میراثی بزرگ از سلطان دلهره : مروری بر بهترین بازی تاریخ ؛ Resident Evil 4

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste

30.jpg

رزیدنت ایول ۴ بهترین بازی تاریخ است. در واقع سخت است که یک بازی را بدون اینکه سخن گزاف و پوچی به نظر بیاید به عنوان بهترین بازی تاریخ صدا بزنیم، اما رزیدنت ایول ۴ واقعا بهترین است و شما هم این را خوب می دانید. شما بازی را بارها و بارها انجام داده اید. البته این فقط به معنای بازی کردن نسخه ها و پورت‌های مختلف RE4 نیست ، منظورم این است که شما RE4 را در Batman: Arkham Knight بازی کرده‌اید، آن را در Gears Of War بازی کرده‌اید، هنوز مطمئن نیستید؟ آیا شاهکار Bioshok را تجربه کرده‌اید؟ بلی؟ پس شما رزیدنت ایول ۴ را بازی کرده‌اید. اجازه بدید تا این رو توضیح بدهم.

رزیدنت ایول ۴ در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۰۵ عرضه شد. زمانی که طرفداران سری رزیدنت ایول از تجربه‌ی دو عنوان اخیر این سری یعنی RE3 و RE: Code Veronica سیراب بودند و در همین حال کپکام عناوین انحصاری جدید برای کنسول شکست خورده‌ی نینتندو یعنی Game Cube عرضه کرده بود و نزدیکترین تجربه به یک نوع اکشن هالیوودی در میان پرده‌های بازی Metal Gear Solid یا در بخش‌های از Halo 2 دیده میشد. وقتی شما دیسک رزیدنت ایول رو وارد کنسول کردید ، در همان لحظه کنسول شما با بازی‌های قدیمی و قبل از رزیدنت ایول ۴ خداحافظی کرد. بازی کردن با شخصیت‌های مورد علاقه‌تان دیگر کافی بود . با این بازی شما خود ان شخصیت بودید.

رزیدنت ایول ۴ یک نوآوری انقلابی را با دوربین از زاویه‌ی روی شانه ارائه کرد که بعد ها در خیلی از بازی‌ها آن را مشاهده کردید. به طور واضح تر شما در بازی‌های شوتر سوم‌ شخص دیگر از گوشه‌ی یک انبار زیرزمینی شاهد حرکت آرام و دلهره آور دشمن‌ به سمت شخصیتی که باهاش بازی می‌کنید نیستید. شما در وسط این ماجرا قرار دارید و همه چیز در دستان شما است ، به همراه تجربه‌ی تک‌تک لگد زدن‌های شاتگان یا آن ضربات دیوانه وار و سریع قربانی انگل لاس‌پلاگاس که اره برقی به‌دست دارد. در واقع شما نقش یک مامور جذاب عضله‌ای با موهای بی‌نقص و به طور کامل مجهز را بازی نمیکنید . شما خود آن مامور ویژه‌ی جذاب با اندام عضله‌ای ، موهای بی‌نقص و کاملا مجهز هستید.



143163


نام آن مامور ویژه لیان اس کندیLeon S. Kennedy است (حرف S را فراموش نکنید). این بار پروتوگانیست مورد علاقه اکثریت ما در سری رزیدنت ایول دیگر یک افسر ساده نیست که درگیر شیوع یک ویروس شده است.او حالا یک مامور ویژه است و وظیفه اش نجات دختر رییس جمهور ایالات متحده است و تمام تفاوت‌ها در همین موضوع نهفته است. اینبار خطر به سراغ شما نمی‌آید و شما فقط به فکر فرار از مخمصه نیستید. شما به سمت این خطر می‌روید و آن را جستجو میکنید. این ویژگی درخشیدن اصلی رزیدنت ایول 4 ( از منظرداستان) است. همه چیز مثل یک فیلم خوب به صورت اکشن و حالت اغراق آمیز است ، اما هیجان اضطراب گونه‌ی ناشی از تعقیب شدن توسط چند روستایی که چنگک کشاورزی به دست دارند یا حس انزوا و تنهایی که از ایستادن کنار دیوارهای قلعه‌ بر ما مسلط میشود ، کاملا بی شباهت به آن چیزی است که قبلا دیده‌ام. چند بازی توانسته‌اند بین طعنه زدن‌های یک مرد مستمری بگیر که در لباس دزدان دریایی شما را تحقیر میکند و احساس ناراحت کننده‌ی تنها وجود یک خشاب که میدانستید باید آن را ارتقا میدادید ، وقتی آن مرد نقاب‌دار با حالت تعجب از شما میپرسید "اینا چیه داری میخری؟"(Whadaya buuyyyin) اما شما به جای ارتقا خشاب تصمیم گرفته بودید یه دوربین چشمی روی تفنگ خودتان اضافه کنید، این چنین هماهنگی و بالانسی برقرار کنند؟ بیخیال شما میدانید داخل هر بشکه و جعبه چوبی میتوانید فشنگ پیدا کنید. این بازی اغراق شده ، خفن و وحشتناک است و باید بگویم که رزیدنت ایول ۴ به همین سادگی‌ست که میبینید.

پس از اینکه رزیدنت ایول۴ میلیون ها نسخه فروخت و نقدهای ارزشمندش در شرق و غرب تحسین شد، به شکلی الهام بخش و الگو برای توسعه دهنده‌گان دیگر در سرتاسر دنیا تبدیل شد، مطمئنا شما بازی Dead Space و امثال دیگر آن را بیاد می‌آورید، اما این طبیعی است. رزیدنت ایول ۴ وقتی خودنمایی میکند که شما داستان بازی Last Of Us را مرور میکنید و در همین حین لبخند کنایه‌آمیز Ada Wong را بیاد می‌آورید ، حتی در سبک اکشن سوم شخص نسخه‌ی جدید خدای جنگ که فرار از یک مجسمه در حال حرکت به بزرگی یک قلعه را به یاد شما می‌آورد و در تمام داد و بیدادهای اعتراضی به بازاریابی افتضاح بازی جدید Batman: Arkham وقتی به صورت زشت آن هیولای غول پیکر خمپاره پرتاب میکنید ، شما را میخنداند. حتی توسعه دهندگان هم دیگر در مورد تاثیر یک بازی صادق و فروتن نیستند، شما که جای خود دارید.



timthumb.php.jpg


رزیدنت ایول ۴ اولین عنوانی است که باعث شد من طرفدار یک توسعه دهنده‌ی بازی بشوم. در جایی که یک کمپانی بزرگ حامی بازی بود ، من شینجی میکامی را پرستیدم. بازی Vanquish را بارها و بارها انجام داده‌ام ، عاشق دلباخته‌ی Evil Within شدم و نسخه‌ی دوم را پیش‌خرید کردم. تنها راه همین بود. این روزها هم مشغول تشکر از توسعه دهندگان و آرتیست ها در زمینه‌های مختلف هستم. به خاطر لذت ، شادی ، وحشت ، شگفتی و بلندپروازی که به من دادند.

شما هم به خودتان یک لطف بکنید و این عنوان را تجربه کنید! حتی بهتر است یکی از بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را دوباره بازی کنید و قلب خود را از شور و شوق به آن بازی پر کنید تا بتوانید برای سالگردش بنویسید. به هرحال من می‌روم تا نسخه‌ی ریمیک رزیدنت ایول ۳ را پیش‌خرید کنم. سازندگان دوربین بازی را به سبک نمای روی شانه و به صورت اکشن سوم شخص توسعه داده‌اند. فکر کنم حتی ان ها هم میدانند که رزیدنت ایول ۴ بهترین بازی تاریخ است.



 
آخرین ویرایش:

residen

کاربر سایت
Apr 28, 2014
467
چه مقاله خوبی بود لذت بردم ، ممنون از سلیقه در انتخاب و ترجمه

اون جاهایی که اشاره میکنه :

شما فلان بازیای معروف و تجربه کردی پس در اصل رزیدنت اویل چهار و تجربه کردی ، خیلی باهاش موافقم .

شما در بازی رزیدنت اویل چهار دقیقا حس میکنی خودت داخل بازی هستی و لیون خود تویی و تو خود لیونی ، واقعا درسته و تنها زمانی متوجه این یکی شدن میشی که بازی تموم میشه

ای کاش لااقل یک بار دیگه هم شده با چنین بازی روبرو بشیم ، این دفعه خوب میدونم چیکار کنم تا چندین ماه تمومش نمیکنم و تا چندین سال تکرارش میکنم .

143180
 

rezvideo

کاربر سایت
Oct 3, 2005
1,434
نام
رضا چشمی
ممنون بهزاد
نسخه اصلی بازی عالی بود
امیدوارم شاهد نسخه ریمیکش هم باشیم چون الان که نسخه قدیمی رو بازی می کنم به نظر می رسه کنترل بازی کمی سخت و نامناسبه و جای بهینه سازی داره.
 

XENOS

کاربر سایت
Oct 22, 2005
426
ممنون بابت این مقاله خوب

هر چی از این شاهکار به هر طریقی یاد بشه همچنان برای من یکی جذابیت داره..
وقتی خبر پورت بازی برای ps2 رو شنیده بودم باورم نمیشد که میتونم این ابر شاهکارو تجربه کنم..
اولین بار من این بازیو رو ps2یی که از یکی از رفیقام قرض کرده بود بازی کردم
یادش بخیر..چقدر هیجان داشتم موقع بازی کردنش..
 

residen

کاربر سایت
Apr 28, 2014
467
بهترین بازی تاریخ!!! الان کدوم عددو رقم و آمار و رتبه چنین چیزی رو تایبد میکنه!

Sent from my HTC 10 using Tapatalk
تجربه میلیون ها نفر انسان مثل من و شما دوست گرامی این و تایید کرده و میکنه و البته عدد تکرار این بازی در دنیا رقم خیلی بزرگی شده که نمیشه به این راحتی محاسبه اش کرد و عدد کنسول هایی که با اسم این بازی در کنار اسمشون خودی نشون دادن و میدن هم عدد عجیبه ...
 

Arsinn

کاربر سایت
May 31, 2015
330
تجربه میلیون ها نفر انسان مثل من و شما دوست گرامی این و تایید کرده و میکنه و البته عدد تکرار این بازی در دنیا رقم خیلی بزرگی شده که نمیشه به این راحتی محاسبه اش کرد و عدد کنسول هایی که با اسم این بازی در کنار اسمشون خودی نشون دادن و میدن هم عدد عجیبه ...
بله خوب بر اساس سلیقه هر بازی میتونه بهترین بازی دنیا حساب بشه و کسی هم نمیتونه اعتراضی کنه. شما یکوقت یه بازی رو در حال و هوا و سن وسال خاصی تجربه میکنی که بهت خیلی می‌چسبه و تجربه تکرار نشدنی بهت میده. شاید بهتر بود نویسنده مقاله میگفت بهترین بازی که تا حالا من تجربه کردم ویا بهترین بازی دنیا از نظر من. اما وقتی میگه بهترین بازی دنیا اونوقت پای عدد و رقم‌هایی که اشاره شد بمیون میاد یعنی عدد رقم های رسمی، رتبه بازی، رنکینگ سایت های معتبر که در اونجا تا جایی که من دیدم حتی جزو ده بازی برتر انتخابی سایتهای مرجع گیم هم حساب نشده

Sent from my HTC 10 using Tapatalk
 
  • Like
Reactions: residen

residen

کاربر سایت
Apr 28, 2014
467
بله خوب بر اساس سلیقه هر بازی میتونه بهترین بازی دنیا حساب بشه و کسی هم نمیتونه اعتراضی کنه. شما یکوقت یه بازی رو در حال و هوا و سن وسال خاصی تجربه میکنی که بهت خیلی می‌چسبه و تجربه تکرار نشدنی بهت میده. شاید بهتر بود نویسنده مقاله میگفت بهترین بازی که تا حالا من تجربه کردم ویا بهترین بازی دنیا از نظر من. اما وقتی میگه بهترین بازی دنیا اونوقت پای عدد و رقم‌هایی که اشاره شد بمیون میاد یعنی عدد رقم های رسمی، رتبه بازی، رنکینگ سایت های معتبر که در اونجا تا جایی که من دیدم حتی جزو ده بازی برتر انتخابی سایتهای مرجع گیم هم حساب نشده

Sent from my HTC 10 using Tapatalk
بله حرف شما درباره سلیقه کاملا درسته ولی منظور من اصلا سلیقه شخصی نبود و اشاره کردم من و میلیون ها نفر با وجود تفاوت های بسیاری که در سلیقه باهم داریم اما بازم بر سر این موضوع اتفاق نظر داریم که این بازی بهترین بازی ساخته شده هست ، یک تجربه خوب و لذت بخش زیاد ارتباطی با سن و سال نداره و چه بسا لذتهایی که در دوران خاصی از زندگی میبریم در سال های بعد تجربه دوباره اشون برامون آرزو بشه که در این شماره از بازی خوشبختانه از بین نمیره و میشه بازم اون و تکرار کرد و همون جوری که عرض کردم آمار خیلی عجیبی هم در این زمینه دارد .

وقتی در هر نسلی این همه بازی گران قیمت و معروف با گرافیک های بالا و جزئیات باور نکردنی معرفی میشن اما رزیدنت اویل چهار با همون گرافیک و حال و هوای نسل شش پا به نسل های بعدی میذاره و بازم برای من و خیلی های دیگه به بهترین تجربه اشون تبدیل میشه پس نمیشه این عنوان ( بهترین بازی تاریخ ) و برای این بازی زیادی دونست !

این نتایجی که در سایتهای معروف امتیاز گیری برای بازی های دنیا میبینید اتفاقا بر اساس سلیقه عده کمی هست که بر سلیقه عده زیادی تاثیر میذارن حالا من کاری به این مورد ندارم و نمیخوام درباره این مسائل بحث کنم ولی یک مثال میزنم ، امروز یک شرکت بازی سازی کافیه بیاد یک بازی معمولی اما همسو با تب جامعه بسازه تا تبدیل به بهترین بازی سال یا یکی از بهترین ها بشه ! پیشنهاد و نظر من این که بهتره سعی کنیم برای این که متوجه بشیم چرا در این سایت ها یک بازی رتبه یکم و داره و یک بازی رتبه صدم بیشتر تحقیق کنیم و همیشه بهترین ها رو از زبان مردم عادی که به دور از جو زدگی نظر میدن بشنوید چون اینها بهترین و راستگوترین منتقدین هستند .
 

darksider666

کاربر سایت
Mar 8, 2016
1,049
نام
رضا قاسمی
دوستان درست میفرمایند رزیدنت 4 د رکنار half life 2 بهترین بازی تاریخ با رتبه های بالا تو اکثر تاپ10 های بازی ها هستند. رزی 4 اینقدر سنگ بنیان گذاشت اینقدر انقلابی بود که حالا بعد از 17 تا 18 سال هنوز بازی مدرنی به نظر میاد واقعا یک ریمیک اساسی نکست جن با موتور re رو طلب میکنه
 
  • Like
Reactions: ARTHUR WESKER

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر