نقد و بررسی pes2013

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743

large.jpg



سری Pro Evolution Soccer در این نسل نتوانست موفقیت های دو نسل قبلی خود را تکرار کند و سازندگان آن نیز همواره وعده بهبود را در نسخه بعدی بازی می دادند. می توان اولین بهبودهای انجام شده در این نسل را از نسخه 2011 دانست و سال گذشته نیز با بهبودهای بیشتری مخصوصاً از نظر بصری کمی به رقابت بازگشت. سازندگان برای نسخه جدید (2013) تمرکز خود را بر روی گیم پلی گذاشتند و در فیلم های تبلیغاتی بازی هم مانور بیشتری بر گیم پلی داشتند و شعار بزرگی در یکی از این فیلم ها دادند: "هیچ بازی فوتبالی تا حالا اینقدر واقعی نبوده است!" در ادامه با مروری بر قابلیت های جدید بازی به دنبال کشف صحت یا عدم صحت شعار سازندگان خواهیم بود.


large.jpg

گیم پلی بازی در نگاه اول کمی آهسته تر شده است که البته اصلاً نکته منفی ای نیست و شاید در ابتدا به دلیل عادت نداشتن طرفداران نسخه قبل کمی برایشان آزار دهنده باشد ولی سرعت کمتر باعث شده تا کنترل بیشتری بر روی بازی داشته باشید و پس از چند بار بازی کردن کاملاً به سرعت گیم پلی عادت خواهید کرد.


large.jpg

در این شماره تمامی ضربات که به توپ را می توانید کاملاً به صورت دلخواه خود بزنید و هیچ چیز را به دست هوش مصنوعی نسپارید. با نگه داشتن دکمه ها مخصوص که اعلام میشود پیکانی در زیر پای بازیکن ظاهر می شود که با آنالوگ چپ می توانید جهت آن را تغییر بدهید و جهت دقیق پاس یا شوت خود را تعیین کنید و قدرت ضربه هم مثل همیشه بر اساس میزان نگه داشتن دکمه ضربه خواهد بود.


large.jpg

در سال گذشته بازی FIFA با اضافه کردن دفاع تاکتیکی، گیم پلی خود را طبیعی تر کرد. حال در این شماره از PES این قابلیت به شکل خیلی حرفه ای اضافه شده است. اگر از طرفداران دفاع سنتی هستید، همانند قبل می توانید این کار را انجام دهید، اما اگر طرفدار دفاع تاکتیکی هستید، دقیقاً با همان دکمه های شیوه سنتی و بدون هیچ تغییری در تنظیمات بازی می توانید این کار را انجام دهید، به این صورت که با آنالوگ چپ می توانید فاصله خود با مهاجم را تنظیم کنید و با دوبار فشار دادن دکمه فشار تکل کوتاهی بزنید و توپ را تصرف کنید.

حالت های Become a Legend و Master League تفاوت خاصی با گذشته ندارند. فقط اینبار پس از انجام هر بازی و کسب GP (Game Point) می توانید مواردی را بخرید که شامل افزایش توانایی بازیکن یا اثر گذاری بیشتر تمرین ها می شود. حداکثر به هر بازیکن می توانید سه مورد از موارد خریداری شده را بدهید. همچنین می توانید به هر بازیکن کفش خاصی با ویژگی هایی که دارد را اختصاص دهید. خرید و فروش بازیکن ها نیز نظم بهتری پیدا کرده است و با اعلام درصد احتمال قبول کردن پیشنهادتان توسط بازیکن مورد نظر، انتخاب هوشمندانه ای می توانید انجام دهید. تغییر مثبت دیگر بازی رشد سریعتر بازیکن در بخش Become a Legend است که باعث کاهش خسته کننده بودن این بخش شده.


large.jpg


قبل از عرضه بازی سازندگان شعارهای زیادی درباره هوش مصنوعی بازی دادند. به طور کلی بهبودهایی صورت گرفته است ولی نه به اندازه تبلیغاتی که بر روی این بخش صورت گرفته. یارهای خودی اینبار بهتر جای گیری می کنند و در حمله با شما مشارکت می کنند. به عنوان مثال با جای گیری مناسب در حملات و وقتی موقعیت مناسبی پیدا کردند دست خود را بالا می برند تا به آنها پاس بدهید که در این مواقع علاوه بر اینکه واقعاً جایگاه مناسبی دارند، توپ هم به راحتی به آنها می رسد. یا در دفاع وقتی حریف ضربه ای ناگهانی به توپ وارد کند، مدافعین پرشی می کنند و سعی می کنند خود را به جلوی توپ بیاندازند. بازیکنان حریف نیز هوش مصنوعی بهتری نسبت به قبل دارند اما به اندازه یارهای خودی هوشمند نیستند و در سخت ترین درجه بازی هم آنچنان چالش برانگیز حضور پیدا نمی کنند. داوری هم کمی پیشرفت کرده است و اشتباهات کمتری در داوری دیده می شود.


large.jpg

در بازی قسمتی برای یادگیری تمامی امکانات بازی و حرکات جدید وجود دارد.ن کته مهم در انجام حرکات به موقع فشار دادن دکمه ها است که در قسمت آموزش با نشان دادن گیم پد و رنگی شدن دکمه های مورد نظر، شما را کاملاً با این حرکات آشنا می کند.

بخش آنلاین بازی نیز تغییر بزرگی به خود ندیده است. اینبار در طول بازی ها می توانید nickname کسب کنید و آن را در پروفایل خود قرار دهید. همچنین با انجام بازی می توانید مواردی برای خرید در قسمت های Become a Legend و Master League بیابید.

یکی از بخش های همیشگی این سری Cup و League است که اینبار تنها می توانید به انجام Cup بپردازید. احتمالاً سازندگان به این نتیجه رسیدند که افراد با وجود Master League و بخش آنلاین تمایلی به League معمولی ندارند، اما به نظرم بودن این بخش بهتر از نبودنش بود، مخصوصاً اینکه اضافه کردن این بخش از نظر فنی اصلاً کار سختی نیست و هزینه ای برای شرکت نداشت.


pro-evolution-soccer-2013-wii-u.jpg

گرافیک بازی همچنان نقاط قوت قبلی را از جمله چهره های طبیعی و واقعی بازیکنان حفظ کرده است. مهمترین ویژگی جدید گرافیکی بازی کفش های بازیکن هاست که علاوه بر کیفیت بالای بافتشان، اینبار انعطاف خواهند داشت و در برخورد با زمین کج می شوند که در نماهای نزدیک جلوه زیبایی دارد. دیگر از ابتدای بازی عرق از سر و روی بازیکن ها نمی ریزد. فیزیک توپ بسیار بهبود پیدا کرده است و عکس العمل های بسیار طبیعی تری دارد. فیزیک بازیکن ها نیز تا حدودی بهبود پیدا کرده و عکس العمل های بهتری در برخورد با یکدیگر از خود نشان می دهند. به دلیل اضافه شدن بخش دفاع تاکتیکی انیمشن های جدیدی برای این بخش تهیه شده است. همچنین حرکات ویژه بازیکن ها نیز بیشتر شده و بعضی انیمشین های آنان نیز بهبود یافته است. البته مشکلات تو رفتن بازیکن ها از هم و وجود باگ در شادی های پس از گل مثل عبور کردن بازیکن ها از تور دروازه همچنان وجود دارد. همچنین در باز پخش ها نیز بعضاً افت فریم دیده می شود.

در این شماره 48 استادیوم شبیه سازی شده اند که افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. همچنان نیز می توانید به ساخت استادیوم بپردازید. آب و هوای بازی هم تغییری پیدا نکرده است و مثل اینکه قرار نیست دیگر هوای برفی را در این سری تجربه کنیم، آب و هوایی که آخرین بار در شماره 6 سری وجود داشت.

گزارشگری بازی همچنان به عهده Jon Champion است و تحلیل بازی توسط Jim Beglin صورت می گیرد. این قسمت مثل همیشه ضعیف ظاهر شده است و همچنان در طول بازی مکث های زیادی را شاهد هستیم مگر اینکه زمان بازی را بر روی 5 دقیقه قرار دهید. البته در این حالت بعضاً گزارشگر از بازی جا می ماند ولی صحبت های خود را به ترتیب ادامه می دهد و شاید به همین علت در این حالت مکثی از گزارشگر نخواهیم دید. علاوه بر این مشکلات با اینکه تعداد جملات جدید کمی افزایش پیدا کرده است اما به سرعت گزارش بازی تکراری می شود.


large.jpg

صداگذاری محیط اما قابل قبول است و حالت اکتیوی دارد. فقط در بعضی مواقع مشاهده می شود صدای تماشاگران آنچنان با جو بازی همخوانی ندارد. موسیقی های متن بازی نیز همچنان بسیار کم هستند. البته بعضاً موسیقی های خریداری شده جذابی به گوش می رسد اما تنها حدود 20 موسیقی در بازی یافت می شود که بسیار کم می باشد. همچنین از آنجایی که با رفتن به هر منوی اصلی موسیقی عوض می شود، شاید هیچ موسیقی ای را نتوانید به طور کامل گوش دهید.

می توان این نسخه را بهترین شماره از این سری در نسل حاضر دانست، اما همچنان مشکلات زیادی در آن به چشم می خورد و سازندگان باید همچنان تغییرات بیشتری را در بازی اعمال کنند و هنوز خیلی باید تلاش شود تا به شعار بزرگ خود برسند. این را هم نباید فراموش کرد که آنها باید خود را برای نسل بعدی نیز آماده کنند.

امتیازات:
گیم پلی: 9
گرافیک: 8
نوآوری: 7
صداگذاری: 7
جذابیت: 9
امتیاز کل: 8.1
 
  • Like
Reactions: g4mer

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
من هیچ وقت بازی نکردم
چون فیفا همیشه بنظرم بهتره
مثل فیفا داخل سالن هم داره؟
بنطر مال ویش بد نیست

اگه طرفدار فیفایی هیچوقتم pes بازی نکردی همون فیفا بازی کن

اونایی که مثل من Winning Eleven بخصوص نسخه 3 که همون فوتبال 99 بازی کردن تا الانم pes ها بازی میکنن از این نسخه صد در صد خوششون میاد
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر