نقد و بررسی بازی Soul Calibur V

mobinoo

کاربر سایت
Aug 18, 2010
78
نام
مبین
نقد و بررسی بازی
Soul Calibur V
soul-calibur-logo.png


شاید خیلی از ما خاطراتی از سری قدیمی و پرطرفدار Soul Calibur داشته باشیم. اولین نسخه از سری Souls Calibur در سال 1996 بر کنسول پلی استیشن 1 عرضه شد که در آن زمان بیشتر با نام Soul Edge شناخته شده بود. این سری بازی از قوی ترین و مهیج ترین بازی های Fighting شمرده می شود. از از قابلیت های مهمی که سری Soul Calibur دارد ، قابلیت نبرد با اسلحه در حین بازی است. شاید برای برخی از بازی بازان این مسئله به صورت یک اصل در آمده که در بازی های Fighting شخصیت ها لزوما باید از فنون رزمی و مشت و لگد در نبرد برای پیروزی استفاده کنند ، ولی این اصل درستی نیست ؛ بلکه چیزی که ما در سری Soul Calibur می بینیم ، نبرد های مهیج و زیبا با شمشیر و سپر های مخصوص است که این سبک بازی را حتی زیبا تر و مهیج تر نیز کرده است. سری پنجم این سری در کنفرانس 11 May سال 2011 به طور رسمی اعلام شد و اطلاعاتی از آن توسط شرکت Namco Bandai عرضه شد. سری Soul Calibur پس از درخشش نسخه ی یک خود به میزان زیادی افت داشت به صورتی که دیگر نسخه های دیگر آن ، آن شهرت و عظمت نسخه ی اول را کسب نکردند. در وضعیتی که دیگر انتظار بازی خوبی در سری Soul Calibur نمی رفت ، بار دیگر با آمدن اطلاعات نسخه ی 5 آن بازیبازان و منتقدان نظرشان را سوی Soul Calibur جمع کردند تا ببیند که آیا واقعا نسخه ی خوبی در پیش است؟ حال که بازی ریلیز شده و بسیاری دست به خرید بازی Soul Calibur V زدند ، خشنود شدند و دوباره به این سری روی آوردند. علت این رضایت ، هماهنگی همه ی المان های این گیم در یک راه و درصد موفقیت بالای همه ی آن ها بوده است.

در بازی Soul Calibur V ما شاهد تلفیق برخی از سیستم ها و مکانیسم های نبرد های دو بعدی با سه بعدی بودیم که خود این مسئله باعث هیجان زیاد این نسخه شده بود. سیستم سه بعدی در حین نبرد ها مختص به شمشیر ها و اسلحه های دیگر این بازی می شد. شما می توانستید راحت مسیر خود را عوض کنید و ضد حمله ای به حریف خود بزنید و یا برای این که حریفتان را گیج کنید ، تغییر مسیر بدهید و سپس به آن حمله ور شوید. شاید این سبک شما را یاد سری مشهور Tekken بیندازد و فکر کنید سیستم و مکانیسم این بازی بسیار شبیه آن سری از بازی ها است ، ولی علاوه بر آن ، مکانیسم Mortal Kombat ای هم دارد . این به آن معناست که بازی Soul Calibur V را می توان بدون چرخش و در محیطی صفحه ای بازی کرد. البته چرخش از مهم ترین ویژگی های گیم پلی این نسخه از بازی محسوب می شود به طوری که کمبو ها اکثر موافق در یک خط اجرا نمی شود و حریف را شاید درجه ای بچرخاند. همچنین تغییر جهت بسیار سریع و آسان صورت می گیرد. از نکات دیگری که در این سیستم دوبعدی- سه بعدی وجود دارد این است که شما اگربه عنوان مثال 20 درجه به سمت راست بچرخید بر خلاف دیگر بازی ها باز هم ممکن است ضربه ی اسلحه ی حریف با شما بخورد! یعنی ضربه های حریف فقط به نقطه ی جلوی خود برخورد نمی کند و مانند بازی های اکشن سه بعدی سوم شخص هر زاویه ای که حریف شمشیر خود را بگرداند به همان نقاط ضربه وارد می شود.
scv-21.jpg

گیم پلی سریع و روان بازی

از نکات مهمی که در گیم پلی این بازی شاهد هستیم نوار ویژه ای است که در مرور زمان پر می شود. این نوار ویژگی های مخصوصی را می تواند به کرکتر مورد نظرتان بدهد و کمبو های آن را تا حدودی قوی تر و کشنده تر کند. این نوار مخصوص برای همه وجود دارد و به میزان یکسانی ساخته شده است و پر می شود ، ولی برای هر کرکتر ویژگی های مخصوص به خودش را به همراه دارد. شما با صرف یک نوار کامل از آن می توانید یک ضربه مخصوص و ویژه بزنید و تا حد زیادی از هلث (Health) حریف را کم کنید. این حرکات معمولا سینماتیک هستند و زمان برای اجرای آن ها می ایستد. در این سری از بازی شما قابلیت بلاک کردن (Block) ضربه های حریف را دارید و می توانید جلوی آن ضربه ها را بگیرید تا دیگر ضربه ای به شما وارد نشود. البته با بلاک کردن خالی به مقدار بسیار کمی هلث از دست می دهید . برای این که این مقدار کم هم از دست ندهید و جلوی کمبو (Combo) زدن حریف را بگیرید و ضربه اش را با ضد حمله ای خنثی کنید می توانید از یک چهارم از آن نوار استفاده کرده و ضد حمله ای به حریف بزنید. این سیستم در نسخه های قبلی Soul Calibur نیز وجود داشت ، ولی استفاده از آن کاملا آزاد و مجانی بود ، ولی در Soul Calibur V برای استفاده از این قابلیت می بایست یک چهارم از نوار مخصوص خود را صرف کنیم. این سیستم نوار بسیار شبیه به نواری است که ما در بازیMortal Kombat 9 شاهد بودیم. همچنین بخش ضربات ویژه که با یک نوار کامل وارد می شود هم بسیار شبیه به سری فایتینگ Street Fighters می باشد. سیستم سه بعدی نبرد های آن هم ارتقاء یافته سیستم سری Tekken می باشد. پس می توان گفت آن چه که ما در گیم پلی Soul Calibur V دیدیم مخلوطی از فایتینگ های مشهور زمان حال است که این خود جای تحسین را دارد. سیستم اسلحه هم همان طور که گفته شد خوب کار شده بود و توانسته بود لذت خود را داشته باشد. در مورد بالانس بازی نمی شود زیاد تعریف کرد چون به مقدار خوبی تهیه نشده بود و کرکتر ها باز هم از دیگری پیشی می گرفتند. بالانس داشتن (یکسان بودن قدرت های شخصیت ها و کلاس های مختلف بازی) از نکات بسیار مهم سری های Fighting می باشد که متاسفانه خیلی خوب در این سری ما شاهد بالانس نبودیم. نکته ی بد دیگری که در گیم پلی بازی شاهد بودیم آسان بدن بیش از حد زدن کمبو بود. به صورتی که اگر دشمن شروع به ضربه زدن می کرد به سختی می توانستیم جلوی آن را بگیریم و باید می نشستیم و منتظر می ماندیم که ضرباتش تمام شود. سیستم دفاعی نوار تا حدودی مشکل را حل کرده بود ولی باز هم کاملا پاک نشده بود. گیم پلی بازی Soul Calibur V گیم پلی ای کاملا حمله ای ساخته شده بود. به طوری که شما اگر در حین یک راند به مقدار بسیار زیادی ضربه ها را بلاک کنید اتوماتیک گاردتان را از دست می دهید و دیگر نمی توانید بلاک کنید. این سیستم شما را اجبار می کند که دائما دفاع نکنید و مجبور می شوید که سعی کنید به حریف ضربه وارد کنید. سیستم بسیار پرکاربردی که در بازی های Fighting داریم سیستم Canceling است. این سیستم به شما شما اجازه می دهد که جلوی دفاع و بلاک کردن حریف را بگیرید تا بتوانید ضربه و کمبو ی اصلی خود را نتیجه بنشانید. در Soul Calibur V شما به راحتی و زیبایی می توانید این کار را انجام دهید. شاید استفاده از نوار پرتان در حالت عادی کار درستی نباشد ، زیرا شاید این ضربه پرکاربرد که به کندی دوباره به دس می آید ، به هدر برود و توسط حریف بلاک شود. شما می بایست قبل از آن ضربه هایی به حریف وارد کنید تا دیگر حریف نتواند این ضربات را بلاک کند. این سیستم همان طور که گفته شد در سری Soul Calibur V به خوبی ساخته شده بود.
بازی با این که کمبو های فراوان و سیستم های گوناگونی داشت ، ولی به هیچ عنوان جایی برای یادگیری آن وجود نداشت. شما تنها جایی که با این سیستم ها و مکانیسم های نو روبرو می شوید در ابتدای Story Mode است که به صورت Text کمی درباره شان توضیح داده شده است. شاید اگر بخش تمرینی بهتری را شاهد بودیم دیگر این مشکل در بازی Soul Calibur V وجود نداشت.
Soul Calibur V مانند نسخه های قبلی خود شامل بخش داستانی نیز بود. ولی باز هم داستانی قشنگ را شاهد نبودیم. بازی های فایتینگ برای داستان و داستانی بودن ساخته نشده اند و پس این گونه نمی توان آن ها را بهتر کرد. ما شاهد ادامه داستان نسخه چهار Soul Calibur بودیم و باز هم داستانی کلیشه ای و تکراری را ملاحظه کردیم. شاید اگر بخش داستانی را حذف می کردند بسیار خروجی بهتری از کل بازی داشتیم.
soul-calibur-v.jpg

بخش داستانی بازی

برخلاف قسمت های متنوع بخش چند نفره (Multiplayer) بازی ، در بخش تک نفره (Single-Player) ما شاهد بخش های زیادی نبودیم که شاید سبب شود بازی باز پس از مدت کوتاهی بازی را کنار بگذارد.
بخش بسیار عالی و بی نقض بازی ، بخش بخش گرافیکی بازی بود. از نظر گرافیک تکنیکی ، مدل پردازی ها و نور پردازی های حرفه ای در بازی شاهد بودیم. چهره ها تکسچر های عالی داشتند و هیچ چیی توی ذوق انسان نمی زد. بخش گرافیک هنری هم بسیار عالی کار شده بود. در حین نبرد رده های فانتزی و زیبا از کرکتر ها به جای می ماند و طراحی محیط به نحو احسنت روی چشم بازی باز تاثیر می گذاشت.
38697sc5_pub_ss_siegfried003.jpg.jpg

گرافیک چهره ی بازی که به خوبی کار شده است

در هر دو نسخه Xbox 360 و Playstation 3 بازی Soul Calibur V ما 28 کرکتر داشتیم. که 20 کرکتر آن از کرکتر های قدیمی بودند و 7 کرکتر به آن اضافه شدند. کرکتر آخر هم کرکتر افتخاری این سری Ezio Auditore da Firenze می باشد. کرکتر اتزیو ، شخصیت اصلی سری بازی های Assassin’s Creed می باشد که این بار در باز Soul Calibur V شرکت دارد.

screenshot_25978_thumb_wide620.jpg

اتزیو ، شخصیت مهمان Soul Calibur V

بخشی از بازی که بسیار زیبا کار شده است بخش آنلاین آن است. بخشی که بدون لگ و مشکلات فنی ساخته شده است. در این بخش می توانید شما درون یک لابی (Lobby) شوید و نبرد دو نفر دیگر را مشاهده کنید و در حین نبرد نیزبا دیگران چت کنید.
بخش آخری که مورد نقد می توان قرار داد بخش صداگذاری بازی بود. متاسفانه این قسمت به نحو احسنت درست نشده است و مشکلاتی ریز و کوچکی در آن وجود دارد. برخی از صدا های بازی واقعا تکراری گذاشته شده و شاید احساس کنید که این صدا را در بازی های دیگر هم شنیده اید. همچنین صداهایی که در بخش داستانی بازی می شنوید ، ضعیف کار گذاشته شده است. اما افکت های صدایی ، و دیگر Sound های حین بازی جذاب و زیباست.همچنین بخش موسیقی بسیار عالی کار شده و در حین بازی موسیقی های جذاب گوناگونی را گوش می دهیم.
اگر بخواهیم نمره ای به بازی بدهیم ، به بخش گیم پلی آن 37 از 40 ، بخش داستانی آن 12 از 20 ، بخش صداگذاری آن 17 از 20 و بخش گرافیکی 20 از 20 تعلق می گیرد. نمره ی کل بازی :
100/87

اگر قصد خرید بازی Soul Calibur V برای Xbox 360 و یا Playstation 3 خود را دارید ، و به سبک بازی های Fighting علاقه دارید حتما این کار را انجام دهید. این بازی با این که شاهکار محسوب نمی شود ، ولی خیلی عالی می تواند به عنوان یک بازی Fighting شما را سرگرم کند و ساعت ها پای خود بنشاند. بازی Soul Calibur V شامل نکات ریز و درشت بدی در قسمت صداگذاری و گیم پلی خود می باشد ، ولی اگر بخواهیم کلا به این نسخه از بازی نگاه کنیم ، بازی مهیج و زیبا می بینیم که واقعا به عنوان یک بازی مبارزه ای خوب کار شده است .

با تشکر
مبین شاکری
Mobin.shakeri[at]yahoo.com

 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر