نقد و بررسی Red Steel

Ali-360

کاربر سایت
Feb 14, 2007
1,140
نام
شک داری؟؟؟ گفتم که علی
Red Steel


سبک: FPS
سازنده: Ubisoft Paris
ناشر: Ubisoft
درجه سنی: بالای 12 سال
پلتفرم: Wii

مهمترین چیز قبل از انتشار بازی تبلیغ هست که تبلیغ باید طوری باشد که همه چیز را مثل محیط و داستان و سبک و.... را به بیننده بگوید تا اگر بازیباز از بازی خوشش آمد برود و آن بازی را بخرد (البته در کشور ما به خاطر کپی رایت لازم نیست این کار را کنیم چون همه بازیها را می توانیم با قیمت مناسب بخریم!). اما زشت ترین کار دروغ گفتن در تبلیغ هست که این کار را بازی Red Steel انجام داده است. در دمو هوش مصنوعی و گرافیک و... فوق العاده را شاهد بودیم ولی وقتی بازی آمد هیچدام از اینها خبری نبود!. همیشه اینطور بوده است که بازیهای اولیه هر کنسول باید فدای بازیهای دیگر شوند. اما بازی Red Steel به دلیل فدا شدن بد نبود به این دلیل که شرکت یوبی سافت می خواست قبل از بقیه شرکت ها خود را در این کنسول محبوب سازد دست به ساختن یک بازی در مدت کوتاهی کرد. البته اینطوری ها هم که من بد گفتم نیست و برای کنسول Wii بسیار خوب هست.


داستان بازی اینگونه هست که توکای و باند مافیای ژاپن قهرمان را دزدیده است و از لس آنجلس به ژاپن و شهر توکیو برده اند. بعد از مرحله تمرینی و مصدومیت ابتدایی بازی بازیباز رهسپار توکیو و دنیای زیرزمینی آن می شود. در طول نبردهای بازی 6 گروه یاکوزای دیگر تحت فرماندهی شما به جنگ توکای می روند. این داستان بازی بود. من را که جذب نکرد شما را چی؟



گرافیک بازی نه بد هست و نه خوب. چیزی که ما در تریلر تبلیغاتی دیدیم گرافیک بسیار دیدنی و عالی بود اما وقتی بازی و عکس هایش را دیدیم فهمیدیم که همه آنها دروغ بود! (البته این حرف من نیست ترجمه نقدهای مجلات خارجی هم هست). موتور گرافیک بازی Unreal Engine 2.5 هست ولی اصلا این بازی به طور کامل از این موتور استفاده نکرده است مثلا بازی Splinter Cell 4 هم از این موتور استفاده می کند ولی گرافیک آن کجا و گرافیک این کجا! حالا این به کنار چیزی که آدم را نا امید می کند پایین آمدن سرعت فریم هست که در صحنه های شلوغ سرعت فریم به نصف می رسد که جای تعجب دارد!!! اسلحه ها از روی نمونه های واقعی خودشان شبیه سازی شده اند. طراحی شخصیت ها بد نیست.


صداگذاری بازی خوب است و صداها و افکت های گوناگون و خوبی در بازی وجود دارد. اما بازهم کامل نیست چون اصلا از دوبله چی های خوبی استفاده نشده است و دیالوگهای آنها هم اصلا جالب نیست. در کل موسیقی خوب هست ولی صداگذاری بد آن را خراب کرده است که اگر سازندگان کمی بیشتر وقت برای بازی می گذاشتند حداقل می توانستند صداگذاری خوبی برای بازی تهیه کنند.محیط تخریب پذیری بازی بسیار قدیمی و بد هست طوری که وقتی به اجسام شلیک کنید فقط از آنها دود بیرون خواهد آمد!.


کنترل بازی برای PCبازها آسان خواهد بود. دسته نانچاک به جای WASD هست و Wii Mote هم به جای موس هست. نکته جالب این هست که اگر دست خود را بپیچونید دست توی بازی هم میپیچد و می تواند با احساس قدرت تیراندازی کنید. نشانه تیراندازی برای هر اسلحه متفاوت می باشد که کار جالبی هست که در بازیهای دیگر هم از این ایده استفاده کرده بودند. در بازی نواری وجود دارد که وقتی آن پر شود می توانید بازی را نگه دارید و هدف ها را انتخاب کنید و بعد از اجرای بازی به طور اتوماتیک و سریع شلیک می کند که در جاهای شلوغ بسیار بدرد می خورد. اما چیزی که در دمو نشان داده شده بود این بود که دسته را به هر طرف حرکت می دادید در بازی شمشیر به همان طرف می رفت ولی در بازی اینگونه نیست. وقتی دسته را به جهات مختلف می برید در بازی کار دیگری می کند و یعنی اینکه در هنگام مبارزه با شمشیر فقط باید دسته را تکان دهید. یکی از نقاط ضعف بازی این هست که شما نمی توانید سلاح خود را انتخاب کنید مثلا وقتی دشمن شما شمشیر دارد به طور اتوماتیک سلاح شما شمشیر می شود که بسیار بد هست.


یکی از نقاط ضعف دیگر در کنترل می باشد که به همین آسانی نیست و مشکلاتی دارد. یکی از این این مشکلات که خیلی اذیت کننده هست این هست که وقتی دسته را تکان دهید در بازی زاویه به مقدار زیادی تغییر می کند و شما هدف خود را گم می کنید. مثلا دارید با یکی مبارزه می کنید جو شما را می گیرد و دسته را سریع تکان می دهید آنوقت ممکن هست پشت شما رو به دشمن شود ولی نگران نباشید در آن موقع دشمن شما را به راحتی نمی کشد چون هوش مصنوعی بازی یک فاجعه هست. انگار دشمنان را طوری برنامه نویسی کرده اند که فقط به طرف شما شلیک کنند! اما کارهای جالبی هم مثل سنگر گرفتن و... انجام می دهند.


در کل شاهد یک بازی هستیم که امتحان کردن آن خالی از لطف نیست چرا که بازی کردن با این دسته کنسول Nintendo Wii بسیار حال می دهد. اما متاسفانه در کشور ما این کنسول جا نیفتاده و خریدن آن شاید یک ضرر باشد چرا که بازیهای آن بسیار دیر به کشور ما خواهد آمد. با اینکه من از این بازی بدی گفتم اما این بازی نقاط مثبتی هم دارد و شرکتهای دیگر می توانند از تجربه های این بازی استفاده کنند. این بازی جزو سه بازی پرفروش هفته های اول کنسول Wii بود. اگر وقتی کنسول Wii خریدید این بازی را هم بخرید و امتحان کنید چون با همه مشکلات آن کنار خواهید آمد.
نویسنده: علی باحال (Ali-360)
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر