نقد و بررسی بازی F.E.A.R 2:Project Origin

دوستان امیدوارم از نقد بنده خوشتون بیاد...نظر بدید
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
نقد و بررسي بازي F.E.A.R 2 :Progect Origin

سازنده:Monolyth
ناشر:Warner Bros. Interactive
سبک:Firs Person Shooter
درجه سني: +18
پلتفرم:PC-PS3-XBox360



بعد از موفقيت بازي F.E.A.R که در سال 2005 توسط VU Games منتشر شد شرکت سازنده Monolyth خبر از ساخت نسخه دوم داده بود که ديگر VU بعد از عرضه بسته مکمل نه چندان خوب از ناشر شدن اين بازي پشت خالي کرد.هوش مصنوعي و داستان خوب و همچنين اکشن نفس گير مي توانست از عوامل موفقيت شماره اول باشد.ولي مدتي پيش شماره دوم بازي نيز منتشر شده که بنده با تمام کردن اين بازي نقد خود را در مورده اين بازي قرار مي دهم.

fearalma_2.jpg


داستان قبل از شماره اول اتفاق مي افتد.اين بار کنترل شخصيتي بنام مايکل بکت را به عهده مي گيريد که عضو گروه دلتا مي باشد.شما در اولين ماموريت خود وظيفه پيدا ميکنيد که خانم جنيويو ارستيد را پيدا و دستگير کنيد. اما شما تنها کسي نخواهيد بود که قصد دستگيري جنيويو را دارد. دو گروه ديگر نيز به دنبال جنيويو هستند. پس از افتضاحي که در پروژه ي origin( حبس کردن الما و سو استفاده از قدرتهاي او و نابودي شرکت ارماکم به دست الما و فتل به وجود امد سرمايه گذاران و هيئت مديره ي شرکت ارماکم که تمام اين اتفاقات و بدبختي ها را زير سر جنويو ميديدند گروهي نظامي تشکيل ميدهند تا جنيويو را دستگير و او را به سزاي عملش برسانند اين گروه هم پس از گروه ما دومين گروهي هستند که به دنبال جنويوهستند. گروه سوم گروه سوپرسربازهاي کلون شده شرکت ارماکم است.در fear ما شاهد بوديم که پس از نابودي فتل سوپر سربازهاي او هم نابود شدند اما دوباره در project origin حضور خواهند داشت اين هم گروه سومي که قصد نابودي خانم ارستيد را دارند. پس از شناسايي مقري که ارستيد در ان اقامت دارد شما و گروهتان خود را براي حمله و دستگيري او اماده مي کنيد اما در بدو ورودتان به مقر ارستيد توسط گروه نظامي ارماکم محاصره ميشويد و اين گروه تمام افرادتان را قتل عام ميکنند شما هم پس از اصابت چند گلوله بيهوش ميشويد. پس از بيداري خود را بر روي تختي ميبينيد که دست و پايتان را بر روي ان بسته اند و دو فرد ديوانه را با وسايل جراحي مشاهده ميکنيد که قصد سلاخي شما را دارند!!شما دوباره از هوش ميرويد دوباره پس از مدتي بيدار ميشويد پس از بيداري خود را ازاد ميبينيد. حال پس از بدست اوردن اسلحه بايد وارد مبارزه شويد.يک مبارزه بسيار سخت. يک مبارزه با چندين نوع دشمن!!! دشمن اول افراد گروه نظامي ارماکم هستند که مشکل زيادي با کشتن انها نخواهيد داشت.دشمن دوم افراد وسوپر سربازهاي کلون شده شامل شامل هيولاهاي ترسناک و دشمنان اشنا شماره قبل خواهند بود.دشمن بعدي شما الما خواهد بود. ديگر منتظر اين نباشيد که الما را ببينيد و سپس او محو شود و خيال شما راحت شود! الما ديگر در اين شماره مانند قبل عمل نميکند و شما چند مبارزه تن به تن با خود الما داريد.(داستان بازي با همکاري يکي از دوستان ( احسان ) نقل شده است)

project-origin-20071221050423631_640w.jpg


گرافيک بازي از همان موتور نسخه اول Jupiter EX استفاده مي کند با توجه به اينکه نورپردازي و جزييات بهتر از گذشته کار شده است.با توجه به اينکه اين بازي در زانر ترسناک مي باشد و محيط ها اکثرا تاريک مي باشد پس کاره نورپردازي يکي از اصلي ترين المان ها در ايجاد وحشت مي باشد که انصافا سازنده ها در اين قسمت مانند شماره اول عالي کار کرده اند.اين را زماني مي بينيد که به يک منبع نور قابل حرکت شليک کرده و ببينيد نور و سايه ها چقدر طبيعي واکنش نشان ميدهد،که در کل اين قسمت به محيط ترسناک بازي کمک زيادي کرده است.



جزييات اشيا در اين شماره نيز چندان تفاوتي با شماره پيشين ندارد و در اين قسمت سازنده ها مي توانستند در اشيا جزييات بيشتري به کار ببرند با توجه به اينکه در بازي هاي fps جديد اين قسمت حرف اول را در زيبا بودن گرافيک مي زند و يکي از نقاط ضعف اين بازي مي باشد.ولي در عوض تخريب پذيري بازي عالي کار شده است،تقريبا در محيط هاي بسته بازي مي توانيد با شليک ،اکثر اشيا را در پيکرشان تغيير بوجود اوريد و اين در اکشن نفس گير بازي تاثير زيادي دارد و جذابيت هاي بازي را دوچندان مي کند بطوريکه محيط اتاق بعد از درگيري ها کاملا متفاوت تر از گدشته مي باشد.جزييات به کار ر فته در دشمنان نيز خوب کار شده سات ولي مشکل اينجاست که اکثر همه دشمنان از نظر ظاهر تقريبا يکي هستند،دشمنان انسان همه با يک لباس و تيپ نظامي هستند و همچنين موجودات کلوش شده و ربات ها.پس سازنده ها مي توانستند در اين قسمت تنوع بيشتري ايجاد کنند که باعث از بين رفتن يکي از نقاط ضعف مي شدند.


مطمينا شما هم در پيش نماهاي اين بازي خوانده ايد که در اين شماره مرحله هايي با فضاي باز نيز مي باشد که جذابيت بازي را بيشتر مي کند،سازنده ها به قول خود عمل کرده اند و محيط هاي باز را در بازي گنجانده اند.از يک طرف که ما در حال انجام بازي f.e.a.r هستيم و محيط باز مي بينيم خيلي خوب و خوشحال کننده است ولي از طرف ديگر نبود آزادي عمل در اين محيط هاي خطي کمي شما را مي آزارد.سازنده ها مي توانستند با ايجاد محيط هاي بزرگ تر اکشن عالي در اين محيط ها ايجاد کنند ولي محيط هاي ويران شده شهر بدون تخريب پذيري و زود رسيدن بع محيط هاي بسته تغييرات چنداني ايجاد نکرده است.انفجار در بازي مانند شماره اول بازي است و تغييري نکرده است ، نابودي کبسول هاي گاز و پرتاب موشک و ايجاد افکت آتش در بازي نيز خوب کار شده است ولي نه در مقايسه با بازي هاي بزرگ.
انميشن شخصيت هاي بازي را نمي توان با بازي هايي مثله H-L 2 و COD مقايسه کرد ولي در حد نسبتا خوبي نيز نمايش داده مي شود.فيزيک به کار رفته در اين شماره نيز با شماره پيشين چندان تغييري نکرده و در حد متوسط مي باشد،در کل گرافيک بازي نيز تفاوت چنداني از نظر فني با شماره پيشين نکرده است و مثله گذشته عالي کار شده است.



اکشن بازي يکي از دلايل موفقيت اين بازي بود که در اين شماره نيز مانند شماره هاي پيشين طرفداران FPS را راضي نگه مي دارد و يکي دلايل ادامه دادن اين بازي همين روند خوب و تقريبا متفاوت بودن اين بازي است.شما در اين سري مي توانيد در درگيري ها صحنه را به صورت اسلوموشن (Slow Motion ) در آورده و به راحتي نشانه گيري کنيد،همان چيزي که در بازي مکس پين ديده ايد ولي از زاويه اول شخص، و البته زمان آن محدود مي باشد و در ادامه بازي به زمان Solw Motion اضافه مي شود. وجود کلکسيون اسلحه هاي نسبتا جديد نيز به جذابيت اين قسمت اضافه کرده است،با وجود اسلحه هاي شماره قبلي اسلحه هاي جديدي نيز اضافه شده که به نظر بنده يه جز يکي از اسلحه ها بقيه در درگيري ها لازم مي باشد.استفاده از اسلحه اسناپر نيز شما را ياده بازي هاي جنگ جهاني مي اندازد و کمي اين احساس به شما دست مي دهد که در حال انجام بازي COD هستيد خصوصا در محيط هاي باز.

fear-2-project-origin-20081222100013036_640w.jpg


هوش مصنوعي در اين شماره پيشرفت جزيي نيز کرده است.با توجه به اينکه دشمنان شما انسان ها و موجودات کلون شده و روبات ها مي باشد تقريبا هر کدام هوش مصنوعي نسبت به خود را دارد.حتما زمان عرضه نسخه اول يادتان هست که کمتر بازي اي از نظر هوش مصنوعي با اين بازي و COD قابل قياس بود،هوش مصنوعي نيز در اين شماره عالي است و دشمنان حرکات تکراري انجام نميدهند،در صحنه هاي درگيري دشمنان هر کدام با توجه به موقعيت خود عکس العمل متفاوت انجام مي دهند.جنگيدن با دشمنان کلون شده نيز با توجه به هوش مصنوعي متفاوت واقعا مشکل و جذاب است که بازي F.E.A.R را از نظر مبارزات هيجان انگيز مي کند،کنترل روان بازي نيز از علل جذابيت مبارزات مي باشد.طريقه سيو بازي نيز به صورت Checkpoint مي باشد که واقعا در بهترين زمان و مکان بازي سيو مي شود و از اين نظر مشکلي در بازي وجود ندارد.



دشمنان کلون شده اي در بازي هستند که مبارزات با آنها کمي مشکل تر از انسان ها مي باشد.يکي از دشمنان با خيزيدن بر روي ديوار ها و زمين و سرعت زياد باعث سردرگمي شما مي شود که نابودي آنها کمي شما را به زحمت مي اندازد.دشمن ديگز نينجايي است که از خود جريان الکتريسيته بيرون مي دهد و همچنين ابتدا به صورت غيب مي باشد که شما تقريبا توانايي ديدن آن را نداريد،به شخصه از اين مدل دشمن خوشم آمده و دوست داشتم در ادامه از اين دشمن هاي جديد و عجيب که در هيچ بازيه FPS نديده بوديم ملاقات کنيم.



حتما قبل از عرضه بازي تريلر هاي بازي را ديده بوديد که ربات ها به اين شماره اضافه شده بودند.بله،شما در اين شماره در چند مرحله معدود کنترل ربات را بر عهده مي گيريد که بيشتر هدف سازنده ها غير يکنواخت شدن بازي در مبارزات بوده و در اين راه نيز موفق بودند.کنترل روبات نيز مانند کنترل شخصيت بازي بسيار روان و راحت است که مبارزات ربات در محيط بيرون را جذاب مي کند،ربات شما داراي دو مسلسل قدرتمند در دو بازوي خود مي باشد و همچنين موشک اندازي که همزمان 5 موشک به سمت هدف پرتات مي کند. دشمن متفاوت تر اينکه در چند محيط خاص خود را نمايان مي کند البته طوري که شما او را نمي بينيد و به صورت روح شما را مي ازارد.



يکي از المان هاي بازي F.E.A.R ترس مي باشد .در اين شماره نيز ترس و دلهره با توجه به صدا گذاري عالي در بازي گنجانده شده است.صحنه هاي ناگهاني الما و محيط پر از خون بازي و جسد هاي عجيب در گوشه و کنار منطقه ها و همچنين صحنه هاي تعقيب Keegan ،هر کدام در نوع خود دلهره آور مي باشد.يکي از علل موفقيت سازندگان در اين قسمت پديد آوردن صداهاي عالي و ترسناک مي باشد،که کمي بازي را به بازي هاي ترسناکي چون Resident Evil و Silent Hill نزديک مي کند. خون ماده اي است که به وفور در بازي ديده مي شود،ديدن خون هاي ماليده شده به زمين و ديوار خود طرز کشتن فجيعانه مقتول را نمايش مي دهد. گويندگان شخصيت هاي بازي نيز افراد با تجربه در اين مي باشند که معلوم است کاره خود را بلدند.متاسفانه موسيقي که معمولا در فيلم ها و بازي ها تاثير زيادي دارد ، در اين بازي درست کار نشده است.در صحنه هاي ترسناک و درگيري ها هيچ آهنگ و موسيقي به گوش نميرسد به جز چند صحنه خاص و آن هم به صورت گنگ.پايان بازي نيز طوري تمام شد که مي توان ساخت شماره بعدي را پيش بيني کرد.


در پايان شرکت Monolyth در ساختن شماره دوم نيز موفق بوده و توانسته طرفداران خود را نگه دارد.اگر از طرفداران شماره اول و همچنين از بازي هاي اکشن FPS که خواستار درگيري هاي نفس گير هستيد ، اين بازي را به شما پيشنهاد مي کنم.
امتياز بازي:(از نظر بنده)


گرافيک:7.5/10
گيم پلي:8/10
صدا گذاري:9/10
جذابيت:7.5/10


سيستم مورد نياز:
CPU: P4 2.8GHz (3.2GHz Vista)/Athlon 64 3000+ (3200+ Vista)
*GPU: DX9-capable graphics card with 256MB (SM 2.0b). NVidia 6800 or ATI X700.
*RAM: 1GB (1.5GB Vista)
*Hard Drive: 12GB
*OS: Windows XP SP2/Vista SP1
*DirectX: 9.0c
*Sound: DX9.0c compliant
*Optical drive: DVD (boxed only)
*Internet: Broadband


کپي برداري بدون ذکر نام نويسنده مغاير با قوانين مي باشد.
نویسنده:Thomas_Anders(بازی سنتر)
این نقد در سایت دارینوس نیز گداشته شده است(توسط خودم)
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: pclord
ممنون حمید جون ولی با شناختی که ازت دارم میدونم خیلی کم حوصله نوشتی و صد برابر این بهتر هم میتونستی بنویسی در کل ولی خوب بود مرسی
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or