آقای تیم سویینی، موسس شرکت Epic، سیاستهای اخیر مایکروسافت را با لحنی تند و گزنده به باد انتقاد گرفته است. به عقیده ایشان مایکروسافت احتمالا تلاش خواهد کرد تا به آرامی در شبکه Steam اخلال ایجاد کرده و در عوض فروشگاه ویندوز خود را مطرح کند!
سویینی در مصاحبه با Edge (که توسط PC Gamer بازنشر شده است) درباری حق انتخاب سازندگان نرمافزارهای رایانهای بین Win32 و Universal Windows Platform (پلتفرم جامع ویندوز مایکروسافت) صحبت میکند:
"همه App های شبکه Steam– همه بازیهای دهههای اخیر PC– از Win32 استفاده میکنند. اما وقتی صحبت به Malware ها میرسه، هر برنامهای میتونه ویروس در نظر گرفته بشه و UWP هم مثل یه ضد ویروس، جلو اجراشون رو میگیره. نتیجه این کار تبدیل PC به یک جعبه محصور و محدوده."
سپس سویینی نگرانیش در خصوص از رده خارج شده Win32 را توضیح میدهد:
"اگه اونها موفق به انجام چنین کاری بشن، اولین گام برای اجبار همه سازندگان به عرضه محصولاتشون از طریق فروشگاه ویندوز رو برداشتن. اینطور نیست که مایکروسافت یه دکمه رو فشار بده و یک مرتبه همه آرشیو شما تو Steam از بین بره، اونها دارن این کارو آروم آروم و زیر زیرکی انجام میدن! دارن کاری میکنن که هر روز استفاده از App های قدیمی سختتر و سختتر بشه، و در مقابل، فروشگاه خود مایکروسافت تنها منبع موجود برای استفاده از جدیدهاست."
به عقیده وی، مایکروسافت به سادگی Steam را از کار نمیاندازد بلکه به آرامی استفاده از آن را سختتر و سختتر میکند.
"یواش یواش! تا 5 سال آینده با پچهایی که برای Win 10 عرضه میشه، کاری میکنن که Steam به صورت فزایندهای پر ایراد و مشکل بشه. اونها یهو Steam رو از کار نمیندازن، بلکه اینکارو آروم آروم انجام میدن تا جایی که تا 5 سال آینده کامل از رونق بیفته. اون موقع Steam یه چیز پر باگ و پر ایراده در صورتی که مردم متوجه میشن فروشگاه ویندوز گزینه ایدهآل تری هست."
"و این دقیقا همون کاری هست که برای رقابت با محصولات دیگه انجام دادن. (منظور QuickTime و Firefox هست) حالا هم میخوان همین کارو سر Steam پیاده کنن. مایکروسافت این شایستگی رو نداره که بتونه نقشش رو عملی کنه، اما به هر صورت تلاشش رو خواهد کرد."
چندی پیش سویینی گفته بود مایکروسافت سعی دارد با UWP ساخت بازی برای PC را به انحصار خود در آورد. موضوعی که به سرعت توسط فیل اسپنسر رد شد. "ما به هیچ عنوان قصد محدود کردن سازندگان برای ساخت بازی و App بر روی پلتفرم Windows را نخواهیم داشت." همچنین سال 2014 نیز از ماهیت محصور و بسته Win 8 ایراد گرفت و مایه ناراحتی خود دانست. "من واقعا نگران آینده مایکروسافت هستم!"
اما مایکروسافت UWP را یک "اکوسیستم کاملا باز و نامحدود" مینامد. و با اشاره به App های فعلی، آنها را شاهدی بر این مدعی دانسته و تاکید میکند "تلاشی برای محدود کردن UWP نخواهیم کرد." مایکروسافت در مقابل قابلیت اجرای همه بازیها بر روی Win 10 و Xbox Play Anywhere را دلیلی محکم برای خوب بودن این سرویس برای همه میداند.
سویینی در مصاحبه با GameSpot گفته است UWP ویژگیها تکنیکی حیرت انگیزی دارد، اما نگرانی در مورد محدودیت برای ساخت بازی و App و گرفتن حقوق اولیه سازندگان را نیز تشدید میکند.
"واقعا حرکت چرکیه، مایکروسافت این حق رو برای خودش قاعل شده که هر وقت دلش خواست واسه تو قانون تعیین کنه! و به عنوان یه کاربر هیچ کاری هم نمیتونی انجام بدی. این فرهنگیه که تو مایکروسافت جا افتاده، و میدونی که اشتباهه. من فکر نمیکنم همه تو مایکروسافت چنین عقایدی داشته باشن. اما این فرهنگ توسط مسوولان رده بالایی جا انداخته شده که فکر میکنن کامپیوتر شما متعلق به خودتون نیست، بلکه ماله اونهاست و هر وقت دلشون خواست میتونن هرکاری دوست داشتن باهاش بکنن. و خیلی خوب فهمیدن که چطوری بدون تهییج کاربرها، هر روز و هر روز، محدودترشون کنن."
سویینی در مصاحبه با Edge (که توسط PC Gamer بازنشر شده است) درباری حق انتخاب سازندگان نرمافزارهای رایانهای بین Win32 و Universal Windows Platform (پلتفرم جامع ویندوز مایکروسافت) صحبت میکند:
"همه App های شبکه Steam– همه بازیهای دهههای اخیر PC– از Win32 استفاده میکنند. اما وقتی صحبت به Malware ها میرسه، هر برنامهای میتونه ویروس در نظر گرفته بشه و UWP هم مثل یه ضد ویروس، جلو اجراشون رو میگیره. نتیجه این کار تبدیل PC به یک جعبه محصور و محدوده."
سپس سویینی نگرانیش در خصوص از رده خارج شده Win32 را توضیح میدهد:
"اگه اونها موفق به انجام چنین کاری بشن، اولین گام برای اجبار همه سازندگان به عرضه محصولاتشون از طریق فروشگاه ویندوز رو برداشتن. اینطور نیست که مایکروسافت یه دکمه رو فشار بده و یک مرتبه همه آرشیو شما تو Steam از بین بره، اونها دارن این کارو آروم آروم و زیر زیرکی انجام میدن! دارن کاری میکنن که هر روز استفاده از App های قدیمی سختتر و سختتر بشه، و در مقابل، فروشگاه خود مایکروسافت تنها منبع موجود برای استفاده از جدیدهاست."
به عقیده وی، مایکروسافت به سادگی Steam را از کار نمیاندازد بلکه به آرامی استفاده از آن را سختتر و سختتر میکند.
"یواش یواش! تا 5 سال آینده با پچهایی که برای Win 10 عرضه میشه، کاری میکنن که Steam به صورت فزایندهای پر ایراد و مشکل بشه. اونها یهو Steam رو از کار نمیندازن، بلکه اینکارو آروم آروم انجام میدن تا جایی که تا 5 سال آینده کامل از رونق بیفته. اون موقع Steam یه چیز پر باگ و پر ایراده در صورتی که مردم متوجه میشن فروشگاه ویندوز گزینه ایدهآل تری هست."
"و این دقیقا همون کاری هست که برای رقابت با محصولات دیگه انجام دادن. (منظور QuickTime و Firefox هست) حالا هم میخوان همین کارو سر Steam پیاده کنن. مایکروسافت این شایستگی رو نداره که بتونه نقشش رو عملی کنه، اما به هر صورت تلاشش رو خواهد کرد."
چندی پیش سویینی گفته بود مایکروسافت سعی دارد با UWP ساخت بازی برای PC را به انحصار خود در آورد. موضوعی که به سرعت توسط فیل اسپنسر رد شد. "ما به هیچ عنوان قصد محدود کردن سازندگان برای ساخت بازی و App بر روی پلتفرم Windows را نخواهیم داشت." همچنین سال 2014 نیز از ماهیت محصور و بسته Win 8 ایراد گرفت و مایه ناراحتی خود دانست. "من واقعا نگران آینده مایکروسافت هستم!"
اما مایکروسافت UWP را یک "اکوسیستم کاملا باز و نامحدود" مینامد. و با اشاره به App های فعلی، آنها را شاهدی بر این مدعی دانسته و تاکید میکند "تلاشی برای محدود کردن UWP نخواهیم کرد." مایکروسافت در مقابل قابلیت اجرای همه بازیها بر روی Win 10 و Xbox Play Anywhere را دلیلی محکم برای خوب بودن این سرویس برای همه میداند.
سویینی در مصاحبه با GameSpot گفته است UWP ویژگیها تکنیکی حیرت انگیزی دارد، اما نگرانی در مورد محدودیت برای ساخت بازی و App و گرفتن حقوق اولیه سازندگان را نیز تشدید میکند.
"واقعا حرکت چرکیه، مایکروسافت این حق رو برای خودش قاعل شده که هر وقت دلش خواست واسه تو قانون تعیین کنه! و به عنوان یه کاربر هیچ کاری هم نمیتونی انجام بدی. این فرهنگیه که تو مایکروسافت جا افتاده، و میدونی که اشتباهه. من فکر نمیکنم همه تو مایکروسافت چنین عقایدی داشته باشن. اما این فرهنگ توسط مسوولان رده بالایی جا انداخته شده که فکر میکنن کامپیوتر شما متعلق به خودتون نیست، بلکه ماله اونهاست و هر وقت دلشون خواست میتونن هرکاری دوست داشتن باهاش بکنن. و خیلی خوب فهمیدن که چطوری بدون تهییج کاربرها، هر روز و هر روز، محدودترشون کنن."