی غوطه ور خواهید شد، و آن زمان که کاملا در گودال ناامیدی غرق شدید همان بلای دوست داشتنی و همیشگی سری Souls به سراغتان میآید؛ مرگ!! اما هرچقدر که شما زنده بمانید، میتوانید امید و اراده بیشتری با خود همراه داشته باشید."
این القای ناامیدی دشمنان صرفا یک پوست اندازی از سری Souls نیست. Yharnam خانه مردمی با آداب و رسومی دیوانهوار است. اولین بار جمعیت نسبتا بزرگ آنها را حال قدم زدن زیر باران و خیس شدن سطح زمین همراه با شعله های آتشی که ستونی از جسد را میسوزاند دیدیم. این جمعیت را مردمانی تشکیل میدهند که برای دفاع از خانه خود در مقابل دزد شاتگان به دست هر کاری میکنند. دفاع منحصر به فردتان تفنگ شماست. تفنگی که سرعت بازده آن کند است. هرچند Blunderbuss ( نام همان تفنگ قدیمی) نقش یک سپر را بیشتر اجرا میکند تا یک سلاحی که از دور دشمنان را از پای درآورد. چیزی مثل پرشهای رو به عقب در Dark souls عمل میکند. یک شلیک خوب باعث میشود تا دشمن را کمی از خود دور کنید و آماده سلاخی او به وسیله سلاح سرد خود باشید. همین موضوع به خودی خود تکنیکهای انعطافپذیر زیادی را به شما ارایه میدهد. اسلحه تبدیل شونده میتواند در یک دست جای گیرد تا بتوانید برای از هم دریدن مردم شهر و هیولاهای منحصر به فرد استفاده کنید. همچنین این اسلحه ساطور یا تبر مانند را میتوان با دو دست خود گرفت تا با شناور کردن آن چندین دشمن را نابود کنید و یا با یک ضربه محکم بر سر آنها خراب شوید!
Bloodborne به شما یادآوری میکند که عنوانیست در مورد حرکات، تکنینکها و کنترل جمعیت دور و برتان. در این داستان جمعیتها بیشتر از قبل هستند و کنترل آنها بدون یک سپر سختتر است. پرتاب کردن یک سنگ میتواند یک دشمن را از جایش بیرون بکشد اما یک فشار کوچک از ماشه تفنگ به قدری بلند است که دیگر شهرنشینان را به سویتان روانه کند. دموی گیمزکام یک نیشگون کوچک از بازی بزرگ میازاکی بود و مطمئنا بازی در هنگام عرضه بسیار سخت تر خواهد بود، اما ساکنین شهر Yharnam همیشه در کمین منتظر شما هستند تا بازخورد ما را بچشند. هنگامی که Demon’s Souls اجازه میداد تا پشت سپرهای فولادی خود پناه بگیرید به درگیری بپردازید، Bloodborne به سرعت به شما میآموزد که برای حفظ جان خود انگشتانتان را بر روی دسته نگهدارید، بکشید یا کشته شوید، زیرا دیگر دیواری فولادی از شما محافظت نمیکند. آقای میازاکی به ضعفهای به دست آوردن آیتمهای سلامتی در دنیای Dark Souls نیز توجه داشته است. پس در این جا آیتمهای سلامتی و اسلحه های قابل پرتاب تفکیک شدند. آقای Yamagiwa در این مورد میگوید: "در یک بازی چالش انگیز مردم سعی میکنند به طور مداوم از آیتمهای سلامتی خود استفاده کنند، ممکن است بگویید این هم یک استراتژی میتواند باشد، اما این مسئله آن لذت و موقعیت اصلی سری Souls را از بازیباز میگیرد، گاه استفاده بیش از حد آن و گاه به پایان رسیدن این آیتم در کوله بار که مطمئنا منجربه مرگ شما میگردد. اما در Bloodborne با جدا کردن آیتم سلامتی از دیگر آیتمها، حال گیمرها میتوانند آزادانه هرکار که میخواهند بکنند. از هر آیتمی در هر راهی که خواستید استفاده کنید. این یک موقعیت مناسب برای کسانی است که میخواهند تکنیک و استراتژی خود را ارتقا دهند و یا آن را کشف کنند. درکنار تمام این خلاقیتهای جدید و یا اصلاح ضعفهای بازیهای گذشته Souls، به راستی که نمیتوان از خوبیهای آنها نیز گذشت. آن میانبرهای غیرمنتظره که با دیدنشان لبخندی از روی آسودگی خیال به صورتتان میآمد همچنان در بازی وجود دارد. دشمنهای محلک، رعب آور؛ محیطهایی پر از دلهره، ترسناک و خونین همچنان در بازی وجود دارند، چه بسا در این داستان این موارد بسیار پررنگتر از گذشته پدران خود هستند. از مشعل نیز واقعا نمیتوان گذشت، شعلهای کوچک در دستانتان که با هر قدم رو به جلو جزییاتی گاه محلک و گاه لذت بخش در محیطهای Dark Souls به چشمانتان روشن میشدريال به طور حتم در بازی حظور دارند.
آقای Yamagiwa اظهار داشت: " در محیطی محصر به فرد، بی همتا و بینظیر سفر خواهید کرد. محیط بازی از معماری قرن 19 نشات میگیرد، اما نه معماری قرن 19 لندن. شاید جایی دور در شرق اروپا. به یاد داشته باشید که جزییات بازی دقیقا از شهر خاصی کپی برداری نشده است. عناصر دوست داشتنی معماری گوتیک در بازی به کار برده شده است؛ اما عاملهای مدرنی همچون لامپها و سلاح گرم نیز در بازی دیده میشود. شاید کمرنگ یا بی مصرف باشند اما مطمئنا چیزی منحصر به فرد است که مسقیما از ذهن آقای میازاکی بیرون آمده است پس به راحتی نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.
داستان هم همینطور، داستانی کاملا به سبک میازاکی. اگر داستانی بخواهید وجود دارد، اما اگر واقعا دنبال آن هستید باید بیشتر خود را برای گشت و گذار آماده کنید تا داستان بازی دستتان بیاید. درست مثل بازیهای گذشه او، اگر داستان میخواهید خودتان آن را کشف کنید، هیچ چیز در این مورد مستقیم در دستانتان قرار نمیگیرد. قرار هم نیست داستانی سنگین و پیچیده وجود داشته باشد. هر کسی که بازی کند میتواند داستان را به روش خود تفسیر کند اما داستان اصلی در رازها و معماهای آن نحفته شده است. یکی از محرکهای بازی نیز همین حل کردن رمز و رازهای بازیست.
اما هنوزهم مهمترین عامل بازی همان مهارت تکنیکی آن است."
همکاری Japan Studio و From Software باعث شد تا تاکتیکی ترین بازی که برای PS4 عرضه میشود به وجود آید. در حال حاضر با وجود این که هنوزاستودیوهای اصلی سونی عناوین بزرگی برای عرضه ندارند اثر خلق شده Bloodborne توسط آقای Hidetaka Miayazaki میتواند بزرگترین عنوان برای کنسول PS4 در سال 2015 باشد.
منبع:
پوشیدن زرهی سِتَبر و بدست گرفتن بلندترین سپر، بهترین و لذتبخشترین راه برای مبارزه نیست اما امن است؛ حداقل در این سری باید بگوییم کمی امنتر از هیچی است. این راهیست که میازاکی اسرار داشت تا گیمرها از این راه Dark souls را بازی کنند. آقای Yamagiwa بیان کرد: "وقتی ما به چنین مبارزه مخاطره آمیزی نگاه میکردیم، پیش خود فکر کردیم که چه چیزهای جدیدی را میتوان به گیمرها ارایه کرد. Demon Souls عنوانی با چالشی طاقت فرسا بود و ما آن را دست نخرده نگه داشتیم، اما اگر بیشتر از حدش به آن اضافه میکردیم تقریبا به اتمام رساندن هر مرحله از آن غیر ممکن میشد. پس ما به یک ستون متفاوت نیاز داشتیم. این ستون جدید همان سیستم سلامتی دوباره و آن تفنگ قدیمی بازی Bloodborne است. سلامتی از دست رفته میتواند به سرعت پس از وارد کردن ضربه به دشمن بازگردد. که این عمل باعث تمرکز بیشتر بازی در به وجود آوردن لحظانی خشنتر، درگیرانهتر و مبارزاتیتر شود."
در Gamescom سونی اجازه بازی کردن به تمام حضارمنجمله مردم و مطبوعات دنیای گیم را داد و واقعا هم خوب و لذت بخش بود. دشمنان در تعداد بیشتری به حرکت در میآمدند و کار دشوار بود، اما با این سیستم جدید به دست آوردن سلامت در بازی راهی نداشتید جز این که به دل دشمن بزنید حتی با اینکه میدانید شاید برای به دست آوردن آن جون خود را از دست دهید.
Yamagiwa ادامه داد:" وقتی از آقای میازاکی در مورد افکار این سیستم پرسیده شد فهمیدیم که مغز او جور دیگر نسبت به مغز و افکار ما کار می کند. برای ما طبق عادت همیشه خط قرمز گوشه تصویرمعنای مقدار سلامتی کرکتر بازی را میدهد، اما در دنیای میازاکی این خط چیزی جر قدرت اراده نیست. پس اگر شما به سوی یک مبارزه قدم برمیدارید و در شرایطی سخت قرار گرفتید، باید قدرت اراده داشته باشید و شرایط را بسنجید تا بتوانید جان سالم بدر ببرید. هرچقدر که اراده و صبر خود را از دست دهید، بیشتر در یاس و ناامیدی غوطه ور خواهید شد، و آن زمان که کاملا در گودال ناامیدی غرق شدید همان بلای دوست داشتنی و همیشگی سری Souls به سراغتان میآید؛ مرگ!! اما هرچقدر که شما زنده بمانید، میتوانید امید و اراده بیشتری با خود همراه داشته باشید."
این القای ناامیدی دشمنان صرفا یک پوست اندازی از سری Souls نیست. Yharnam خانه مردمی با آداب و رسومی دیوانهوار است. اولین بار جمعیت نسبتا بزرگ آنها را حال قدم زدن زیر باران و خیس شدن سطح زمین همراه با شعله های آتشی که ستونی از جسد را میسوزاند دیدیم. این جمعیت را مردمانی تشکیل میدهند که برای دفاع از خانه خود در مقابل دزد شاتگان به دست هر کاری میکنند. دفاع منحصر به فردتان تفنگ شماست. تفنگی که سرعت بازده آن کند است. هرچند Blunderbuss ( نام همان تفنگ قدیمی) نقش یک سپر را بیشتر اجرا میکند تا یک سلاحی که از دور دشمنان را از پای درآورد. چیزی مثل پرشهای رو به عقب در Dark souls عمل میکند. یک شلیک خوب باعث میشود تا دشمن را کمی از خود دور کنید و آماده سلاخی او به وسیله سلاح سرد خود باشید. همین موضوع به خودی خود تکنیکهای انعطافپذیر زیادی را به شما ارایه میدهد. اسلحه تبدیل شونده میتواند در یک دست جای گیرد تا بتوانید برای از هم دریدن مردم شهر و هیولاهای منحصر به فرد استفاده کنید. همچنین این اسلحه ساطور یا تبر مانند را میتوان با دو دست خود گرفت تا با شناور کردن آن چندین دشمن را نابود کنید و یا با یک ضربه محکم بر سر آنها خراب شوید!
آقای Yamagiwa اظهار داشت: " در محیطی محصر به فرد، بی همتا و بینظیر سفر خواهید کرد. محیط بازی از معماری قرن 19 نشات میگیرد، اما نه معماری قرن 19 لندن. شاید جایی دور در شرق اروپا. به یاد داشته باشید که جزییات بازی دقیقا از شهر خاصی کپی برداری نشده است. عناصر دوست داشتنی معماری گوتیک در بازی به کار برده شده است؛ اما عاملهای مدرنی همچون لامپها و سلاح گرم نیز در بازی دیده میشود. شاید کمرنگ یا بی مصرف باشند اما مطمئنا چیزی منحصر به فرد است که مسقیما از ذهن آقای میازاکی بیرون آمده است پس به راحتی نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.
داستان هم همینطور، داستانی کاملا به سبک میازاکی. اگر داستانی بخواهید وجود دارد، اما اگر واقعا دنبال آن هستید باید بیشتر خود را برای گشت و گذار آماده کنید تا داستان بازی دستتان بیاید. درست مثل بازیهای گذشه او، اگر داستان میخواهید خودتان آن را کشف کنید، هیچ چیز در این مورد مستقیم در دستانتان قرار نمیگیرد. قرار هم نیست داستانی سنگین و پیچیده وجود داشته باشد. هر کسی که بازی کند میتواند داستان را به روش خود تفسیر کند اما داستان اصلی در رازها و معماهای آن نحفته شده است. یکی از محرکهای بازی نیز همین حل کردن رمز و رازهای بازیست.
اما هنوزهم مهمترین عامل بازی همان مهارت تکنیکی آن است."
همکاری Japan Studio و From Software باعث شد تا تاکتیکی ترین بازی که برای PS4 عرضه میشود به وجود آید. در حال حاضر با وجود این که هنوزاستودیوهای اصلی سونی عناوین بزرگی برای عرضه ندارند اثر خلق شده Bloodborne توسط آقای Hidetaka Miayazaki میتواند بزرگترین عنوان برای کنسول PS4 در سال 2015 باشد.
منبع:
آخرین ویرایش: