سبک ترس از وقتی که خود را یک سبک عامه پسند و مهم دید ، شاهد رقابت دو بازی بزرگ این عرصه یعنی RE و SH بود.هرگز هیج بازی در این سبک به آوازه این دو نرسید و نتوانست محبوب بازیکنان دوستدار ترس شود.از خیلی وقت پیش این
دو بازی برای جذب مخاطبان بیشتر و فروش بهتر دست به تغییراتی زده اند که امروزه ترس را در این دو فرانچایز به عاملی بسیار ضعیف تر و کم رنگ تر مبدل کرده است.به هر حال هرچه باشد هنوز میلیون ها نفر از انجام این بازی ها لذت میبرند
و حس عجیب وحشت را تجربه میکنند.در این مقاله میخواهیم اولین بازی از هر دو سری را با یکدیگر مقایسه ای کوتاه کنیم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ایده ساخت اولین نسخه از این بازی وقتی به ذهن شینجی رسید که بازی Sweet Home را تجربه کرد.یک بازی ترسناک ژاپنی که از روی فیلمی ژاپنی با همین نام ساخته شده است.میکامی میدانست که خلاقیت لازم دارد تا بتواند یک بازی
ترسناک خوب را ارائه کند.او در آن دوره در شرکت Capcom کار میکرد و تا به قبل از RE تجربه کار بر روی 5 عنوان دیگر را نیز داشت...
در آن موجوداتی دیوانه و خونخوار به نام زامبی (که او آنها را از فیلم های George A. Romero الهام گرفته بود) وجود داشتند و ترس را می آفریدند...
شهرتی جهانی دست یافت.نتیجه معجون جدید میکامی بی نظیر از آب در آمده بود و حالا Resident Evil یک بازی محبوب و دلخواه شده بود و Capcom هم طبعا از آن بسیار راضی بود.پس تولید Resident Evil ادامه یافت و این بازی به بازی
مورد علاقه Capcom بدل گشت...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سایلنت هیلی قرار بود با ترس رزیدنت اویلی فرق کند و وقتی بازی عرضه شد همه این تفاوت را به خوبی احساس کردند.سایلنت هیل ادغام موفقی از المان های ترس آفرینی مثل تنهایی و ابهام بود.اما چیزی که رزیدنت اویل هرگز نمیتوانست
با آن رقابت کند ، موسیقی بی نظیر سایلنت هیل بود.موسیقی که یامااوکا خلق کرده بود ترس را به عمق وجود مخاطب منتقل می کرد و در سایلنت هیل شما جایی که برای ترسیدن به سکوت نیاز داشتید ، چیزی نمیشنیدید و زمانی که یک
موسیقی تند برای ترساندن شما لازم بود ، شندیده میشد.سایلنت هیل هیچگاه بدون آکیرا یامااوکا نمیتوانست سایلنت هیل باشد...
به Team Silent پیشنهاد داد و سایلنت هیل 2 به سمت ساخته شدن پیش رفت...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gameplay: رزیدنت اویل از لحاظ گیم پلی در زمان خود چیزی کم نداشت.با توجه به اینکه این بازی یک بازی سه بعدی بود ، (که در زمان خودش هنوز اکثر بازی ها 2بعدی بودند) توانست حس ترس را در قالبی جدید و واقعی به بازیکن ارائه کند.
این برای رزیدنت اویل یک امتیاز بزرگ بود و بازیکن را به خوبی پای صندلی میخکوب میکرد.البته این بازی مانند بسیاری از بازی های دهه نود ـی اصرار بسیاری بر قرار دادن پازل های سخت در بازی نداشت و بیشتر سعی میکرد از راه های متفاوت
دیگر گیمر را بترساند (خصوصا غافل گیری و عامل اصلی آن زامبی!) و در این امر به طرز بسیار مطلوبی موفق هم بود.
...
سایلنت هیل (همان که ما آن را سایلنت هیل 1 میشناسیم) یک گیم پلی جدید عرضه میکرد.گیم پلی ــی که نمونه آن نه در رزیدنت اویل دیده میشد و نه در هیچ بازی دیگری.گیم پلی بازی آمیخته ای جذاب از المان های برجسته ترس آفرین بود.
در این بازی شما دائما گیج میشوید! از این گیج میشوید که چرا داستان بدون مقدمه آغاز شده و با سرعت پیش میرود و دائما حفره هایی از ابهام در مغز شما می آفریند ، از این گیج میشوید که شخصیت ها خود چه کسی هستند و یا اینکه
آیا آنها توهم کاراکتر بازی هستند یا واقعیت دارند؟؟ از طرفی سایلنت هیل خیلی کمتر از رزیدنت اکشن بود و بیشتر بر پایه فرار و ترس و معما پایه گذاری شده بود و به پیش می رفت.در یک کلام میتوان گفت یک Survival Horror واقعی!
نتیجه گیری:اگر چه هر دو بازی در این بخش کم نمی آورند و تصمیم گیری در این مورد که کدام یک بهتری است بسیار سخت است ، اما آن سایلنت هیل اصیل کمی مرا بیشتر ترساند.
بازی کار خود را به خوبی به انجام رسانیده بودند.
...
در عوض در سایلنت هیل شما همان چیزی را میشنویدید که باید میشنویدید.بدون کوچکترین شکی سایلنت هیل یکی از بهترین موسیقی های بازی ها را داشت و این ها همه دستپخت آهنگساز کاربلدی مثل یامااوکا هستند.دیالوگ ها در
این بازی خیلی فراوان نیستند اما بازهم کار خوب بوده است و میشود با آن به خوبی ارتباط برقرار کرد.البته در نهایت بازید گفت که در این بازی شخصیت ها حرف نمیزنند ، موسیقی حرف میزند!
نتیجه گیری:تنها نتیجه ای که از این بخش میتوان گرفت این است که رزیدنت اویل در این قسمت یارای مقابله با SH را ندارد...
(مه غلیظ Silent Hill)
کاراکتر ها در مجموعه SH معمولا داستانی عجیب و دردناک دارند.برای مثال جیمز ساندرلند همسر خود را از دست داده و یا اینکه الکس شفرد در پی برادر گمشده خود است.در مورد داستان بازی هم هیچوقت توضیح کاملی داده نمیشود
و شما معمولا حتی وقتی بازی را هم به پایان میرسانید مدتها به آن فکر میکنید.این احساس ابهام و اطلاعات کمی که شما از شخصیت ها و محیط اطراف خودتان دارید هم به خودی خود بسیار بر روی ترسناک تر شدن بازی تاثیر میگذارد.
...
المان های ریز و درشت دیگری هم هستند که اگر بخواهم آن ها را هم توضیح بدهم باید مقاله جدایی برای آن بنویسم اما الان میخواهم در مورد المانی بنویسم که به نظرم اگر مهمترین عامل ترسناک شدن بازی نباشد ، یکی از مهم ترین ها
خواهد بود.موسیقی! بله موسیقی به نظر من از هر چیز دیگری در سایلنت هیل بیشتر گیمر را میترساند.وقتی جو تاریک است و یا به صورت موقتی خبری از هیولا ها نیست ، موسیقی آرام ترس را برمی انگیزد و زمانی که شما درگیر مبارزه
با یک Boss در بازی هستید موسیقی تند تر میشود.یامااوکا در این سری بازی به خوبی سبک راک را برای ترساندن در اختیار گرفته و هر جا که لازم باشد از استفاده از سبک های دیگر دریغ نمیکند.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در ضمن به دلیلی که نمیدونم اگر توی این تاپیک عکس بذارم خراب میشه!!! پس فعلا بدون تصویر هست.
دو بازی برای جذب مخاطبان بیشتر و فروش بهتر دست به تغییراتی زده اند که امروزه ترس را در این دو فرانچایز به عاملی بسیار ضعیف تر و کم رنگ تر مبدل کرده است.به هر حال هرچه باشد هنوز میلیون ها نفر از انجام این بازی ها لذت میبرند
و حس عجیب وحشت را تجربه میکنند.در این مقاله میخواهیم اولین بازی از هر دو سری را با یکدیگر مقایسه ای کوتاه کنیم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
اقامت در دل ترس | RESIDNT EVIL
همه ی ما این بازی را به خوبی میشناسیم...شینجی میکامی ، خالق این بازی در پی این بود که یک بازی خوب را خلق کند اما نتیجه چیزی شد که امروز یکی از استاندارد های این سبک به شمار می آید و بدون شک شاهکاری بی بدیل است.ایده ساخت اولین نسخه از این بازی وقتی به ذهن شینجی رسید که بازی Sweet Home را تجربه کرد.یک بازی ترسناک ژاپنی که از روی فیلمی ژاپنی با همین نام ساخته شده است.میکامی میدانست که خلاقیت لازم دارد تا بتواند یک بازی
ترسناک خوب را ارائه کند.او در آن دوره در شرکت Capcom کار میکرد و تا به قبل از RE تجربه کار بر روی 5 عنوان دیگر را نیز داشت...
(Shinji Mikami ، خالق رزیدنت اویل)
پس از اینکه او پیشنهاد ساخت عنوانی ترسناک را به کپکام داد ، آنها پیشنهاد "شین" را پذیرفتند.میکامی میخواست یک بازی ترسناک و سه بعدی در سبک Action-Adventure خلق کند که شباهت بسیاری به بازی Sweet Home داشت ودر آن موجوداتی دیوانه و خونخوار به نام زامبی (که او آنها را از فیلم های George A. Romero الهام گرفته بود) وجود داشتند و ترس را می آفریدند...
(نمونه ای از زامبی های RE)
نام این بازی برای بازار ژاپن Biohazard انتخاب شد و بعدها قرار شد با نام Resident Evil در بازار جهانی عرضه شود... نتیجه کار شینجی فوق العاده از آب در آمد و به لطفا PS1 ، که رزیدنت اویل 1 یکی از اولین بازی های موفق آن بود ، بهشهرتی جهانی دست یافت.نتیجه معجون جدید میکامی بی نظیر از آب در آمده بود و حالا Resident Evil یک بازی محبوب و دلخواه شده بود و Capcom هم طبعا از آن بسیار راضی بود.پس تولید Resident Evil ادامه یافت و این بازی به بازی
مورد علاقه Capcom بدل گشت...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سکوت تا حد مرگ | Silent Hill
زمانی که اولین سایلنت هیل آماده عرضه شد ، Resident Evil 3 هم عرضه شده بود و بازار سبک را غبضه کرده بود.کییچیرو تویاما خالق و کارگردان این بازی بود.بازی که کونامی برای مقابله با کپکام و رزیدنت اویل از آن پشتیبانی کرد.ترسسایلنت هیلی قرار بود با ترس رزیدنت اویلی فرق کند و وقتی بازی عرضه شد همه این تفاوت را به خوبی احساس کردند.سایلنت هیل ادغام موفقی از المان های ترس آفرینی مثل تنهایی و ابهام بود.اما چیزی که رزیدنت اویل هرگز نمیتوانست
با آن رقابت کند ، موسیقی بی نظیر سایلنت هیل بود.موسیقی که یامااوکا خلق کرده بود ترس را به عمق وجود مخاطب منتقل می کرد و در سایلنت هیل شما جایی که برای ترسیدن به سکوت نیاز داشتید ، چیزی نمیشنیدید و زمانی که یک
موسیقی تند برای ترساندن شما لازم بود ، شندیده میشد.سایلنت هیل هیچگاه بدون آکیرا یامااوکا نمیتوانست سایلنت هیل باشد...
(Keiichiro Toyama ، کارگردان و از به وجود آورندگان سایلنت هیل)
(Akira Yamaoka ، آهنگساز مشهور سری SH)
سایلنت هیل علاوه بر شرقی ها ، طرفداران غربی بسیاری هم پیدا کرد و به همین دلیل فروش آن در اروپا و ایالات متحده بسیار خوب بود.کونامی که فروش سایلنت هیل را بسیار خوب دید ، بلافاصله برای ساخت بازی دوم این سری(Akira Yamaoka ، آهنگساز مشهور سری SH)
به Team Silent پیشنهاد داد و سایلنت هیل 2 به سمت ساخته شدن پیش رفت...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Silent Hill vs. Resident Evil
مقایسه دو بازی که هر دو جزو شاهکار های سبک خود هستند و به علاوه یکی 3 سال از دیگری زودتر عرضه شده است کار ساده ای نیست...پس شروع میکنم و جزء به جزء قسمت های این دو بازی را با یکدیگر مقایسه میکنم.Gameplay: رزیدنت اویل از لحاظ گیم پلی در زمان خود چیزی کم نداشت.با توجه به اینکه این بازی یک بازی سه بعدی بود ، (که در زمان خودش هنوز اکثر بازی ها 2بعدی بودند) توانست حس ترس را در قالبی جدید و واقعی به بازیکن ارائه کند.
این برای رزیدنت اویل یک امتیاز بزرگ بود و بازیکن را به خوبی پای صندلی میخکوب میکرد.البته این بازی مانند بسیاری از بازی های دهه نود ـی اصرار بسیاری بر قرار دادن پازل های سخت در بازی نداشت و بیشتر سعی میکرد از راه های متفاوت
دیگر گیمر را بترساند (خصوصا غافل گیری و عامل اصلی آن زامبی!) و در این امر به طرز بسیار مطلوبی موفق هم بود.
...
سایلنت هیل (همان که ما آن را سایلنت هیل 1 میشناسیم) یک گیم پلی جدید عرضه میکرد.گیم پلی ــی که نمونه آن نه در رزیدنت اویل دیده میشد و نه در هیچ بازی دیگری.گیم پلی بازی آمیخته ای جذاب از المان های برجسته ترس آفرین بود.
در این بازی شما دائما گیج میشوید! از این گیج میشوید که چرا داستان بدون مقدمه آغاز شده و با سرعت پیش میرود و دائما حفره هایی از ابهام در مغز شما می آفریند ، از این گیج میشوید که شخصیت ها خود چه کسی هستند و یا اینکه
آیا آنها توهم کاراکتر بازی هستند یا واقعیت دارند؟؟ از طرفی سایلنت هیل خیلی کمتر از رزیدنت اکشن بود و بیشتر بر پایه فرار و ترس و معما پایه گذاری شده بود و به پیش می رفت.در یک کلام میتوان گفت یک Survival Horror واقعی!
نتیجه گیری:اگر چه هر دو بازی در این بخش کم نمی آورند و تصمیم گیری در این مورد که کدام یک بهتری است بسیار سخت است ، اما آن سایلنت هیل اصیل کمی مرا بیشتر ترساند.
نمرات:RE: 8.5 | SH: 8
<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
Music & Sound: رزیدنت اویل قطعا در این بخش به خوبی سایلنت هیل عمل نکرده است.این بازی برای ساخت آهنگ های از سه آهنگساز نه چندان حرفه ای استفاده کرد و نتیجه هم یک چیز نسبتا خوب شد نه عالی...البته صداپیشگان<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
بازی کار خود را به خوبی به انجام رسانیده بودند.
...
در عوض در سایلنت هیل شما همان چیزی را میشنویدید که باید میشنویدید.بدون کوچکترین شکی سایلنت هیل یکی از بهترین موسیقی های بازی ها را داشت و این ها همه دستپخت آهنگساز کاربلدی مثل یامااوکا هستند.دیالوگ ها در
این بازی خیلی فراوان نیستند اما بازهم کار خوب بوده است و میشود با آن به خوبی ارتباط برقرار کرد.البته در نهایت بازید گفت که در این بازی شخصیت ها حرف نمیزنند ، موسیقی حرف میزند!
نتیجه گیری:تنها نتیجه ای که از این بخش میتوان گرفت این است که رزیدنت اویل در این قسمت یارای مقابله با SH را ندارد...
نمرات:RE: 7.5 | SH: 9
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ترس سایلنت هیلی را بیشتر بشناسیم!
به عنوان کسی که تقریبا تمام بازی های این سری را بازی کرده ام و بیشترشان را تمام ، شاید بتوانم احساس ترسی را که شما در این سری بازی ها تجربه میکنید را کمی بیشتر بشکافم...شاید توانستید پاسخ این سوال که ترس در این بازی
از چه جنس و دلیلی است بیابید...
...
سایلنت هیل از المان های فراوانی برای ترساندن شما استفاده میکند.آن قدر فراوان و به هم وابسته هستند که توضیح دادن در مورد آنها کار مشکلی است.اولین و یکی از مهم ترین المان های ترس آفرین بازی ، جو مخوف آن است.تقریبا ما در
تمامی اوقاتی که داریم بازی را انجام میدهیم شاهد جوی هستیم که پر از مه است و دید ما را نسبت به محیط اطراف به مراتب کم میکند و آن را به چند متری جلوی کاراکتر کاهش میدهد.اگر هم فضا بسته باشد معمولا تاریک است و دید از
حد معمول کمتر است و با استفاده از همین موضوع ، سازندگان میتوانند اصل غافل گیری را به خوبی در روند بازی تاثیر بدهند و آن را هر کجا که میخواهند به کار ببرند.
از چه جنس و دلیلی است بیابید...
...
سایلنت هیل از المان های فراوانی برای ترساندن شما استفاده میکند.آن قدر فراوان و به هم وابسته هستند که توضیح دادن در مورد آنها کار مشکلی است.اولین و یکی از مهم ترین المان های ترس آفرین بازی ، جو مخوف آن است.تقریبا ما در
تمامی اوقاتی که داریم بازی را انجام میدهیم شاهد جوی هستیم که پر از مه است و دید ما را نسبت به محیط اطراف به مراتب کم میکند و آن را به چند متری جلوی کاراکتر کاهش میدهد.اگر هم فضا بسته باشد معمولا تاریک است و دید از
حد معمول کمتر است و با استفاده از همین موضوع ، سازندگان میتوانند اصل غافل گیری را به خوبی در روند بازی تاثیر بدهند و آن را هر کجا که میخواهند به کار ببرند.
(مه غلیظ Silent Hill)
دومین المان به کار رفته در بازی ، مجموعه مشخصه هایی هستند که باعث میشوند شما کاراکتر را انسانی بی دفاع و ضعیف در برابر خطرات اطراف در نظر بگیرید.البته این موضوع شاید یک المان نباشد و البته در بعضی از نسخه ها مانند
Homecoming نقض شده اند... اما اکثر شخصیت ها مانند James Sunderland یا Heather Mason بسیار بی دفاع جلوه میکنند.این امر دلایل فراوانی دارد که معمولا کمبود سلاح در بازی و داستان منحصر به فرد بازی به خوبی آن را آب و
تاب میدهند.در بیشتر اوقات شخصیت تنهاست و در صورتی که اتفاقی برای او بیفتد یا که از یکی از موجودات دشمنش شکست بخورد مرگ او حتمی است و بنابراین این باعث میشود شما بسیار محتاط عمل کنید و اگر کمی هم احساساتی
باشید شاید دلتان برای شخصیت بسوزد!Homecoming نقض شده اند... اما اکثر شخصیت ها مانند James Sunderland یا Heather Mason بسیار بی دفاع جلوه میکنند.این امر دلایل فراوانی دارد که معمولا کمبود سلاح در بازی و داستان منحصر به فرد بازی به خوبی آن را آب و
تاب میدهند.در بیشتر اوقات شخصیت تنهاست و در صورتی که اتفاقی برای او بیفتد یا که از یکی از موجودات دشمنش شکست بخورد مرگ او حتمی است و بنابراین این باعث میشود شما بسیار محتاط عمل کنید و اگر کمی هم احساساتی
کاراکتر ها در مجموعه SH معمولا داستانی عجیب و دردناک دارند.برای مثال جیمز ساندرلند همسر خود را از دست داده و یا اینکه الکس شفرد در پی برادر گمشده خود است.در مورد داستان بازی هم هیچوقت توضیح کاملی داده نمیشود
و شما معمولا حتی وقتی بازی را هم به پایان میرسانید مدتها به آن فکر میکنید.این احساس ابهام و اطلاعات کمی که شما از شخصیت ها و محیط اطراف خودتان دارید هم به خودی خود بسیار بر روی ترسناک تر شدن بازی تاثیر میگذارد.
...
المان های ریز و درشت دیگری هم هستند که اگر بخواهم آن ها را هم توضیح بدهم باید مقاله جدایی برای آن بنویسم اما الان میخواهم در مورد المانی بنویسم که به نظرم اگر مهمترین عامل ترسناک شدن بازی نباشد ، یکی از مهم ترین ها
خواهد بود.موسیقی! بله موسیقی به نظر من از هر چیز دیگری در سایلنت هیل بیشتر گیمر را میترساند.وقتی جو تاریک است و یا به صورت موقتی خبری از هیولا ها نیست ، موسیقی آرام ترس را برمی انگیزد و زمانی که شما درگیر مبارزه
با یک Boss در بازی هستید موسیقی تند تر میشود.یامااوکا در این سری بازی به خوبی سبک راک را برای ترساندن در اختیار گرفته و هر جا که لازم باشد از استفاده از سبک های دیگر دریغ نمیکند.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در کل قصد داشتم بیشتر بنویسم اما به دلایلی منصرف شدم! از جمله سرعت اینترنتم که از 128 به دیال آپ کاهش پیدا کرده و دلیلشم نمیدونم.به هر حال اگر استقبال شد بقیشم مینویسم...
ممنون از شما.در ضمن به دلیلی که نمیدونم اگر توی این تاپیک عکس بذارم خراب میشه!!! پس فعلا بدون تصویر هست.