نسلی ماندگار: 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste

1637561998728.png

کپکام عناوین بسیار شاخصی مانند استریت فایتر، مگامن، Onimusha و رزیدنت ایول در کارنامه دارد. اما نویسندگان، هنرمندان و افرادی که مسئول خلق این بازی‌ها بودند چه کسانی هستند؟ همان طور که می‌دانید، در بین انبوهی از شرکت‌ها‌ی بازی‌سازی، کپکام یکی از شناخته‌ شده‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی محسوب می‌شود.

شهرت کپکام در طی چندین دهه پس از تاسیس آن در اواخر دهه‌ی 70 میلادی رفته رفته افزایش پیدا کرده است. از آن زمان تاکنون این شرکت بازی‌های تاثیرگذاری تولید کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Mega Man، Street Fighter، Resident Evil و Devil May Cry اشاره کرد.

بازی‌های این شرکت باعث شده تا تعریف درستی از چند ژانر مهم و فضای کلی آن‌ها در هنرصنعت بازی‌سازی به وجود بیاید. در حقیقت باید گفت که شرکت کپکام جایگاه و شکل امروزی خود را مدیون افراد و مغزهای پشت پرده‌ای است که روی این بازی‌های مهم کار کرده‌اند. از کارگردانان مشهور گرفته تا طراحان و تصویرگران کمتر شناخته شده. در اینجا 10 نفر از مشهورترین افرادی که پشت پرده‌ی برخی از تاثیرگذارترین فرانچایزهای کپکام هستند را معرفی می‌کنیم.




1637562019728.png

Shu Takumi -10


Ace Attorney، Dino Crisis 2، Ghost Trick : Phantom Detective


شو تاکومی مرد پشت پرده‌ی Ace Attorney، سری رمان تصویری با تم کاراگاهی است که بالاخره در این ماه به غرب نیز راه پیدا کرده است. او از اولین نسخه‌ی این عنوان در سال 2001 به عنوان نویسنده و کارگردان این سری مشغول به فعالیت بود. البته باید گفت که تاکومی در سال 1994 به کپکام پیوست. از دیگر عناوین مهم وی باید به Dino Crisis و دنباله‌ی آن اشاره کرد. او در تولید این عناوین نیز به عنوان کارگردان نظارت داشت.



1637562059732.png

Tokuro Fujiwara -9


Ghost ‘n Goblins، Bionic Comando، Sweet Home، Mega Man


دلیل شهرت Tokuro Fujiwara این است که نامش با بسیاری از عناوین کلاسیک کپکام گره خورده است. او از سال 1988 تا 1996 به عنوان مدیر کل بخش بازی‌های کنسولی کپکام فعالیت داشته و در طول این مدت به تولید سری بازی‌های مگامن کمک کرده است. او همچنین در عناوینی مانند Ghosts ‘n Goblins، Bionic Commando و Sweet Home که از منابع الهام سری رزیدنت ایول نیز محسوب می‌شود، به عنوان کارگردان ایفای نقش کرده است.



1637562100490.png

Akira Kitamura -8


Mega Man


آکیرا کیتامورا یک هنرمند و کارگردان بازی‌های ویدیویی ژاپنی است. او بیش‌تر به خاطر کار روی مجموعه‌ی خاطره‌انگیز مگا من شناخته می‌شود و در همان بازی اول به عنوان طراح و کارگردان این عنوان ایفای نقش کرده است. او در خلق این شخصیت نمادین بازی‌های ویدیویی از شخصیت‌های مانند Astro Boy و Ninja Captor الهام گرفته بود.آکیرا در دومین بازی این سری نیز وظیفه‌ی کارگردانی را بر عهده داشت اما در جریان تولید مگا من 3 از شرکت جدا شد. کیتامورا از آن زمان خود را از تولید بازی‌های ویدیویی بازنشسته کرد.



1637562134002.png

Kaname Fujioka -7


Monster Hunter


فوجیوکا طراح و آرتیستی است که به خاطر فعالیتش در سری بازی‌های مانستر هانتر شناخته می‌شود. او تاکنون به عنوان کارگردان یا کارگردان خلاق در تمام نسخه‌های این سری بازی فعالیت داشته است. آخرین آن‌ها Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin بوده که برای PC و نینتندو سوئیچ منتشر شده است.



1637562164215.png

Ryozo Tsujimoto -6


Monster Hunter


ریوزو سوجیموتو در حال حاضر رئیس Consumer Games Development Division 2 کپکام است. این استودیو ساخت عناوینی مانند Monster Hunter، Onimusha و Ace Attorney را در پرونده‌ی خود دارد.

ریوزو در سال 1973 متولد شد و در سال 1996 به عنوان برنامه‌ریز بازی به این شرکت پیوست. پدر او یعنی کنزو سوجیموتو نیز بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت کپکام است و برادرش هارو رئیس شرکت می‌باشد. ریوزو از سال 2007 به عنوان تهیه کننده‌ی سری مانستر هانتر فعالیت دارد.




1637562211616.png

Yoshiko Okamoto -5


Final Fight، Street Fighter II، Onimusha


یوشیکو اوکاموتو یک طراح بازی‌های ویدیویی است که کار خود را در شرکت کونامی آغاز کرد. او در کونامی روی بازی‌هایی مانند Time Pilot و Gyruss کار کرده بود. یوشیکو در سال 1984 به کپکام پیوست و بیش‌تر از هر چیزی برای کار روی بازی‌های Final Fight و Street Fighter II شناخته می‌شود.

همچنین او خالق عنوان Gun Smoke نیز می‌باشد. بازی‌های بسیار معروف سری Red Dead Revolver و Red Dead Redemption شرکت راکستار در حقیقت دنباله‌ی معنوی این بازی هستند. او اخیراً بازی موبایلی Monster Strike را برای Mixi که یک سرویس شبکه اجتماعی ژاپنی می‌باشد خلق کرده است. این عنوان به پردرآمدترین اپلیکیشن موبایلی تمام دوران تبدیل شده است.




1637562238531.png

4- akashi Nishiyama

Street Fighter


تاکاشی نیشیاما به دلیل خلق فرانچایز محبوب Street Fighter شناخته شده است. پیش از اینکه او برای کپکام کار کند، یک بازی با عنوان Kung-Fu Master ساخته بود که به عنوان اولین بازی beat ’em up شناخته می‌شود. او برای ساخت اولین بازی از سری Street Fighter با Hiroshi Matsumoto کار کرده بود. اما پیش از تولید و انتشار Street Fighter II: World Warrior که دنباله‌ی نسخه اصلی محسوب می‌شد، کپکام را ترک کرد.



1637562353645.png

Hideki Kamiya -3


Resident Evil 2، Devil May Cry، Viewtiful Joe، Okami


استاد خلاق هیدکی کامیا از طراحان و کارگردان‌های معروفی است که به خاطر کار روی بازی‌هایی مانند Resident Evil 2، Devil May Cry، Viewtiful Joe و Okami شناخته شده است. او در سال 1994 به کپکام پیوست اما در سال 2006 این شرکت را ترک کرد تا با همکاری دیگر اعضای سابق کپکام شرکت PlatinumGames را تاسیس کنند. از آن زمان تاکنون او روی بازی‌هایی مانند Bayonetta، Bayonetta2 ، The Wonderful 101، Astral Chain به عنوان کارگردان و ناظر کار کرده است.



1637562378313.png

Keiji Inafune -2


Mega Man، Onimusha، Dead Rising


استاد بزرگ کیجی اینافونه در سال 1987 به عنوان تصویرگر در کپکام کار خود را آغاز کرد. کارهای اولیه‌ی او شامل بازی‌های اصلی Street Fighter و Mega Man می‌شدند. او تا سال 2010 در این شرکت باقی ماند و روی عناوینی مانند سری Lost Planet، Onimusha و Dead Rising کار کرد.در زمان جدایی، او در سمت رئیس تولید جهانی ایفای نقش می‌کرد. پیش از آن نیز به عنوان مدیر ارشد بخش تحقیق و توسعه مشغول به کار بود.



1637562424927.png

Shinji Mikami -1


Disney's Aladdin، Goof Troop، Resident Evil، Dino Crisis، Devil May Cry، Resident Evil 4، God Hand


شینجی میکامی که به عنوان پدر سبک وحشت شناخته می‌شود، بیش‌تر به خاطر کار روی بازی‌های وحشت و بقای Resident Evil و Dino Crisis مشهور است. وی در سال 1990 به عنوان طراح بازی به کپکام پیوست. میکامی در آن زمان روی بازی‌هایی مانند ورژن NES علاء‌الدین کار کرده بود.

پروژه بزرگ بعدی استاد، عنوان اصلی رزیدنت ایول بود که در حقیقت بازسازی عنوان Sweet Home محسوب می‌شد. او همچنین به عنوان مدیر کل استودیوی Capcom Production Studio 4 منصوب شد که بیش‌تر روی توسعه بازی‌های وحشت و بقا تمرکز داشت. او در سال 2007 کپکام را ترک کرد. از آخرین پروژه‌های این بازی‌ساز افسانه‌ای می‌توان به The Evil Within و دنباله‌ی آن و همچنین بازی انحصاری PS5 با عنوان Ghostwire: Tokyo اشاره کرد.


 
آخرین ویرایش:

Gotham Knight

کاربر سایت
Nov 28, 2012
1,082
کپکام تو این ۷ ۸ سال خیلی خوب تونست از اوضاع بدش بیرون بیاد و خودش رو به سطح قابل قبول برسونه ولی با این وجود خیلی از این بازیسازی های موفقش رو دیگه نداره
شاید اگه همین بازیسازها هنوزم تو کپکام بودن خیلی میتونست از این هم موفق تر باشه
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر