موتور بازی تا چه حد روی گرافیک آن از لحاظ هنری موثر است؟

موتور یک بازی تا چه حدی روی گرافیک اون از لحاظ هنری تاثی

  • زیاد. موتور عامل مهمی در گرافیک هنری یک بازیه.

    رای‌ها: 1 9.1%
  • کم. موتور معمولاً نقش مهمی روی گرافیک هنری بازی نداره.

    رای‌ها: 3 27.3%
  • متوسط. هم موتور و هم طراحی هنری به یک میزان در نتیجه نهایی و گرافیک هنری یک بازی تاثیر دارند.

    رای‌ها: 6 54.5%
  • به بازی بستگی داره.

    رای‌ها: 1 9.1%

  • مجموع رای دهنده‌ها
    11
فکر کنم یکبار هم شما بودید سر بایوشوک این بحث رو کردید البته نتونستم منظورتون رو از گرافیک "هنری" درک کنم. اما فکر کنم منظورتون تم بازی باشه.
انجین هیچ تاثیری روی تم گرافیکی بازی نداره. دوتا فاکتور کاملا جدا از هم هستند اما به هم مربوطند.
 
انتخاب گزینه کار سختیه! شاید گفتن چند تا مثال بد نباشه.

وقتی بحث این قضیه پیش میاد اولین گیمی که به ذهنم میرسه Warcraft III هست. این گیم موتور گرافیکی ضعیفی داره ولی طراحی یونیتهاش به قدری زیباست که ضعفِ موتور گرافیکی اصلاً به چشم نمیاد و هنوز هم یکی از خوشگلترین گیمهاییه که تا حالا دیدم!

حالا یه مثال دیگه... Quake III Arena اون زمانی که اومد، هم قویترین موتور گرافیکی روز رو داشت و هم صحنه های خیلی خیلی زیبا و Texture های خیلی خفنی داشت. اما مثلاً Quake 4 با اینکه موتور گرافیکی قویتری داشت، شاید بشه گفت تکسچرهاش اصلاً به زیبایی Quake III نیست، البته نه اینکه بد باشه ولی Q3 که محیط هاش بیشتر "Gothic" بودن، بهتر از Quake 4 ـــه که محیط هاش بیشتر "Industrial" هستن.

به نظرم خودِ UT3 هم نمونه ی خوبیه از تلفیق موتور گرافیکی قوی و طراحی هنری زیبا. اما از طرف دیگه، گیمهایی هم داریم که با Unreal Engine 3 ساخته شدن ولی به خاطر استفاده از Texture های ساده و به نظر من "عجله ای"، بازی رو از ریخت انداخته. Unreal II هم دقیقاً همین کار رو با Unreal Engine II کرد به نظرم.

الان با توجه به این چیزایی که نوشتم، باید کدوم گزینه رو انتخاب کنم؟
 
به نظر من عنوان این تاپیک زیاد جالب نیست باید اسمشو میگذاشتن تاثیر یک انجین در گرافیک هنری و تکنیکی در بازی.
به نظر من نقش یه انجین بیشتر تو ضمینه تکنیکی مطرح هست تا هنری.هر چند وقتی که از لحاظ تکنیکی امکانات بیشتری وجود داشته باشه ضمینه برای کارهای هنری هم بیشتر فراهم میشه ولی کلا نقش یه انجین از لحاظ تکنیکی بیشتر مطرح هست.
 
به نظر من عنوان این تاپیک زیاد جالب نیست باید اسمشو میگذاشتن تاثیر یک انجین در گرافیک هنری و تکنیکی در بازی.
به نظر من نقش یه انجین بیشتر تو ضمینه تکنیکی مطرح هست تا هنری.هر چند وقتی که از لحاظ تکنیکی امکانات بیشتری وجود داشته باشه ضمینه برای کارهای هنری هم بیشتر فراهم میشه ولی کلا نقش یه انجین از لحاظ تکنیکی بیشتر مطرح هست.
البته که تاثیر موتور بیشتر در زمینه تکنیکیه. ولی بحث استثنایی که بعضی دوستان مطرح کردند تاثیر موتور روی گرافیک هنری و استیل بصری بازی بود. اونها گفتند بازی های تولید شده با موتور UE3 دارای تم غمگین هستند. اینم اضافه کنم تم گرافیک هنری نیست؛ بلکه گرافیک هنری در کنار موسیقی و داستان و ... روی تم بازی موثره.
منظور از گرافیک هنری (Graphics- Atrtistic) یعنی زیبایی ظاهری گرافیک بازی فارغ از توانایی های فنی موتور. این اصطلاح جدیدی نیست. هر کسی که در زمینه بازی های کامپیوتری کار می کنه با این اصطلاح آشنا ست. سه نمونه برای دوستانی که این اصطلاح رو تا حالا نشیدند (سال 2005 و سال 2007) :
http://www.gamespot.com/pages/features/bestof2005/index.php?day=2&page=8
http://www.gamespot.com/best-of/specialachievement/index.html?page=9
http://ve3d.ign.com/articles/features/35991/2007-Game-of-the-Year-Awards
مثلاً بازی Odin Sphere که ازلحاظ فنی (Graphics-Technical) در سطح بالایی نبود ولی واقعاً زیبا بود. یا بازی محبوب بعضی ها، Syberia که گرافیک های دو بعدی و ساده اما بسیار زیبا داشت. ولی در ایران به این زمینه از گرافیک مطلقاً توجهی نشده. هر موقع از گرافیک صحبت می شه اولین اسمی که گفته می شه Crysis و GoW هستند در حالی که یک بازی مثل Myst به دلیل اینکه از لحاظ فنی بسیار ابتداییه، با وجود اینکه بسیار زیباست هرگز ازش اسمی برده نمیشه.
-من یادم نمیاد در زمینه گرافیک هنری بایوشاک بحثی کرده باشم؛ اما اگه نظرم رو می خواهید با اینکه بازی زیبایی بود ولی از مدل هاش خوشم نیومد. به نظر من Splicer ها واقعاً زشت و با شتاب زدگی طراحی شده بودند. خواهر کوچولو ها هم زشت بودند در حالی که اگه کمی خوشگل تر و انسانی تر طراحی می شدند؛ حس ترحم فرد رو بیشتر به خودشون جلب می کردند.
 
آخرین ویرایش:
بحث من در مورد رنگها و البته نور در UN بود نه اینکه گرافیک هنری بازی !!!

این کاملا مشخصه که مثلا TF2 که Valve ساخته و همچنین Half Life2 که هر دو با یک موتور ساخه شدن چقدر از لحاظ تم گرافیکی با هم متفاوتند اما منظور من این نبود . شما میتونی تو MAx یه خونه فانتزی بسازی یا یه کلبه وحشتناک این تفاوت ربطی به موتور نداره اما وقتی شما از موتوری برای نور پردازی در بازیتون استفاده میکنین قضیه متفاوت میشه وقتی شما از Normal Bump برای Texture هاتون استفاده میکنین این بسته به موتور داره که چقدر این Texture هارو با ضرافت بیشتر نشون بده .

شما مطمئن باشید هیچ گاه بازی ای با تم روشن و فانتزی با UN ساخته نخواهد شد ! این ربطی به مدلینگ یا تکسچرینگ نداره این برای تم نور و GI خود موتوره . شما نمیتونید Team Fortress2 رو با UN بسازین .

کاش خودتون با یکی از موتورها کار کرده بودین نمیدونم Ogre یا همین Quake 3 تا متوجه عرض بنده میشدین
 
بحث من در مورد رنگها و البته نور در UN بود نه اینکه گرافیک هنری بازی !!!

این کاملا مشخصه که مثلا TF2 که Valve ساخته و همچنین Half Life2 که هر دو با یک موتور ساخه شدن چقدر از لحاظ تم گرافیکی با هم متفاوتند اما منظور من این نبود . شما میتونی تو MAx یه خونه فانتزی بسازی یا یه کلبه وحشتناک این تفاوت ربطی به موتور نداره اما وقتی شما از موتوری برای نور پردازی در بازیتون استفاده میکنین قضیه متفاوت میشه وقتی شما از Normal Bump برای Texture هاتون استفاده میکنین این بسته به موتور داره که چقدر این Texture هارو با ضرافت بیشتر نشون بده .

شما مطمئن باشید هیچ گاه بازی ای با تم روشن و فانتزی با UN ساخته نخواهد شد ! این ربطی به مدلینگ یا تکسچرینگ نداره این برای تم نور و GI خود موتوره . شما نمیتونید Team Fortress2 رو با UN بسازین .

کاش خودتون با یکی از موتورها کار کرده بودین نمیدونم Ogre یا همین Quake 3 تا متوجه عرض بنده میشدین
1- منظور من شما نبودی.
2- این اولین باریه که اصطلاح Normal Bump رو می شنوم. اگه اشتباه می کنم؛ لطفاً مستفیضم کن: منظورت احیاناً Normal Map نبود؟ شاید هم (هر چند بعیده!) Bump Map ؟ در هر صورت مپش رو فراموش کردی!
3- هیچوقت نگو هیچوقت. حرفی رو بزن که بتونی پشتش وایستی. به زودی تو همین تاپیک از همین نوشته خودم و شما Quote خواهم گرفت!!!! :cheesygri اون موقع اسم یک بازی رو میارم که حرف شما رو نقض کنه. دلیلش هم پایین نوشتم. اون بازی Mirror's Edge هم یک نمونه خوب از نور پردازی متفواتیه که Dice استفاده کرده. و دوستانی که می گن قضاوت در بارش زوده:laughing: بله! قضاوت در باره خوب بودن یا بد بودن گیم پلی و داستانش زوده، ولی باید کور باشی تا نتونی در مورد گرافیکش قضاوت کنی. صبر کنید بذارید بیاد؛ اون موقع از اون دوستمون هم Quote می گیرم!:laughing:
4 - شمایی که اصلاً منو نمیشناسی چرا می گی "ای کاش خودتون با یکی از موتور ها کار کرده بودین" ؟ ولی من می گم ای کاش آدم حرفی بزنه که در موردش اطلاعات داره (از جمله گرافیک هنری، و اینکه طرف مقابلش با موتور های مختلف کار کرده یا نه).
حالا بحث Engine و گرافیک هنری. استیل گرافیکی یک بازی مثل نقاشی می مونه که باید با موتور که حکم ابزار نقاشی (مثل قلم مو، مداد، پاستل) رو داره رسمش کنی. پدید آوردن بعضی از انواع گرافیک ها بدون موتور خاص امکانپذیر نیست. گرافیک Okami رو نمی تونی با موتور Super Mario Bros به وجود بیاری. بنا بر این موتور بستری برای پیاده سازی گرافیک بازیه که ارزش هنری اون رو هم در بر می گیره. یعنی نمی تونی با مداد، یک نقاشی رنگ روغن بکشی. اما دو تا تولید کننده متفاوت که از موتور یکسان استفاده می کنند هم نتایج متفاوتی به دست میارند. نقاشی های میکل آنجلو، وینسنت ونگک، کمال المک و داوینچی و آقایون عزیزی که میرن کلاس نقاشی! با هم یکی نیستند؛ هر چند از ابزار های یکسان (موتور) استفاده می کنند. بازی های تولید شده توسط موتور GameBryo هم یکی نیستند. بنا بر این هر چند موتور بازی اساس و پایه گرافیک اونه و نمیشه نقش اون رو در گرافیک هنری بازی انکار کرد؛ ولی تاثیرش در مقایسه با خود تولید کننده و استعداد هنری و تلاش هنر مند های سازنده بازی فوق العاده ناچیزه و به حساب نمیاد.
 
آخرین ویرایش:
شما مطمئن باشید هیچ گاه بازی ای با تم روشن و فانتزی با UN ساخته نخواهد شد
من برعکس شما فکر میکنم. تم رو که سهیل جان تعریف کردن ولی حتی اگه تم رو هم در نظر بگیریم باز هم ربطی به موتور بازی نداره .در واقع فقط هدف سازنده و ذوق هنری میتونه تم رو تغییر بده حالا اینکه یه موتور محدود تره و یکی ابزار بیشتری در اختیار میگذاره چه ربطی به ذهن خلاق یا منجمد طراح داره که بتونه تم روشن رو بوجود بیاره یانه و البته تم فانتزی هم باز همینطور .اینکه موتور فلان مثلا انریل فقط برای تم تاریک طراحی شده حتی اگه مثال های سهیل رو نمیدیدم هم باز عجیب به نظر می رسید چه برسه به حالا . ضمنا منظور شما از تم فانتزی چیه؟ نقطه مقابل real? اگه اینطوره که اتفاقا اکثر بازیهایی که با UE تولید شدن فانتزی بودند
 
درسته من تند تند نوشتم هم میخواستم Bump رو بگم هم normal map رو که ادغامشون کردم :biggrin1:

ولی حتی همین Mirror's Edge هم معلومه که با UN ساخته شده در ضمن منظور من بازم میگم نور و تکسچره که همه چیز رو تحت تاثیر قرار میده انقدر هم واضحه که جای بحث نداره :confused:

اقا کوروش شما به Bioshok یا Medal میگی فانتزی من که نمیگم من به Fable2 میگم فانتزی . این بازی از لحاظ نور پردازی یه شاهکاره و هرگز نمیشه این نور و گرافیک رو با UN داشت قبول کنید
 
امه
البته عمه:دی و البته {ع} و {ا} به هم چسبیدن.
تازگیا گیر بنی اسرائیلی مد شده،هنوز بر کسی واضح و مبرهن نیست که چه کسی فتوا داده گیر الکی دادن حرکت باحالیه:دی
 
ولی حتی همین Mirror's Edge هم معلومه که با UN ساخته شده در ضمن منظور من بازم میگم نور و تکسچره که همه چیز رو تحت تاثیر قرار میده انقدر هم واضحه که جای بحث نداره :confused:

اقا کوروش شما به Bioshok یا Medal میگی فانتزی من که نمیگم من به Fable2 میگم فانتزی . این بازی از لحاظ نور پردازی یه شاهکاره و هرگز نمیشه این نور و گرافیک رو با UN داشت قبول کنید
1-شیطونه میگه یک میکروفون بردارم برم خیابون از شونصد نفر سوال کنم بگم این بازی رو با چه موتوری درست کردند؛ وقتی همه گفتن هر چیزی غیر از UE3 بیام اینجا Podcast بذارم حالشو ببرید! اگه بخواییم موضوعی تا این حد بدیهی رو انکار کنیم؛ بحث فایده نداره. تولید کننده بدبخت هم گلوش پاره شد انقدر گفت من از نور پردازی Default بازی استفاده نمی کنم.
The game will be powered by the Unreal Engine 3 with the addition of a new lighting solution, developed by DICE
پس اگه اینطوری بشه منم میگم GTA 4 یکی از بهترین بازی های استراتژی تاریخ بود که توسط جان کاردک :cheesygri برای رقابت با Starcraft (یکی از معدود بازی هایی که از موتور UE3 استفاده می کنه) ساخته شد و تونست رکورد فروش 100000000000 نسخه در روز اول رو که قبلاً به President Evil 14 و Salad Snake بطور مشترک تعلق داشت؛ پاره کنه! انقدر هم واضحه که اصلاً جای بحث نداره! داریم منطقی بحث می کنیم دیگه؛ بله؟
2-منظور کوروش از لحاظ گرافیکی بود؛ نه تم داستانی بازی. بایوشاک یا UT3 یا GoW از لحاظ گرافیکی تم کاملاً فانتزی داشتند. کله ها و بازو ها و پا های بزرگ و پهن، قیافه های عجیب و غریب، وسایل خیالی...

اینا بهشون میگن مخففهای جدیده Unreal Engine :)
اینجا رو خودتم سوتی دادی! منظور حمید از UT یک چیز کاملاً متفاوت (غیر از UE) بود که من الآن نمیگم چی بود (به دلایل ادله:cheesygri).
 
آخرین ویرایش:
ای خدا خیرت بده پس این موتور استفاده شده از Dice یا هر شرکت دیگه برای چی این تغییر رو ایجاد کردن ها؟

برای اینکه بتونن به گرافیک دلخواه خودشون برسن !!!

سوال شما چی بود این بود" موتور یک بازی تا چه حدی روی گرافیک اون از لحاظ هنری تاثیر داره "

درسته ؟؟ پس حتما داره که اینا تغییری ایجاد کردن دیگه ! بقول شما منطقی هم داریم بحث میکنیم ;)
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or